248 Grudzień 2024
- 01 grudnia
- TEST Z OKŁADKI: GigaWatt POWERMASTER 25th ANNIVERSARY LIMITED EDITION ⸜ kondycjoner napięcia zasilającego AC
- NAGRODY: NAGRODY ROKU 2024 wg „High Fidelity”
- TEST: Audio Phonique DESIRE ⸜ kable głośnikowe
- TEST: Dynaudio CONTOUR LEGACY ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Laiv HP2A ⸜ przedwzmacniacz/wzmacniacz słuchawkowy
- TEST: MoreAudio CS100 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Sugden MASTERCLASS IA-4 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- MUZYKA ⸜ recenzja: ABBA, The Singles (The First Fifty Years), Polar Music • 2 x SHM-CD (7” mini-LP)
- 16 grudnia
- KRAKOWSKIE TOWARZYSTWO SONICZNE, spotkanie № 149: ART FARMER, High Fidelity presents: Art Farmer in Wrocław
- TEST: Aurender A1000 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Avatar Audio DREAMLINK № 1 ⸜ interkonekt analogowy RCA
- TEST: DS Audio DS MASTER 3 ⸜ wkładka gramofonowa • optyczna + przedwzmacniacz gramofonowy
- TEST: TiGLON TPL-2000L PROFESSIONAL ⸜ kabel LAN
- LISTY: CZYTELNICY piszą, REDAKCJA ODPOWIADA
THE FIRST
W historii każdego kraju znajdziemy urządzenia audio, które stały się dla danego rynku ikoniczne. Powiedzmy, że dla Anglii będą to kolumny BBC LS3/5A i QUAD ESL57, a dla USA wzmacniacz Krell KSA50 czy gramofon Eda Vilchura Acoustic Research AR-1. Każdy z tych produktów był w swoim czasie innowacyjny, a ich legenda dotrwała do dziś, powtarzana i przetwarzana zarówno przez producentów, jak i użytkowników. Jest jednak produkt, który na mniejszą skalę, ale pewnie i swobodnie spełnia obydwa powyższe założenia – to niepozorne pudełeczko zawierające przetwornik cyfrowo-analogowy DAC The First firmy Kustagon Laboratories.
Po raz pierwszy spotkałem się z nim czytając „Magazyn Hi-Fi” (6/1997), wtedy jeszcze czarno-biały magazyn wydawany w Trójmieście. Była to recenzja specjalnej wersji konwertera The First SE. Urządzenie zostało przygotowane przez dwóch ludzi, właścicieli Kustagona – Adama Kubeca i Dariusza Starzyka. Było to małe, czarne pudełeczko z zewnętrznym zasilaczem, mające polepszyć dźwięk odtwarzaczy CD. Dość szybko powstała jego wersja SE, a potem MkII. I właśnie ta ostatnia została spopularyzowana przez ludzi zajmujących się DIY – ponieważ Kustagon udostępnił wkrótce potem pełną dokumentację produktu, wraz z płytkami (rzecz dzisiaj nie do pomyślenia), w dość łatwy sposób można było sobie wykonać Firsta osobiście. Jak mówię, DAC The First broni się długowiecznością i wpływem na krajową scenę audio. Jak powyżej wskazałem, równie ważny jest jednak drugi element tworzący „legendę”, a mianowicie wysoka jakość dźwięku. Żeby zweryfikować to ostatnie postawiłem DAC-a Kustagona obok najlepszych źródeł cyfrowych, jakie właśnie miałem – odtwarzaczy Ancient Audio Lektor Air V-edition oraz Soulution 745. Obydwa urządzenia pracowały też jako napędy: w Airze mamy CD-Pro2 LH Philipsa, a w 745 UMK-5 Esoterica. Odsłuch Kustagona pokazuje, jak czujni byli jego projektanci, jak dobrze słyszeli. A przecież nie mogli mieć dostępu do tak dobrych urządzeń cyfrowych, do jakich mogliby mieć dzisiaj. Duża część z tego, co słychać musi więc pochodzić z przeczuć, z pewności co do tego, jak odtwarzacz cyfrowy powinien brzmieć. Szkoda więc, że dzisiejsza działalność Darka ograniczona jest do jednostkowych egzemplarzy budowanych na zamówienie i że od wielu lat wywija mi się jeśli chodzi o testy. To człowiek, który wiele do polskiego audio wniósł, którego znaczenie nie zostało jednak wystarczająco „skonsumowane” przez niego samego. Wciąż mam jednak nadzieję, że coś się zmieni i że zobaczymy jego produkty w najlepszych salonach audio, nie tylko w Polsce. Bo warto – bez Darka i jego wspólników świat audio byłby uboższy. |
Dalsza lektura: test w „Magazynie Hi-Fi” 6/97, dostępny TUTAJ. ROZMÓWKI IV Jest tyle rzeczy, o których chciałem państwu powiedzieć, z tyloma nowościami chciałem się podzielić, że trudno mi wybrać. Postaram się je przekazać w maksymalnym skrócie. Nowe referencyjne kolumny „High Fidelity” Przede wszystkim chciałem powiedzieć o moich nowych kolumnach referencyjnych (odniesienia). Szukałem kolumn dla siebie prawie dwa lata. Przez dłuższy czas korzystałem z Harpii Acoustics Dobermann (New), jednak zawsze dokuczała mi ich mało nasycona średnica. To były wyjątkowo udane konstrukcje, niebywale dokładne i rozdzielcze, z basem, jaki ma niewiele kolumn na ziemi (precyzja i głębokość), jednak środek nie był tak dobry, jak skraje pasma. Im dłużej je miałem, tym bardziej mi to doskwierało. Jednak moimi nowymi kolumnami wcale nie są Harpie. Plany na październik Październikowy numer jest już niemal zamknięty. Czekamy jeszcze na kilka rzeczy na ostatni moment, mamy nadzieję, że przyjdą. Jeśli nie, to mamy zapasowe testy. Plany są następujące:
Na listopad planujemy specjalny numer, poświęcony źródłom – odtwarzaczom SACD, CD, „dakom” i gramofonom. Zobaczymy, co się uda pozyskać, ale już dzisiaj wiadomo, że na okładce znajdzie się, kosztujący 190 000 zł, odtwarzacz SACD Soulution 745. I najprawdopodobniej test z tym urządzeniem znajdzie się w specjalnym, przygotowywanym co roku na wystawę Audio Show druku kolekcjonerskim. BTW – w tym roku seminaria ma prowadzić Michael Fremer, redaktor „Stereophile’a”, guru od analogu (jego prywatna strona internetowa „MusicAngle” TUTAJ). Koncerty ma dawać Antonio Forcione, człowiek ze „stajni” Naim Label. W tym roku Audio Show odbędzie się 12 i 13 listopada 2011 roku w Warszawie. W połowie września przyjeżdża do Krakowa (prosto od Srajana – „6moons.com” – ze Szwajcarii) na spotkanie z nami pan Ningsheng Liu, przedstawiciel firmy Synergy Hi-Fi/Create Audio. O jej lampach 300B pisaliśmy TUTAJ, zaś o wzmacniaczu 6F3 TUTAJ. Przygotowujemy spotkanie Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego, na które chcemy pana Liu zaprosić. Srajan też się do nas wybiera, najpewniej w innym terminie, zobaczymy, co z tego wyjdzie. Do testu dostaliśmy sporo nowych rzeczy, m.in. nowiutką platformę antywibracyjną RHB-20 Hickory Board Acoustic Revive. Intrygująca rzecz. Na stronie firmowej jej jeszcze nie ma, dlatego wiem tylko, że wykonano ją ze specjalnego drewna Hickory. Mamy też nowy przetwornik D/A USB (384/32) Young firmy M2Tech, o którym pisałem w reportażu z wystawy High End 2011 w Monachium (TUTAJ) oraz konwerter USB-S/PDIF HiFace EVO (192/24) z zasilaczem bateryjnym EVO Supply tej firmy. I kilka innych produktów, do których będziemy wracali na bieżąco. Pliki DSDWe wstępniaku z zeszłego miesiąca (sierpień 2011, No. 88) pisałem o tym, że jedynym ratunkiem dla formatu DSD może być jego „uwolnienie” w postaci plików. Choć koncern Sony oficjalnie nic o tym nie mówi, w japońskiej literaturze widać pierwsze oznaki przełomu. A Japończycy w nowinkach są świetni. W najnowszym numerze magazynu „NetAudio” (2011 Summer, vol. 02) pokazano sporo urządzeń, które z takimi plikami współpracują. Okazuje się, że dyski DSD (a więc nie płyty SACD) odtwarzają m.in. konsola PlayStation 3, odtwarzacz SACD Sony SCD-XE800 i profesjonalne rekordery twardodyskowe Korg MR-2000S i MR-2. Do pisma dołączona jest płyta z plikami, wśród których najważniejsze są pliki DSD – z częstotliwościami próbkowania 2,8 MHz i 5,6 MHz. Trzeba się temu przyglądać uważnie, bo kto wie, czy nie skończy się to renesansem formatu. Redaktor naczelny |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
|
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity