pl | en

Divine Acoustics PROXIMA - unikalna w skali wszechświata

Od dziecka fascynowały mnie filmy science-fiction. Są prawdziwą kopalnią pomysłów i inspiracji, pomagają myśleć abstrakcyjnie, przekraczać granice wyobraźni i możliwości technologicznych oraz zrywać ze sztywnymi ramami rzeczywistości. To bardzo przydatne podczas projektowania. Niektóre filmy tego gatunku pełnią w moim życiu szczególną rolę. Ich niezwykła scenografia i piękna muzyka są dla mnie inspiracją. I właśnie taka – szczególna – jest też dla mnie Proxima. Odkąd 6 lat temu powstała jej pierwsza wersja, poświęcam jej projektowaniu wiele czasu i uwagi. Właśnie dla niej i dzięki niej powstawały nowe rozwiązania i dopracowywane były nowe technologie, które później wykorzystywane były również w innych modelach. Ewoluowało także jej brzmienie. Tak jest i tym razem.

Przedstawiam nową Proximę!
Design pierwszej Proximy inspirowany był tajemniczym monolitem z „Odyseji Kosmicznej 2001” S.Kubricka. Inspiracją dla najnowszej wersji są strzeliste budynki Nowego Jorku przyszłości i wspaniałe kreacje stworzone przez Jean-Paul Gaultier do jednego z moich ulubionych filmów gatunku science-fiction – „Piąty Element” Luca Bessona. W filmie uratowano naszą planetę dzięki czterem tajemniczym kamieniom symbolizującym 4 żywioły: wiatr, ogień, wodę i ziemię, a piątym elementem była piękna i niezwykła kobieta „z gwiazd”. Dla mnie 5. żywiołem na Ziemi jest muzyka, niech Proxima będzie unikalnym „piątym elementem”.

Kształt
Obudowa Proximy tworzy zwartą bryłę. Główną jej część stanowi konstrukcja składająca się z 5. warstw: ściany przedniej, tylnej oraz trzech ram z MDF o różnych grubościach. Tworzą one wewnętrzną część ścian bocznych, dolnej i górnej, a połączone są ze sobą za pomocą dodatkowych elementów z HDF. Od zewnątrz ściany boczne i górna pokryte są dodatkowo warstwą paneli z MDF wykończonych skórą. Elementy te pełnią podwójną funkcję: tłumią drgania obudowy oraz są elementem dekoracyjnym niepowtarzalnego designu Proximy. Proporcje kolumny zostały określone bardzo starannie – stosunek wysokości do szerokości nie jest przypadkowy i został dobrany tak, aby bryła wydawała się optycznie mniejsza niż w rzeczywistości i pomimo swojej wysokości 120 cm „nie dominowała” nawet w niewielkim pomieszczeniu. Głośniki również zostały umieszczone na odpowiedniej wysokości, aby nie tylko zapewnić komfort słuchania muzyki, ale także optycznie obniżyć środek ciężkości bryły, dzięki czemu jest bardziej stabilna. Do ściany przedniej - za pomocą wielu wkrętów oraz masy tłumiącej - przymocowany został panel o grubości 16 mm. Stanowi on część nośną dla głośnika basowego oraz osłonę głośnika wysokotonowego i systemu TMI. Jest to najbardziej skomplikowany element obudowy Proximy. Aby go wykonać z jednego kawałka MDF, należało użyć 19 różnych ustawień frezów i wykonać ponad 50 różnych operacji: frezowania, wiercenia i szlifowania. Niezwykły kształt tego ozdobnego panelu powstawał przez wiele dni poprzez rysowanie i wielokrotne „poprawianie” każdej z krzywizn oraz dobieranie odpowiednich proporcji, aby osiągnąć zamierzony efekt. Każdy szczegół został narysowany i wykonany ręcznie, bez użycia komputera. Wypukłe przetłoczenie, które biegnie przez panel przedni oraz panele boczne, przypomina żagiel na wietrze i jest dopełnieniem niepowtarzalnej całości designu Proximy. Proporcje i kształty elementów obudowy oraz wykończenie ich skórą sprawiają, że Proxima jest smukła, zgrabna i pełna finezji. Będzie z pewnością ozdobą każdego pomieszczenia. Panel przedni uzupełniają maskownice głośników mocowane za pomocą magnesów neodymowych. Z tyłu obudowy znajduje się kolejny panel pokryty skórą. Jest on bazą dla złoconych zacisków głośnikowych oraz „magicznego oka” – otworu zabezpieczonego grubą płytą akrylową, przez który można zajrzeć do wnętrza Proximy i zobaczyć sterujący nią wysokiej klasy układ zwrotnicy. Bryła głośnika stoi na wielowarstwowym, pokrytym skórą, cokole wyposażonym w 4 złocone kolce. Z przodu cokołu umieszczone jest logo wycięte laserem, tak samo jak front głośnika wysokotonowego. CRCdesign (Cabinet Resonance Control design) - połączenie sztywności oraz własności tłumiących drgania w projekcie obudowy - jest systemem, który znacząco wpływa na końcowy efekt brzmieniowy głośnika. Wszystkie sposoby łączenia różnorodnych materiałów, złożenia elementów i stopień skomplikowania całej obudowy Proximy zostały podporządkowane uzyskaniu odpowiedniej integracji obudowy z głośnikami w celu minimalizacji drgań i pasożytniczych rezonansów.

Głośniki
Proxima jest układem dwudrożnym. Dwa precyzyjnie dobrane głośniki zostały tak ze sobą zestrojone, aby tworzyć integralną całość. Głośnik basowy o średnicy 17 cm posiada membranę z polipropylenu, duży wentylowany układ magnetyczny, odwrócone gumowe zawieszenie i odlewany kosz z metali lekkich, który został precyzyjnie nastrojony, aby zniwelować pasożytnicze rezonanse powstające pod wpływem drgań membrany. Właśnie to strojenie - system BAD – pozwoliło na znaczne obniżenie poziomu zniekształceń i uzyskanie bardzo dokładnych tonów średnich pozbawionych podbarwień. Głośnik wysokotonowy jest autorskim projektem Divine Acoustics, który powstał specjalnie dla modelu Proxima. Został zbudowany w oparciu o lekką kopułkę o średnicy 28 mm przygotowaną z rzadko tkanego jedwabiu pokrytego lakierem z pamięcią kształtu. Cewka kopułki pracuje w otaczającej ją komorze, która obniża jej rezonans i powstające wokół niej ciśnienie. Ferrytowy układ magnetyczny został wytłumiony dzięki systemowi BAD. Za układem magnetycznym znajduje się kolejna komora, która ma na celu kontrolować i wygaszać drgania układu magnetycznego. Wypełniona jest masą tłumiącą – połączeniem frakcjonowanego piasku zalanego olejem.
Aby przeciwdziałać drganiom przenoszonym przez obudowę i jak najskuteczniej odizolować od nich głośnik wysokotonowy, w laboratorium Divine Acoustics powstał system TMI. Proxima jest pierwszym projektem, w którym został zastosowany. Połączenie kosza głośnika i obudowy następuje za pomocą zestawu podkładek o różnych grubościach, twardościach i współczynnikach tłumienia drgań. Takie precyzyjnie dobrane zestawienie materiałów znacząco wpływa na „uspokojenie” drgań układu magnetycznego i dzięki temu poprawia reakcję na docierające do cewki mikro sygnały. Efektem wszystkich tych zabiegów są bardzo precyzyjne, naturalne i barwne wysokie tony.

Zwrotnica
Aby zapanować nad sygnałem docierającym ze wzmacniacza, odpowiednio go podzielić i przekazać do głośników, potrzebna jest wysokiej klasy zwrotnica. To ona jest „mózgiem” kolumny, który panuje nad membranami głośników, tworząc ich brzmienie końcowe. Zwrotnica nowej Proximy powstawała ponad rok. W tym czasie podczas setek godzin odsłuchów i tygodniach wygrzewania między kolejnymi korektami brzmienia, dobranych zostało 17 elementów. Tworzą one filtry drugiego rzędu z pomocniczymi układami korekcji fazy i impedancji. Do budowy zwrotnicy użyte zostały wyśmienite kondensatory Jantzen Audio serii Z-Superior, Z-Standard oraz Cross-Cap w konfiguracjach dobranych podczas długich sesji odsłuchowych, bez użycia komputera. Specjalnie zaprojektowany układ filtrów zwrotnicy pozwolił na zastosowanie systemu RFpath – całkowite wyeliminowanie rezystorów tworzących dzielnik napięcia dla głośnika wysokotonowego. Dzięki temu uzyskano bardzo przejrzyste, otwarte i szczegółowe brzmienie, obfite w mikrodetale w zakresie wyższej średnicy i wysokich tonów. Jednocześnie zachowana została równowaga tonalna pomiędzy wszystkimi zakresami. Dzięki nowej zwrotnicy zyskała także dynamika, potęga i swoboda brzmienia w całym paśmie akustycznym, wierność oddania rytmu i atmosfery nagrań.
Wszystkie elementy zwrotnicy parowane są z iście laboratoryjną dokładnością. Cewki z miedzi OFC przygotowywane są z największą dbałością o powtarzalność parametrów, są starannie ważone i mierzone. Elementy montowane są na płytce pokrytej materiałem tłumiącym i połączone ze sobą bezpośrednio z uwzględnieniem optymalnego prowadzenia drogi sygnału. Geometryczne rozplanowanie elementów na płytce zostało podporządkowane systemowi SGP – wykonaniu jednego punktu masy dla całego układu elektrycznego. Aby zachować całkowitą powtarzalność i najwyższą możliwą jakość ręcznie montowanej zwrotnicy, określonych zostało ponad 30 punktów pomiarowych i wiele dodatkowych warunków, które muszą spełnić wyselekcjonowane elementy.
Sygnał do zwrotnicy doprowadzany jest za pomocą taśm z miedzi OFC, do głośnika basowego płynie za pośrednictwem linki Litz o przekroju 2,5 mm2, a głośnik wysokotonowy zasilany jest przewodami R-core z czystej miedzi OFC o średnicy 0,85 mm2 otulonymi koszulkami z bawełny. Wszystkie wewnętrzne połączenia wykonane są spoiwem bezołowiowym.

Proxima dostępna jest w następujących wersjach wykończenia:
- Afrykański heban – na zdjęciach
- Dzikie Zebrano
- Macassar
- Magiczne Venge
Wykończenia lakierami fortepianowymi dołączą do oferty w miesiącach letnich.

Wyposażenie standardowe:
- kolce poziomujące
- maskownice z magnesami neodymowymi (osobne dla każdego z głośników)
- tekstylne pokrowce ochronne

Dane techniczne:
Impedancja: 8 omów
Efektywność: 89 dB
Pasmo przenoszenia: 45 Hz – 22 kHz (-3 dB)
Zalecana moc wzmacniacza: 2-90 W
Zalecana wielkość pokoju odsłuchowego: 12-30 m2
Wymiary zewnętrzne bez cokołu: 120x25x16 (WxSxG) cm
Masa sztuki: 20 kg

Sugerowana cena detaliczna w Europie: 1800 EURO/ para
Sugerowana cena detaliczna w Polsce: 5990 zł /para


Źródło: Divine Acoustics