pl | en

NAGRODY

NAGRODY ROKU 2023
WEDŁUG „HIGH FIDELITY”

Raz w roku podsumowujemy testy z ostatnich dwunastu miesięcy, wyszukując te najlepsze, najciekawsze urządzenia. Dlatego też w grudniu, co roku, publikujemy w „High Fidelity” ich listę, przyznając im Nagrody Roku. Naszym marzeniem jest, aby była ona dla państwa przewodnikiem i podpowiadała kierunek rozwoju waszych systemów. Zapraszamy do lektury!

KRAKÓW ⸜ WARSZAWA » POLSKA


NAGRODY

tekst WOJCIECH PACUŁA, MAREK DYBA
opracowanie graficzne Bartosz Łuczak/Piksel Studio

No 236

1 grudnia 2023

AK CO ROKU PODZIELILIŚMY listę nagrodzonych produktów na cztery grupy. Najpierw znajdą państwo SPECIAL AWARD, czyli Nagrodę Specjalną. Przyznliśmy ją w tym roku, w poprzednim zresztą również, polskiej firmie i jej konstruktorom. Mowa o firmie DIVINE ACOUSTICS i o panu PIOTRZE GAŁKOWSKIM, a pretekstem były nóżki antywibracyjne Galileo.

Kolejna kategoria to STATEMENT AWARD – to nagrody przyznawane produktom typu „best of the best”. W tym roku przyznaliśmy ją pięciu produktom, w aż trzem z Polski. Jesteśmy z tego bardzo dumni! Na naszych oczach najlepsi producenci z Kraju nad Wisłą stają się częścią światowej sceny audio. W dodatku nie jako ciekawostka, a ważni gracze.

Najliczniejsza grupa została wyróżniona przez nas nagrodą BEST SOUND. W 2023 roku przetestowaliśmy i zaprezentowaliśmy ponad sto produktów: elektronikę, kolumny, kable i akcesoria, z czego wybraliśmy reprezentatywną, jak nam się wydaje, grupę. Podzieliliśmy ją ze względu na rodzaj produktu i w każdej podgrupie podaliśmy je w porządku alfabetycznym.

I wreszcie mamy grupę przeznaczoną dla nagrań, którym przyznaliśmy nagrodę BEST RECORDING.

Wszystkim nagrodzonym firmom serdecznie gratulujemy jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy wasze produkty gościć w naszych domach! A naszych czytelników zapraszamy do lektury, do ponownego wczytania się w testy, do porównań i do wyciągania samodzielnych wniosków. Dziękujemy za wasze zaufanie – bez tego żaden test, żadne opis i żadna nagroda nie ma sensu. Jeszcze raz – DZIĘKUJEMY!!!


DIVINE ACOUSTICS • Galileo – nóżki antywibracyjne

→ TEST: № 233 ⸜ 16 września 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIA:
GOLD Fingerprint
HIGH FIDELITY Reference

Stopy antywibracyjne DIVINE ACOUSTICS GALILEO są po prostu doskonałe. Ich budowa mechaniczna, stojący za nią pomysł, ale i wykonanie są dla mnie wzorcem tego, jak taki produkt powinien wyglądać. Wydobywają one z dźwięku głębię, aksamitną głębokość, plastykę, energię – wszystko to, co dana płyta ma do zaoferowania. Są przy tym niezwykle różnicujące, bo nie narzucają tego charakteru płytom. I są częścią systemu referencyjnego „High Fidelity”.


AAVIK • I-880 – wzmacniacz zintegrowany

→ TEST: № 234 ⸜ 1 października 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

To wybitne dzieło sztuki, re-kreujące „świat przedstawiony” nagrania, że sięgnę do kategorii stosowanej w nauce o literaturze, w sposób wiarygodny i jednocześnie naturalny. Jego dźwięk jest fantastycznie czysty, nośny i szybki. A przy tym jedwabiści miękki i gładki. Na żadnej płycie nie doświadczyłem z nim przejaskrawienia. Wydobywa z tła dźwięki przez niemal wszystkie inne wzmacniacze maskowane Ale nie po to, aby się nimi chwalić, ale aby zbogacić przekaz.

»«

KONDO • Gakuoh II – wzmacniacz mocy

→ TEST: № 234 ⸜ 1 października 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

Kondo Gakuoh II spełni wszystkie, najdziksze sny miłośników lampy 300B. Jego dźwięk jest naturalny, niebywale głęboki i fantastycznie kolorowy. Przekaz jest bardzo szybki i dynamiczny. To szybkość wyrażająca się w gęstości i naturalności. Dynamika z kole buduje różnorodność dźwięku i nie słychać jej jako coś samodzielnego.

»«

GIGAWATT PowerMaster • kondycjoner napięcia zasilającego AC

→ TEST: № 233 ⸜ 1 września 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

Nowy kondycjoner Gigawatta jest propozycją do najlepszych systemów, w których pokaże więcej niż byśmy byli sobie w stanie wyobrazić. Otrzymujemy z nim niebywale energetyczny przekaz o doskonale zrównoważonym balansie tonalnym. Jego bas jest świetnie kontrolowany, ale ma i miękki atak, i pełne podtrzymanie. Plany są wyraźne, dokładne, bez wycinania instrumentów z ich otoczenia akustycznego. Dźwięk nie jest wcale wypchnięty w naszym kierunku, a jest raczej nieco dalej, ponieważ scena ma dużą głębokość. To po prostu doskonały kondycjoner.

»«

AVATAR AUDIO Holophony Numer 2 • kolumny głośnikowe ⸜ podłogowe

→ TEST: № 231 ⸜ 1 lipca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

Najnowsza wersja kolumn Avatar Audio to wciąż konstrukcja, którą trzeba poznać, ponieważ ich dźwięk jest inny niż 99% kolumn na rynku. Ale nie przez to, że jest „dziwny”, a dlatego, że konstruktor ma na nie swój własny patent i swoją własną wizję tego, co w przekazie audio jest najważniejsze. Posłuchajcie państwo, a być może okaże się, że przez całe życie szukaliście właśnie tego.

»«

J.SIKORA KV12 Max Zirconium Series • ramię gramofonowe

→ TEST: № 233 ⸜ 16 września 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

Najważniejsze z tym ramieniem jest to, że słucha się z nim muzyki z ekscytacją, z zaciekawieniem. Nie ma tu miejsca na dłużyzny, jest akcja, a kiedy trzeba oddech, ale bez przesady. W Rejsie Marka Piwowskiego (1970), grany przez Zdzisława Maklakiewicza inżynier Mamoń mówił, że w polskim filmie nic się nie dzieje. Tutaj wręcz przeciwnie – wciąż coś się dzieje. Z KV12 Max nawet cisza niosła z sobą jakąś energię i miała muzyczny sens. I o to chyba w muzyce chodzi.

»«

ANALOG RELAX EX-2000 ⸜ wkładka gramofonowa MC

→ TEST: № 236 ⸜ 16 grudnia 2023, czytaj TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint<

Wkładka za 99 000 złotych? Taż to czyste szaleństwo! A jednak… Analog Relax EX-2000 jest topową wkładką, która idzie jeszcze o krok dalej niż tasze modele tej firmy. Jeszcze lepsza rozdzielczość, różnicowanie, wypełnienie i dociążenie dźwięku, niezwykła wewnętrzna energia, genialna spójność, gładkość, płynność i naturalność grania serwują bowiem poziom doznań, który tak naprawdę trudno, przynajmniej mi, oddać w pełni słowami. Proszę więc moim, niedoskonałym, niewystarczającym słowom nie wierzyć, proszę posłuchać w dobrze skomponowanym, jak najwyższej klasy systemie! Nie wyobrażam sobie, byście mogli żałować takiego, wyjątkowego doświadczenia.



⸤ ŹRÓDŁO CYFROWE ⸣

AYON AUDIO S-10 II Transport ⸜ transport plików audio

→ TEST: № 232 ⸜ 1 sierpnia 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Jak pokazują takie transporty Ayon S-10 II-T, plików można słuchać w ekstremalnie przyjemny sposób, doświadczając różnicowania, rozdzielczości i dynamiki, a przede wszystkim naturalności. W czym duża zaleta łącza DSD, jakie oferuje austriackie urządzenie, jego algorytmu zamieniającego PCM na DSD, a także świetnej konstrukcji. Wielki szacunek i wyróżnienie ˻ RED FINGERPRINT ˺.

»«

FERRUM Wandla ⸜ przetwornik cyfowo-analogowy

→ TEST: № 230 ⸜ 1 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Wandla z zasilaczem impulsowym, z którym go kupujemy jest świetny, to urządzenie, które zasługuje na nagrodę RED FINGERPRINT. Ale z Hypsosem to system z górnej półki, którego nie da się ocenić inaczej niż na GOLD FINGERPRINT.

»«

ANCIENT AUDIO Lektor Transport ⸜ transport Compact Disc

→ TEST: № 227 ⸜ 1 marca 2023, czytaj → TUTAJ

Polski transport Compact Disc jest świetny w tym, co robi. Oferuje on zdyscyplinowany, dobrze różnicowany dźwięk. Jego barwa skupiona jest na środku pasma i jego wyższej części. Inaczej jednak niż kiedy ten zakres jest podkreślony, dźwięk nie jest jaskrawy. Wręcz przeciwnie, często wydaje się kremowy i gładki. Ma jednak uderzenie, atak, które dają w efekcie otwarte i szybkie brzmienie.

»«

DIGITAL AUDIO SYSTEMS Model 3 ⸜ odtwarzacz plików audio

→ TEST: № 235 ⸜ 1 listopada 2023, czytaj → TUTAJ

HD-Player Model 3 firmy Digital Audio Systems jest przepięknie zbudowanym urządzeniem. Pięknym również w tym sensie, że uczciwym. Chodzi o to, że wszystko jest w nim dopracowane i przemyślane. Podobnie zresztą, jak w dźwięku. Ten realizuje zamysł konstruktora, który nie starał się go oddać w możliwie najbardziej neutralny sposób, ponieważ w przypadku plików ta strategia zazwyczaj zawodzi. Zamiast tego postarał się, aby nagrania brzmiały maksymalnie naturalnie, wręcz fizjologicznie.

»«

dCS Lina ⸜ odtwarzacz plików & zegar & wzmacniacz słuchawkowy

→ TEST: № 236 ⸜ 1 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ

Lina to znakomity system, który należy traktować jak pełnoprawny system audio. Wiem, wiem – Bartók może się wydawać bardziej interesujący, ponieważ jest… duży. Ale, jak dla mnie – i jest to moja prywatna opinia – Lina nie jest gorszy, a w takich rzeczach, jak równowaga dźwiękowa i rozdzielczość – lepszy. A jest przecież jeszcze doskonały, naprawdę referencyjny wzmacniacz słuchawkowy z tej serii, który może być obiektem pożądania nawet dla takich zblazowanych recenzentów, jak ja.

»«

LUMIN D3 ⸜ odtwarzacz plików

→ TEST: № 235 ⸜ 1 listopada 2023, czytaj → TUTAJ

Odtwarzacz plików D3 firmy Lumin jest rozdzielczym urządzeniem o wspaniałej barwie. Gra każdy rodzaj muzyki z zaangażowaniem i polotem. Ma ograniczenia, to jasne. Polegają one przede wszystkim, na nie do końca klarownych dalszych planach i na zbliżaniu do siebie barwą różnych nagrań. To zawsze będzie duże, gęste i ciepłe granie.

»«

MERASON DAC 1 Mk II ⸜ przetwornik cyfrowo-analogowy

→ TEST: № 236 ⸜ 1 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ

To DAC o doskonale wyważonych proporcjach, o złożonym wewnętrznie, dopracowanym dźwięku. Ten jest lekko obniżony, ma mocne oparcie w średnim basie i w przełomie ze średnicą. Z kolei wysokie tony są selektywne, rozdzielcze, ale i gęste i bardziej „sypkie” niż „kąsające”. Nie da się więc ukryć, że to urządzenie przede wszystkim dla ludzi mających lub kochających gramofon. To dynamiczny, energetyczny przekaz o wyraźnej sygnaturze dźwiękowej w której najważniejsze jest wypełnienie i gęstość. Bo wypełnienie i gęstość są tym, co z taką klasą dostajemy naprawdę rzadko.


⸤ ŹRÓDŁO ANALOGOWE ⸣

REGA Naia ⸜ gramofon

→ TEST: № 235 ⸜ 16 listopada 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

Brytyjska konstrukcja jest niezwykle uniwersalnym gramofonem. Pokazuje świat dynamiczny i energetyczny, z szeroko rozciągniętym pasmem. Ale nie ma w tym graniu nic, co by nas do czegokolwiek przymuszało. Nie ma tu również cienia nerwowości. A jednak wiemy, doskonale wiemy, że to bardzo rozdzielczy i neutralny dźwięk. ega Naia jest wyjątkowym podsumowaniem 50-letniej działalności firmy i godnym zwieńczeniem obchodów jej 50-lecia.

»«

MOLA MOLA Lupe ⸜ przedwzmacniacz gramofonowy

→ TEST: № 236 ⸜ 1 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

To przedwzmacniacz spełniający z jednej strony wymogi stawiane przez „narzędziem”, czyli dający do ręki zestaw umiejętności pozwalających na szybką ocenę dźwięku i jego opis. Ale to jednocześnie produkt, który nie wychodzi poza linię dzielącą to, co ekscytujące i nowe od tego, co drażniące i uwierające. Bo to dźwięk, tak naprawdę, o jedwabistym wykończeniu, gęsty i głęboki. Z doskonale prowadzonymi skrajami pasma, ale zwracający naszą uwagę przede wszystkim na jego środek. I z potężną, pięknie poukładaną przestrzenią. Dodajmy do tego fenomenalną energetyczność, a okaże się, że to jeden z najlepszych przedwzmacniaczy gramofonowych na rynku, bez względu na cenę.


⸤ WZMOCNIENIE ⸣

ACCUPHASE C-2300 ⸜ przedwzmacniacz liniowy

→ TEST: № 234 ⸜ 16 października 2023, czytaj → TUTAJ

W przypadku C-2300 zadbano bowiem o każdy aspekt brzmienia z osobna, ale celem był określony efekt końcowy, całość, która sprawia, że skupiamy się na muzyce, a nie analizie dźwięku, choć jeśli jakość tego ostatniego pozostawia nieco do życzenia to to usłyszycie. Tyle że z tym przedwzmacniaczem zawsze będziecie mogli to w pewnym stopniu skorygować.

»«

AYON AUDIO Crossfire Evo Delta ⸜ wzmacniacz zintegrowany

→ TEST: № 230 ⸜ 16 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: GOLD Fingerprint

Najnowszy przedstawiciel rodziny Crossfire'ów łączy zalety, za które kochamy Lampowe SETy, z mocnymi stronami, które często wymienia wśród zalet tranzystorów. Wyższa moc z układu PSE oznacza znakomitą kontrolę głośników, niskie zejście basu i jego odpowiednie dociążenie, odpowiednią energetykę grania i ponadprzeciętną dynamikę. Uzupełnia to piękna, kolorowa, soczysta, gęsta i rozdzielcza średnica, ale i równie wyrafinowane, delikatne, w najlepszym tego słowa znaczeniu, otwarte, czyste, pełne powietrza, dźwięczne wysokie tony. Całość zachwyca z jednej strony rozmachem i energetyką, z drugiej nadzwyczajną płynnością i naturalnością grania. To wzmacniacz, który może pogodzić wymagających zwolenników obu technologii. MD

»«

AURORASOUND HFSA-01 ⸜ wzmacniacz zintegrowany

→ TEST: № 230 ⸜ 16 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Od dłuższego czasu brakowało na rynku niedużego, lampowego wzmacniacza, który pracowałby równie dobrze z kolumnami, co ze słuchawkami. Aurorasound HFSA-01 wypełnia tę lukę doskonale, jakby zawsze w niej się znajdował. Gra otwartym, czystym dźwiękiem o niezwykłej energetyczności. Jego dźwięk nie jest zduszony, ani pozbawiony życia, jak to się zdarza dużym urządzeniom. Ma przy tym wystarczający autorytet na dole pasma, aby pokazać skalę wydarzeń, wolumen instrumentów i głębię sceny dźwiękowej.

»«

FEZZ AUDIO Silver Luna Evo ⸜ wzmacniacz zintegrowany

→ TEST: № 230 ⸜ 1 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Wzmacniacz jest niedrogi, świetnie wykonany i ma fantastyczny dizajn. Mnie najbardziej podobają się kolory noszące firmowe nazwy Evergreen i Big Calm, ale u państwa może to być jeden z siedmiu dostępnych lakierów. Ważne, że to duży wybór, za który nie trzeba płacić dodatkowych pieniędzy. No i jego dźwięk jest niezwykle relaksujący, uspokajający, pełny. To nie jest krok w stosunku do pierwszej wersji wzmacniacza, a dwa, a może nawet trzy, pod każdym względem.

SOULNOTE A-3 ⸜ wzmacniacz zintegrowany

→ TEST: № 236 ⸜ 1 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ

A-3 oferuje ciepły przekaz z mnóstwem informacji. To gęste granie z dużymi źródłami pozornymi i ważnym pierwszym planem. Ale to także trójwymiarowe źródła pozorne z dobrze zaznaczanymi bryłami. To również głęboka, nawet bardzo, scena dźwiękowa. Jest w tym przekazie mnóstwo ekscytujących elementów i detali, ale trudno i nich mówić w ten sposób, ponieważ to granie większymi założeniami, a nie „punktowe”. Zachwycicie się więc państwo swoimi płytami na nowo.


⸤ KOLUMNY ⸣

STRUSS PL 20 ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe

→ TEST: № 233 ⸜ 1 września 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Dzięki bardzo niskim podbarwieniom PL 20 firmy Struss są naprawdę bardzo wszechstronnymi kolumnami. Łączą cechy, wydawałoby się, przeciwstawne, jak czystość i otwarcie z ciemnością i wypełnieniem. Spodobają się wszystkim, którzy szukają ekscytującego dźwięku w dobrych pieniądzach, ale takiego, który nie zabije ich szczegółami. Konstrukcje te grają dobrze zarówno słuchane cicho, jak i głośno. Mają wystarczający zapas mocy, aby można było z nimi słuchać naprawdę głośno bez przesterowań. To niezwykle czujnie zaprojektowane kolumny w absurdalnie niskiej cenie.

»«

CIARRY C8 ⸜ kolumny głośnikowe

→ TEST: № 232 ⸜ 1 sierpnia 2023, czytaj → TUTAJ

Główna siła C8 leży w tym, że transmitują energię w sposób, który przekłada się na szczególną spójność dźwięku. Ich przekaz budowany jest z mnóstwa drobnych informacji i to one dopiero składają się na coś większego. Może dlatego słucha się z nimi muzyki w takim komforcie – bo nie jesteśmy d niczego przymuszani.
Doskonale głęboka scena z wyraźnymi planami i instrumentami dopełniają obrazu. To bardzo, ale to bardzo przyjemne w odsłuchu kolumny, łatwe do napędzenia przez wzmacniacze lampowe.

»«

CLOSER ACOUSTICS Forlane ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe

→ TEST: № 230 ⸜ 1 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

FORLANE SĄ NAJMNIEJSZYMI KOLUMNAMI podłogowymi firmy Closer Acoustics. Wydaje się jednak, że są bardzo ważne dla producenta, ponieważ zostały wykorzystane do stworzenia logotypu na 10 lat firmy. I są też, obok Ogy, najbardziej wyrównanymi, najbardziej „wchodzącymi” do głowy swoim brzmieniem konstrukcjami Closer Acoustics. Piękne podsumowanie dziesięciu lat działalności.

»«

GAUDER AKUSTIK Capello 40 Be Double Vision ⸜ kolumny głośnikowe • podstawkowe

→ TEST: № 228 ⸜ 1 kwietnia 2023, czytaj → TUTAJ

Z Capello 40 Be najlepiej słuchało mi się jazzu i małych składów muzyki klasycznej, w tym fortepianu. Nie są to jednak również kolumny wykluczające, bo bardzo przyjemnie zagrają również rock i elektronikę. Być może po raz pierwszy usłyszymy z tego typu płytami, jak ustawiono na scenie poszczególne źródła, bo to są kolumny bardzo rozdzielcze. Ich dynamika jest wysoka i zupełnie nie przypomina dynamiki znanej z kolumn ze zwrotnicami tego typu. Może i najmniejsze w serii, może i nie najdroższe w ofercie, ale z wielkim sercem – Gauder Akustik Capello Be.

»«

MOBILE FIDELITY SourcePoint 10 ⸜ kolumny głośnikowe • podstawkowe

→ TEST: № 226 ⸜ 1 lutego 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Kolumny te grają dużym dźwiękiem z potężną sceną. Są precyzyjne i wiarygodne, nie popadając w zbytnią analityczność i nie rozjaśniając dźwięku. Wysokie tony są tu prowadzone bardzo równo i czysto aż do samej góry, bez zawoalowania czegokolwiek. Dadzą nam wiele radości i pozwolą słuchać nagrań w bardziej świadomy sposób niż wiele innych konstrukcji. Bardzo, bardzo udane kolumny.

»«

QUALIO IQ ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe

→ TEST: № 226 ⸜ 1 lutego 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

To kolumny idealne do długich odsłuchów. Nie ograniczają nas do określonego rodzaju muzyki, ani nie odstraszają przed muzyką nagraną nie tak dobrze, jak byśmy sobie tego życzyli. Wszystko zabrzmi z nimi naprawdę fajnie, Dynamika jest uspokojona, nie dostaniemy więc nagłych skoków i nic nas nie „uderzy”. Ale to właśnie takie kolumny – przyjazne i dla nas, słuchaczy, i dla muzyki.

»«

JBL 4329p ⸜ kolumny głośnikowe • aktywne

→ TEST: № 231 ⸜ 1 lipca 2023, czytaj → TUTAJ

Najnowsza propozycja amerykańskiej firmy JBL jest przykładem na to, jak można z sobą połączyć trzy elementy systemu audio: kolumny, wzmacniacze i źródło (odtwarzacz plików) tak, aby całość była atrakcyjna wizualnie, łatwa w obsłudze, a przy odtwarzaniu muzyki angażująca emocjonalnie. To kolumny, które kreują dużą przestrzeń, mają doskonałą dynamikę, schodzą nisko na basie i nie są jazgotliwe; powiedziałbym nawet, że grają ciepło.

»«

MUSICAL FIDELITY 3/5a ⸜ kolumny głośnikowe • podstawkowe

→ TEST: № 231 ⸜ 1 lipca 2023, czytaj → TUTAJ

Wersja kolumn BBC LS3/5a zaproponowana przez Musical Fidelity jest doskonała. Jej dźwięk nie jest podbarwiony na niskiej średnicy, a jednak skala jest porywająca. Także i scena dźwiękowa ma precyzyjnie lokowane źródła dźwięku. Kiedy trzeba w stereofonii przed nami, a kiedy indziej wokół nas i za nami. Kolumny znikają z pomieszczenia i nie jest to banalna „klisza”, a fakt.

Choć maleńkie, potrafią oddać potęgę nagrania, przede wszystkim dzięki wyższym harmonicznym. Bas jest lekki, ale wcale tego nie słychać. To znaczy słychać, co ja gadam, ale nie zwraca się na to uwagi. A to dlatego, że to kolumny o doskonale zrównoważonym dźwięku, grające jak głośnik szerokopasmowy, ale bez jego problemów z barwą i gęstością. No właśnie – 3/5a w wydaniu Musicala są nasycone i pełne. To piękne granie, jedno z najlepszych, jakie można uzyskać z tego typu kolumn.


⸤ KABLE ⸣

STAGE III CONCEPTS A.S.P. Reference Ckahron Limited Edition ⸜ interkonekt analogowy RCA

→ TEST: № 234 ⸜ 1 października 2023, czytaj → TUTAJ

Ckahron gra ciepło, gra gęsto i gra z naciskiem na środek pasma. Ale dźwięk jest z nim szybki, zwinny. A to dlatego, że – jak zakładam – zachowano w nim spójność czasową pomiędzy wszystkimi podzakresami. Dlatego też mamy i zaokrąglony atak, i znakomite, mocne wypełnienie dźwięku. To kabel, który skieruje system audio w stronę ogólnie rozumianej „analogowości”. Doda mu barw, nada głębię i wyprostuje – jeśli są – anomalie w zakresie wysokich średnich tonów. To bardzo fajny, dopracowany w każdym szczególe kabel o „wybaczającym” charakterze dla wszystkich, którzy wiedzą, co to jest high-end i jak się on objawia.

»«

WK AUDIO TheRed ⸜ kabel głośnikowy

→ TEST: № 233 ⸜ 1 września 2023, czytaj → TUTAJ

TheRed jest stosunkowo niedrogim, a prawdziwie highendowym kablem, który wpasowuje się w zastany system i choć ma modyfikuje dźwięk po swojemu, to robi to nie wbrew systemowi, ale empatycznie, wraz z nim; niedrogi w kontekście cen kabli innych producentów. Gra dynamicznie, mocno i ma aksamitny atak oraz dźwięczne podtrzymanie. Niski, mocny bas i perspektywa przesunięta w głąb sceny to jego kolejne wyróżniki.

»«

TiGLON TPL-2000R & TPL-2000SP ⸜ interkonekt analogowy RCA + kabel głośnikowy

→ TEST: № 230 ⸜ 1 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Każdy z tych kabli może pracować w dowolnym innym systemie, gdzie pokaże wszystkie zalety, o których pisałem w ich indywidualnych testach. Ale zastosowane razem podkreślą swoje mocne strony. A jest to skupione, gęste granie ze świetną energią i „natarciem” dźwięku. System okablowania, choć ciepły w wyrazie, nie spowalnia przekazu, a wręcz go energetyzuje.

»«

NEXT LEVEL TECH Flame SPKR-S ⸜ kabel głośnikowy

→ TEST: № 236 ⸜ 16 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ

Kluczem do tego kabla wydaje mi się spokój zachowywany z dowolnym sygnałem, spójność z każdą płytą i płynność ze wszystkimi typami nagrań, jakie sobie tylko możemy wymyślić. Jego barwa skupiona jest na środku pasma, co do tego nie ma wątpliwości. Przeprowadzone to jest jednak z wyczuciem, dlatego naprawdę trudno będzie nam powiedzieć, że niskie czy wysokie tony są w jej cieniu. To wyjątkowo spójny obraz dźwiękowy.

Kabel, tak naprawdę, gra w wyższej lidze niż by na to wskazywała jego cena, zarówno dzięki temu, że jest po prostu bardzo dobry, ale też i dlatego, że rzeczy, które w droższych kablach są zwykle lepsze, podaje w tak interesujący sposób, tak dobrze zespolony z tym, co robi ponadprzeciętnie, że trzeba się dobrze wsłuchać, aby zobaczyć coś, o czym można by powiedzieć „słabsze”. A nawet wtedy nie będziemy tego całkiem pewni, ponieważ każda kolejna płyta przyniesie nowy układ zalet i wad, z których to te pierwsze wydadzą się nam najważniejsze.


⸤ ZASILANIE ⸣

TEST: Audio Illuminati POWER REFERENCE II ⸜ kabel zasilający AC

→ TEST: № 236 ⸜ 16 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ

Kabel Power Reference II buduje duże założenia, buduje je w gęsty i skupiony na środku pasma sposób. Dostaniemy z nim bardzo dobrze poukładany, przestrzennie i barwowo, przekaz, w którym zdziwi nas wysoka rozdzielczość – zdziwi, kiedy będziemy wiedzieli, ile ten kabel kosztuje. Dużo droższe konstrukcje głębiej wchodzą w tkankę utworów, ale trzeba będzie naprawdę wysokiej klasy systemu odsłuchowego, żeby to dostrzec. Świetnie zbudowany, bardzo dobrze brzmiący kabel zasilający o niezwykle uniwersalnym wpływie na dźwięk. Naprawdę warto.

»«

TEST: SOYATON Benchmark mk² ⸜ kabel zasilający AC

→ TEST: № 236 ⸜ 16 grudnia 2023, czytaj → TUTAJ

Kabel Soyaton Benchmark Mk 2 jest kablem wyjątkowej urody. Wykonywany ręcznie nie jest rzemiosłem spod Bramy Floriańskiej, jeśli wiecie państwo o czym mówię, a highendowym podejściem do produktu. I jest też dźwięk, za którym można zatęsknić i za którym będziemy wyglądali po wypięciu kabla z systemu. Oferuje pięknie poukładany, głęboki dźwięk o wysokiej dynamice i dźwięcznej górze, który będzie ozdobą dowolnego systemu, od lampowych po tranzystorowe, z cyfrą roli głównej, jak i tych z płytą winylową. Cóż można dodać – gratulujemy!

»«

⸜ CYRUS PSU-XR ⸜ zasilacz DC

→ TEST: № 235 ⸜ 16 listopada 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: RED Fingerprint

Dodanie zasilacza do któregokolwiek komponentu Cyrusa to poprawa wszystkich aspektów brzmienia, z naciskiem na te, o których pisałem powyżej. To nie są zmiany kosmetyczne, a podstawowe, jakbyśmy słuchali nowego produktu. Niby tego samego, ponieważ podstawowa struktura dźwięku, jego charakter, się nie zmienia, a jednak innego, bo bardziej wyrafinowanego.


⸤ PRODUKTY ANTYWIBRACYJNE ⸣

PRO AUDIO BONO Ceramic 70 Uni-Foot ⸜ nóżki antywibracyjne

→ TEST: № 227 ⸜ 16 marca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: HIGH FIDELITY Reference

Nóżki antywibracyjne Pro Audio Bono należą do najlepszych tego typu produktów na świecie. Są przemyślane mechanicznie i świetnie wykonane. Ich wpływ na dźwięk jest wszechstronny, ale najważniejsza w ich przypadku jest rozdzielczość. Pozwalają urządzeniom audio wydobyć z sygnału coś więcej, coś „ekstra”, co w nim było, ale maskowane przez inne dźwięki, zagrzebane pod szumem. Są one częścią systemu referencyjnego HIGH FIDELITY.

»«

GRAPHITE AUDIO Classic 100 Ultra ⸜ platforma antywibracyjna

→ TEST: № 230 ⸜ 16 czerwca 2023, czytaj → TUTAJ
→ WYRÓŻNIENIE: HIGH FIDELITY Reference

To wysokiej klasy highendowy produkt, który wydaje się pochodzić od firmy z wieloletnim doświadczeniem. Nie jest tani, ale najlepsze produkty tego typu, że przywołam jeszcze Thunder Melody, też są drogie. A przy tym platforma jest wykonana znakomicie, z poszanowaniem detali i proporcji, co jest jej dodatkowym plusem. Platforma jest częścią systemu referencyjnego HIGH FIDELITY.

»«

⸤ PRODUKTY ANTYSZUMOWE ⸣

• TEST: Shunyata Research ALTAIRA CG-NR ⸜ sztuczna masa

→ TEST: № 235 ⸜ 1 listopada 2023, czytaj → TUTAJ

Zmiany wprowadzane przez Altaira są bardziej wartościowe niż wymiana urządzenia. Ta zmieni bowiem barwę, dynamikę, scenę, ale nie poprawi struktury dźwięku, tego w jaki sposób jest budowany – a to właśnie robi sztuczna masa Shunyaty. I robi to doskonale. Dźwięk jest z nią wyraźniejszy, klarowniejszy, lepiej definiowany i czystszy. Wyraźniej ukazane są z nią również relacje między instrumentami. Tylko tyle, ale w przypadku high-endu – aż tyle.

»«

THUNDER MELODY Akcelerator (system) ⸜ pasywne filtry szumów

→ TEST: № 233 ⸜ 16 września 2023, czytaj → TUTAJ

Jak pisałem w teście, trzeba być głupcem, żeby nie docenić Ackeleratorów po tym, jak je u siebie zastosujemy. Zmieniają one dźwięk w mocny sposób, może nawet mocniejszy niż wymiana któregoś z podstawowych komponentów. Tyle że nie przez modyfikację żadnego z podstawowych założeń, czyli barwy, tonalności itp. Zmieniają coś pod spodem, dzięki czemu dźwięk jest bardziej energetyczny, bardziej czytelny, a jednocześnie plastyczny i ciemny.


CZESŁAW NIEMEN na płytach SACD ⸜ Cz. 1

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 20 października 2023, czytaj → TUTAJ

»«

GEORGE MICHAEL Older

Virgin/Epic | Sony Music Labels SICP-31544-5

2 x COMPACT DISC (1996) ⸜ Remaster 2022

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 18 listopada 2023, czytaj → TUTAJ

»«

ADAM MAKOWICZ Blue Sapphires

AC Records 028

Clear Vinyl, 180 g LP (2023)

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 8 września 2023, czytaj → TUTAJ

»«

THOMAS KESSLER Fragile

Hypersensitive Records HRCS 004

MASTER CD-R ⸜ 2023

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 13 stycznia 2023, czytaj → TUTAJ

»«

ADAM CZERWIŃSKI, No Name Yet

AC Records AC29

Test Press ⸜ 2023

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 17 listopada 2023, czytaj → TUTAJ

»«

JOHN SCOFIELD Uncle John's Band

ECM Records/Universal Classic Jazz & Rock UCCE-1201/2

2 x SHM-CD ⸜ 2023

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY ⸜ 16 listopada 2023, czytaj → TUTAJ

»«

CARL PHILIPP EMANUEL BACH Württemberg Sonatas

wyk. KEITH JARRETT

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 18 sierpnia 2023, czytaj → TUTAJ

»«

RIVERSIDE ID.Entity

Mystic Production/Sony Records Int’l SICP 31600

Blu-spec CD2 ⸜ 2023

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 28 lutego 2023, czytaj → TUTAJ

»«

G. Ph. TELEMANN 12 Fantasias for Viola solo

wyk. Michał Bryła

SACD + Master Gold CD-R ⸜ 2023

→ RECENZJA: HIGH FIDELITY NEWS ⸜ 28 lutego 2023, czytaj → TUTAJ