234 Październik 2023
- 01 października
- TEST Z OKŁADKI: Aavik I-880 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- WYSTAWA: HIGH FIDELITY na Audio Video Show 2023 ⸜ warsztaty & nagrody
- TEST: J.Sikora INITIAL MAX & KV12 WHITE ⸜ gramofon & ramię gramofonowe
- TEST: Lector ZUM H XLR ⸜ wzmacniacz słuchawkowy
- TEST: Rega Planar 3 50th ANNIVERSARY EDITION ⸜ gramofon (kompletny)
- TEST: Stack Audio AUVA EQ ⸜ nóżki antywibracyjne
- 16 października
- KRAKOWSKIE TOWARZYSTWO SONICZNE ⸜ spotkanie #142: Morten Thyrrestrup & Aavik I-880 w Krakowie
- REPOTRAŻ: Børresen Acoustics M3 & M6 ⸜ z wizytą w fabryce
- TEST: Accuphase C-2300 ⸜ przedwzmacniacz liniowy
- TEST: CH Precision D1.5 + C1.2 ⸜ transport SACD + przetwornik D/A
- TEST: Digitale Audio Systeme MODEL 3 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Graphite Audio IC-35 PREMIUM ⸜ nóżki antywibracyjne
- TEST: Soundware REFERENCE LINE DAM 1 ⸜ przetwornik cyfrowo-analogowy

![]() |
![]() |
KLASTER A SPRAWA POLSKA, ![]()
| 10. POLSKI NUMER „High Fidelity” Już w 2008 roku w 53. numerze naszego miesięcznika mieliśmy trzy polskie urządzenia: przedwzmacniacz liniowy i wzmacniacz mocy Audiomatus PP03 + AM500R, wzmacniacz zintegrowany JAG Audio 300 oraz kolumny głośnikowe Sound&Line Enigma Mini. Premierę POLSKI NUMER miał jednak rok później, we wrześniu 2009 (HF | No. 65). Tym razem mają więc państwo przed sobą równe, dziesiąte takie wydanie magazynu. Chcieliśmy tym samym podziękować i pogratulować wszystkim firmom, z którymi mieliśmy przyjemność się w tym czasie spotkać słuchać ich produktów – jesteśmy z tego dumni! Patrząc na spis treści owego wydania zwracają uwagę marki, które zostały z nami do dziś, często pomimo wyboistej drogi, jaką przeszły. To: Struss Audio, Gigawatt oraz Avcon. Na wystawie Audio Video Show regularnie widuję się z panem Andrzejem Zawadą z firmy ESA i jego pokój często otrzymuje od nas wyróżnienie za najlepszy dźwięk. Z kolei Ancient Audio przeszedł metamorfozę i swój główny impet skierował na niższe przedziały cenowe z marką Fram. Przygotowany przez Bartka Pacułę trzyczęściowy wywiad-rzekę można przeczytać TUTAJ, część drugą TUTAJ i trzecią TUTAJ. Dodajmy, że to właśnie jego podobizna ozdobiła owo pierwsze, historyczne wydanie „polskie”. ![]() Jarek Waszczyszyn – Ancient Audio – na okładce „High Fidelity” z września 2009 roku Od tamtej pory minęło dziewięć lat i polska scena audio zmieniła się i to znacząco. Nie ma mowy, to chyba oczywiste, o technologicznych i technicznych innowacjach. Jesteśmy raczej kimś na wzór japońskiego rynku high-endowego, z jego przywiązaniem do przeszłości i doprowadzanymi do perfekcji podstawowymi rozwiązaniami. Wyjątki się oczywiście zdarzają, na przykład procesor ASP-01 firmy Yayuma, ale to właśnie – wyjątki. Pomimo że wiele marek znanych wówczas, to jest w 2009 roku, wciąż działa i ma się dobrze, to w tym czasie powstało wiele nowych, a jakość polskich produktów jest zazwyczaj lepsza niż ich zagranicznych odpowiedników. I to jest jedna z najbardziej istotnych zmian. Jest jednak i druga, która może mieć równie dalekosiężne skutki – to pojawienie się idei „wspólnej sprawy”. Wszystkie badania socjologiczne wskazują na to, że polskie społeczeństwo nie jest szczególnie dojrzałe, to znaczy nie lubimy współdziałać z sobą. Widać to na każdym kroku, a chyba najbardziej w audio – do dzisiaj nie mamy przecież branżowego stowarzyszenia, ani konsumentów, ani producentów, ani nawet pism specjalistycznych. Kiedy piętnaście lat temu spytałem o taką możliwość kilku znajomych dziennikarzy, ci mnie wyśmiali – i to dosłownie. Od tamtej pory nic się nie zmieniło. ![]() | Polski Klaster Audio Dlatego z takim zainteresowaniem śledziłem to, co się dzieje wśród producentów, przynajmniej niektórych. Stworzyli oni bowiem pierwszą kooperatywę audio i nadali jej nazwę: Polski Klaster Audio. W jej skład wchodzi obecnie dziesięć marek, z których większość regularnie pojawia się na łamach „High Fidelity”. Wymieńmy je w porządku alfabetycznym:
Za sukcesem Klastra stoją zaś panowie Karol Zieleźnik, właściciel bielskiego salonu Hi-Fi Studio Karol Zieleźnik oraz Krzysztof Grabowski, jeden ze współzałożycieli firmy Encore Seven. To oni spajają te, często tak różne, osobowości i stanowią coś w rodzaju zwornika. Wspólnie wymyśliliśmy więc wydanie magazynu audio, jakiego jeszcze chyba nigdy nie było, a przynajmniej ja o niczym takim nie wiem: cały numer poświęcony produktom jednej grupy, czyli Klastra. Co więcej, każdemu testowi towarzyszy osobny wywiad z właścicielami i założycielami tych firm. Zanim do tego przejdziemy, o początki i dzień dzisiejszy zapytam pana Grabowskiego. ![]() Panowie Karol Zieleźnik i Krzysztof Grabowski Z KRZYSZTOFEM GRABOWSKIM rozmawia Wojciech Pacuła. WOJCIECH PACUŁA: Proszę powiedzieć parę słów o sobie. A z zainteresowania fotograf, specjalizujący się w reportażu, z naciskiem na wydarzenia muzyczne. Na stałe współpracujący z bielskim klubem jazzowym Metrum oraz dwoma topowymi polskimi festiwalami jazzowymi: Bielską Zadymką Jazzową oraz Jazzową Jesienią nieodżałowanego Tomasza Stańki, a także z magazynami muzycznymi. ![]() Spotkanie Klastra i wspólny odsłuch: kolumny – Zeta Zero, wzmacniacze – EGG-SHELL i elinsAudio, gramofon – J.Sikora, okablowanie – Audiomica Laboratory, procesor – Yayuma oraz stoliki – VAP Czyli częsty bywalec koncertów. Te regularne spotkania z muzyką na żywo mają swoje odzwierciedlenie w tym, co od kilku lat robię razem z bratem w ramach naszej firmy Encore Seven – produkujemy wzmacniacze lampowe EGG-SHELL, a w Klastrze poszukujemy i budujemy systemy zbliżające nas do tego, co pozostaje w uszach po koncertach na żywo (więcej o mnie TUTAJ). Skąd pomysł na Klaster? – To znaczy, jak to się wszystko zaczęło, kiedy i gdzie. ![]() System z kolumnami hORNS, wzmacniaczem EGG-SHELL, kablami Audiomica Laboratory oraz gramofonem Shape of Sound |
Z takiego podejścia wynikła chęć pomocy mniejszym producentom, którzy częstokroć nie są w stanie przebić się przez zalew popularnego sprzętu markowego z silnym wsparciem marketingowym, a proponują dobrej klasy urządzenia. W tamtym czasie (2014 rok) nasza firma Encore Seven była na początkowym etapie ze wzmacniaczami EGG-SHELL. Ponieważ działamy w tym samym mieście, więc się znamy. W ten sposób, od słowa do słowa, ruszył temat. Dzięki moim doświadczeniom informatycznym najpierw powstała strona internetowa Klastra, a potem zaczęliśmy zachęcać firmy do współpracy. Kto był na początku? Potem ruszyło mocniej: ze swoimi kablami Audiomica Laboratory dołączył Łukasz Mika i producent gramofonów tangencjalnych Pre-Audio. Wreszcie mieliśmy z czego zbudować pierwszy kompletny zestaw – źródło, wzmacniacz, kolumny i okablowanie. Każda z firm była otwarta na dostosowanie do potrzeb swoich produktów i w ten sposób powstał pierwszy system nazwany przez nas Dream Reference #001. Pokazaliśmy go pierwszy raz podczas festiwalu muzyki ambient w Gorlicach – Ambient Festival w lipcu 2016 roku. ![]() Klaster na Ambient Festival 2017 w Gorlicach z jego założycielem i organizatorem (od lewej): Później doszła marka hORNS (kolumny tubowe), Shape of Sound (gramofony) oraz VAP (stoliki). I tak urodził się przepiękny biały Dream Reference #002, a potem była bardzo udana prezentacja obu systemów na AVS 2016. Z zestawem Dream Reference #001 dostaliśmy się do „Złotej Siódemki” całej wystawy wg portalu audiolifestyle.pl. Komplet w kolorze białym przez wielu zwiedzających chwalony był dodatkowo także za dizajn. Jak dobierane są firmy do Klastra? Wiem, że organizujecie pokazy z urządzeniami Klastra – jakie są warunki, abyście taki pokaz zrobili w danym salonie? ![]() System Klastra: kolumny – Ciarry, wzmacniacz – EGG-SHELL, gramofon – Shape of Sound, okablowanie – Audiomica Laboratory Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, by zorganizować prezentację w innym miejscu. Jeśli tylko jakiś salon audio jest chętny pokazać urządzenia Polskiego Klastra Audio, czy mieć je w swojej ofercie, to zachęcamy do kontaktu z nami. Wspomniany wcześniej partner i dystrybutor z Gołkowic też ma fragment oferty Klastra (między innymi kable Audiomica i nasze wzmacniacze). Jak widać, można zaadoptować tylko część naszej oferty i przedstawiać ją z innymi markami, nawet spoza Klastra. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły. Najważniejsze jest dla nas uczciwe traktowanie klienta – zestaw musi być zgrany, a nie tworzony na siłę z tego, co akurat ktoś ma pod ręką. Macie na oku kolejne marki, czy raczej firmy, które są już teraz wam wystarczą? Niektóre firmy rezygnują i chcą iść własną drogą. Pozostają wtedy podmiotami zaprzyjaźnionymi z Klastrem, z którymi mamy kontakt i otwarte pole do działań – jeśli nie stałych, to choćby jednorazowych. Prawdopodobnie najnowszym członkiem już na Audio Video Show będzie firma Alpin-Line, producent wysokiej klasy mebli audio (stoliki, standy, akcesoria). ![]() Ludzie Klastra (od lewej): Jakie są największe problemy w funkcjonowaniu takiej grupy? Także ograniczenia personalizacji („custom”) wizualnej produktów nie zawsze dają możliwość tworzenia zestawów o jednolitym wyglądzie, a na tym nam zależy – dobranie brzmieniowe komponentów zestawu w danej klasie, a razem z tym uspójnienie wzornicze, choćby tylko kolorystyczne. Jedno z naszych głównych założeń jest takie, że każdy producent robi wciąż to samo, co dotychczas i na czym zna się najlepiej, a w rezultacie powstaje koherentny system, jakby był z jednej fabryki. Jakie są bolączki polskiego rynku? ![]() To chyba dobry moment, żeby powiedzieć, że przyznajemy Klastrowi, jako organizacji, nasze wyróżnienie: RED Fingerprint – gratulujemy i życzymy powodzenia! Dzięki! KONTAKT Hi-Fi Studio Karol Zieleźnik ul. Cieszyńska 86 43-300 Bielsko-Biała krzysztof@hifistudio.pl | kontakt@klasteraudio.pl www: hifistudio.pl | klasteraudio.pl fb: hifistudiobielsko | klasteraudio |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
Nasi autorzy publikują teksty w magazynach: „Enjoy the Music.com”, „Positive-Feedback.com”, „HiFiStatement.net” oraz „Hi-Fi Choice & Home Cinema. Edycja Polska”. "High Fidelity" jest miesięcznikiem poświęconym zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku. Pismo ukazuje się nieprzerwanie od 1 maja 2004 roku. Do października 2008 roku nosiło tytuł "High Fidelity OnLine". W listopadzie 2008 roku zostało zarejestrowane pod nowym tytułem. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity