pl | en

NAGRODY

NAGRODY ROKU 2020
WEDŁUG „HIGH FIDELITY”

Koniec roku to czas podsumowań. W „High Fidelity” lat robimy to przyznając najciekawszym, naszym zdaniem, produktom Nagrody Roku. Chcielibyśmy, aby ta lista była dla państwa przewodnikiem i podpowiadała kierunek rozwoju waszych systemów. Zapraszamy do lektury!

KRAKÓW ⸜ WARSZAWA | POLSKA


NAGRODY

Tekst: WOJCIECH PACUŁA | MAREK DYBA
Opracowanie graficzne: Bartosz Łuczak/Piksel Studio

No 200

1 grudnia 2020

ITAMY W KOLEJNYM PODSUMOWANIU odchodzącego roku – tym razem żegnamy również drugą dekadę XXI wieku. Patrząc na nagrody, które wyróżniliśmy nietrudno dostrzec, że obok siebie występują trzy najważniejsze dla audiofilów źródła dźwięku – gramofon, odtwarzacz płyt Super Audio CD oraz odtwarzacz plików audio. To niesamowite, bo przecież dwa pierwsze dawno powinny być tylko częścią ekspozycji muzealnej – a tak nie jest.

Dlaczego WINYL? – To akurat łatwo zrozumieć, patrząc na to, jak płyta LP stała się częścią zbiorowego imaginarium i weszła do kultury popularnej jako wyznacznik „coolności”. Z naszej strony dostała z kolei wsparcie jako jeden z najlepszych i wciąż poprawianych nośników muzyki. Kariera odtwarzaczy plików audio jest również zrozumiała, przecież chodzi o coś nowoczesnego, coś na czym wszyscy uczestnicy rynku mogą zarobić. To wciąż nie jest równorzędny partner dla winylu, ale – jak pokazuje przypadek produktów firmy Ideon Audio, różnica jest naprawdę niewielka.

I jest wreszcie odtwarzacz SACD (w domyśle również CD). Ten cyfrowy system rozumiany jest współcześnie jako przejściowy pomiędzy analogiem i plikami. Ma przez to najgorsze notowania i najtrudniej wytłumaczyć, dlaczego wciąż go potrzebujemy. A potrzebujemy, bo – widzę to w każdym teście – fizyczny nośnik cyfrowy wciąż jest jednym z najlepszych, a często – najlepszym źródłem dźwięku; mówię to oczywiście w swoim imieniu (WP), państwo możecie mieć inne zdanie.

Pozostałe nagrody nie budzą już takich emocji, ale nawet tu widać dominację jednej kategorii, wzmacniaczy zintegrowanych. Chociaż na szczycie audio wciąż mamy systemy dzielone, to jednak integry – bo tak się o nich popularnie mówi – są coraz to lepsze. Cieszy, że wśród nich znajdują się również polskie produkty.

DLA PAŃSTWA WYGODY PODZIELILIŚMY listę nagrodzonych produktów na cztery grupy. Najpierw znajdą państwo SPECIAL AWARD, czyli Nagrodę Specjalną, którą w tym roku przyznaliśmy wkładce gramofonowej MIYAJIMA AUDIO LAB DESTINY. To nagroda zarówno dla samej wkładki, jak i jej konstruktora, a także dla pewnej idei, którymi się on kieruje. Kolejna kategoria to STATEMENT AWARD – to nagrody przyznawane produktom typu „best of the best”. Zazwyczaj przyznajemy ich niewiele, w tym roku to sześć produktów.

Najliczniejsza grupa została wyróżniona przez nas nagrodą BEST SOUND. W 2020 roku przetestowaliśmy i zaprezentowaliśmy niemal 140 produktów: elektronikę, kolumny, kable i akcesoria, z czego wybraliśmy reprezentatywną, jak nam się wydaje, grupę. Podzieliliśmy ją ze względu na rodzaj produktu i w każdej podgrupie podaliśmy je w porządku alfabetycznym. I wreszcie mamy grupę przeznaczoną dla nagrań, którym przyznaliśmy nagrodę BEST RECORDING.

Wszystkim nagrodzonym firmom serdecznie gratulujemy jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy wasze produkty gościć w naszych domach! A naszych czytelników zapraszamy do lektury, do ponownego wczytania się w testy, do porównań i do wyciągania samodzielnych wniosków. Dziękujemy za wasze zaufanie – bez tego żaden test, żadne opis i żadna nagroda nie ma sensu. Jeszcze raz – DZIĘKUJEMY!!!


| Wkładka gramofonowa MC

Miyajima Audio Lab ⸜ DESTINY

Z DESTINY, najdroższą wkładką tego japońskiego producenta dostajemy coś w rodzaju „bezpośredniego przekazu”, jakbyśmy byli podłączeni do instrumentów na stałe jakimś drutem, który wchodzi nam do głowy, bez żadnych „agentów” po drodze. Jej rozdzielczość tego zakresu jest tak doskonała, że wydaje się, iż informacji dostajemy, tak naprawdę, jeszcze więcej. „Dociśnięte” przez konstruktora wkładki Destiny rzeczy, takie jak gęstość, pełnia, skala, nasycenie są tu ponadprzeciętne i usłyszymy je tak, jakbyśmy nigdy wcześniej ich nie słyszeli.

TEST: № 193 | maj 2020, czytaj TUTAJ
REFERENCE SYSTEM: Wkładka gramofonowa Miyajima Audio Lab DESTINY jest częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”


| Kolumny głośnikowe

Dynaudio ⸜ CONFIDENCE 50

Obrazowanie tych kolumn jest ponadprzeciętne – szerokość, głębokość i wysokość są doskonałe, a różnicowanie planów przez barwy, a nie przez ich „wycinanie” z tła – wyjątkowe. To kolumny o niebywałej dynamice i znakomitym otwarciu obydwu skrajów pasma. Dynaudio trzymają się tego, co jest w zapisie, nie przekraczając granicy dobrego smaku, grając przyjemnie także i słabsze realizacyjnie płyty. To jedne z najlepszych kolumn, jakie miałem u siebie w domu i jedne z najlepszych, jakie kiedykolwiek słyszałem. Triumf prawdziwej, świadomej problemów inżynierii, połączonej z wrażliwością muzyczną.

TEST: № 199 | listopad 2020, czytaj TUTAJ

| Odtwarzacz SUPER AUDIO CD

ESOTERIC ⸜ K-01XD

Dźwięk odtwarzacza Esoteric K-01XD jest wyjątkowo wyrafinowany. Jest w nim wszystko, czego oczekujemy po topowym źródle dźwięku, mniejsza z tym, czy analogowym, czy cyfrowym – po prostu źródle. Jest i ciepły, i precyzyjny, a takie połączenie jest niezwykle rzadkie. Najbliżej byłoby mu do wysokiej klasy gramofonu. To jeden z dosłownie paru najlepszych, to jest: najlepiej brzmiących i najlepiej zbudowanych odtwarzaczy cyfrowych, jakie w życiu słyszałem.

TEST: № 200 | grudzień 2020, czytaj TUTAJ

| Transport plików & regenerator sygnału USB & DAC

Ideon Audio ⸜ ABSOLUTE STREAM & DAC & TIME

Odtwarzacze plików audio wciąż starają się dogonić gramofony i odtwarzacze płyt CD i SACD. Grecki system wydaje się najbliżej tego ideału. Wciąga w swój świat, zarówno przez gęste barwy i nasycenie przekazu informacjami, jak i przez coś, co trudno zdefiniować , a co powoduje, że odpuszczamy i słuchamy muzyki zauroczeni i oczarowani. To topowy high-end, a grecki odtwarzacz jest odpowiednikiem topowego gramofonu.

TEST: № 199 | listopad 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: GOLD Fingerprint

| Przedwzmacniacz gramofonowy

RCM Audio ⸜ THE BIG PHONO

Kosztujący 32 000 euro przedwzmacniacz gramofonowy THE BIG PHONO firmy RCM AUDIO jest chyba najdroższym tego typu urządzeniem, które powstało w Polsce. Ale też najlepszym, jakie znam. Jego budowa jest fantastyczna, a dźwięk pozwala myśleć o światowym topie. Jego brzmienie jest wyrafinowane – to granie pełnym pasmem. Bas schodzi bardzo nisko i ma świetną artykulację. Doskonale więc wypadają z nim zarówno płyty nagrane w technice direct-to-disc, jak i wyprodukowane od początku do końca w studio, z wieloma ścieżkami, rejestracją cyfrową itp.

TEST: № 197 | październik 2020, czytaj TUTAJ

| Platforma antywibracyjna

Thunder Melody ⸜ MONUMENT

To jedna z dwóch najlepszych platform antywibracyjnych, jakie znam, ale też najdroższa. Wygląd platformy Monument nie mówi o tym, jak dobrze działa na dźwięk, bo choć solidnie wykonana, jest po prostu kolejnym kawałkiem „drewna”. Po raz kolejny okazuje się, że „gra” wiedza i wrażliwość konstruktorów i to za nie płacimy. To platforma do najwyższych, najdroższych, najbardziej dopieszczonych systemów audio na świecie. Dodatkowo jej dźwięk można kształtować, podłączając ją do różnego rodzaju uziemienia, co jest fajnym dodatkiem.

TEST: № 198 | październik 2020, czytaj TUTAJ

| Przedwzmacniacz & wzmacniacz mocy (monobloki)

WestminsterLab ⸜ QUEST & REI

Przykład na to, jak niewielka firma jest w stanie przygotować produkt konkurujący brzmieniem z najlepszymi urządzeniami na świecie, także z tymi pochodzącymi z zamożnych firm. Minimalistyczne, ale precyzyjnie wykonane obudowy skrywają dość prosty, ale i złożony układ, którego dopracowanie zajęło właścicielowi firmy wiele lat. To jeden z najciekawszych wzmacniaczy dzielonych na rynku, bez względu na cenę i konstrukcję.

TEST: № 200 | grudzień 2020


⸤ŹRÓDŁO ANALOGOWE⸣

| Gramofon & ramię gramofonowe

CS Port ⸜ TAT2 & AFU1-2

Gramofon TAT2 z ramieniem AFU1-2 brzmi niebywale przyjemnie, ale też pozostawia mnóstwo miejsca na informacje o nagraniu. Jest odbiciem tego, jak muzykę widzi twórca TAT2, pan Toshimichi Machino. W przypadku testowanego gramofonu to świat dokładny, precyzyjny, ale też nasycony emocjami, energetyczny, ale nigdy nie męczący. Po prostu świat high-endu w najlepszym wydaniu.

TEST: № 196 | sierpień 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

| Przedwzmacniacz gramofonowy

Fezz Audio ⸜ GRATIA

Gratia firmy Fezz Audio to przemyślane, dojrzałe urządzenie. Jego dźwięk jest dojrzały, nasycony i pełny. Daje poczucie obcowania z produktem z wysokiej półki. Przypomina brzmienie lamp, choć oczywiście nie jest z nim równoznaczny. Ale bez lamp dostajemy wiele z tego, co oferują. Szczególnie, kiedy zastosujemy opamp Burson Audio V6 Classic. W tej wersji to przedwzmacniacz, z którym możemy słuchać naprawdę drogich gramofonów i wkładek bez poczucia, że coś tracimy i czegoś nie wykorzystujemy. Jak zwykle w przypadku Fezz Audio – dobra robota!

TEST: № 192 | kwiecień 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

⸤ŹRÓDŁO CYFROWE⸣

| Odtwarzacz SACD

Métronome ⸜ AQWO

To piękny odtwarzacz. Jeden z tych, które mógłbym u siebie mieć. Jest w jego brzmieniu tajemnica i jest wyjawienie wielu sekretów. Jest głębia, ale jest i energetyczne „tu i teraz”. Jest wreszcie niebywała umiejętność łączenia tego, co jest w przestrzeni między nami w jeden, piękny „obraz” przed którym siedzimy zafascynowani.

TEST: № 196 | sierpień 2020, czytaj TUTAJ

| Przetwornik cyfrowo-analogowy/wzmacniacz słuchawkowy

S.M.S.L ⸜ M500

M500 firmy S.M.S.L jest zaskakująco dobrym, zaskakująco niedrogim produktem. To przetwornik, który gra w świetny sposób, łącząc ładne barwy z dobrze rozłożoną przestrzenią. Urządzenie brzmi w niebywale płynny i spójny sposób, idealnie nadaje się więc do słuchania różnorodnej muzyki, także w długich sesjach. A do tego bardzo ładnie brzmi przez słuchawki, w znacznej mierze powtarzając to, co usłyszymy przez kolumny. Świetne urządzenie!

TEST: № 195 | lipiec 2020, czytaj TUTAJ

⸤WZMACNIACZ⸣

Engström ⸜ ARNE

MD To, z mojego punktu widzenia i zapewne zdecydowanej większości miłośników triody 300B, cenowy kosmos. Ale tak to właśnie w tym hobby jest. Arne, oparty o cztery lampy 300B pracujące w układzie push-pull eliminuje jeden z podstawowych problemów wzmacniaczy SET opartych na tej triodzie, czyli konieczność dobrania do nich odpowiednio łatwych do napędzenia, a jednocześnie odpowiednio dobrych, kolumn.

ARNE poradzi sobie z napędzeniem wielu, jeśli nie większości głośników, a im lepszych partnerów dostanie, z tym lepszej strony się pokaże. To niezwykle czysto, energetycznie grająca integra. Jej brzmienie jest wysoce rozdzielcze, wyrafinowane i angażujące. Można go słuchać godzinami, nie przejmując się specjalnie doborem konkretnych gatunków muzycznych, bo szwedzki wzmacniacz potrafi zagrać niemal wszystko. Zrobi to z pełnym zaangażowaniem, swobodą, naturalnością i płynnością znamionującymi przynależność do grupy najlepszych wzmacniaczy dostępnych dziś na rynku.

TEST: № 198 | październik 2020, czytaj TUTAJ

Circle Labs ⸜ A200

Circle Labs A200 oferuje realnie high-endowy dźwięk, który jest równie blisko wzmacniaczy lampowych, w tym typu SET, jak i najlepszych urządzeń tranzystorowych. Jest w nim i otwarcie na detal, i gładkość pozwalająca przede wszystkim „płynąć” dźwiękom. Dynamika jest znakomita, a prowadzenie basu – w tej cenie wzorcowe. To jeden z najlepszych wzmacniaczy zintegrowanych w sensownych pieniądzach i jeden z najlepiej zbudowanych i najlepiej wyglądających urządzeń audio bez względu na cenę.

TEST: № 197 | wrzesień 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

SPEC ⸜ RSA-V10

Wzmacniacz SPEC RSA-V10 gra w spektakularny sposób. Oczywiście dla tych, którzy wiedzą, czego chcą i nie są fanami punktowego, precyzyjnego basu i szybkich jak światło wysokich tonów. Pokazuje fantastyczne wokale, bo duże, z piękna barwą. Dla miłośników jazzu i klasyki będzie spełnieniem ich marzeń i snów, o ile zdają sobie sprawę z jego ograniczeń. Rock również zostanie potraktowany po królewsku, ale zabraknie w nim punkowej rewolty i szaleństwa. Piękny wzmacniacz od ludzi o pięknej duszy.

TEST: № 193 | maj 2020, czytaj TUTAJ

Accuphase ⸜ E-800

W obydwu przypadkach, i z kolumnami, i ze słuchawkami, uderza w tym wzmacniaczu wewnętrzny spokój, jakaś taka pewność. To wzmacniacz dla zawodowców, którzy nie ścigają się o jak najszerszą scenę, jak najniższy bas, jak najwyższą dynamikę itd. To wszystko z nim dostajemy, ale nie ma to żadnego znaczenia. Przechodzimy nad tym bezpośrednio do muzyki – i to się liczy najbardziej, to ma największą wartość. E-800 będzie centralnym, najważniejszym, wypieszczonym punktem systemów ludzi, którzy lubią usiąść w fotelu i posłuchać płyty, którą znają na pamięć, a zaraz potem zupełnie nowej, o której jeszcze nic nie wiedzą. Piękny przykład na inżynierię z duszą.

TEST: № 191 | marzec 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

SoulNote ⸜ A-2 SE

A-2 SE SoulNote to wzmacniacz, który ma wszystkie cechy, za które kochamy dobre audio. Jest ciepły, gęsty, nasycony. Pokazuje dużą przestrzeń, choć bez wyraźnego lokowania źródeł pozornych. Bas jest mocny i gęsty. To piękne, „złote” granie, które nigdy nie męczy, a wręcz przeciwnie – zachęca do zakupów kolejnych płyt. Tym bardziej, że urządzenie jest rozdzielcze i różnicujące, co pozwoli nam się delektować lepszymi wydaniami i dobrymi realizacjami.

TEST: № 189 | styczeń 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Haiku-Audio ⸜ SEnsei 211

SEnsei 211 jest po prostu pięknym wzmacniaczem. Jest i rozdzielczy, i spójny, i gładki, i dokładny, i przejrzysty, i słodki. Gra mocnym, dużym basem z rozmachem i bez słyszalnej kompresji. Nie epatuje też szczegółami i detalami, chociaż żadnych szczegółów i detali w nagraniach nie brakuje. Rzuca przed nami duże założenia, rozległą panoramę dźwiękową z bardzo dobrze zaznaczanymi planami. To przemyślany, spójny koncept o dużym sercu. Czyli audio w swojej najlepszej formie.

TEST: № 195 | lipiec 2020, czytaj TUTAJ

PrimaLuna ⸜ EVO 200

EVO 200 firmy PrimaLuna to niezwykle wszechstronne urządzenie, mimo że to „tylko” wzmacniacz zintegrowany. Jego brzmienie możemy bowiem kształtować wybierając tryb pracy lub zmieniając lampy wyjściowe. Do wyboru mamy L6G, 6L6GC, 7581A, EL34, EL37, 6550, KT66, KT77, KT88, KT90, KT120 i KT150. EVO 200 jest również doskonałym wzmacniaczem lampowym, który wysteruje dowolne słuchawki i to w świetny sposób. To wzmacniacz lampowy, który oferuje wszystkie atrybuty, za które tego typu urządzenia są kochane. Ale też to nie jest wzmacniacz „retro”, a nowoczesne opracowanie tej techniki.

TEST: № 199 | listopad 2020, czytaj TUTAJ

PS Audio ⸜ STELLAR STRATA

Wzmacniacz zintegrowany PS Audio Stellar Strata jest niewielkim, dobrze wyposażonym urządzeniem. To wzmacniacz ‘zintegrowany’ we współczesnym stylu, to jest z przetwornikiem D/A oraz odtwarzaczem plików. jest też fajny wzmacniacz słuchawkowy. Wszystkie te elementy są z sobą pięknie zgrane i działają wspólnie, realizując wyraźny zamysł inżynierów. Strata to wzmacniacz przeznaczony dla ludzi, którzy nie szukają dziury w całym, a dla tych, którzy chcą spokojnie usiąść i cieszyć się nowo kupioną płytą, przeszukać Tidala w poszukiwaniu nowych nagrań, którzy po prostu chcą mieć spokój.

TEST: № 200 | grudzień 2020, czytaj TUTAJ

⸤KOLUMNY GŁOŚNIKOWE⸣

hORNS ⸜ 5degrees No110

Nic w przekazie tych kolumn nie atakuje, nie uwiera, ani nie męczy. Mają one rozmach, duży wolumen i szerokie pasmo przenoszenia. Bas jest lekko dowartościowany. Dostajemy więc mocne zejście tam, gdzie jest potrzebne. Kiedy jednak płyta wymaga czegoś innego, kolumny nie forsują niskich dźwięków na siłę. Wydobywają je z miksu bez przesadzania z entuzjazmem. To zaskakująco uniwersalne, przyjemnie grające kolumny o złożonym wewnętrznie dźwięku. Wymagają mocnego wzmacniacza, ale z drugiej strony zagrają nawet w niewielkich pomieszczeniach. Bardzo, bardzo udane konstrukcje.

TEST: № 197 | wrzesień 2020, czytaj TUTAJ

Monitor Audio ⸜ MONITOR 300 (G4)

Monitor 300 G4 są uniwersalnymi kolumnami, schodzą nisko na basie i mają duży rozmach. Brytyjski producent przygotował kolumny, które „wchodzą” miękko i gładko, które nie nudzą się nawet w dłuższych odsłuchach. Są nieco ciepłe, pierwszy plan jest dość blisko nas, a wysokie tony są nieco wycofane. Ale to wszystko jest zrobione z wyczuciem i w jakimś celu. A celem tym jest nasze zadowolenie ze słuchanej muzyki. To świetny przykład na to, jak z kompromisy przekuć w zaletę i potwierdzenie umiejętności inżynierów Monitor Audio.

TEST: № 198 | październik 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

Pylon Audio ⸜ PEARL 20

Najbardziej w tych konstrukcjach zaskakuje to, jak doskonale reagują na muzykę, na materiał, który do nich podajemy, różnicując go w wyjątkowy sposób. Chociaż drogie kolumny są o wiele bardziej rozdzielcze, o wiele bardziej detaliczne, o wiele bardziej dynamiczne i oferują o wiele bardziej trójwymiarowe bryły, to rzadko która high-endowa konstrukcja da państwu tyle przyjemności ze słuchania muzyki, co Pearle 20. Dlatego też, jeśli macie państwo od 1000 do 5000 złotych na kolumny, po prostu musicie ich posłuchać. Kłaniam się w pas!

TEST: № 190 | luty 2020, czytaj TUTAJ Wyróżnienie: RED Fingerprint

Avatar Audio ⸜ NUMER DWA Mk2

Kolumny Avatar Audio Numer Dwa Mk2 pokazały rzeczy, których gdzie indziej nie ma, albo trzeba za nie zapłacić zawrotne pieniądze. To: rozdzielczość, spójność i „natychmiastowość” dźwięku, jakby nie było pomiędzy nami i nimi powietrza, które trzeba pobudzić do drgań. To również doskonała fazowość, która pozwala dostrzec detale normalnie przykryte przez problemy mechaniczne innych kolumn. Te kolumny są przede wszystkim relaksujące. Nie zmuszają słuchacza do intensywnego skupiania się na dźwięku.

TEST: № 197 | wrzesień 2020, czytaj TUTAJ

⸤SŁUCHAWKI⸣

| Wzmacniacz słuchawkowy

Feliks-Audio ⸜ EUFORIA 20TH ANNIVERSARY EDITION

MD W tym roku z chęcią przyznałbym nawet i sześć nagród, bo trafiło mi się mnóstwo znakomitych urządzeń. Wybrać musiałem jednakże jedynie dwa, co okazało się wielkim wyzwaniem. Nie mogąc się zdecydować wybrałem w końcu dwa urządzenia oparte o moje ukochane bańki próżniowe. Pierwsze to znakomity, polski (!) wzmacniacz słuchawkowy, Feliks-Audio Euforia 20th Anniversary Edition. Choć stworzony został dla uczczenia 20 rocznicy działania marki, gorący odzew i zachwyty płynące od klientów i recenzentów, w tym niżej podpisanego, sprawiły, że wszedł już na stałe do oferty.

W przyszłym roku ma do niej co prawda trafić nowy flagowiec, ale póki co Euforia 20th Anniversary Edition to jeden z najlepszych wzmacniaczy słuchawkowych, z jakimi miałem do tej pory do czynienia i nagroda mu się po prostu należy. Gra po nieco cieplejszej, gęstej, nasyconej, niebywale płynnej stronie mocy, ale jednocześnie zachwyca czystością i dynamiką brzmienia. Oferuje wyjątkową przestrzenność grania, ale połączoną z precyzją. Potrafi zagrać szybko, mocno, ale i w pełni angażuje słuchacza w wyrafinowane nagrania małych składów, jazzowe, czy wokalne. High-end pełną gębą! A przecież może również pracować, a i w tej roli też spisuje się bardzo dobrze, jako przedwzmacniacz liniowy. Dobre... Nie, po prostu – ZNAKOMITE, bo polskie!

TEST: № 197 | wrzesień 2020, czytaj TUTAJ

⸤KABLE POŁĄCZENIOWE⸣

| Interkonekt & kabel głośnikowy & kabel zasilający

Synergistic Research ⸜ FOUNDATION IC & SC & AC

System okablowania Synergistic Research z serii Foundation to odtrutka na wszechobecne „hi-fi”. W tym sensie, że niczego nie udowadnia i niczego nie narzuca. Jego dźwięk jest absolutnie gładki i nieprawdopodobnie przyjemny. Wysoka góra jest w nim wygładzona, a w interkonekcie i kablu zasilającym wręcz nieco wycofana. Ale z korzyścią dla całości, bo znacznie lepiej słychać przez to niski bas i lepiej ukazywana jest plastyka nagrań.

Amerykańskie kable nie wykluczają żadnych nagrań. Wprawdzie te lepiej zrealizowane i wyprodukowane zagrają lepiej, ale te słabsze, byle z dobrą muzyką, nie zostaną wykopane z imprezy. Dzieje się tak dzięki zaokrągleniu ataku i lekkim ociepleniu środka, głównie przez pogłębienie jego niskiego zakresu. Dodaje to zresztą nagraniom głębi – a w głębi najlepszy jest tu kabel głośnikowy. To kable do długich odsłuchów, dla przyjemności, dla zabawy.

TEST: № 196 | sierpień 2020, czytaj TUTAJ
Wyróżnienie: RED Fingerprint

⸤PRODUKTY ANTYWIBRACYJNE⸣

| Nóżki antywibracyjne

Pro Audio Bono ⸜ PAB CERAMIC 60 SN

Dźwięk, jaki dostajemy z nóżkami antywibracyjnymi PAB Ceramic 60 SN jest rozdzielczy, niezwykle dynamiczny i ma piękne, nasycone barwy. Przekaz zyskuje na gęstości i mięsistości, przy zachowaniu doskonałego różnicowania barw oraz planów. Wydaje się, że większego znaczenia nabiera środek pasma, tyle że nie przez wycofanie jego skrajów, a przez przywrócenie właściwego balansu. Obok nich można postawić inne znakomite nóżki przeznaczone do odsprzęgania kolumn i dużych wzmacniaczy od podłoża i to od państwa będzie zależało, które wybierzecie. U mnie, w moim systemie, pod kolumny wybrałbym jednak właśnie PAB Ceramic 60 SN.

| TEST: № 198 | październik 2020, czytaj TUTAJ
| Nóżki PAB CERAMIC 60 SN są częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”

⸤INNE⸣

Acoustic Revive ⸜ „REALITY ENHANCER” RET-XLR/RCA | RES-XLR/RCA

Produkty Acoustic Revive wyciągają z nagrań to, co najlepsze i pozwalają im mówić własnym „głosem”, przez co poprawiają różnicowanie systemu. Można by powiedzieć, dość ogólnie, że poprawiają plastykę i głębię obrazu, być może przez ciemniejsze „tło”. Sprawdzą się one przede wszystkim w systemach z górnej półki, ale z topowymi systemami mogą się okazać najlepszym i najtańszym (!) sposobem poprawy dźwięku. I właśnie dla nich są przeznaczone.

| TEST: № 189 | styczeń 2020, czytaj TUTAJ
| Zatyczki Acoustic Revive „REALITY ENHANCER” są częścią SYSTEMU REFERENCYJNEGO „High Fidelity”

Subwoofer

REL ⸜ S/510 (x 2)

Dwa subwoofery S/510, po jednym na kanał, zmieniły brzmienie ultradrogiego systemu tak, jak żaden inny pojedynczy komponent. Nie mam dla nich miejsca, ale gdybym miał, już bym je kupował. A jeśli miejsce w ogóle nie byłoby problemem pomyślałbym o dwóch zestawach, po trzy subwoofery w każdym. Zacznijmy od jednego, a będziemy mieli jasną ścieżkę rozwoju.

TEST: № 192 | kwiecień 2020, czytaj TUTAJ


PREMIERA | SHM-SACD

⸜ ART BLAKEY & THE JAZZ MESSENGERS Just Coolin’

Wydawca: BLUE NOTE/UNIVERSAL MUSIC LLC (Japan) UCGQ-9027

Krążek Just Coolin’ jest bardzo równy i spójny. Jest świetny muzycznie i gdyby się ukazał w1959 roku byłby dzisiaj mocnym klasykiem Blue Note. Dochodzi do tego kapitalny, bo dynamiczny, otwarty i nośny dźwięk, pomimo że kontrabas nie ma wyraźnego skupienia, a fortepian jest ograniczony barwowo – ale tak właśnie nagrywał Rudy Van Gelder. Ważne, że całość jest znakomita! W czym – jestem tego pewien – pomógł uważny i zaawansowany mastering.

| Recenzja: listopad 2020 | czytaj TUTAJ

PREMIERA | LP, COMPACT DISC, FLAC MQA 24/96

⸜ DOMINIK WANIA Lonely Shadows

Wydawca: ECM RECORDS ECM 2686

Dźwięk płyty Lonely Shadows jest ciemny i bardzo dynamiczny. Ma bardzo dobrze zniuansowane brzmienie forte i piano, a przez to nie jest krzykliwa. Całość oparta jest na niskim środku pasma i wyższym basie. Obraz instrumentu jest duży, treściwy i mocny – to realny, prawdziwy instrument koncertowy w dużej przestrzeni. Blisko ustawione mikrofony manifestują się mocnym pierwszym planem i to mamy, ale tak dobry pogłos uzyskiwany jest zazwyczaj przez dodatkowe mikrofony w dobrej akustyce. To znakomita muzyka uchwycona w bardzo dobry sposób – klasyczna realizacja ECM, ale w nowym wydaniu.

| Recenzja: wrzesień 2020 | czytaj TUTAJ
| Wyróżnienie: BIG REDButton

PREMIERA | COMPACT DISC

AUDIOPHILE ANALOG COLLECTION Vol. 1 + Vol. 2

Wydawca: 2xHD 2HDFT-C1143/1167

Nagrania na dwóch nowych samplerach wydawnictwa 2xHD zostały zarejestrowane głównie przez René Laflamme’a, ale nie tylko, za pomocą analogowych magnetofonów Nagra, modeli IV-S i T – te ostatnie również z prędkością 76 cm/s, i prostych setupów mikrofonowych, często wręcz na dwa mikrofony. Mastering został wykonany w studiu 2xHD, za pomocą urządzeń lampowych.

Samplery dostępne są na płytach CD, LP i na analogowych taśmach. W czasie tego testu skorzystałem z płyt CD, taśmy muszą zaczekać na inną okazję. Ale już na srebrzystych krążkach dźwięk jest oszałamiający. Jest wybitnie rozdzielczy i przestrzenny, choć to przestrzeń o dalszej perspektywie, niż przy mikrofonach ustawionych blisko instrumentów. Te mają gęste, nasycone brzmienie i duży wolumen, uniknięto ich odchudzenia i zmniejszenia. Może nie do słuchania, do tego służą całe albumy, ale do testów – koniecznie!

| Recenzja: październik 2020 | czytaj TUTAJ

PREMIERA | COMPACT DISC

⸜ SŁAWEK JASKUŁKE Park.Live

Wydawca: SEA/CORE PORT RPOZ-10053

Nagranie na wolnym powietrzu nie jest pomysłem nowym, ale potraktowanie elementów pozamuzycznych jako równoważnych samej muzyce jest ciekawe; w pewien sposób one też są jej częścią. Powstała dzięki temu niezwykle intymna, ale zarazem „otwarta” płyta ze świetną muzyką, w dodatku fantastycznie wyprodukowana. Dźwięk fortepianu jest ciepły, gęsty i bardzo dynamiczny, a do tego dochodzą wysoko brzmiące dźwięki otoczenia – naprawdę znakomicie! Dziwne, że Jaskułke nie został jeszcze zaproszony do serii Polish Jazz, zasługuje na to, jak mało kto.

| Recenzja: październik 2020 | czytaj TUTAJ

PREMIERA | SUPER AUDIO CD/COMPACT DISC

Mare Balticum Vol. 3 – 13./14. Jahrhundert • Wizlav von Rügen

| Wydawca: TACET S 261

To, moim zdaniem, najlepiej zarejestrowana płyta z serii Mare Balticum. Jej dźwięk jest ciemny i ma nisko ustawiony balans tonalny. To ciemność sporego pomieszczenia, w którym pogłos niesie się na tyle długo, żeby dać poczucie uczestnictwa w czymś wyjątkowym, ale na tyle krótko, że nie zakrywa poszczególnych dźwięków, nie rozmazuje ich. Dlatego też zachwyca sposób budowania obiektów 3D o dużym wolumenie w dużej przestrzeni.

Słucha się tej płyty z prawdziwą przyjemnością, bez spięcia i zadęcia. A dźwięk jest wyjątkowy w swojej naturalności.  do tego wykonawstwo jest na najwyższym poziomie – tak śpiewają i grają ludzie, którzy nie tylko są sprawni technicznie ale jeszcze naprawdę lubią to, co robią.

| Recenzja: wrzesień 2020 | czytaj TUTAJ
| Wyróżnienie: BIG REDButton

PREMIERA | COMPACT DISC

⸜ JOACHIM MENCEL Brooklyn Eye

| Wydawca: ORIGIN RECORDS 82806

To bardzo fajna, „gęsta”, przyjemnie nagrana i wyprodukowana płyta, Jest bardzo dobra muzycznie i fajna brzmieniowo, wyjątkowo energetyczna, mimo wolnego tempa płyta z instrumentem w roli głównej, który w jazzowym idiomie się nie zdarza. Najważniejszy na tej płycie jest środek pasma, dlatego najładniej słychać gitarę elektryczną Steve’a Cardenasa i fortepian lidera, jak w utworze The Things. Ciekawiej perkusja odzywa się w kolejnym kawałku, Two Pieces With Beatrice. A to dzięki mocnej i dynamicznej stopie, której nie skompresowano zbyt mocno, a pozostawiono jej energię. Zresztą równie ładnie brzmi tu kontrabas.

| Recenzja: wrzesień 2020 | czytaj TUTAJ

PREMIERA | ALAC 24/192, MASTER CD-R

⸜ PRIYA DARSHINI Periphery

| Wydawca: CHESKY RECORDS JD446

Dźwięku płyt Chesky Records nie da się pomylić z żadnym innym. To swego rodzaju „dokument” wydarzenia. Mniej w nim kreacji, typowej dla nagrań studyjnych, a więcej ze „zdarzenia” live. To oczywiście tylko przybliżenie, nie ma czegoś takiego, jak „obiektywna rejestracja” dźwięku, ale akurat Chesky jest w tym co robi znakomity.

Rzecz w umiejętnym przekazaniu niebywałej przestrzeni. Jest ona na recenzowanej płycie niebywale duża. Między kolumnami otwiera się okno do innego świata, do „niewyobrażalnego”. No i ten cudowny głos Priya Darshini! Jest czysty, niemal krystaliczny, a dzięki nagraniu go w pewnej odległości zachowano jego naturalną barwę, nie zmiksowano go do płaskiej kartki papieru. Podobnie zresztą i inne instrumenty, które są niebywale bogate w harmoniczne, a przez to naturalne.

| Recenzja: sierpień 2020 | czytaj TUTAJ
| Wyróżnienie: BIG REDButton

⸜ ADAM CZERWIŃSKI/KRZESIMIR DĘBSKI/ WOJCIECH NIEDZIELA AC Records – Two For Two: Reference Acoustique

| Wydawca: AC RECORDS ACR 016

To wyjątkowa płyta – wydana pod patronatem „High Fidelity” mieści tylko dwa utwory, ale wytłoczone na 180 g krążku 45 rpm, po jednym na stronę. Obydwa utwory, a więc i obydwie płyty, z których one pochodzą, są znakomicie nagrane. Nie jest więc tak, że bierzemy średniej klasy dźwięk i porównujemy go z tym, co można z nim zrobić w najlepszych warunkach. Ale wystarczy chwila z wersją 45 rpm, żeby zrozumieć, co jednak tracimy i co możemy zyskać.

Obydwa nagrania są świetne muzycznie i bardzo dobrze zarejestrowane – to prawdziwy „tour de force”. Ale nie słyszeliście ich jeszcze, jeśli nie znacie ich z taśmy-matki lub właśnie z krążka 45 rpm. W tych dwóch przypadkach transformują w coś znacznie bardziej subtelnego, ale jednocześnie bardziej realnego, namacalnego. Chociaż widzimy je z dalszej perspektywy, to mamy wrażenie, że wszystko widać lepiej i dokładniej. To prawdziwie referencyjna płyta, którą po prostu trzeba mieć, żeby nie stracić kierunku w którym się poruszamy.

| Recenzja: czerwiec 2020 | czytaj TUTAJ
| Wyróżnienie: BIG REDButton