Interkonekt + kabel głośnikowy + kabel zasilający AC Shunyata
Producent: SHUNYATA RESEARCH |

![]() |
![]() |
![]() W rzeczywistości są to skomplikowane filtry, w których każdy element zmienia sygnał, a co za tym idzie dźwięk. Konstruktor dobiera więc poszczególne rozwiązania w zależności od tego, jaki ma budżet i co chce osiągnąć. Najlepsi, najbardziej zaangażowani w badania oferują własne rozwiązania. W takim przypadku wszystkie zabiegi Shunyaty, mające na celu uporządkowanie terminologii i technik są ważnym elementem oferty. ΞTRON Najważniejszym opracowaniem Shunyaty w testowanych kablach wydaje się ΞTRON (Patent US 8,912,436, Patent Ch ZL201180047344.2). To opatentowana przez firmę technika mająca na celu przeciwdziałanie zjawisku ładowania się i rozładowywania dielektryka. Owo rozładowywanie się indukuje w przewodniku prąd zakłócający, czyli zniekształcenia. Z problemem tym firmy radzą sobie w różny sposób, a najbardziej spektakularnym jest polaryzowanie dielektryka napięciem stałym o niskim natężeniu prądu w kablach firmy Audioquest, nazwany Dielectric-Bias System (DBS). ΞTRON jest całkowicie pasywnym układem, do którego budowy wykorzystuje się dwa biegi sygnałowe oraz elektryczny układ kompensujący, generujący sygnał znoszący pole elektromagnetyczne generowane przez rozładowywanie się dielektryka. W kablach serii Alpha debiutuje już druga wersja tej, opracowanej przez Caelina Gabriela, techniki; Caelin Gabriel jest dyrektorem zarządzającym oraz głównym inżynierem Shunyata Research. System okablowania, który testujemy składa się z interkonektów RCA z serii Alpha, kabli głośnikowych SP z serii Delta i NR, kabla zasilającego AC, również należącego do serii Delta. | ALPHA RCA ![]() Interkonekty Alpha RCA wykorzystują w swojej budowie przewodniki z miedzi Ohno Copper (PCOOC), topologię VTX, specjalne wtyki ze stopu miedzi OFE Alloy 101 (C10100) o gwarantowanej czystości 99,99%, oraz KPIP (Kinetic Phase Inversion Process). KPIP to kolejna opracowana przez Caelina Gabriela technika. Ma ona na celu połączenie zalet dwóch innych, znanych od dawna procesów: wygrzewania oraz obróbki cieplnej (kriogenicznej). Obydwa procesy służą do uporządkowania budowy krystalicznej metalu, tj. do jej uporządkowania, jednak – jak czytamy w materiałach firmowych – nie są tak efektywne, jak ludzie Shunyaty zakładali. KPIP ma być ich rozwinięciem. Kable wyglądają klasycznie, tj. obleczone są czarną siateczką i są dość giętkie. Wtyki RCA są ładne, złocone, ale ich budowa również jest klasyczna. Firma podkreśla, że interkonekty RCA mają inną budowę niż XLR – to kable koncentryczne. Interkonekty są kierunkowe, a strzałkę wskazującą odbiornik (np. wzmacniacz) znajdziemy na plastikowej tulei. | DELTA SP ![]() Kable głośnikowe delta SP korzystają z innej miedzi, co interkonekty Alpha RCA, nie tak kosztownej, tj. miedzi Oxygen-Free Electrolytic (OFE C10100), ale ponownie w topologii VTX, z obróbką KPIP. VTX to sposób ułożenia przewodników w kablu. Polega on na rozłożeniu wszystkich przewodników po obwodzie wirtualnej rurki. Przeciwdziała to powstawaniu efektu naskórkowego i minimalizuje prądy wirowe. Nowością są z kolei techniki o nazwach firmowych ArNi, STIS i Sonic Welding. Chociaż nie do końca – ArNi to nazwa, jaką Shunyata Research posługuje się opisując połączenie trzech opracowań o których już mówiliśmy: miedzi OFE C10100, topologii VTX oraz obróbki KPIP. Skrót STIS związany jest z zakończeniami kabli, który pozwala zminimalizować koszty ich wykonania przy zachowaniu wysokiej jakości połączenia. Końcówki tego typu mają wymienne elementy styku, wkręcane do trzpieni – podobnie jak w kablach Tara Labs. Ze STIS związana jest technika „sonic welding” – to sposób na połączenie kabli i końcówek bez ich lutowania – najgorszej metody – a nawet ściskania, które jest znacznie lepszym łączem niż lut, ale wciąż niedoskonałym. Sonic welding polega na łączeniu dwóch elementów za pomocą fal ultradźwiękowych o wysokiej energii. Pozwala to połączyć metal na poziomie molekularnym. Choć może się wydawać, że akurat to rozwiązanie jest najmniej efektowne, to być może jest ono kluczem do zrozumienia fenomenu tych – ostatecznie nie tak drogich – kabli. A to dlatego, że łączenie wtyku i przewodu jest najbardziej wrażliwym punktem każdego kabla – wystarczy posłuchać, co udało się zrobić panu Jarosławowi Wisznickiemu, który z po prostu dobrego interkonektu firmy Vovox, jedynie w odpowiedni sposób je zakańczając, przygotował kabel o rząd wielkości lepszy (więcej TUTAJ). Także firma Siltech opracowała własną metodologię łączenia końcówek. Dodajmy, że kable są kierunkowe, a strzałkę wskazującą kolumny umieszczono na szarych koszulkach którymi zakończona jest tuba kabla, za którą zaczynają się osobne biegi – dodatni (kolor czerwony) i ujemny (kolor czarny). | DELTA NR Jednym z ważniejszych elementów metodologii badań w firmie Shunyata Research są pomiary; opracowała ona metodologię pomiarów kabli zasilających AC, a także ich wtyków oraz gniazd, korzystając z analizatora DTCD. Kable NR wyposażone są w pasywne filtry szumów, które redukują zakłócenia pomiędzy poszczególnymi komponentami systemu audio, nazwane przez firmę CCI, tj. „Component-to-Component Interference”, redukujące też szumy i interferencje RFI/EMI. Delta NR jest pierwszym kablem zasilającym NR Shunyaty w którym te filtry zostały zastosowane. Kable zasilające AC serii Delta zbudowane są z miedzianych przewodników OFE w topologii VTX i zakończone zostały wtykami CopperCONN. Kabel ma skomplikowaną topologię – firma mówi o niej „advanced conductor geometries” – a elementy łączenia wtyków i przewodów wykonano w, już przywoływanej, technice „sonic welding”. Wtyki CopperCONN wykonane są z rodowanej czystej miedzi, a nie pokrywanego innym metalem mosiądzu, używanego na tym poziomie cenowym przez wiele firm. Ostatnim etapem budowy jest proces Kinetic Phase Inversion Processor (KPIP), dzięki któremu kable nie muszą być – powtarzam za producentem – wygrzewane. Kabel jest kierunkowy, ale ten został ustalony przez producenta przez montaż wtyków. ![]() System okablowania Shunyata Research odsłuchiwany był zarówno w całości, jak i z podziałem na poszczególne jego składowe. Interkonekt porównywany był do dwóch innych kabli – Siltech Triple Crown, będącego punktem odniesienia oraz interkonektu Acoustic Revive RCA-1.0 Triple-C FM i łączył odtwarzacz SACD Ayon Audio CD-35 HF Edition i przedwzmacniacz Ayon Audio Spheris III. Kabel głośnikowy porównywany był – znowu – do kabla Siltech Triple Crown, a także do Acoustic Revive SPC-3.0 Triple-C. Kabel zasilający AC poporównywany był do Siltecha Triple Crown Power oraz Acoustic Revive Power Reference Triple-C, zasilając wspomniany odtwarzacz. Osobny odsłuch przeprowadziłem ze wzmacniaczem Thrax Audio Ares. Odsłuch miał charakter porównań A/B ze znanymi A i B; fragmenty muzyczne miały długość nie większą niż 1 minuta. Z Aresem słuchałem jednak dłuższych fragmentów płyt. Osobną sesję poświęciłem na odsłuch plików audio z serwisu Tidal – zarówno FLAC, jak i MQA Studio. Posłużył mi do tego odtwarzacz plików Lumïn T1. ![]() OPIS BIBLIOGRAFICZNY PLIKÓW – PROBLEMY Chociaż wypracowaliśmy własny, naszym zdaniem całkiem sensowny, sposób opisu używanych przez nas w teście płyt, mamy problem z podobnym systemem dla plików kupowanych w sklepach internetowych, np. HD Tracks, a przede wszystkim dla plików odsłuchiwanych przez serwisy streamingowe. Prowizorycznie przyjęliśmy następujący zapis:
Pierwsza sekcja zawiera nazwę zespołu (The Supremes) oraz tytuł odsłuchiwanego utworu (You Can’t Hurry Love). Sekcja druga zawiera opis płyty z której dany utwór pochodzi. To oznaczenie mówiące o tym, że nazwa została wcześniej przywołana (tegoż) i tytuł płyty (Supremes A’ Go-Go). Kolejna część mówi o wydawnictwie w którym płyta oryginalnie się ukazała (Motown Records), a po ukośniku (/) miejsce pochodzenia tego konkretnego pliku (Tidal). I tu zaczynają się kłopoty – otóż pliki sprzedawane i streamowane są zazwyczaj „anonimowe”. To znaczy nie wiemy, czy to oryginalne wydawnictwo, czy remaster. A jeśli nawet pojawia się dopisek „remaster”, to najczęściej nie wiadomo o który chodzi, tj. jakiej właściwie wersji pliku słuchamy. Można sobie przecież wyobrazić, że ludzie w Japonii otrzymują tamtejsze remastery, a pozostała część świata „firmowe”. Z tego też powodu nie jesteśmy w stanie podać numeru katalogowego – przy opisie plików takowych się nie stosuje. Jesteśmy więc ubożsi o wiele informacji. I w końcu nie wiadomo, jaką datę wpisać po ukośniku w nawiasie, w którym pojawia się data oryginalnego wydania i data remasteru, po której można zidentyfikować to konkretne wydanie materiału (1973/?). Firmy związane z dystrybucją plików wciąż mają więc wiele do zrobienia. ![]() Nagrania użyte w teście (wybór): SACD/CD
Japońskie wersje płyt dostępne na ![]() |
![]() Choć ta część odsłuchów miała miejsce pod sam koniec mojego czasu spędzonego z systemem okablowania Shunyata Research, postanowiłem ją przenieść na początek, ponieważ – jak mi się wydaje – mówi o nim najwięcej. W następnej części powiem, jakie są mocne i słabe strony każdego z nich, podpowiem, z czym powinny grać. Ważniejsze jest jednak to, co chciałbym powiedzieć już teraz. ![]() Przede wszystkim to, że nie ma kabli „uniwersalnych”, nawet najdroższe systemy, jak Siltech Triple Crown mają coś „swojego”. Także Shunyata kształtuje dźwięk w określony sposób. Stawia na przejrzystość, dynamikę, dowartościowuje skraje pasma, bardzo często przez inne kable, także te bardzo drogie, maskowane. Z drugiej strony to trochę zdystansowane brzmienie, w którym nie ma zbyt wiele ciepła – to musimy wydobyć z urządzeń i kolumn. Dlatego też najlepiej, naprawdę bardzo dobrze słuchało mi się amerykańskich kabli z serwisem streamingowym Tidal. Jak pisałem we wstępniaku mu poświeconym, to źródło muzyki brzmi dość ciepło i ma podkreślony bas, co szczególnie słychać, jeśli podobnie brzmią urządzenia, za pomocą których słuchamy muzyki. W moim przypadku najpierw był odtwarzacz Lumïn T1, wzmacniacz zintegrowany Thrax Audio Ares i kolumny Harbeth M40.1. Każdy z tych elementów z osobna jest ciepły, gęsty, ma nisko ustawiony balans tonalny. Z klasycznymi kablami w takiej konfiguracji zabrakło mi rozdzielczości i otwarcia, zabrakło uderzenia i pazura. Wystarczyło jednak, że podłączyłem je kablami Shunyaty i było znacznie lepiej, w dużej mierze poprawiło to balans tonalny. Ale nie dlatego, że te coś schłodziły, a dlatego, że coś otwarły, przeczyściły. Nie trzeba było nawet całego systemu o takim brzmieniu, żeby to otrzymać – nawet sam Lumïn z systemem referencyjnym zagrał lepiej, bardziej naturalnie niż z droższymi, ale i cieplejszymi kablami. ![]() Szczególnie spodobało mi się różnicowanie – świetnie słychać było, dlaczego pliki MQA Studio brzmią lepiej niż te o parametrach CD, tj. FLAC 16/44,1. Pliki MQA Studio zagrały dynamiczniej, płynniej, lepiej. Nie miałem wątpliwości, że to jest kierunek, w którym powinien Tidal iść. Ale i pliki FLAC nie były złe – po prostu Shunyata pokazała, że brzmią gorzej niż MQA Studio, a o to chyba w audio chodzi. Bo to system okablowania, który wydobywa szczegóły bez ich eksponowania, dociera w głąb dźwięku, bez odzierania go z tkanki. Tyle tylko, że trzeba go stosować w systemach, które tego potrzebują, w których inne rozwiązania zawodzą. | ALPHA RCA Shunyata Research, stosując takie, a nie inne rozwiązania, wypracowała sobie charakterystyczny dla siebie dźwięk. Można oczywiście udowadniać, że chodzi o to, aby kable dźwięku własnego nie miały i po to właśnie stosuje się zaawansowane techniki pomiarowe, wyszukane rozwiązania techniczne i wyszukane materiały. W rzeczywistości wszystko to daje inną kombinację cech, a nie ich brak. Oczywiście – im lepszy kabel, tym jego sygnatura dźwiękowa bardziej znika z równania, jednak równocześnie w coraz większym stopniu zaczyna je kształtować, tyle że z „tylnego siedzenia”, ukierunkowując brzmienie na naturalność – taki paradoks. Własne brzmienie ma więc i interkonekt Alpha RCA. W porównaniu z ciepło brzmiącymi kablami, jak Crystal Cable Ultimate Dream, czy nawet Acoustic Revive, ale jeszcze z miedzią PCOCC, wydaje się on chłodniejszy. Z kolei patrząc od strony Shunyaty to obydwa przywołane kable są cieplejsze, a nawet ocieplone. Dopiero porównanie z topowym Siltechem pozwala się zorientować w sprawie lepiej – Alpha RCA rzeczywiście gra bardziej przejrzystym, bardziej otwartym dźwiękiem niż Crystal i AR, nie ma też tak dociążonej średnicy. Co jest szczególnie ciekawe, bo przecież poprzednia generacja interkonektów AR RCA-1.0 zbudowana była z tej samej miedzi, co Shunyata, tj. PCOCC. A wynik jest jednak odmienny, co prowadzi do kolejnej konkluzji: równie ważna jak materiał, z którego zostały wykonane, jest topologia kabli. ![]() To brzmienie, w którym istotną rolę pełnią skraje pasma. Są one szczególnie rozdzielcze i różnicujące. Bardzo ładnie pokazał to bootleg z nagraniem Kraftwerka Live On Radio Bremen z 1971 roku (dół) oraz nowowydany album wytwórni ForTunes Charles Gayle Trio Solar System. Płyta Kraftwerka jest szczególna pod względem basu, co kabel Shunyaty bardzo ładnie pokazał, tj. zszedł z dźwiękiem bardzo nisko, świetnie go kontrolując, rysując też jego bryłę, choć to przecież dźwięki generowane elektronicznie (analogowo). Wysokie pasmo jest równie otwarte i przy tym szybkie. Przypominało mi to granie topowego kondycjonera tej firmy z kablami zasilającymi, to było to samo dążenie do wydobycia jak największej ilości informacji, bez ich zniekształcania i bez ostrości (więcej TUTAJ). Ale być może właśnie ze względu na tak wiele informacji na skrajach, średnica może się wydać zdystansowana, a w nieodpowiednim systemie może to zabrzmieć zbyt bezosobowo. Interkonekt Shunyaty niczego nie ociepli i nie poprawi, nie idzie w kierunku bezstresowego grania. To rozdzielczy, dokładny dźwięk ze świetną dynamiką. | DELTA SP Choć wszystkie testowane tym razem kable pochodzą od tego samego producenta, który zastosował w nich bardzo podobne rozwiązania techniczne, każdy z nich wnosi do dźwięku coś innego. O ile interkonekt prezentował świetną rozdzielczość i zaskakiwał tym, w jak dokładny i otwarty sposób potrafi pokazać skraje pasma, w pełni przy tym nad nimi panując, a kabel zasilający, jak zaraz zobaczymy, stawia na dynamikę, o tyle kabel głośnikowy Delta SP wnosi do systemu wypełnienie. Choć cały czas poruszamy się po tym samym terenie, tj. otwartym, szybkim dźwięku, to akurat w przypadku tego kabla równie ważne jest wypełnienie środka pasma. Nie jest to ciepło, jakie oferują Siltech, czy starszy Acoustic Revive, ale już na przykład od nowej wersji tego ostatniego, z miedzią Triple-C, Delta SP jest „cieplejsza”. A to dlatego, że bardzo dobrze pokazuje energetyczność wydarzeń, nie zapominając o tym, że to nie tylko atak, nie tylko sama szybkość tworzą bryły, ale i wypełnienie, to co składa się na tzw. „tkankę łączną”. Dlatego też, jak mi się wydaje, to głośnikówka powinna być sercem systemu okablowania Shunyaty, wokół którego powinniśmy budować resztę – najlepiej z innych kabli Shunyata Research, ale nie tylko. Delta SP wydaje mi się bowiem bardzo uniwersalnym kablem. Nie jest tak rozdzielczy, jak interkonekt Alpha RCA, ani tak dynamiczny i szybki, jak kabel zasilający Delta NR, a jednak to on w jakiś sposób „organizuje” wokół siebie wszystko, porządkując przekaz. Ponieważ dźwięk jest otwarty, selektywny, daje to wrażenie świeżości. Nie dochodzimy do momentu, w którym zaczyna czegoś brakować, to nie jest chłodny dźwięk. Ale tym bardziej nie jest to brzmienie ciepłe. To naprawdę dobrze dobrany kompromis. | DELTA NR Delta NR, kabel zasilający AC, zachowuję ogólne ramy, w jakich poruszały się i interkonekt, i kabel głośnikowy, stawia jednak nacisk nie na rozdzielczość, a na dynamikę i energetyczność. To wciąż precyzyjne brzmienie, jednak słychać, że najważniejsze jest oddanie zmian dynamicznych oraz pokazanie intensywności instrumentów. To tzw. „momentum”, powodujące, że dźwięk jest bliższy koncertowi na żywo niż rejestracji studyjnej. ![]() Najniższy dół nie jest więc specjalnie akcentowany. Jest w nim wszystko, co trzeba – szczególnie dobrze pokazała to płyta Kraftwerka – a jednak główna energia skupiona jest na średnim i wyższym basie. To tam dzieje się najwięcej i to tam budowana jest dramaturgia. Środek pasma i góra są w „zgodzie” z niskim zakresem, są spójne, a jednak idą „za nim”, to znaczy – oczywiście w przenośni – realizują jego plan. Ponownie odbieramy więc neutralny przekaz, bez zniekształceń i wierny. Nie będzie w nim zbyt wiele ciepła, ale nie o nie tu chyba chodziło. Bo niejako przy okazji zobaczymy dużą, obszerną scenę dźwiękową, z mnóstwem szczegółów, z planami, prezentowaną ze szczególnym rozmachem. Tak więc: wzmacniacze, przedwzmacniacze, źródła lampowe to pierwsza grupa urządzeń z którymi bym tej Shunyaty posłuchał. A zaraz potem systemów solid-state, w których mamy już wypełnienie i gęstość, a brakuje nam uderzenia, rozdzielczości. Podsumowanie System okablowania Shunyata Research, z interkonektem Alpha RCA, kablem głośnikowym Delta SP i kablem zasilającym AC Delta NR grają na wysokim poziomie, proponując szybki, dynamiczny i otwarty dźwięk. To rozdzielcze granie, ale i selektywne. Nie eksponując skrajów pasma dowartościowuje je poprzez energię, rozdzielczość. Z tymi kablami system „wstaje” z ciepłego leża, jeśli był za ciepły i dostaje zastrzyk witamin. ![]() To nie jest, co oczywiste, uniwersalny dźwięk, nie jest też moim dźwiękiem. Moim skrzywieniem jest poszukiwanie wypełnienia i naturalnego ciepła. Ale to ja, to nie jest żaden wyznacznik, bo nam chodzi o obiektywną ocenę. A ta musi być w tym przypadku wysoka, to bardzo udane, rzetelne, dobre kable, z którymi wymodelujemy brzmienie naszego systemu w taki sposób, że będziemy po prostu słyszeli więcej. Unikałbym tylko łączenia ich z urządzeniami chłodnymi, albo nastawionymi na studyjną selektywność – z nimi może być tego wszystkiego za dużo. ![]() Dystrybucja w Polsce ul. Romanowska 55E | 91-174 Łódź os. Zielony Romanów | pasaż handlowy, lok. 7 Polska audiofast.pl |

System referencyjny 2018 |
|
![]() 1) Kolumny - HARBETH M40.1 |TEST| 2) Przedwzmacniacz - AYON AUDIO Spheris III |TEST| 3) Odtwarzacz Super Audio CD - AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50|TEST| 4) Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom) |OPIS| 5) Wzmacniacz mocy - SOULUTION 710 6) Filtr głośnikowy - SPEC RSP-901EX + (prototyp) |
|
![]() |
Okablowanie Interkonekt SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|Interkonekt przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST| Kable głośnikowe - SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ| |
![]() |
Zasilanie Kabel zasilający AC listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|Kabel zasilający AC listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST| Kabel zasilający AC listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST| Kabel zasilający gniazdko ścienne → AC listwa zasilająca ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST| Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST| Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST| Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST| Filtr pasywny masy (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST| |
![]() |
Elementy antywibracyjne Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom) Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST| Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ| Nóżki pod testowanymi urządzeniami: |
![]() |
Analog Przedwzmacniacz gramofonowy: Wkładki gramofonowe:
Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition Mata:
|
![]() |
Słuchawki Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|Słuchawki:
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity