To już 44 rok istnienia firmy Dynaudio. Na tę niezbyt okrągłą, choć charakterystyczną z polskiego punktu widzenia, rocznicę Duńczycy gruntownie odświeżają podstawową serię Emit, której monitory M10 i M20, wolnostojące M30 i centralny M15C od momentu premiery w roku 2015 zebrały liczne nagrody na całym świecie i zagościły w wielu polskich domach.
W odnowionej edycji sprzed oznaczeń numerycznych zniknęła literka „M”, centralny M15C został zastąpiony większym 25C, podłogowe „trzydziestki” zmalały do rozmiarów… podłogowych Xeo, a największe „50-ki” urosły do postaci trójdrożnej. Wszystkie modele zaprojektowano z wykorzystaniem duńskich patentów głośnikowych oraz trójwymiarowego systemu pomiarowego Jupiter, wybudowanego od podstaw i oddanego do użytku w roku 2016, w centrali Dynaudio mieszczącej się w Skanderborgu.
Oprócz zmian gabarytowych Emity przeszły poważny facelifting wzorniczy. Osłony przetworników zostały wkomponowane akustycznie i kolorystycznie w panele przednie, przybyła także jedna wersja wykończenia – oprócz bieli i czerni nowe Emity będzie można zakupić także w okleinie orzechowej.
Również „pod maską” wnikliwe oko wykryje poważne zmiany. Spece z Dynaudio są bowiem znani z charakterystycznego „zazębiania” oferty – nowo opracowane modele są nieznacznie droższe od swoich poprzedników, ale za to mogą pochwalić się implementacją rozwiązań sprawdzonych w droższych, a czasami nawet flagowych konstrukcjach. I właśnie tak jest w nowych Emitach.
▌Technika
Clou programu są charakterystyczne głośniki nisko- i średniotonowe, zoptymalizowane blisko trzy lata temu na potrzeby serii Evoke, z firmowymi membranami z polimeru magnezowo-krzemianowego MSP i podwójnymi układami magnetycznymi.
Wysokie tony obsługuje Cerotar, wywodzący się wprost od Esotara Forty, opracowanego w roku 2017 przy okazji jubileuszowych monitorów Special Forty, skonstruowanych na 40-lecie firmy. To głośnik wyposażony m. in. w jedwabną membranę zewnętrzną oraz wewnętrzną typu Hexis, autorski układ magnetyczny AirFlow i aluminiową cewkę zastosowaną także w Esotarze 3. Uproszczoną wersję tego tweetera oprócz ulepszonych Emitów zastosowano także w Evoke’ach, będących następcami klasycznych Focusów, a dokładniej czymś pomiędzy nimi a tańszymi Excite.
Nowe Emity wyposażono także w zwrotnice zestrojone na nowo za pomocą filtrów pierwszego, drugiego i czwartego rzędu, dobranych optymalnie na potrzeby każdego modelu, nowe porty bass-reflex wyprofilowane z obu stron w celu lepszego przepływu powietrza, a także poprawione materiały tłumiące i solidniejsze obudowy.
Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.