No.82 luty 2011
- Accuphase - Wkładka gramofonowa MC
- Audio Research DAC8 - przetwornik USB i S/PDIF wysokiej rozdzielczości
- Cambridge Audio - Minx
- Cardas G Master Reference – interkonekt analogowy
- Clearaudio Passion - gramofon
- Harman/Kardon BDT-20 – odtwarzacz Blu-ray
- Monkey Cable Concept i Clarity- zaczynamy tam, gdzie kończą inni.
- Pro-Ject Spin-Clean – myjka do płyt winylowych
- RCM – nowości
- Roth Audio Charlie i Roth Audio MC4 - teraz taniej!
- Nowe stoliki RTV: Saeby, Kubben WB, Lunde
- Sumiko Headshell HS-12 – główka ramienia gramofonowego
- Sundial Supremus – kolumny podłogowe
Accuphase - Wkładka gramofonowa MC
Accuphase AC-5 Inaczej niż w przypadku płyt CD, odtwarzanie płyt gramofonowych wymaga zaangażowania i zrozumienia co do różnych aspektów tego procesu, które czynią odsłuch muzyki za pośrednictwem tego medium czymś wyjątkowym. Po wprowadzeniu do sprzedaży przedwzmacniacza gramofonowego C-27 następnym, logicznym krokiem Accuphase’a mogło być tylko przygotowanie własnej wkładki gramofonowej. Firma ta ma historię związaną z analogowym medium, sięgającą do, pochodzącego z 1979 roku, modelu AC-1, po którym przyszedł czas na AC-2 i AC-3. AC-5, choć nawiązuje do tych wkładek, to bazuje jednak na nowoczesnych technikach obróbki mechanicznej oraz nowym projekcie. Jej dźwięk doprowadzony został do perfekcji w żmudnych, długotrwałych testach odsłuchowych, których wyniki starano się przełożyć na jej budowę. Najważniejsze cechy:
Specjalny stop cyny z antymonem i miedzią (pewter; proporcje – 91% Sn, 7% - Sb, Cu – 2%), z którego wykonano body tej wkładki wpływa na drastyczne zmniejszenie drgań. Obudowa ma piękny, srebrno-biały połysk. AC-5 jest ręcznie polerowana, nadając warstwom złota i rodu lustrzane odbicie. Wspornik z boronu Wspornik służy do przenoszenia drgań z jednej strony od igły do zespołu cewek na drugim końcu. Jest to więc niezwykle ważne ogniwo w procesie generowania dźwięku. Jednym z wymagań stawianych przed tym elementem jest duża prędkość transmisji drgań, połączona z wysoką sztywnością. W AC-5 zastosowano wspornik o średnicy 0,3 mm wykonany z prętu amorficznego boronu. To idealny materiał o wybitnej prędkości propagacji 16200m/s, znacznie większej niż beryl (12 870 m/s), zbliżający się do prędkości diamentu (18 350 m/s) Ponieważ pręt z boronu ma niekrystaliczną strukturę jest 3-4 razy mocniejszy niż zwykły, krystaliczny boron o dużych kryształach. Szlif igły Szlif diamentowej igły o nazwie Microridge został opracowany przez Namiki Precision Jewel Company i gwarantuje bardzo szerokie pasmo przenoszenia. Szlif ten nazywany jest też często „line contact” – na końcu wąskiego czubka jest dodatkowy, nieco wystający element o średnicy 3 µm, znakomicie korelujący z wymiarami rowka płyty. tego typu szlif w znaczący sposób poprawia też separację między kanałami, pasmo przenoszenia i inne parametry. Szczególną właściwością tego typu igły jest jej podobieństwo do ostrza, którym nacina się acetat, służący potem do wykonania matryc dla tłoczni płytowych. Cechą poboczną, choć równie korzystną, jest to, że wraz z czasem, kiedy igła się zużywa, krzywizna szlifu pozostaje ta sama – 3 µm, co oznacza znacznie dłuższą pracę. Układ cewek „Real sound” W rowku płyty gramofonowej informacje w fazie odczytywane są w kierunku horyzontalnym, zaś informacje w przeciwfazie w kierunku wertykalnym. Aby jak najwierniej śledzić obydwa typy informacji w AC-5 zastosowano układ cewek symetryczny względem poziomej osi. Zapobiega to powstawaniu różnic między prądem generowanym w cewckach lewego i prawego kanału. Dzięki temu w identyczny sposób w obydwu kanałach oddawana jest scena dźwiękowa i głębia zdarzeń. Cewki nawinięto ultra-czystą miedzią 6N-LCOFC o średnicy 0,03 mm. Pomimo niskiej impedancji wewnętrznej 4,5 Ω udało się uzyskać wysokie napięcie wyjściowe 0,24 mV. 8-częściowy damper Damper służy do podparcia wibrujących elementów, takich jak ramka cewek i samych cewek, kontrolując jednocześnie wibracje całego systemu w taki sposób, aby był on poprawnie tłumiony. W AC-5 zastosowano czystą, syntetyczną gumę bez żadnych dodatków. Element ten jest w osi poziomej podzielony na osiem elementów o takiej samej wielkości. Ta unikalna konstrukcja umożliwia szybką reakcję na zmiany w prędkości wibrowania i neutralizuje deformacje w materiale, będące skutkiem naprężeń między kanałami. Magnes Samarium 30 Materiał magnetyczny zastosowany w tej wkładce to Samarium 30. Jego temperatura Curie, a więc taka, przy której traci swoje właściwości magnetyczne jest niezwykle wysoka – to 700-800 °C. Ponieważ jego własności magnetyczne w realnych warunkach odtworzenia płyty pozostają zawsze takie same, gwarantuje to niezwykle niskie zniekształcenia wynikające z dryftu temperaturowego. Drewniana obudowa AC-5 jest sprzedawana w stylowym, drewnianym pudełeczku z japońskiego cyprysu, drewna lakierowanego na kolor czarny. Pudełko jest skonstruowane w taki sposób, aby można było do niego bezpiecznie wstawić wkładkę zamontowaną na wymiennej główce (np. do ramion SME, Ikeda czy Jelco). Dane techniczne: Typ wkładki: Moving Coil Napięcie wyjściowe: 0,24 mV (1 kHz, 5 cm/s) Impedancja wewnętrzna: 4,5 Ω (1 kHz) Pasmo przenoszenia: 20 Hz-20 kHz (+/- 1 dB) Separacja między kanałami: 30 dB (1 kHz) Balans między kanałami: 0,5 dB (1 kHz) Śledzenie ścieżki: 80 µm/2 g (300 Hz) Cewki: średnica 0,03 mm, 6N-LCOFC, symetryczne względem horyzontu Magnes: Samarium Cobalt, typ 30 Wspornik: średnica 0,3 mm, pręt amorficznego boronu Nacisk: rekomendowany – 2 g zakres – 1,7-2,5 g Igła: materiał – diament o szlifie Microridge wymiary – 3/60 µm żywotność – 2000 g Podatność: poziomo – 15 x 10 –6 cm/dyne pionowo – 12 x 10 –6 cm/dyne Piny połączeniowe: złocony mosiądz, średnica 1,25 mm Rekomendowana impedancja obciążenia: aktywna – 100 Ω i więcej step-up – 10 Ω i więcej Waga: 11,5 g Cena: 15 900 zł Źródło: Eter Audio |
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity