pl | en

Kabel zasilający AC

KBL Sound
SOLARIS

Producent: KBL SOUND
Cena (w czasie testu):
6899 zł/1,5 m | 7599 zł/2 m

Kontakt:
tel.: 696 551 492

info@kblsound.com
www.kblsound.com

MADE IN POLAND

Do testu dostarczyła firma: KBL SOUND


riKord Power to topowa seria kabli zasilających AC firmy KBL Sound:

Seria TriKord Power to nasza nowa, ekskluzywna linia, która dotyczy wyłącznie kabli zasilających. Jest to odrębna grupa, zupełnie niepowiązana z pozostałymi seriami znajdującymi się w naszej ofercie. Kolekcja ta była długo przygotowywana, a każdy z kabli został ostatecznie wyłoniony spośród licznych prototypów testowanych w wielu systemach średniej i wyższej klasy.

mat. firmowe

W skład serii wchodzą trzy modele: Solaris, Mirror Master Reference i Synchro Master Power; Solaris jest z nich najtańszy. TriKord w ich nazwie mówi o technice związanej z ich budową. W klasycznym kablu zasilającym prądu przemiennego (będę używał nazwy: kabel zasilający) można wyróżnić trzy żyły zasilania: fazową (+), neutralną (-) i uziemiającą. W zwykłym kablu, który można kupić w dowolnym sklepie budowlanym i elektrycznym, są to linki, każda w tulei z dielektryka, zalane w plastikowej, widocznej od zewnątrz, masie.

Tam, gdzie wymagana jest lepsza ochrona napięcia zasilającego przed zakłóceniami EMI i RFI trzy żyły otrzymują zewnętrzny ekran – pleciony lub z folii naparowanej metalem; czasem te dwa typy ekranów występują razem. TriKord to technika może nie nowa, ale chyba po raz pierwszy doprowadzona tak daleko – każda z żył ma osobny ekran i jest prowadzona oddzielnie. Taka aranżacja „umożliwia specyficzny tuning i ekranowanie, odpowiednie dla każdej z nich” (mat. firmowe).

| Solaris

Przewodnikiem jest miedź monokrystaliczna, a kable zakończone są świetnie wyglądającymi wtykami. Ich elementy stykowe wykonane są z czystej miedzi tellurycznej i są galwanicznie złocone lub rodowane – w teście mieliśmy wersję rodowaną. Wtyki pochodzą – jak mówi producent – z jednej z dalekowschodnich firm, zaopatrujących we wtyki wielu renomowanych producentów kabli. Zostały one poddane tuningowi. Nie wiem, czy państwo pamiętają spotkanie Plichtowskiego Towarzystwa Sonicznego, w trakcie którego uczestnicy porównywali różne wtyki Furutecha? Jeśli nie, to zachęcam do lektury TUTAJ.

Jedna z prób dotyczyła nowego elementu systemu zasilającego firmy Furutech – CF-080 Damping Ring. Jak można przeczytać, jego zakręcenie na wtyczce zawsze poprawiało dźwięk. Zacisk ten jest także elementem tuningu kabla Solaris. Korpus CF-080 wykonany jest ze stali nierdzewnej pokrytej srebrzonym włóknem węglowym, pochłaniającym drgania, eliminującym także ładunki elektrostatyczne.

Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami serii polegają na przekroju żył roboczych – Solaris jest najtańszy, więc przekrój jest najmniejszy. Najmniejszy w serii TriKord wcale nie oznacza jednak, że jest cienki – jeśli widzieliście państwo w czasie ostatniej wystawy Audio Video Show system z topowym Synchro Master Power, jasne będzie, że tutaj punktem odniesienia nie jest kabel „komputerowy”. Pomimo swojej grubości Solaris jest giętki, łatwym w ułożeniu kablem.

Przychodzi on w ładnym, estetycznym pudełku. A w środku, oprócz samego kabla, znajdziemy certyfikat autentyczności, instrukcje użytkowania oraz tzw. probówkę, czyli próbnik napięcia. Służy on do ustalenia linii fazowej w gniazdku. To ważne, ponieważ na wtyku kabla Solaris zaznaczono czerwoną kropką bolec fazowy. To często pomijany aspekt podłączania systemu, a przecież nie jest wszystko jedno, czy faza napięcia trafia na początek uzwojenia transformatora zasilającego, czy na jego koniec. Także tutaj widać dbałość o szczegóły – próbnik chowany jest do futeraliku z wytłoczonym logo KBL Sound.

W serii TriKord firma oferuje dwie wersje kabla Solaris: jedną z przeznaczeniem do źródeł cyfrowych (transporty CD, przetworniki D/A, odtwarzacze plików), drugą wyspecjalizowaną dla urządzeń analogowych (wzmacniacze, przedwzmacniacze, zasilacze analogowe). Spytałem o to u źródła, ale otrzymałem tylko ogólną odpowiedź, bez żadnych szczegółów: „fizyczne rozseparowanie żył daje możliwość osobnego ich tuningu. Urządzenia cyfrowe w większym stopniu infekują sieć zakłóceniami, dlatego trzeba większy nacisk położyć w ich przypadku na prąd, który z nich wychodzi”. Testujemy wersję „Digital”, czyli dla urządzeń cyfrowych.

Dodajmy, że standardowo kable dostępne są w trzech długościach: 1,5 m i 2 m (na pudełku jest jeszcze „okienko” dla 2,5 m), ale na zamówienie dostępne są też długości niestandardowe. Testujemy wersję 1,5 m.

Kabel zasilający firmy KBL Sound posłużył do zasilenia pełnego odtwarzacza SACD Ayon Audio CD-35 HF Edition. Na co dzień zasilany jest on kablem Siltech Triple Crown Power i to do niego był on porównywany. Kable zasilające wpięte były do listwy Acoustic Revive RTP-4EU Ultimate, z której korzystam już od sześciu lat. Od zeszłego roku stoi na specjalnie dla niej wykonanej platformie antywibracyjnej/filtrze EMI i RFI Asura Quality Recovery System Level 1. Listwa podłączona jest do rodowanego gniazdka ściennego Furutech przez dwumetrowy kabel Acrolink Mexcel 7N-PC9500.

Porównanie polegało na przełączaniu całego systemu między kablami. Odtwarzacz Ayona to urządzenie lampowe, dlatego pomiędzy odsłuchami jednego i drugiego kabla musiały upłynąć ok. 2-3 minuty, w których stabilizowała się temperatura lamp. Było to więc „odroczone” porównanie A/B/A oraz B/A/B ze znanymi A i B. Przy każdym utworze zwracałem szczególną uwagę na to, aby poziom siły głosu był identyczny – znany jest fenomen, w którym źródło głośniejsze wydaje się lepsze. Dopiero dłuższy odsłuch pozwala wówczas wskazać naprawdę lepsze granie. Można tego uniknąć, odtwarzając płyty i utwory na tym samym poziomie głośności.

KBL SOUND w „High Fidelity”
  • TEST: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR RPD-6 Mk3 NCF | listwa zasilająca AC
  • NAGRODA: BEST PRODUCT 2016 | KBL Sound ZODIAC | interkonekt analogowy + kabel głośnikowy + kabel zasilający AC
  • TEST:KBL Sound ZODIAC | interkonekt analogowy + kabel głośnikowy + kabel zasilający AC
  • TEST: KBL Sound SIGNATURE SERIES HIMALAYA | kabel zasilający AC
  • TEST: KBL Sound HIMALAYA Pro DIGITAL CABLE | kabel cyfrowy S/PDIF RCA
  • NAGRODA: BEST PRODUCT 2015 | KBL Sound SIGNATURE SERIES HIMALAYA | interkonekt + kabel głośnikowy
  • TEST: KBL Sound SIGNATURE SERIES HIMALAYA | interkonekt + kabel głośnikowy
  • NAGRODA: BEST PRODUCT 2014 | KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR + RED EYE | listwa zasilająca AC + kable zasilające AC (system)
  • TEST: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR + RED EYE | listwa zasilająca AC + kable zasilające AC (system)
  • TEST: KBL Sound RED EYE | kabel cyfrowy RCA S/PDIF

  • Płyty użyte do odsłuchu (wybór):

    • Okihiko Sugano Recording Works, Stereo Sound SSSA 1, „Stereo Sound Reference Record”, SACD/CD, (2007) w: Mori Shima, Okihiko Sugano Recording Works Discography, Stereo Sound Publishing Inc., Tokyo 2007 (więcej TUTAJ)
    • Black Sabbath, 13, Vertigo/Universal Music LLC (Japan) UICN-1034/5, 2 x SHM-CD (2013)
    • Depeche Mode ‎A Broken Frame, Mute/Warner-Pioneer Corporation 18P2-2676, CD (1982/1989)
    • Diana Krall, All for You, Impulse!/The Verve Music Group 532 360-9, XRCD24 (1996/2010)
    • Mayo Nakano Piano Trio, MIWAKU, Briphonic BRPN-7007GL, Extreme Hard Glass CD-R (2017); więcej TUTAJ

    Japońskie wersje płyt dostępne na

    Kilka rzeczy jest jasnych od samego początku, nawet z płytą, której wcześniej nie słyszeliśmy. A jeśli to krążek nam znany, tym łatwiej nam to przyjdzie. To kabel o bardzo szlachetnym brzmieniu (mówiąc o ‘brzmieniu kabla’ opisuję modyfikacje, jakie wnosi do sygnału). Wyrafinowane nagranie Miwaku Mayo Nakano Piano Trio zabrzmiało więc w, nie da się tego ująć inaczej, wyrafinowany sposób.

    To płyta na której wysokie tony są niebywale naturalne i bliskie rzeczywistości i tak też zostały pokazane, w mocny sposób, ale bez nachalności, bez udawania, że grają same. technika mikrofonowa w połączeniu z fizjologia ludzkiego słuchu mają to do siebie, że przybliżają optycznie dźwięki z wysokiego skraju pasma. Słychać to także na żywo, podczas koncertu.

    Dosłownie przedwczoraj uczestniczyłem w koncercie pt. Penderecki2Cinema inaugurującym 11. Festiwal Muzyki Filmowej i jednocześnie celebrującym nadanie dużej sali koncertowej ICE imienia Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestra Polskiego radia grała utwory Michela Nymana, obecnego na sali Elliota Goldenthala oraz pana profesora. W czasie wstrząsającego Ofiarom Hiroszimy – Tren, we fragmencie w którym mamy tutti, kiedy wszystkie instrumenty perkusyjne grają w niezwykle mocny sposób, na chwilę wchodzi trójkąt, w ty przypadku umieszczony z tyłu, z lewej strony sceny. Pomimo ciśnienia zbliżonego do 120 dB (na oko) był słyszalny perfekcyjnie i selektywnie.

    Tak też jest na tej płycie – blachy nieco „wyskakują” z miksu. Ale nie dlatego, że miks jest zły, a dlatego, że w czasie koncertu też je słyszymy w ten sposób. Z kablem Solaris miały charakter zbliżony do tego, co słyszałem, kiedy odtwarzacz zasilany był kablem Siltech Triple Crown – chodzi mi przede wszystkim o charakter. To było dokładne, ale nie za dokładne granie. Wydaje się że najwyższa góra jest słodsza niż z obydwoma kablami odniesienia, ale jest też bardzo ładna, bo rozdzielcza i kolorowa.

    Rzecz druga, to perspektywa – z Solaris otrzymamy typ dźwięku o którym pan Mori Shima, autor tekstu omawiającego dyskografię pana Okihiko Sugano, mówi „japoński”. To, jak mówi, intymna obecność muzyków i instrumentów w pokoju, charakterystyczna na przykład dla nagrań wytwórni Three Blind Mice. I podobnie odbieramy dźwięk po wpięciu kabla Solaris. Otwiera się przed nami intymny świat, w którym pierwszy plan jest blisko nas i jest gęsty, treściwy. Płacimy za to mniejszą ilością dźwięków odbitych, pogłosów i akustyki.

    Tak w ogóle, to bardzo rozdzielczy kabel, dostajemy mnóstwo „dźwięku w dźwięku”, jest i skala, i wolumen. Wyższy środek brzmi mocniej niż w kablach odniesienia. Nie pozwala to przekazowi się „zamknąć” w ramkach kolumn, a go otwiera. Jeśli nagranie jest przesunięte w górę, jak na płycie All for You… Diany Krall, nawet w tak dobrej wersji, jak XRCD24 pana Kazuo Kiuchi, to wokal też będzie wyżej, będzie mocniejszy. Ponieważ jednak góra jest wyrafinowana, słodka, nigdy nie dochodzi do wyostrzenia dźwięku, to raczej przesunięcie akcentów , a nie znacząca modyfikacja.

    Rzecz trzecia to plastyka – z testowanym kablem ponadprzeciętna. I chodzi nie tylko o płyty z niewielką liczba, dobrze nagranych instrumentów, ale generalnie. Powiedziałbym nawet, że to z mniej rozdzielczymi, mniej przejrzystymi nagraniami ta właściwość Solaris będzie najbardziej widoczna. Weźmy, dla przykładu, 13 grupy Black Sabbath. God Is Dead? zabrzmiało mocno, gęsto, z wyraźnym wokalem Osborne’a. Szczególnie dobrze słychać było klangujący bas XXX, często tracący pazur i atak. Tutaj było mocno, ale bez utwardzenia dźwięku, bez nienaturalnego konturowania ataku.

    Porównując Solaris z kablami odniesienia, czyli kilku- i kilkunastokrotnie droższymi niż on sam słychać, że da się lepiej poprowadzić rozdzielczość, zejść niżej na basie, że można dostać więcej oddechu. Ale nawet wtedy jasne jest, że jest bardzo dobrze, że to nie jest różnica jak „dzień i noc” i że wszystko się tu składa z sobą, wspiera, ze to nie są oddzielne elementy, a wspólne granie.

    Podsumowanie

    Solaris firmy KBL Sound jest bardzo udanym, fajnym kablem. Nie jest tani, ale też nie jest tak drogi, jak najlepsze kable jakie znam. A gra świetnie – plastycznie, gęsto, z mocnym pierwszym planem i bardzo dobrze uchwyconym balansem tonalnym. Środek pasma powyżej 800 Hz jest nieco mocniejszy niż w kablach odniesienia, ale to część tego grania – klarownego i przejrzystego, a przy tym gęstego. Najważniejsze jest to, że daje bardzo wiele z tego, co inne, znacznie droższe kable bez poświęcania rzeczy dla nas najistotniejszej: muzyki. Zachęcam do wypróbowania go z dowolnymi systemami, nie widzę dla niego ograniczeń cenowych. Nie dlatego, że jest najlepszym kablem na świecie, a dlatego, że oferuje zestaw cech, których często nie da się osiągnąć wydając wielokrotnie więcej pieniędzy.


    Dane techniczne (wg producenta)

    - miedź monokrystaliczna, wielożyłowa,
    - unikalna technologia TriKord Power,
    - osobny dla każdej z trzech żył system tłumienia drgań i ekranowania,
    - zakończenia: wysokiej klasy wtyczki z korpusem nylonowym, styki z miedzi, złocone,
    - dwa pierścienie antywibracyjne Furutech CF-080,
    - opcjonalnie zakończenia wtyczką IEC 20A dla urządzeń wysokoprądowych,
    - osobne wersje wyspecjalizowane dla urządzeń cyfrowych i analogowych,
    - standardowe długości: 1,5 m, 2 m, inne długości na zamówienie.

    • HighFidelity.pl
    • HighFidelity.pl
    • HighFidelity.pl
    • HighFidelity.pl
    • HighFidelity.pl
    • HighFidelity.pl


    System referencyjny 2018



    1) Kolumny - HARBETH M40.1 |TEST|
    2) Przedwzmacniacz - AYON AUDIO Spheris III |TEST|
    3) Odtwarzacz Super Audio CD - AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 |TEST|
    4) Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom) |OPIS|
    5) Wzmacniacz mocy - SOULUTION 710
    6) Filtr głośnikowy - SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) |TEST|

    Okablowanie

    Interkonekt SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|
    Interkonekt przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST|
    Kable głośnikowe - SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ|

    Zasilanie

    Kabel zasilający AC/listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|
    Kabel zasilający AC/listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST|
    Kabel zasilający AC/listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST|
    Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST|
    Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST|
    Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST|
    Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST|
    Filtr pasywny EMI/RFI (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST|

    Elementy antywibracyjne

    Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)
    Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
    Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST|
    Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
    Nóżki pod testowanymi urządzeniami:
    • PRO AUDIO BONO Ceramic 7SN |TEST|
    • FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
    • HARMONIX TU-666M Million |TEST|

    Analog

    Przedwzmacniacz gramofonowy:
    • GRANDINOTE Cellio Mk IV |TEST|
    • RCM AUDIO Sensor Prelude IC |TEST|
    Wkładki gramofonowe:
    • DENON DL-103 | DENON DL-103 SA |TEST|
    • MIYAJIMA LABORATORY Madake |TEST|
    • MIYAJIMA LABORATORY Zero |TEST|
    • MIYAJIMA LABORATORY Shilabe |TEST|
    Ramię gramofonowe: Reed 3P |TEST|

    Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition

    Mata:
    • HARMONIX TU-800EX
    • PATHE WINGS

    Słuchawki

    Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|

    Słuchawki:
    • HiFiMAN HE-1000 v2 |TEST|
    • Audeze LCD-3 |TEST|
    • Sennheiser HD800
    • AKG K701 |TEST|
    • Beyerdynamic DT-990 Pro (old version) |TEST|
    Kable słuchawkowe: Forza AudioWorks NOIR HYBRID HPC |MIKROTEST|