|
NAGRODY ROKU 2025
Raz w roku podsumowujemy testy z ostatnich dwunastu miesięcy, wyszukując te najlepsze, najciekawsze urządzenia. Dlatego też w grudniu, co roku, publikujemy w „High Fidelity” ich listę, przyznając im wyróżnienia – Nagrody Roku. Mamy nadzieję, że będzie ona dla państwa przewodnikiem i będzie pomocna w rozwoju waszych systemów. Zapraszamy do lektury! |
|
NAGRODY
tekst WOJCIECH PACUŁA, MAREK DYBA |
|
No 260 1 grudnia 2025 |
|
JAK CO ROKU PODZIELILIŚMY listę nagrodzonych produktów na cztery grupy. Najpierw znajdą państwo SPECIAL AWARD, czyli Nagrodę Specjalną. Przyznaliśmy ją w tym roku dwóm firmom. Jedna trafia do japońskiego wydawnictwa Sakuraphon i pana HISAO NATSUME, a druga do Polski, do firmy J.Sikora. To ciekawy układ ponieważ w zeszłym roku również mieliśmy w tym miejscu firmy z tych samych krajów. Kolejna kategoria to STATEMENT AWARD – to nagrody przyznawane produktom typu „best of the best”. W tym roku przyznaliśmy ją aż ośmiu produktom (!). Z czego wynika, że w 2025 testowaliśmy więcej drogich produktów niż w poprzednich latach i że duża ich część okazała się produktami formującymi dla danych kategorii produktowych. Najliczniejsza grupa została wyróżniona przez nas nagrodą BEST SOUND. Podobnie, jak w zeszłym roku, tak i w tym przetestowaliśmy i zaprezentowaliśmy ponad sto produktów: elektronikę, kolumny, kable i akcesoria, z czego wybraliśmy reprezentatywną, jak nam się wydaje, grupę. Podzieliliśmy ją ze względu na rodzaj produktu i w każdej podgrupie podaliśmy je w porządku alfabetycznym. I wreszcie mamy grupę przeznaczoną dla nagrań, którym przyznaliśmy nagrodę BEST RECORDING. Wszystkim nagrodzonym firmom serdecznie gratulujemy jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy wasze produkty gościć w naszych domach! A naszych czytelników zapraszamy do lektury, do ponownego wczytania się w testy, do porównań i do wyciągania samodzielnych wniosków. Dziękujemy za wasze zaufanie – bez tego żaden test, żadne opis i żadna nagroda nie ma sensu. Jeszcze raz – DZIĘKUJEMY!!!
HISAO NATSUME sakuraphon SAKURAPHON jest japońskim wydawcą reedycji historycznych nagrań fortepianowych, dokonywanych najczęściej z płyt szelakowych 78 rpm, ale również z rzadkich taśm „master”. Wydawnictwo zostało założone przez pana Hisao Natsume w 2008 roku z myślą o wydawaniu płyt CD. Jego pasją są szelaki, nic więc dziwnego, że wydawnictwo to specjalizuje się w reedycjach tego typu płyt. Co więcej, jego założyciel jest też fanem muzyki fortepianowej. Dlatego też, jak czytamy, zajmuje się reedycjami „nieznanych arcydzieł legendarnych i zapomnianych mistrzów XIX-wiecznej pianistyki”. I robi to doskonale, przywracając światu muzycznemu niezwykle rzadkie nagrania z dopracowanym dźwiękiem. ⸜ WYWIAD: № 248 • 16 stycznia 2025, czytaj → TUTAJ
J.SIKORA aspire JESZCZE nigdy w ofercie firmy J.Sikora nie było tak przystępnego cenowo gramofonu, jak Aspire. Jak się okazuje, wyszedł on Robertowi Sikorze i Adamowi Niezbeckiemu, którzy go zaprojektowali, wspaniale. To kompletny projekt, podstawa i ramię. Aspire jest urządzeniem o wspaniałej obudowie, prawdziwie highendowym dźwięku, a przy tym niewielkim. I jak pisałem, to zajebisty gramofon, pod każdym względem. I jest pięknym przykładem przeniesienia drogich, topowych rozwiązań na poziom akceptowalny dla szerszej grupy ludzi słuchających muzyki ⸜ TEST: № 257 • 16 września 2025, czytaj → TUTAJ
ACOUSTIC REVIVE PREZENTUJEMY te dwa produkty razem, ponieważ tak zostały zaprojektowane i tak też u nas, w systemie referencyjnym pracują. Zastąpiły w nim wcześniejsze topowe konstrukcje tej japońskiej firmy, które były w naszej redakcji od wielu, wielu lat – a to o czymś mówi. Obydwa są jednymi z najlepszych produktów tego typu, jakie znam, a w przypadku listwy – być może najlepszy. RTP-4EU Final wprowadza do dźwięku ciepło, spokój wewnętrzny i wyrafinowanie. Obniża punkt ciężkości i delikatnie tamuje ekscesy wysokich tonów. Z kolei kabel zasilający jest rozdzielczy, selektywny, energetyczny, pokazuje pełny bas i wysycony środek pasma, znakomicie różnicując wysokie tony. I jest przy tym wybitnie naturalny. ⸜ TEST: № 258 & № 259 • 1 października & 1 listopada 2025, czytaj → TUTAJ & → TUTAJ ⸜ ˻ REFERENCE SYSTEM HIGH FIDELITY ˺
AVATAR AUDIO holophony numer 1 NUMER 1 to kolumny podłogowe, złożone z dwóch modułów, średnio-wysokotonowego i niskotonowego, w których pracują głośniki stożkowe wyprodukowane najpóźniej na początku lat 70. XX wieku, często z lat 50. i 60., o bardzo małej mocy (maksymalnie 20 W), aby „membrany mogły być bardzo lekkie i delikatnie zawieszone”, a dzięki temu „być zdolne do oddawania najdrobniejszych detali z najwyższą precyzją i szybkością”. To przetworniki z membranami wykonanymi z papieru. Topowy model firmy Avatar Audio to również topowe granie, pod każdym względem. Wyrafinowane formalnie, nasycone emocjonalnie, piękne. To najlepsze kolumny tej firmy i jedne z lepszych na rynku, bez względu na cenę. Jeśli nie musicie państwo grać muzyki bardzo głośno (ale nie chodzi o to, że cicho), kolumny Czariusza mogą być kropką nad „i” dla waszego systemu. ⸜ TEST: № 257 • 1 września 2025, czytaj → TUTAJ
AYON AUDIO spheris evo linestage PRZEDWZMACNIACZ liniowy Ayon Audio Spheris Evo Linestage jest kolejnym produktem, który w tym roku pozostał w naszym systemie referencyjnym, zastępując poprzednią wersję. Jest też najlepszym przedwzmacniaczem liniowym, jaki kiedykolwiek słyszałem. I przekazuje muzykę w tak piękny sposób, że zastanawiam się jak mogłem bez niego żyć. A to dlatego, że z nowym Ayonem dźwięk jest pokazywany bardziej jak „na żywo” niż z jakimkolwiek innym przedwzmacniaczem, jaki znam. W tym sensie, że jest mniej „hi-fi”. ⸜ TEST: № 254 • 1 czerwca 2025, czytaj → TUTAJ ⸜ ˻ REFERENCE SYSTEM HIGH FIDELITY ˺
HARBETH m40.5 xd2 HARBETHY M40.5 XD2 są obiektywnie najlepszymi kolumnami tej firmy w jej czterdziestokilkuletniej historii. To również jedne z najlepszych kolumn przeznaczonych do średniej wielkości pomieszczeń, jakie znam. Są przy tym wycenione bardziej niż skromnie – gdzie indziej za dźwięk tej klasy trzeba zapłacić dwa, a nawet trzy razy więcej. To pełnopasmowe konstrukcje o niesamowitej dynamice i wspaniałej rozdzielczości. Ich tonalność jest zadziwiająco spójna i ustawiona dość nisko. Kreują też trójwymiarowy obraz przestrzenny o dużej głębokości sceny. Pięknie vintage’owe w wykonaniu i wyglądzie, ale zaskakująco nowoczesne w brzmieniu. ⸜ TEST: № 251, 1 kwietnia 2025, czytaj → TUTAJ
SME 60 + va TOPOWY gramofon SME brzmi w absolutnie neutralny sposób, ale jest przecież nasycony tonalnie, wrażliwy na zmiany emocjonalne, które zapisane są w muzyce. Jest też niebywale dynamiczny, a dynamikę prezentuje jako coś związanego z muzyką, a nie coś, co steruje nią od zewnątrz. Gra ładnym, niskim basem i jedynie najlepsze systemy cyfrowe schodzą niżej. To urządzenie, które nie upiększa świata. Jest doskonałym narzędziem w pełni realizującym założenia „high fidelity”. ⸜ TEST: № 250, 1 lutego 2025, czytaj → TUTAJ
TAIKO AUDIO TRANSPORT plików firmy Taiko Audio gra niesamowicie niskim i głębokim basem, jest tu również niemalże ciepła, ale tak naprawdę naturalna średnica, mamy też wybitnie rozdzielczą, dokładną, nasyconą górę. Dynamika wydaje się nie mieć granic, chociaż w tym przypadku chodzi przede wszystkim o mikrodynamikę. Ta przypomina mi to, co znam z taśm analogowych. Przestrzeń jest ogromna, ale precyzyjnie zorganizowana. To jedno z najlepszych źródeł cyfrowych, jakie znam. I jedno z najlepszych źródeł sygnału audio w ogóle. ⸜ TEST: № 250 • 1 lutego 2025, czytaj → TUTAJ
THUNDER MELODY GROUND Hub Black Edition jest najlepszym produktem w ofercie Thunder Melody, które testowałem, a więc i jeden z najlepszych na rynku. Jest lepszy od mojej sztucznej masy firmy Nordost, lepszy też od większości platform, które testowałem. W dodatku w jednym produkcie łączy dwa elementy. Jak pisałem w teście: „Tak, to wyk..iście duże pieniądze. Ale i wyk…ście dobry dźwięk”. ⸜ TEST: № 259 • 1 listopada 2025, czytaj → TUTAJ
YPSILON ELECTRONICS hyperion WZMACNIACZE Ypsilon Hyperion są najlepszymi urządzeniami tego typu, jakie miałem w domu To nie jest tylko maszyna, ale coś w rodzaju „ghost in the machine”. Najbliżej do niego byłoby wzmacniaczowi 711 Mk II szwajcarskiej formy FM Acoustics. Ale i tak Grecy pokazują coś jeszcze o oczko wyżej. To wybitne urządzenie, jedno z najlepszych, z jakimi miałem w swoim życiu do czynienia. Bez cukierkowatego dźwięku, a jednak słodkie, rozdzielcze, a nigdy nie „przeszywające”. Po prostu REFERENCJA. ⸜ TEST: № 255 • 1 lipca 2025, czytaj → TUTAJ
˻ SYSTEMY SŁUCHAWKOWE ˼
FINAL AUDIO dx6000 JAPOŃSKIE słuchawki są szczególnym przypadkiem dźwięku, który z jednej trony wydaje się ciemny, a z drugiej jest bogaty informacjami. Z mocny wzmacniaczem Final Audio DX 6000 będą jednymi z przyjemniej brzmiących konstrukcji na rynku, które jednocześnie są rozdzielcze. A w dodatku odsłuch przez kilka godzin będzie z nimi równie komfortowy, jak wtedy, kiedy siedzimy przed kolumnami. ⸜ TEST: № 253 • 1 maja 2025, czytaj → TUTAJ
VIVA egoista 2a3 Włoski wzmacniacz lampowy Egoista 2A3 pozwala zrozumieć, o co chodzi w bezpośrednio żarzonych triodach, takich jak 2A3. Dlatego to wzmacniacz, w którym można się zakochać. Jeśli komuś brakuje w nim góry czy dołu znaczy to, proszę się nie gniewać, ale mówię to z czułością i miłością, że ma rozkalibrowany słuch i że najwyższy czas posłuchać czegoś o złożonym i zrównoważonym dźwięku. Na przykład wzmacniacza jak Egoista 2A3. ⸜ TEST: № 255 • 1 lipca 2025, czytaj → TUTAJ
˻ ŹRÓDŁO ANALOGOWE ˼
DS AUDIO DS grand master extreme & tb-100 WKŁADKA i przedwzmacniacz gramofonowy DS AUDIO Grand Master Extreme & TB-100: jedna z najlepszych wkładek na rynku plus jedyny w ofercie marki lampowy przedwzmacniacz, czegóż chcieć więcej? Wkładki optyczne DS Audio mają wyjątkową umiejętność usuwania barier między nagraniem a słuchaczem. Topowy Grand Master to absolutna precyzja, przejrzystość i niezrównana rozdzielczość, a przedwzmacniacz TB-100 doskonale wszystkie te zalety wykorzystuje nadając im odrobinę lampowego sznytu z najwyższej półki. Razem tworzą jeden z kilku absolutnie najlepszych zestawów, z jakimi miałem kiedykolwiek do czynienia. ⸜ TEST: № 253, 16 maja 2025, czytaj → TUTAJ
CIRCLE LABS v1000 PRZEDWZMACNIACZ gramofonowy Circle Labs V1000. Dobre bo polskie! Mało? Własny, nawijany z pomocą specjalnie w tym celu opracowanej maszyny, pod wieloma względami unikalny transformator dopasowujący, lampy na pokładzie, osobny dopracowany zasilacz, szeroki zakres regulacji, charakterystyczny dla marki, świetny wygląd i jeszcze lepsze brzmienie! To, moim zdaniem, najlepszy (na dany moment) produkt tej ciągle jeszcze młodej marki i choć liczę, że będzie się ona dalej rozwijać i oferować jeszcze lepsze komponenty w przyszłości, to na dziś highendowy V1000 w pełni zasługuje na Nagrodę Roku 2025 magazynu "High Fidelity". ⸜ TEST: № 249, 1 stycznia 2025, czytaj → TUTAJ
˻ ŹRÓDŁO CYFROWE ˼
BRICASTI DESIGN m19 + m11 series II ZARÓWNO transport M19, jak i DAC M11 Series II wyglądają doskonale, są też doskonale zbudowane. To dobry przykład połączenia inżynieryjnej biegłości oraz wyczucia rynku – ostatecznie audiofile są gadżeciarzami i nie można o tym zapominać. No i jest audio tej klasy częścią rynku „premium”, a to oznacza, że wszystko musi być tu dopracowane, dopicowane i dopieszczone. Jak w tym przypadku. Dzielony odtwarzacz SACD firmy Bricasti Design jest bowiem doskonałym urządzeniem i przykładem na to, że „cyfra” jest dzisiaj dojrzałym, wyrafinowanym sposobem na słuchanie muzyki. ⸜ TEST: № 249, 16 lutego 2025, czytaj → TUTAJ
EVERSOLO dac-z10 URZĄDZENIE z Chin jest mentalnie produktem XXI wieku. Zarówno jeśli chodzi o konstrukcję, funkcjonalność, jak i dźwięk. To nowoczesne podejście do każdego z tych elementów. Urządzenie gra w selektywny i energetyczny sposób. Ze słodkimi wysokimi tonami, których jest przy tym dużo i są mocno rysowane. To przy tym niebywale funkcjonalne urządzenie, które pozwala na dokładne dopasowanie funkcjonalności, wyglądu i brzmienia do swoich potrzeb. Jest fantastycznie zbudowane i łatwe w obsłudze. ⸜ TEST: № 260, 1 grudnia 2025, czytaj → TUTAJ
FOUND SOUND davio azure POLSKI DAC ma nasycony, gęsty, ciepły dźwięk, który jest jednocześnie niezwykle wiarygodny. Słucha się z nim kolejnych płyt w komforcie wynikającym z tego, że nie martwimy się o dźwięk, bo ten będzie lepszy lub gorszy, to zależy od płyty, ale zawsze ciekawy. To urządzenie dla ludzi którzy szukają w muzyce emocji wynikających nie ze sztucznego podkręcenia dźwięku, a zapisanych w studiu czy na koncercie. Po prostu – piękny dźwięk. ⸜ TEST: № 258, 1 października 2025, czytaj → TUTAJ
SFORZATO dsp-09ex DŁUGO myślałem, który odtwarzacz Sforzato wybrać, ponieważ każdy zasługuje na to wyróżnienie. Po namyśle doszedłem do wniosku, że należy się to najmniejszemu urządzeniu tej firmy. Zachowuje bowiem wszystkie zalety najdroższej, trzyczęściowej kombinacji, tyle że zeskalowane w dół. Gra z zapałem, z pasją, z piękną dynamiką, zarówno mikro, jak i makro. Brzmi w ciepły sposób, ale nie ciemny. Za te pieniądze urządzenie cyfrowe nie powinno tak grać – a jednak. Wspaniały odtwarzacz! ⸜ TEST: № 255, 1 lipca 2025, czytaj → TUTAJ
SHANLING (山灵) mcd1.3 SHANLING jest odtwarzaczem, który sprawia przyjemność swoją grą – i z nośnikami fizycznymi, i z plikami. o Jest doskonałym urządzeniem, grającym tak, jak lubię i jak uważam, że muzyka powinna brzmieć. Jest wewnętrznie skupiony, a przy tym gęsty barwowo. Nie przesadza z ocieplaniem dźwięku, a jednak tak go odbierzemy, jakby bazował na niskim środku pasma. No i znakomicie dekoduje płyty MQA-CD, które warto zbierać. ⸜ TEST: № 256, 1 sierpnia 2025, czytaj → TUTAJ
XACT n1 SŁUCHAJĄC przełącznika LAN N1 od razu wiadomo, że mamy w rękach coś wyjątkowego. To urządzenie, które gwarantuje niższe szumy, a przez to dźwięk, który jest gładszy, ale i bardziej rozdzielczy oraz różnicujący. To także gładkość, brak nerwowości. Z N1 muzyka brzmi tak, jakby w muzyce pozostała cała energia, ale była lepiej komunikowana. Ale dopiero tej klasy urządzenia, jak Xact N1 realizują obietnice producentów audio komputerowego w sposób, który pozwala nam spokojnie usiąść i posłuchać muzyki bez zwracania uwagi na format. ⸜ TEST: № 257, 1 września 2025, czytaj → TUTAJ
˻ WZMOCNIENIE ˼
ACCUPHASE e-800s TO URZĄDZENIE o doskonale zrównoważonym dźwięku, w którym jest mnóstwo informacji, które to informacje nie wyrywają się na świat w postaci „detali”. Są częścią całości i ukazują się w postaci wydarzeń muzycznych, a nie „dźwięków”. Od razu wiemy, że to kompletny dźwięk, wspaniale łączący cech klasy A i AB, czyli gęstość i pełnię wraz z dynamiką. A przy tym to doskonale wykonany i bajecznie funkcjonalny wzmacniacz. To tego typu produkt audio, z którym zostajemy „na zawsze”. ⸜ TEST: № 256, 16 sierpnia 2025, czytaj → TUTAJ
AUDIO ANALOGUE Maestro 2.0 JAK PISALIŚMY w teście, wszystkie płyty zabrzmiały z tym wzmacniaczem zjawiskowo ładnie. Nie było też wątpliwości, że to urządzenie grawitujące w kierunku ciężkich, nasyconych brzmień o raczej długim czasie trwania. Bas jest przez niego grany w całej pełni i potędze. Jego brzmienie jest ciepłe, ale i energetyczne. To duży, rozległy przekaz o dużej głębi, który spodoba się wielu zmęczonym wiecznymi poszukiwaniami, problemami na zewnątrz i zgiełkiem dnia. ⸜ TEST: № 251, 16 marca 2025, czytaj → TUTAJ |
AUDIO REVEAL classique CLASSIQUE firmy Audio Reveal jest jednym z najciekawszych wzmacniaczy z lampą 300B, jaki możemy obecnie znaleźć na rynku. Jest też jednym z najlepszych wzmacniaczy polskich w ogóle. Ma niesamowity rozmach, pełnię barwową, a jest przy tym wewnętrznie ciepły; jest też rozdzielczy. To nasycone, gęste granie o namacalnych źródłach dźwięku. Wzmacniacz pokazuje niski, mocny bas o świetnej. Dźwięk, jaki z nim otrzymujemy jest absolutnie kompletny, i przyjemny, i po prostu – wciągający. I jest jeszcze łaskawy dla gorzej nagranych płyt. ⸜ TEST: № 257, 1 września 2025, czytaj → TUTAJ
AUDIOLAB 9000Q + 9000P Bardzo się ten wzmacniacz Audiolabowi udał. Jego dźwięk jest ciepły, płynny, gęsty, ze znakomitym basem. Takie połączenie sprawia, że muzyka płynie z energią, ale też w spokoju, bez nerwowości. Przekaz jest kontrolowany, ma wypełnienie, jest też dynamiczny. Jest, przede wszystkim, ciekawy. Bo przecież nie chodzi o brak wysokich tonów czy „misiowatość”, to nie tak. Chodzi o spójny, organiczny dźwięk o mocnym wypełnieniu. Nawet jeśli kupimy dwie końcówki i będziemy je traktowali jak monobloki, to i tak będzie to okazja. Przy pojedynczej trudno będzie się usprawiedliwić, kiedy szukając urządzeń w tym przedziale cenowym nie damy jej szansy. ⸜ TEST: № 250, 16 lutego 2025, czytaj → TUTAJ
DAN D’AGOSTINO pendulum integrated PENDULUM Integrated jest piekielnie drogim wzmacniaczem zintegrowanym, ale i piekielnie dobrym. Docenimy z nim zarówno nagrania, których dawno nie słuchaliśmy, ponieważ uważaliśmy je za „niegodne” naszego systemu, jak i wypieszczone wydania. Jakość dźwięku zostanie zakomunikowana, ale nie przemocowo, a empatycznie. Jakby wzmacniacz mówił: „Muzyka, głupcze! Jak pisałem w teście: „to najlepszy wzmacniacz firmy Dan D’Agostino Master Audio Systems, jaki słyszałem”. ⸜ TEST: № 259, 16 listopada 2025, czytaj → TUTAJ
DIVALDI gold pa one GOLD Pa One jest urządzeniem, które pod względem barwy i swobody gra jak niewielki wzmacniacz lampowy – chodzi o intymność – albo mały tranzystorowiec w klasie A – jeśli chodzi o „oddech” i brak przesterowań. A jest przy tym szybszy, ma większy zapas dynamiki. To dlatego nie brzmi nerwowo, bo nie musi – jakby wiedział, że ma w zapasie tyle mocy, ile potrzebuje. Jego potężne rozmiary, moc, zasilacz itd. – to wszystko składa się na jego przekaz, ale jest służebne w wobec barw i wypełnienia. Testując go usiadłem w końcu odprężony, wyciągnąłem nogi i splotłem dłonie na brzuchu – taka typowa pozycja „rozluźnienia”. Czego i państwu życzę, bo to wspaniałe móc w taki sposób słuchać muzyki. ⸜ TEST: № 257, 16 września 2025, czytaj → TUTAJ
FEZZ AUDIO luna mini evo LUNA Mini Evo jest małym wzmacniaczem z dużym sercem. Dostajemy z nim mocny, gęsty dźwięk o ciepłym charakterze, ale i z otwartymi wybrzmieniami, bez zawoalowania. Urządzenie potrafi zagrać głośno i mocno, ale też musi być zestawiony z odpowiednimi kolumnami i pracować w małym pomieszczeniu. Zaskakuje przy tym niskim, jak na tę moc, basem, który świetnie skleja się z resztą pasma. A to oparte jest na nasyconej średnicy i ciepłej górze. Dodajmy, że opcjonalne karty też dają radę i naprawdę się przydadzą, na przykład z niedrogim transportem plików lub CD, a Bluetooth zaskoczy nas ładnymi barwami. Naprawdę super! ⸜ TEST: № 258, 16 października 2025, czytaj → TUTAJ
MUSICAL FIDELITY b1xi PISAŁEM: „potrzebujemy takich urządzeń”. My jako branża i my jako ludzie szukający czegoś lepszego w świecie w którym wszystko zaczyna być plastikowe i identyczne. Urządzenie oferuje granie dynamiczne i otwarte. Pamiętające przy tym o barwach i pogłosach – to mocna strona tej konstrukcji. A do tego funkcjonalność urządzenia jest prawdziwa, a nie symulowana. Bo i DAC, i Bluetooth, i wyjścia słuchawkowe dobrze spełniają swoją rolę i nie zawodzą. To wyjątkowo udany wzmacniacz o solidnej budowie mechanicznej i elektrycznej, a przede wszystkim w bardzo dobrej cenie. ⸜ TEST: № 256, 16 sierpnia 2025, czytaj → TUTAJ
NORSE x1 & x5 SZWEDZKI wzmacniacz gra w ciepły sposób, w sposób gęsty. Ale nie ociepla niczego i nie zagęszcza. Wychodzi to w naprawdę naturalny sposób. Ciekawe jest to, że z żadnym rodzajem muzyki nie mamy wrażenia braku wypełnienia basu. To wzmacniacz, który może grać z naprawdę dużymi kolumnami w sporym pomieszczeniu. Odwiedzającym nas znajomym będziemy mogli sprzedać bajkę o tym, że to gra stuwatowy piec o wadze pięćdziesięciu kilogramów ukryty w drugim pokoju, a oni nam uwierzą. Tak, to jest tego typu, unikatowe urządzenie. ⸜ TEST: № 259, 16 listopada 2025, czytaj → TUTAJ
REGA brio mk 7 REGA Brio Mk 7 brzmi w ciepły, niski, ciemny, dynamiczny sposób. Jego dźwięk jest więc relaksujący, ale i angażujący. To dlatego wszystkie ulubione przez nas „perełki” audiofilskie zagrają w zaskakująco dojrzały sposób, jakby były grane przez duży, mocny wzmacniacz z górnej półki. To znakomity, niedrogi wzmacniacz dla tych, którzy nie chcą się ścigać, ale cenią sobie złożony, głęboki dźwięk. ⸜ TEST: № 251, 16 kwietnia 2025, czytaj → TUTAJ
˻ KOLUMNY ˼
CLOSER ACOUSTICS blocks KOLUMNY Closer Acoustics Blocks. Znowu - dobre bo polskie! Ale to przede wszystkim kolumny wyjątkowe, tak jak i marka, która od początku stawia na własne, niszowe brzmienie oparte o głośniki szerokopasmowe. Blocks są wyjątkowe o tyle, że użytkownik może dobrać, a nawet zestawiać na różne sposoby, poszczególne 'klocki' tak, by najlepiej pasowały do jego pomieszczenia i gustu. To nie są kolumny dla wyczynowców, ale dla tych, którzy słuchają muzyki długimi godzinami z przygaszonym światłem i lampką dobrego wina w dłoni, cenią barwę, gładkość i spójność, plus ową niedefiniowalną, a w tym przypadku wyjątkową, muzykalność. Jakby tego było mało, Blocks potrafią czarować i angażować zarówno napędzane lampą, wzmacniaczem tranzystorowym w klasie A, jak i potężnymi wzmacniaczami w klasie D. ⸜ TEST: № 254, 16 czerwca 2025, czytaj → TUTAJ
ESPRIT AUDIO amelia FRANCUSKIE kolumny grają ciepłym, gęstym, dość ciemnym dźwiękiem. Ale i takim, w którym jest niesamowita dźwięczność oraz selektywność. Ich energetyczność jest w cieniu tych przymiotów, podobnie jak zejście basu. Obydwa te elementy są naprawdę dobre, tyle że nie na nie zwrócimy uwagę. Aż trudno uwierzyć, że to debiut firmy na tym polu – Amelie brzmią tak, jakby były wynikiem długiej drogi rozwoju, sięgającej wiele lat wstecz. ⸜ TEST: № 251, 1 marca 2025, czytaj → TUTAJ
MOFI ELECTRONICS W NOWEJ wersji kolumn MoFi Electronics dostajemy pełnię i skalę. Pozostała doskonała czytelność, ale doszła do niej namacalność. Tak zestrojone Sourcepoint 10 mają wyjątkowo smakowite brzmienie. To nie będzie ciepłe granie ani granie „kocykowe”, które ma nas zawinąć w ciepły kokon spokoju i melancholii. To wciąż bardzo „rockowe” w charakterze kolumny. To znaczy selektywne i wyraziste. Ale wreszcie też i wypełnione, gęstsze. „Kit”, który można dokupić do podstawowej wersji kolumn transformuje nie tylko ich dźwięk, ale i klasę. Wraz z nim dostajemy naprawdę świetne połączenie szybkości i wypełnienia. Co pokazuje, że dobra konstrukcja podaje się modyfikacjom w stopniu, o jakim nie marzyliśmy. I co powinno być wskazówką dla innych producentów. ⸜ TEST: № 260, 1 grudnia 2025, czytaj → TUTAJ
PENAUDIO rebel two luumäki PENAUDIO Rebel Two Luumäki są kolumnami otwartymi, ekspresyjnymi, dźwięcznymi o dużej dynamice. Ale są też naturalne w tym, co robią. To znaczy wszystko to, o czym powiedziałem wynika nie z zabiegów na paśmie czy ataku dźwięku, a z rozdzielczości i postawieniu na otwarcie, a nie na ocieplenie. Byłaby to więc strategia przeciwna romantyzacji przekazu. To strategia polegająca na elektryzowaniu przekazu i wydobywania nerwu muzyki. A to wszystko bez jasności, bez przenikliwości i bez nerwowości. Ii w klasycznej, czystej formie. ⸜ TEST: № 259, 1 listopada 2025, czytaj → TUTAJ ˻ SYSTEM ˼
GRANDINOTE solo + mach 2 estrema SYSTEM Grandinote wciąga nas w ten świat niebywałą ilością informacji. Nie maskuje w nagraniach niczego, dlatego słabiej zrealizowany materiał może być z nimi problematyczny. Jasno nagrane lub zremasterowane płyty mogą zagrać wręcz nieprzyjemnie. Tu nie będzie szukania dobrych stron. Ale kiedy usłyszymy coś takiego, jak w Nature Boy, utworze pochodzącym z najnowszej płyty zespołu L’Arpeggiata i Christiny Pluhar, Terra Mater, będziemy chcieli Więcej, WIĘCEJ i WIĘCEJ!!! ⸜ TEST: № 251, 16 marca 2025, czytaj → TUTAJ
˻ OKABLOWANIE ˼
MB AUDIO CABLE clear TO FANTASTYCZNE, że polski producent przygotował tak fajny i jednocześnie niedrogi interkonekt. O niemal ciepłym pierwszym planie, otwartym, dużym, pełnym, ale nienarzucającym się. Jest też ładny środek, prawie ciepły, ale nie dochodzący do momentu, w którym można by było użyć tego określenia bez cudzysłowie. I jest również lekko zaokrąglony, energetyczny bas, który schodzi niżej niż można by się spodziewać po tak niedrogim – żeby nie powiedzieć prostu: tanim – kablu. ⸜ TEST: № 251, 1 kwietnia 2025, czytaj → TUTAJ
NEXT LEVEL TECH ether rca ETHER RCA nie brzmi w ciepły sposób, a jednak takie mamy wrażenie. To interkonekt, który nie jest rozjaśniony, a jednak energia wysokich tonów jest wysoka. Chodzi w tym o coś w rodzaju ocieplenia, przydymienia, które w przypadku testowanego interkonektu nie występują. To dźwięk dynamiczny, otwarty, mocny, ale i pełny. A przy tym otrzymujemy z nim niezwykle uniwersalny przekaz o nieco przybliżonym pierwszym planie, wysokiej energetyczności i mocnej górze pasma. Taki to kabel. ⸜ TEST: № 249, 1 stycznia 2025, czytaj → TUTAJ
WK AUDIO theray rca basic JAK pisałem w teście, bardzo, naprawdę bardzo się ten kabel Witkowi Kamińskiemu udał. Jego brzmienie jest z jednej strony otwarte i dźwięczne, a z drugiej „bezpieczne” ciepłym środkiem pasma. Bas schodzi bardzo nisko i jest wielobarwny, zmienia się w czasie. Nie jest mocno kontrolowany, ale to po prostu cecha, a nie wada. Daje to wszystko organiczny dźwięk, czyli z jednej strony głęboki tonalnie, a z drugiej uporządkowany, naturalny. Przestrzeń z testowanym kablem jest szeroka i głęboka, a pierwszy plan jest za linią łączącą głośniki, ale kolejne ciągną się naprawdę daleko. Można z tym kablem słuchać muzyki długo i bez zmęczenia. ⸜ TEST: № 259, 1 listopada 2025, czytaj → TUTAJ
VERICTUM flux illumi sp NAJWAŻNIEJSZĄ cechą tego kabla głośnikowego wydaje mi się rozdzielczość. Nagrania brzmiące, jakby powstały w wyniku rejestracji terenowych („field recording”) brzmiały więc w niezwykle realistyczny sposób. Verictum z takimi rzeczami radzi sobie w wyjątkowo udany sposób. Oddaje ducha wydarzenia, nie rozjaśnia niczego, lekko nawet osładzając górę pasma. Źródła dźwięku mają wyraźne kontury i są „konkretne”. To bardzo udana łączówka w sensownej, jak na high-end, cenie. ⸜ TEST: № 252, 16 kwietnia 2025, czytaj → TUTAJ ˻ ZASILANIE ˼
AUDIO PHONIQUE desire power AUDIO PHONIQUE Desire Power jest kablem zasilającym AC dla dojrzałych ludzi. Dojrzałych muzycznie i dźwiękowo, „nauczonych” tego, jak dobry system powinien brzmieć. Dla szukających natychmiastowej dynamiki wyda się zbyt uspokojony i wycofany, a dla chcących zdrzemnąć się w fotelu zbyt wyrazisty. To kabel o bardzo głębokich barwach, który ma bardzo dobrze ustawiony balans tonalny, który nie przechyla barwy w żadna stronę. Jeśli już, to można powiedzieć, że otwiera ją na środku pasma, co daje ową, wspomnianą, klarowność. ⸜ TEST: № 252, 16 kwietnia 2025, czytaj → TUTAJ
GIGAWATT pf-2 se evo+ BRZMIENIE listwy firmy Gigawatt jest rozdzielcze i selektywne. I jest naprawdę blisko tego, co dają pełnowymiarowe kondycjonery tej firmy, nawet jeśli wydaje się „tylko” listwą zasilającą. Jest przy tym niebywale przestrzenna. Polska listwa dokłada do tego słodycz i dopala część basu. Przekaz jest więc nieco bardziej „dramatyczny” niż z listwą odniesienia. Ale o to chyba nam w audio chodzi, o poruszenie w nas czegoś, co jest na co dzień uśpione. Nowy Gigawatt robi to doskonale. ⸜ TEST: № 257, 16 września 2025, czytaj → TUTAJ
RICABLE invictus power reference DŹWIĘK Ricable idzie w kierunku szybkości i dynamiki, ale jest też w pewien sposób „ciepły”. To nie jest „pistolet” od razu wyrzucający w naszym kierunku milion dźwięków. Raczej spokojna przebieżka przez las, w czasie której słyszymy to, co się wokół nas dzieje. A jednak to dźwięk dokładny, selektywny, wyraźny. A to wszystko w bardzo, bardzo dobrych proporcjach. Invictus Power Reference okazuje się bardzo dobrym, niezwykle zrównoważonym kablem zasilającym AC w naprawdę niskiej, jak na realia świata audio, cenie. ⸜ TEST: № 251, 1 marca 2025, czytaj → TUTAJ
KENICHI TSUNODA BIG BAND
„Stereo Sound Analog Record Collection” ⸜ RECENZJA: „High Fidelity NEWS”, 24 stycznia 2025, czytaj → TUTAJ
ADAM CZERWIŃSKI
AC Records ACR 036 ⸜ RECENZJA: „High Fidelity NEWS”, 31 października 2025, czytaj → TUTAJ
JOANNIS DE LUBLIN
wyk. Agnieszka Budzińska-Bennett, Cracow Singers, Andrzej Szadejko, ⸜ RECENZJA: „High Fidelity”, № 256, 16 sierpnia 2025, czytaj → TUTAJ
SETH MacFARLANE
Verve Records | Republic Records 602478075445 ⸜ RECENZJA: „High Fidelity”, № 255, 1 lipca 2025, czytaj → TUTAJ
ANOUAR BRAHEM
ECM Records ECM 2838 ⸜ RECENZJA: „High Fidelity NEWS”, 14 lipca 2025, czytaj → TUTAJ
ANDRZEJ TRZASKOWSKI SEXTET
SUPER AUDIO CD/CD ⸜ 1967/2025 ⸜ RECENZJA: „High Fidelity NEWS”, 4 kwietnia 2024, czytaj → TUTAJ |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity











