pl | en

NAGRODY ROKU | 2019

NAGRODY ROKU 2019
WEDŁUG „HIGH FIDELITY”



Koniec roku to czas podsumowań. W „High Fidelity” lat robimy to przyznając najciekawszym, naszym zdaniem, produktom Nagrody Roku. Chcielibyśmy, aby ta lista była dla państwa przewodnikiem i podpowiadała kierunek rozwoju waszych systemów. Zapraszamy do lektury!

POLSKA | Kraków/Warszawa


ista nagradzanych przez „High Fidelity” urządzeń z roku na rok rośnie. Z jednej strony to dlatego, że testujemy ich coraz więcej, a z drugiej coraz więcej produktów audio jest naprawdę godnych polecenia. Rozmawiałem o tym z kilkoma recenzentami ze światowej czołówki i podzielają to zdanie. Nie wszyscy zgadzamy się co do tego, w którym obszarze postęp jest najbardziej odczuwalny, ale co do podstawowej tezy, to znaczy, że postęp jest wyraźny mówimy jednym głosem. Proszę więc traktować poniższą listę bardziej jako mapę niż dokładny przepis.

Dla państwa wygody podzieliliśmy ją, jak co roku, na cztery grupy. Najpierw znajdą państwo SPECIAL AWARD, czyli Nagrodę Specjalną, którą w tym roku przyznaliśmy wzmacniaczowi LEBEN CS600X. To nagroda zarówno dla produktu, jak i producenta, a także dla pewnej idei, którymi się on kieruje. Kolejna kategoria to STATEMENT AWARD – nagrody przyznawane produktom typu „best of the best”. Zazwyczaj przyznajemy ich niewiele, tak więc aż siedem, nagrodzonych przez nas w tym roku, produktów wiele mówi o tym, jak się ma świat high-endu – a ma się świetnie.

Najliczniejsza grupa została wyróżniona przez nas nagrodą BEST SOUND. W 2019 roku przetestowaliśmy i zaprezentowaliśmy niemal 150 produktów: elektronikę, kolumny, kable i akcesoria, z czego wybraliśmy reprezentatywną, jak nam się wydaje, grupę. Podzieliliśmy ją ze względu na rodzaj produktu i w każdej podgrupie podaliśmy je w porządku alfabetycznym. I wreszcie mamy grupę przeznaczoną dla nagrań, którym przyznaliśmy nagrodę BEST RECORDING.

Wszystkim nagrodzonym firmom serdecznie gratulujemy jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy wasze produkty gościć w naszych domach! A naszych czytelników zapraszamy do lektury, do ponownego wczytania się w testy, do porównań i do wyciągania samodzielnych wniosków. Dziękujemy za wasze zaufanie – bez tego żaden test, żadne opis i żadna nagroda nie ma sensu. Jeszcze raz – DZIĘKUJEMY!!!

| WZMACNIACZ ZINTEGROWANY

Leben • CS600X

TEKST: № 181 | maj 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Wzmacniacz CS600X to urządzenie o cudownej urodzie. Zanurzony w latach 70. ubiegłego wieku, ma w sobie coś, co oferują tylko niewielkie, specjalistyczne wytwórnie prowadzone przez charyzmatycznych konstruktorów. To najnowsza konstrukcja Lebena, mająca swoje korzenie w zapiskach pana Taku Hyodo, właściciela i konstruktora firmy. To wzmacniacz, w którym możemy wymieniać lampy na innego typu i który posłuży zarówno do odsłuchów przez kolumny, jak i przez słuchawki. To magiczne urządzenie, które po prostu musiałem sobie kupić.

| WZMACNIACZ ZINTEGROWANY/WZMACNIACZ MOCY

SPEC • RPA-MG1000

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

Klasa D to wciąż temat tabu w kręgach high-endu. Ten stan rzeczy jest jednak przejściowi i nie może trwać wiecznie, bo to technika, na którą wydawane są coraz większe pieniądze i notująca największe postępy. Z jednej strony chodzi o dźwięk, ale z drugiej o coś może nawet większego – o ochronę zasobów naturalnych. Firma SPEC w swoich wzmacniaczach pokazuje, że można połączyć klasyczne myślenie o wzmacniaczu i nowoczesne podejście. To genialny dźwięk, który w niczym nie ustępuje najlepszym wzmacniaczom lampowym SET i tranzystorowym pracującym w klasie A.

| WZMACNIACZ ZINTEGROWANY

Vitus Audio SIA-030

TEKST: № 186 | październik 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

SIA-030 jest stosunkowo niewielki, jak na standardy superintegr, a mimo to fantastycznie kontroluje głośniki, nie tylko pracując w klasie AB, ale i w klasie A. SIA-030 jest fantastycznie wyposażonym wzmacniaczem zintegrowanym o pięknym dźwięku. To najlepszy wzmacniacz zintegrowany, może obok Soulution 530, jaki w życiu słyszałem, pomimo że SIA-030 jest jednym z tańszych (!) wzmacniaczy tego producenta.

| PRZEDWZMACNIACZ + WZMACNIACZ MOCY

Trilogy • 915R + 995R (x2)

TEKST: № 182 | czerwiec 2019, czytaj TUTAJ

System Trilogy Audio spełnia wszystkie wymagania, jakie stawiamy przed współczesnym systemem top high-end. Nie skupia naszej uwagi na dźwięku, nie dopomina się o uwagę dla siebie, a nasycając przekaz emocjami dopomina się o uszanowanie muzyki. System gra ciepłym, nisko postawionym, gestym dźwiękiem z fantastycznym basem. Jest tak, jakbyśmy siedzieli blisko nich, może nawet po drugiej stronie szyby w studiu nagraniowym. Piękny przykład inżynierii audio i dowód na to, że ‘postęp’ nie jest w high-endzie brzydkim słowem, a jest czymś pożądanym.

| PRZETWORNIK CYFROWO-ANALOGOWY

LampizatOr • PACIFIC

TEKST: № 182 | czerwiec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

Po znakomitym poprzednim flagowcu wydawało się, że LampizatOr osiągnął już szczyt zdobywając jednocześnie znaczącą pozycję na wysoce konkurencyjnym światowym rynku przetworników cyfrowo-analogowych i może spocząć na laurach. Tyle, że Łukasz Fikus chyba nie potrafi. Minęło więc trochę czasu i na rynek zawitał nowy flagowiec - Pacific. To nadal konstrukcja z lampami w stopniu analogowym i nadal można stosować w nim kilka ich rodzajów. Jest znakomicie wykonany, obsługuje nawet najgęstsze pliki PCM i DSD, ma wejście LAN i... oferuje brzmienie bardziej jeszcze dojrzałe, rozdzielcze, czystsze, neutralne, z jeszcze lepszym basem, górą i średnicą, ale nadal bajecznie płynne, przestrzenne i naturalne, wręcz organiczne. To po prostu światowa ekstraklasa i to Made in Poland! MD

| TRANSPORT COMPACT DISC

Reimyo • CDT-777 TOKU

TEKST: № 181 | maj 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

Nowy transport CD Reimyo jest jednym z najlepszych tego typu urządzeń na rynku, to top topów. Transport CD Reimyo CDT-777 Toku z przetwornikiem DAP-999EX TOKU High Fidelity Edition tej firmy mógłbym być moim systemem. Stoi na tej samej półce, co pełny zestaw dCS Vivaldi, co odtwarzacz HDCD firmy Spectral, co system firmy CEC, co mój odtwarzacz Ayon Audio. Jeśli więc waszym podstawowym źródłem muzyki są płyty CD trudno będzie znaleźć lepsze źródło niż system Reimyo.

| KABEL ZASILAJĄCY AC

Acoustic Revive • ABSOLUTE-POWER CORD

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ

Kabel zasilający Absolute-Power Cord to najlepszy, jak do tej pory, produkt pana Ishiguro-san. Jest z jednej strony otwarty i czysty, a z drugiej nieco miękki i jedwabisty. Acoustic Revive to jedna z tych firm, która ze współpracy inżynierów i melomanów uczyniła podstawę swojej działalności, przez co może być wzorem dla innych firm, na równi z Siltechem i Acrolinkiem. System zasilający ABSOLUTE, na kóry składa się listwa zasilająca oraz kabel zasilający, jest po prostu wybitny.

| WZMACNIACZ MOCY

Air Tight • ATM-3211

TEKST: № 181 | maj 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

Wzmacniacz ATM-3211 gwarantuje niebywale naturalny dźwięk – taki, jaki słychać w studiu, bez pośrednictwa medium rejestrującego, czyli bez uładzenia i dopieszczenia. To jeden z niewielu wzmacniaczy lampowych, które zachowują magię tego sposobu wzmacniania sygnału i jednocześnie pozwalają skorzystać z niemal dowolnych kolumn, pozwalając wysłuchać dowolnego albumu, bez konieczności zawężania naszego repertuaru do muzyki wokalnej i niewielkich składów jazzowych. To jeden z niewielu wzmacniaczy, które naprawdę chciałbym mieć.

| RAMIĘ GRAMOFONOWE

J.Sikora • KV12

TEKST: № 188 | grudzień 2019, czytaj TUTAJ

KV12 firmy J.Sikora jest ramieniem niezwykle barwnym. Ma ciemny tembr, gra nisko i jest podaje pełny dźwięk. Jest też niebywale dynamiczne i szybkie. To bardzo czysty dźwięk, a góra pasma jest otwarta i wybitnie rozdzielcza, bo słychać i barwę, i grubość, i fakturę dźwięku. To także bardzo uniwersalny produkt. Z topowymi realizacjami zagra topowo, a z gorszymi dobrze. Za każdym razem pokaże o co w danej płycie, wydaniu, wersji chodzi, bo jest niebywale różnicujące. Wow!

| GRAMOFON

Pro-Ject • X2

TEKST: № 182 | czerwiec 2019, czytaj TUTAJ

X2 zamiast rozkładać dźwięk na części pierwsze jest składa, splata z sobą wszystkie sznureczki tak, aby nie było widać ściegu, aby faktura tej tkaniny była możliwie gładka. Jest i przyjemna góra, i ładny dół, a przede wszystkim ciepły, duży środek pasma. Wszystko w tym dźwięku z sobą współgra, jest przemyślane i poukładane. Żadnych udziwnień, nagłych erupcji, tylko gładkie, równe granie na długie godziny. To gramofon, który przyniesie państwu wiele radości.

| GRAMOFON

Transrotor • ALTO TMD

TEKST: № 180 | kwiecień 2019, czytaj TUTAJ

Drobne zmiany, przesunięcie akcentów, a otrzymaliśmy zupełnie inny dźwięk niż z innych modeli gramofonów Transrotora, nawet tych o bardzo podobnej konstrukcji mechanicznej. To ciepły, miękki przekaz o dużym wolumenie i bardzo dobrym różnicowaniu. Nagrania i realizacje cyfrowe brzmią z nim fajnie, ładnie, dostajemy z nich to, co najlepsze. Realizacje analogowe błyszczą lepszą dynamiką i lepszą plastycznością. To wyrafinowany, wielobarwny dźwięk, który z gramofonami masowymi zdarza się nieczęsto.

| GRAMOFON

Tentogra • OSCAR

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ

Polski gramofon trafi tylko do ludzi, dla których schematyczne myślenie jest obce – chodzi przede wszystkim o jego formę. Jest ona w tym przypadku równie ważna, jak dźwięk, nie da się jej odstawić na bok. A dźwięk jest ciepły, duży, niezwykle dynamiczny, z niskim, świetnie kontrolowanym dołem. Pokochacie ten gramofon za piękne barwy, eksplodującą dynamikę i dużą skalę.

| GRAMOFON

Kuzma • STABI R

TEKST: № 178 | luty 2019, czytaj TUTAJ

Kuzma Stabi R jest niewielkim, zgrabnym, fantastycznie brzmiącym gramofonem. Przepięknie brzmi z tłoczeniami analogowymi, ale bardzo fajnie traktuje też tłoczenia z plików cyfrowych. Jego barwa oparta jest na niskiej średnicy i wyższym basie, a rozmach jest po prostu wyjątkowy. Niski bas ma nieco ciepły charakter i nie jest bardzo dokładnie definiowany. Scena jest duża, wręcz ogromna, ale nigdy nie wydaje się rozdmuchana. Puszczamy z nim wysokiej próby nagrania i po prostu odpływamy.

| ODTWARZACZ COMPACT DISC

Cambridge Audio • AXC35

TEKST: № 184 | sierpień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Odtwarzacz Cambridge Audio świetnie reaguje na poprawę sygnału – im lepiej nagrany materiał, im lepiej wydana płyta, tym lepiej grał. Ale o to chyba w tej zabawie chodzi – o to, żeby się rozwijać. AXC35 na to pozwala, a nawet do tego zachęca, ciągnie nas w górę. W swojej podstawowej roli spisuje się znakomicie. Dostajemy otwarty, mocny, przestrzenny przekaz z lekkim wskazaniem na skraje pasma. To się nazywa dobra inżynieria!

| ODTWARZACZ AUDIO – PROGRAM

JPLAY FEMTO

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ

JPLAY FEMTO wyszedł spod ręki Marcina Ostapowicza. Jest on jednym z lepszych specjalistów jeśli chodzi o odtwarzanie plików z komputera. Jest też człowiekiem zanurzonym w muzyce. Takim ludziom ufam. Pierwszy odtwarzacz JPLAY był znakomity, ale z FEMTO jesteśmy z cyfrą jeszcze bliżej analogu. A o to przecież nam wszystkim chodzi, prawda?

| ODTWARZACZ PLIKÓW AUDIO

Lumin • X1

TEKST: № 183 | lipiec 2019, czytaj TUTAJ

To, co X1 oferuje jest bardzo atrakcyjne. To duży, gęsty, pełny dźwięk, który jest do tego otwarty na środku pasma. Ma rozmach, dynamikę i uderzenie. Oferuje bardzo dużą przestrzeń – choć bez dokładnie określanej pozycji muzyków i ich brył. To dźwięk, o którym marzy wielu miłośników winylu. Świat się kończy – cyfra, która gra lepiej niż gramofon? Proszę posłuchać samemu, a potem pomyśleć, o ile wygodniejszy w obsłudze jest taki Lumïn. A przecież w odtwarzaczach plików od początku o to chodziło – o wygodę. Nowa generacja tych urządzeń, w tym X1, dodaje do niej piękny dźwięk, co oznacza, że dostajemy więcej niżby mogli sobie zamarzyć konstruktorzy jeszcze dziesięć lat temu.

| ODTWARZACZ PLIKÓW/PRZEDWZMACNIACZ LINIOWY

MOON • 390

TEKST: № 178 | luty 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Moon 390 jest wyjątkowym urządzeniem. Kanadyjczycy wokół świetnego przedwzmacniacza liniowego zbudowali system o równorzędnych elementach, brzmiących w bardzo podobny sposób. To ciepłe granie z mocnym basem i z rozmachem. Ogromna przestrzeń i głębia dźwięku to jego kolejne wyróżniki. Wszystko z Moonem brzmi fajnie, gęsto, przyjemnie, bujająco. W jego obsłudze pomaga sensowna, logiczna, stabilna aplikacja.

| ODTWARZACZ PLIKÓW AUDIO

Mytek • BROOKLYN BRIDGE

TEKST: № 180 | kwiecień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Choć Brooklyn Bridge jest niewielki, a przez to niepozorny, nie kosztuje zbyt wiele, to jestem przekonany, że znajdzie się w wielu bardzo drogich systemach, zapewne Japończyków, bo oni nie mają żadnych uprzedzeń. To bardzo sprawnie wykonany odtwarzacz plików, którego główną siłą jest sekcja przetwornika cyfrowo-analogowego. Dodajmy do tego bardzo udany wzmacniacz słuchawkowy i przyjemny przedwzmacniacz gramofonowy, a sprawa będzie chyba jasna, prawda?

| ODTWARZACZ COMPACT DISC

NuPrime • CDP-9

TEKST: № 184 | sierpień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Urządzenie zostało „zestrojone” w taki sposób, że ma to ma być ciepłe, gęste i nasycone granie. Nadaje to wszystkim płytom poblask, stawia je w lepszym świetle, wydobywa to, co w nich dobre, tuszując cyfrowy nalot. Ale to po taki właśnie pomysł na dźwięk, który ma być ładny, kręcący, wciągający. Być może projektanci wyszli z założenia, które – parafrazując – można by streścić w taki sposób: muzyka za te pieniądze może być albo wierna (oryginałowi), albo piękna i obydwu tych rzeczy nie da się osiągnąć. Wybrali więc pięk№

| PRZETWORNIK CYFROWO-ANALOGOWY

PrimaLuna • EVO 100

TEKST: № 183 | lipiec 2019, czytaj TUTAJ

Prima Luna EVO 100 oferuje bliski i ciepły dźwięk, ale kiedy trzeba ma on rozmach i „odejście”. Jest dźwięczny i po prostu bardzo ładny. Plastyka jest doskonała, ale rozdzielczość jest po prostu OK. Kontrola basu jest świetna, z tym że jego średni zakres jest pogrubiony i dopalony. Równie dobrze brzmią z EVO 100 nagrania z transportu CD, jak i pliki wysokiej rozdzielczości. Pomyślmy o dobrym transporcie płyt CD, a otrzymamy dźwięk z którym zaprzyjaźnimy się na długie lata.

| PRZEŁĄCZNIK LAN

Telegärtner • M12 SWITCH MAGIC

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ

Ci, którzy zawodowo zajmują się dźwiękiem i przesyłają w swoich systemach pliki audio, jak wytwórnia trptk w swoim studio nagraniowym, jak Dirk Sommer, redaktor naczelny hifistatement.net, w swoim systemie odsłuchowym i systemie masteringowym, jak wreszcie Marcin Ostapowicz, który firmę Telegärtnerem dla nas odkrył, a który w takim systemie dopracowuje kolejne produkty JPLAYa i JCATa – wszyscy oni zaświadczają o tym, że to ważny element cyfrowego systemu audio. Do czego dołączam się i ja – M12 Switch Magic jest niewielki, zgrabny nie zajmuje wiele miejsca, a wnosi zmiany równie duże, co zmiana komponentu audio.

| ODTWARZACZ COMPACT DISC

Gryphon • SCORPIO

TEKST: № 184 | sierpień 2019, czytaj TUTAJ

Plastyka, plastyka i jeszcze raz plastyka, z dodatkiem powietrza – to przychodzi na myśl po kilku dniach słuchania tego urządzenia. Zachowuje ono przy tym duży wolumen i świetnie pokazuje pierwsze, mocne plan. Prezentuje też znakomitą scenę dźwiękową, głęboką i szeroką. To niebywale dobrze wykonane i pięknie brzmiące urządzenie od człowieka, który połączył sztukę i inżynierię. W unikatowej formie – to będzie ozdoba każdego systemu, zarówno jeśli chodzi o dźwięk, jak i wygląd.

Audiolab • 6000A

TEKST: № 183 | lipiec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Wzmacniacz Audiolaba jest po prostu znakomity! Realizuje on wszystkie cele, jakie można by sobie przed takim urządzeniem postawić. Jest muzykalny, komunikatywny, nie gubi szczegółów i detali, a jednak odbieramy jego brzmienie jako lekko zaokrąglone i ciepłe. Bas podkręcony i mocniejszy niż w innych wzmacniaczach z tego przedziału cenowego, dzięki czemu każde nagranie, audiofilskie i ścierwiaste, zagra fajnie, z jajem.

AirTight • ATM-300R

TEKST: № 181 | maj 2019, czytaj TUTAJ

Wersja krótka - to najlepszy w historii Air Tighta, ale i najlepszy pośród wszystkich, jakie testowałem u siebie, SET na lampie 300B. 100, a może i 110% magii tej wyjątkowej triody, ale uzupełnione znakomitymi skrajami pasma. Oczywiście wymaga odpowiednich kolumn i takimi okazały się GrandiNote MACH4, oraz źródła wysokiej klasy. Gdy już zapewni mu się odpowiednie towarzystwo pokazuje jeszcze wyższą klasę niż jego poprzednicy i proponuje tak kompletną, ekspresyjną i wciągającą prezentację muzyki, że po prostu nie można się jej oprzeć. Bajka! MD

Accuphase • E-480

TEKST: № 178 | luty 2019, czytaj TUTAJ

Dźwięk wzmacniacza E-480 jest wyjątkowy. Z jednej strony jest on bardzo przezroczysty i nie skupia uwagi na sobie. Jest jednak w tym samym momencie bardzo emocjonalny – emocjami muzycznymi. Jego charakter powoduje, że słuchając z E-480 muzyki jednocześnie się relaksujemy. Jeśli tego właśnie państwo w muzyce szukacie – jesteście w domu. Cichym, komfortowym i bezpiecznym.

Mark Levinson • № 5805

TEKST: № 186 | październik 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

W № 5805 Marka Levinsona wszystko zostało tak poukładane, że dostajemy klasyczny dla tej firmy dźwięk w znacznie niższej cenie niż dotychczas. To pełne, gładkie, ładne brzmienie o świetnym balansie tonalnym, pięknych barwach i mocnym, dobrze kontrolowanym basie. Mamy tu wszystko, za co kochamy audio. Jest i barwa, jest rozmach, jest i dynamika. No i jest również doskonałe wyposażenie – brakuje jedynie odtwarzacza plików (streamera). A to wszystko za cenę, w której jeszcze chwilę temu trudno sobie było wyobrazić urządzenia z tym charakterystycznym logo na przedniej ściance.

Ayon Audio • SPIRIT V

TEKST: № 182 | czerwiec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Spirit V firmy Ayon Audio zagrał w rasowy, wyrafinowany sposób. To bardzo uniwersalne urządzenie o dużym rozmachu i świetną dynamiką. Jest też doskonale różnicujący. To urządzenie o pięknym dźwięku – to w takich wypadkach, jak ten widać, że postęp w audio jest realny i że naprawdę nowe rzeczy grają lepiej niż starsze. Za 25 000 złotych dostajemy bowiem rasowy high-end. Wyróżnienie RED Fingerprint było w jego przypadku „oczywistą oczywistością”. Aby podkreślić to, co Gerhardowi i jego zespołowi udało się tym razem dokonać, dołożyliśmy do niego złotą koronę…

Ayon Audio • SCORPIO XS

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Słuchając Scorpio XS, widząc go przed sobą, dość szybko zapominamy o tym, że kosztuje tak niewiele. Bo gra tak kompetentnie, tak ładnie. To bardzo uniwersalny wzmacniacz, który w dodatku ma dwa oblicza – bardziej rockowe i popowe, które świetnie sprawdzi się z trudniejszymi do wysterowania kolumnami, jak i z jazzem oraz wokalistyką, w trybie triodowym. To urządzenie na który można polegać i które nigdy nas nie zawiedzie, którego dźwięk możemy dopasować do naszego gustu i naszych kolumn. Za te pieniądze – brawo!

Haiku-Audio • SEnsei

TEKST: № 181 | maj 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

SEnsei 300B SE jest uniwersalnym wzmacniaczem, który zagra z szeroką gamą kolumn, niekoniecznie wysokoskutecznych. Co daje mu przewagę nad innymi wzmacniaczami SET o niewysokiej mocy, ponieważ pozwoli nam na wybór takich kolumn, jakie chcemy, a nie jakie musimy wybrać. Z biegiem czasu zobaczymy, że to nie tylko przyjemny dźwięk, ale również dźwięk wewnętrznie złożony, wielowymiarowy, rozdzielczy i plastyczny. A wreszcie przestaniemy słuchać go dla dźwięku, a zaczniemy dla muzyki. Z mocnym, niskim basem, świetną kontrolą nad kolumnami i relaksującą, ale namacalną, panoramą.

Musical Fidelity • M2si

TEKST: № 177 | styczeń 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Niecałe 4000 złotych za wzmacniacz firmy Musical Fidelity, tak ładnie wykonany i tak dobrze grający to atrakcyjna cena. Dzięki temu, że to „zwykły” wzmacniacz zintegrowany M2si gra pełnym dźwiękiem o dużym rozmachu. Ma niski, ciepły bas i gęstą średnicę. Świetna jest tu rozdzielczość, dzięki czemu otrzymujemy zróżnicowane brzmienie, w zależności od płyty. To nie jest urządzenie, które „prześwietla” nagrania, a raczej ukazuje ich odmienność. Bardzo, bardzo udane urządzenie w dobrej cenie.

Audiovector • R1 SIGNATURE

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ

R 1 Signature to monitory podstawkowe o niezwykłej precyzji brzmienia. Jest ono bardzo dynamiczne, niezwykle czyste i szybkie. To monitory, więc zbyt nisko na basie nie schodzą, nie budują więc dużych obrazów pozornych. Ale owe obrazy są za to prawdziwymi krajobrazami, a nie plamami połączonymi motywem przewodnim. To także jedne z najczyściej brzmiących monitorów, jakie słyszałem. We właściwym otoczeniu pokażą jednak prawdę o płytach, nagraniach i samej muzyce.

Antimatter • LIGHTING

TEKST: № 185 | wrzesień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Z kolumnami Antimatter można słuchać dowolnej muzyki i nie dojdziemy nigdy do miejsca, w którym nie będziemy chcieli czegoś posłuchać ze względu na dźwięk – będzie się liczyła tylko muzyka.Konstruktorzy Antimatter osiągnęli to przede wszystkim przez doskonałą spójność, dzięki której wady nagrań nie są wyolbrzymiane, wysoką rozdzielczość, która daje bogactwo brzmienia, a także ocieplając dźwięk. Dochodzi do tego wysoka dynamika i niski, ładny bas.

Avatar Audio • HOLOPHONY Nr 4 BAMBOO

TEKST: № 185 | wrzesień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Avatar Audio Numer 4 Bamboo to coś w rodzaju „wyznania wiary” – w tym przypadku ich konstruktora. To kolumny dla tych, którzy nie do końca odnajdują się we współczesnym świecie audio, którym ono nie wystarcza, czyli dla tych, dla których ważniejsza jest „esencja” od „formy”. Bo Avatary przepięknie pokazują świat nagrań, choć są uniwersalne. Robią to skupiając się na ich atmosferze, ich wewnętrznej prawdzie. Oferują spokój, odprężenie, relaks porównywalne chyba tylko z przeżyciami mistycznymi (w różnej postaci :)

Dynaudio • CONFIDENCE 20

TEKST: № 183 | lipiec 2019, czytaj TUTAJ

Dynaudio Confidence 20 kierują naszą uwagę ku muzyce, całkowicie znikając z pola widzenia jako mechaniczny interfejs między wykonawcą i nami. Czy znalazłem coś, co można by zapisać na minus? Prawdę mówiąc – nie. Biorąc pod uwagę ich cenę i rozmiary ograniczenia, głównie w zejściu niskiego basu, były pomijalne. Wszystko inne było znakomite. To może być monitor ultymatywny, to znaczy ostateczny.Bo to kolumny uniwersalne, piękne i pięknie wykonane, które należą do prawdziwego high-endu, czyli takiego, który gra muzykę w nasycony, gęsty i ciemny sposób.

Falcon Acoustics • LS3/5a

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ

Kolumny Falcon Acoustics LS3/5a są najpiękniej brzmiącymi kolumnami tego typu, jakie znam. Z jednej strony są uniwersalne, ale tak naprawdę są niezwykle „ukierunkowane”, to znaczy najlepiej zagrają w niewielkim pomieszczeniu, dość blisko nas. Nie mają niskiego basu. Ale już repertuar z jakim zagrają jest bardzo szeroki, a nagrania muzyki klasycznej, jazzu, wokalistyki zostaną przez nie odtworzone z zapierającym dech w piersiach realizmem.

FinkTeam • BORG

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Brzmienie kolumn Borg sytuuje je, według mnie, pomiędzy ciepłym i lekko podbarwionym, ale niezwykle emocjonalnym i substancjalnym brzmieniem Harbethów M40.1, a precyzją i czystością kolumn YG Acoustics, ale raczej modelu Carmel 2, niż Hailey 1.2. Ich brzmienie jest relaksujące, niebywale muzykalne – w sensie: kolorowe – i jednocześnie dokładne. Mają nisko postawiony punkt ciężkości, ale nie epatują najniższym basem. Słychać je jak jeden duży głośnik – tak dobrze zostały dobrane i zgrane ich przetworniki.

Pylon Audio • OPAL 30

TEKST: № 179 | marzec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Opal 30 to model pokazujący rozmach nagrań, ich skalę, bardzo ładnie grający basem. Ten jest dobrze kontrolowany, ale i masywny, jędrny. Środek pasma jest żywy, otwarty, dźwięczny, podobnie i góra. Współpracują z każdym wzmacniaczem, byle dobrym. Niezależnie jednak od tego, z czym je połączymy, otrzymamy fajny, energetyczny, mocny dźwięk, z którym będziemy mogli słuchać dowolnej muzyki. Najlepiej głośno :)

Marten • MINGUS QUINTET

TEKST: № 186 | październik 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

Nigdy nie ukrywałem, że nie jestem fanem ceramicznych przetworników. Po kilku próbach właściwie je sobie odpuściłem. A potem na kilku kolejnych wystawach posłuchałem szwedzkich Martenów, przekonując się kolejny raz o słuszności starej audiofilskiej prawdy mówiącej, że aplikacja jest dużo ważniejsza od aplikowanego rozwiązania. W końcu wyciągnąłem z firmy Sondclub model Mingus Quintet do testu i... odjechałem. Z diamentową kopułką to niesamowicie rozdzielcze, dynamiczne, a jednocześnie gładkie kolumny oferujące znakomity, potężny, ale zwarty i szybki, dobrze różnicowany bas i zaskakująco bogatą, kolorową, płynną i naturalną średnicę. To znakomite, niezwykle spójnie, efektownie, ale nie efekciarsko brzmiące kolumny! Jeden z dosłownie 2-3 najlepszych modeli, jakich miałem okazję posłuchać u siebie. MD

AudioSolutions • FIGARO M

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Dawno nie słyszałem kolumn, których by się słuchało z taka łatwością. Nie trzeba się przy nich wysilać, nie trzeba się do niczego przekonywać. Są precyzyjne, neutralne, niebywale dynamiczne i mają wyrafinowaną barwę. Za nieco ponad 20 000 złotych dostaniemy jednak coś, co jest na tyle dobre, że być może w ogóle przestaniemy szukać i skupimy się na słuchaniu muzyki. No, dobrze, co będę czarował – skupimy się na słuchaniu muzyki, ale zaraz po tym, jak wymienimy – po raz ostatni, naprawdę! – źródło, kable i wzmacniacz. Wyróżnienie RED Fingerprint za konstrukcję, wykonanie i dźwięk – Figaro M zasługują na to, jak mało co!

| INTERKONEKT + KABEL GŁOŚNIKOWY

KBL Sound • RED CORONA

TEKST: № 177 | styczeń 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

To nie są, co chyba jasne, kable idealne. Takich nie ma, a w tym przedziale cenowym nie o ideał idzie, a o jak najlepszy kompromis. Konstruktor KBL Sound, poprzez dobór materiałów i topologii wybrał taki, w którym najważniejsze są gęstość i aksamitność. Jeśli szukamy elementów składających się po prostu na rasowy, satysfakcjonujący odsłuch, to jesteśmy w domu. A te, to: miękkość, naturalność, spokój, płynność, rozmach, przyjemność płynąca ze słuchania muzyki. To kable, które łączą, a nie dzielą – że się odwołam do bieżącej polityki – i robią to na serio, bez udawania. Posłuchamy z nimi każdej płyty bez zgrzytania zębami i nerwowego obgryzania paznokci, a wstawione w dowolny system pokażą tylko jego dobre strony. Lubię taki dźwięk.

| INTERKONEKT + KABEL GŁOŚNIKOWY

Shunyata Research • VENOM RCA + VENOM SP

TEKST: № 188 | kwiecień 2019, czytaj TUTAJ

Venom IC ma cechy, które na tym poziomie cenowym występują niezmiernie rzadko: doskonałą spójność dźwięku, poukładanie wszystkich jego elementów, ciepło, gęstość. To naprawdę wyrafinowane brzmienie, szczególnie jeśli naszym priorytetem są barwy. Ale i Venom SP jest bardzo udanym kablem i obydwa dobrze z sobą współpracują, dopełniając się nawzajem. Kabel głośnikowy ani niczego nie rozjaśnia, ani nie przyciemnia. Gra bardzo rów№ Jego zaletami są: doskonała dynamika, zrównoważenie tonalne i lekko zaokrąglony atak, co wraz z ciepłym środkiem pasma daje bardzo naturalny przekaz.

| INTERKONEKT + KABEL GŁOŚNIKOWY + KABEL ZASILAJĄCY AC

ViaBlue • NS-S1 + SC-4 + X-25

TEKST: № 186 | październik 2019, czytaj TUTAJ

Kable ViaBlue dadzą przede wszystkim gładkie, nieco ciepłe brzmienie i będzie to brzmienie z rozmachem. Niemiecki kabel w pełnym systemie brzmi w ładny, płynny sposób, bez jaskrawych wysokich tonów i krzykliwej wyższej średnicy – to naprawdę bardzo wiele! Dźwięk jest ładnie poukładany i po prostu dobry. Świetnie wykonane kable z takim dźwiękiem? To prawdziwa okazja!!!

| KABEL ZASILAJĄCY AC

Hijiri • SM2R „SOUND MATTER”

TEKST: № 181 | maj 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Kabel Hijiri SM2R „Sound Matter” bardzo dobrze opisuje moje preferencje – to jest dźwięk, jaki lubię, jaki cenię i jaki uważam za właściwy. Przede wszystkim mamy tu świetną rozdzielczość, dzięki której nagrania żyją głębią, są interesujące, za każdym razem słychać coś innego, ponieważ na coś innego zwracamy uwagę. To skupienie naszej uwagi na środku pasma – nawet nie przez jego uwypuklenie, a przez to, że dzieje się tam najwięcej, a my jesteśmy ewolucyjnie na ten zakres wyczuleni. Jest tu i świetna, gęsta góra, i niski, mocny dół. Są one jednak ciut za średnicą, jakby o pół kroku – po to, aby ją dopełniać, a nie zabierać jej powietrza. Piękny dźwięk.

| KONDYCJONER NAPIĘCIA ZASILAJĄCEGO AC

Gigawatt • POWERPRIME

TEKST: № 185 | wrzesień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Powerprime ma cechy najdroższych kondycjonerów tej firmy. To umiejętność wejścia w nagranie, ale tak, aby pokazać nam muzykę, a nie „flaki” realizacji. To również mocna, energetyczna góra i czysty środek pasma, ale bez rozjaśnienia tej pierwszej i bez wychudzenia tego drugiego. Z Powerprimem zwracamy uwagę na muzykę. Zastosujmy go w zrównoważonym tonalnie, albo nawet nieco ocieplonym systemie, a będziemy mogli spać spokojnie, bo nasz system będzie dobrze chroniony przed zagrożeniami z sieci zasilającej. Profesjonalnie zaprojektowany, świetnie wykonany kondycjoner o dźwięku, który można określić krótko: spektakularny.

| KABEL ZASILAJĄCY AC

Clarus • CRIMSON POWER

TEKST: № 184 | sierpień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Brzmienie kabla zaskakuje gładkością, pastelowymi barwami, przestrzenią i dynamiką, jest po prostu bardzo naturalne. A przy tym to czysty, świetnie zrównoważony przekaz. Kabel jest świetnie wykonany i kosztuje – jak na zastosowane technologie i dźwięk – naprawdę niewiele. Podobał mi się na tyle, że będzie to teraz, jak dla mnie, jeden z punktów odniesienia w tym przedziale cenowym.

| PLATFORMA ANTYWIBRACYJNA

Rogoz Audio • FINALE/BBS

TEKST: № 185 | wrzesień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Patrząc na najnowszą platformę Rogoz Audio trudno by było powiedzieć, co w niej jest szczególnego. W tej normalności jest jednak coś więcej, coś poza nią, wiedza i doświadczenie, które powodują, że klasyczne materiały i proste rozwiązania grają w tym przypadku w innej lidze. Platforma Finale/BBS poprawia rozdzielczość i różnicowanie, przyciemniając przy tym dźwięk i go wygładzając. To cecha high-endu i w tym kierunku idą najbardziej udane produkty i cale systemy. Im wyższa rozdzielczość, tym mniej wyraźne są detale, a jednocześnie tym więcej słychać – taki paradoks. Finale/BBS tak właśnie gra.

| PLATFORMA ANTYWIBRACYJNA

Audio Stability • SPIDER

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Platforma, której się przyglądamy, to zawodowstwo w najlepszym wydaniu. Wykonanie jest fantastyczne, a dźwięk wyrafinowany. Spełnia wszystkie podstawowe warunki, jakie stawia się wysokiej klasy produktom mającym niwelować wibracje pochodzące od kolumn i z samego urządzenia. Dźwięk jest z nią czystszy, bardziej wyrazisty, ma lepszą definicję. To jedna z nielicznych platform antywibracyjnych, która wchodzi w dialog z najlepszymi konstrukcjami tego typu na świecie i ma do powiedzenia coś nowego.

INNE

| RESONANCE SYNCHRONIZER

Nordost • QPOINT

TEKST: № 184 | sierpień 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Nieco ponad 3000 złotych za produkt, który zaliczany jest do kategorii „akcesoria” to ogromne pieniądze. Można za to kupić bardzo godziwy wzmacniacz zintegrowany, fajny gramofon, niezłe kolumny. Gdybyśmy jednak wszyscy tak myśleli, nie mielibyśmy żadnego postępu, wciąż kręcilibyśmy się wokół podstawowych problemów, drżąc przed tym, „co ludzie powiedzą”. Na szczęście, i mówię to szczerze, są takie firmy, jak Nordost, które ryzykują i pokazują nam nowe drogi, ścieżki wyjścia z zaklętych kręgów.
QPoint traktuję więc jak pełnoprawne urządzenie, równie wartościowe, jak nóżki antywibracyjne, listwa zasilająca, platformy itd. Przyzwyczaiłem się do niego i do tego, co robi z dźwiękiem mojego odtwarzacza tak szybko i tak mocno, że fizycznie bolało mnie, kiedy pakowałem go do pudełka. Już jednak wiadomo, że w moim systemie pojawi się ich więcej…

| Pliki MQA 24/44,1 (TIDAL)

BILLIE EILISH • When We All Fall Asleep, Where Do We Go?

Wydawca: DARKROOM | INTERSCOPE RECORDS

Kim jest Billie Eilish? Pytanie to zadaje sobie cały muzyczny świat. To bowiem fenomen. Siedemnastolatka, która wydała tylko jeden pełnowymiarowy album, a zdobyła zań aż sześć nominacji do Nagród Grammy – cztery dla siebie i dwie dla brata, który go nagrał i wyprodukował: Album of the Year, Record of the Year, Song of the Year i Best New Artist plus Best Engineered Album oraz Non-Classical and Producer of the Year. Jest najmłodszym muzykiem (muzyczką) w historii, który to osiągnął.

Ale to dlatego, że płyta When We All Fall Asleep, Where Do We Go? jest po prostu doskonała. I muzycznie, i dźwiękowo. Muzycznie to połączenie alt-rocka, hip-hopowego myślenia o rytmie, melodyki oraz eksperymentu. Ten obraz dopełniają dojrzałe teksty i niebywale wyrafinowany dźwięk. Nagranie dostępne są na płycie CD i w postaci plików, ale polecam wersję oferowaną przez serwis Tidal w plikach wysokiej rozdzielczości MQA 24/44,1.

| PŁYTA COMPACT DISC

JANUSZ ZABIEGLIŃSKI AND HIS SWINGTET • Janusz Zabiegliński and His Swingtet

| POLISH JAZZ | vol. 9

Wydawca: WARNER MUSIC POLAND | POLSKIE NAGRANIA

TEKST: № 182 | czerwiec 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: BIG RED Button | RED Fingerprint

Jestem całkowicie zauroczony ta płytą, tą muzyką i tym dźwiękiem. To absolutnie fantastyczna muzyka, zagrana w lekki, pięknie swingujący sposób. A do tego jest nagrana niemalże wzorcowo. Nie wiedziałem, jaka petarda drzemie w tych taśmach. Mamy pełne pasmo, gęstą sieć powiązań, świetne obrazowanie. To szerokie granie, zarówno jeśli chodzi o scenę dźwiękową, jak i dynamikę. Całość jest wyjątkowo namacalna i „obecna, a przy tym delikatna, to nie jest rzucanie dźwięku na twarz. Bas funkcjonuje w idealnej harmonii z resztą, bo nie jest zbyt mocny, ale i nie miałem wrażenia, że jest go za mało – po prostu jest go tyle, ile trzeba.
Monofoniczny oryginał jest swego rodzaju dokumentem i tak też brzmi. Nowa, stereofoniczna wersja to eksplozja świetnej muzyki i dźwięku. Jest nagrana w zawodowy sposób i znakomicie zremasterowana – wielkie brawa! Trzeba mieć i wersję CD, i nowe LP.

| PŁYTA LP

DUDKIEWICZ/NIEDZIELA/ ORZECHOWSKI/STANKIEWICZ/ TOKAJ/WYLEŻOŁ • Piano Sketches

Wydawca: AC RECORDS

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: BIG RED Button

Brzmienie całości aksamitne. Duży fortepian ma odpowiednią masę i głębię. Jest tu mnóstwo informacji o samym instrumencie i o pomieszczeniu. Ale dostajemy to wszystko razem, jako pakiet. Często, za często, fortepian traktowany jest przez realizatorów dźwięku jako źródło ataku. Podkręcają więc „dźwięczność” instrumentu. I dobrze, to ostatecznie instrument perkusyjny. Ale to tylko część tego przekazu, liczą się również podtrzymanie, długość wybrzmienia, cieniowanie dynamiki. To rzeczy, które są na tej płycie są świetne.
Przestrzeń jest bardzo naturalna i sporo w brzmieniu fortepianu „powietrza’ studia. Perspektywa jest dość bliska, ale nie za bliska. Instrument ma spore rozmiary, ale nie przytłacza. Powiedziałbym, że to granie trochę „vintage” w tym sensie, że dla ludzi, do słuchania. Piękna muzyka w fantastycznym wykonaniu i wzorcowym nagraniu.

| PŁYTA LP

MAP & KRZESIMIR DĘBSKI • Groovoberek

Wydawca: AC RECORDS

TEKST: № 187 | listopad 2019, czytaj TUTAJ

To granie spora masą, gęstym brzmieniem, nasyceniem. Dostajemy mocny, naprawdę mocny bas – tu świetny Piotr Lemańczyk – i mocną perkusję. Numerem jeden są skrzypce Krzesimira Dębskiego, wspomagane co jakiś czas przez Fendera i gitarę. Ale też – takie mam wrażenie – to sekcja rytmiczna, szczególnie kontrabas, pełni często rolę „rozgrywającego”, jakby rozprowadzał utwory, wypuszczał na „boisko” pozostałych uczestników gry. Słychać to przede wszystkim przez ustawienie brzmienia, z mocnym, gęstym kontrabasem (i gitarą basową), który nie jest wcale aksamitny, nie jest romantyczny, a tym bardziej ujmujący. Pokazana została jego twardsza natura, uderzenie. Jak gdyby duża część brzmienia zebrana została z mikrofonu kontaktowego.

No i ta przestrzeń… Słychać pogłos dodany do skrzypiec i do gitary, to jest jasne. Ale dzięki temu mamy mocne zróżnicowanie planów, bardzo naturalne, jakie znam z płyt XRCD i dobrych płyt SACD. A i tak najlepsze z najlepszych zostawiono na koniec strony A – to Godzinki. Choć pierwotnie nie miało ich być na płycie, dobrze się stało, że się na niej znalazły. To utwór, który może być utworem testowym dla najdroższych systemów. Tu i teraz to również absolutny hit.

| PŁYTA CD

Mare Balticum vol. 2 • Medieval Finland and Sweden

Wykonawcy: Ensemble Peregrina | Agnieszka Budzińska-Bennett

Wydawca: TACET

Zespół Ensemble Peregrina działa od 1997 roku i ma on swoją własną, unikatową i sporą historię. Został on założony w Bazylei i tam jest prowadzony przez Polkę, panią Agnieszkę Budzińską-Bennett, która przyjechała tam na studia śpiewu średniowiecznego w Schola Cantorum. Główny repertuar ensemble Peregrina to muzyka XII i XIII wieku (więcej w wywiadzie z Agnieszką Budzińską-Bennett).

Nagrodzona przez nas płyta to świadectwo muzyczne nieco późniejsze, bo z wieków XIV-XVI. To druga część cyklu Mare Balticum, przygotowanego przez wytwórnię Tacet. Jej brzmienie jest doskonale „vintage”, ale i nowoczesne. Vintage, bo ma ciemny charakter, jest gęste i ma nisko położony punkt ciężkości. Nowoczesne, bo rysunek instrumentów jest wyraźny i klarowny. To płyta SACD z materiałem stereofonicznym oraz wielokanałowym. Świetna pozycja!

| PŁYTA CD

MARTA ZALEWSKA • Marta Zalewska

Wydawca: POLSKIE RADIO

Marta Zalewska jest wokalistką, kompozytorką, autorką tekstów i multiinstrumentalistką. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec, jest laureatką międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów skrzypcowych oraz wokalnych. Poznaliśmy ją jednak jako w repertuarze rockowym. Stylizowane na lata 60. granie z jej debiutanckiego albumu pokazuje, jak dobrze można to zrobić, to jest aby nie popaść w pastisz.

To świetna, bujająca płyta, w dodatku naprawdę dobrze nagrana. Za produkcję oraz miks odpowiedzialni są Krzysztof Pacan oraz sama Marta Zalewska; wyjątkiem jest utwór Podzielony, pod którym podpisał się Tomasz „Harry” Waldowski. Mastering wykonał Rafał Smoleń. Polecam płytę zarówno na słoneczne popołudnia, jak i jesienne mroki – zawsze działa tak samo!

| PŁYTA LP

MALEEM MAHMOUD GUINIA / W PHAROAH SANDERS • The Trance of Seven Colors

Wydawca: Zehra Music

Mahmoud Guinia (1951-2015) był marokańskim muzykiem Gnawa, śpiewakiem, grał również na guembri, tradycyjnym instrumencie basowym, o trzech strunach, charakterystyczny dla ludu Gnawa. Nagrywał zarówno dla rodzimych wytwórni, jak i zagranicznych. Najnowsze wydawnictwo z tym wyjątkowym muzykiem to The Trance of Seven Colors, płyta na której zagrał z Pharoahem Sandersem.

Krążek ten został zarejestrowany w prywatnym domu w marokańskim Essaouira i zawiera transową muzykę afrykańską, z którą zetkniemy się jedynie w południowym Maroku. Producentem tego podwójnego albumu jest Bill Laswell, a tytuł o którym mowa był jego i Sandersa pierwszym spotkaniem w tej roli. To niemal nieznana plyta, dlatego świetnie, że jest ponownie dostępna.

Krążek został oryginalnie wydany w 1984 roku przez wytwórnię Laswella, ale teraz został przepięknie wznowiony przez wytwórnię Zehra. To nowy pomysł Thomasa Herbsta, właściciela Karlrecords. Nagranie jest niezwykle naturalne, a to dlatego, że zostało zarejestrowane na dziedzińcu domu, bez żadnych nakładek i postprodukcji. Thomas zadbał, aby dźwięk był jak najlepszy, a grafika – jak zwykle u niego – doskonała.