
235 Listopad 2023
- 01 listopada
- TEST Z OKŁADKI: Kondo GAKUOH II ⸜ wzmacniacz mocy • monobloki
- FELIETON: JOMO. Sztuka odpuszczania w kulturze nadmiaru
- MUZYKA ⸜ recenzja: CZESŁAW NIEMEN na płytach SACD ⸜ CZ. 1
- TEST: Digital Audio Systems MODEL 3 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Fonica International FLAG M ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Fram ARTE ⸜ kolumny głośnikowe • podstawkowe
- TEST: Lumin D3 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Shunyata Research ALTAIRE CG-NR ⸜ sztuczna masa
- WYSTAWA • fotorelacja: TAM I Z POWROTEM, czyli moje Audio Video Show 2023
- MUZYKA ⸜ recenzja: ADAM CZERWIŃSKI, No Name Yet, AC Records AC29, Test Press ⸜ 2023
- 16 listopada
- WYSTAWA ⸜ reportaż: Audio Video Show 2023 ⸜ WARSZAWA • Polska
- TEST: Apertura EDENA EVOLUTION ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Rega NAIA ⸜ gramofon
- TEST: Cyrus PSU-XR ⸜ zasilacz DC
- TEST: Struss PL10 ⸜ kolumny głośnikowe • podstawkowe


SUPER AUDIO CD – TAKA PIĘKNA KATASTROFA
![]() „A więc zaczęło dopadać mnie tutaj wrażenie z krajów, które lepiej radzą sobie z budową autostrad; że przesuwam się przez kraj, o którym nie dowiem się nic, że nie mam czasu go dotknąć i powąchać, a za zboczem wyrasta niewidzialna szyba z pleksi. Prawdziwe życie jest gdzie indziej, dalej, my pasażerowie coraz lepszych fur nie mamy czasu go kontemplować, może kiedyś, może innym razem, gdy czas nie będzie poganiał pejczem. Nie dziś i nie jutro. Dzisiaj przeskakujemy pomiędzy Krakowem a Wrocławiem jak po moście zawieszonym wysoko nad przepaścią. Brakuje czasu na drogi podrzędne. Wystarczy jednak niewielki skok w bok, zjazd z autostrady i już zaczynają się cuda.” ![]() To Michał Olszewski z Zapisków na biletach (Warszawa 2010), zbioru reportaży z wypraw redaktora „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego”, w których zawarł pochwałę „bocznych” szlaków, wolnego rytmu poboczy, zagubionych w czasie i przestrzeni wiosek i miejsc. Pochwała tego, co „obok” głównego nurtu. Stawiając kroki w miejsce śladów chociażby Stasiuka i jego Dojczlandu (Wołowiec 2007), czy Jadąc do Babadag (Wołowiec 2004) przeciera także swoje własne szlaki. Tak, to zdecydowana pochwała braku jasnej drogi i drugorzędności oraz peryferyjności. Przeszłości – niedalekiej, wciąż dogorywającej, ale jednak przeszłości. ![]() Przywołuję Olszewskiego z agendą w głowie: ta jego fascynacja tym, co poboczne jest fantastycznym znakiem innych fascynacji, także w świecie audio. Przypomnijmy sobie chociażby nurt „vintage”, tuby, lampy, a także formaty takie jak Long Play czy – w znacznie większej mierze – Super Audio CD. Tak, Super Audio CD (SACD, Super Audio Compact Disc) miało być czymś wielkim, miało połączyć nowe ze starym; wykorzystać zalety, jakie dają cyfrowe nagranie, kodowanie i odtwarzanie, zachowując to, co w analogu najważniejsze – niezrównaną barwę i wysoką dynamikę, zachowując życie – to życie, o którym mówił Olszewski, które można spotkać już tylko na bocznych, zapomnianych drogach. Bo SACD to projekt skazany na głęboką niszę, a najprawdopodobniej na powolne zanikanie. A przecież początkowo wydawało się, że to format przyszłości, zaś wsparcie gigantów audio w postaci Sony oraz Philipsa (a więc także Marantza, który wówczas w większej części należał do tego holenderskiego koncernu) mogło dobrze rokować. Co więcej – wprowadzenie odtwarzania SACD do specyfikacji najpierw PlayStation 3, a potem Blu-raya wydawało się pieczętować sukces tego formatu. Nic takiego się jednak nie stało – powolne wycofywanie się Sony ze świata audio wysokiej jakości, zmiana Philipsa w producenta przede wszystkim AGD, nieprzemyślana polityka dotycząca komputerów i DSD spowodowały, że jest jak jest. |
![]()
A jak jest? Ano format jest niszą, formatem nieujmowanym w raportach firm monitorujących sprzedaż muzyki. Przeżywa za to swój rozkwit w Japonii. Świadczą o tym nie tylko wciąż nowe urządzenia od Accuphase’a, Luxmana, Esoterica, Marantza, Denona i innych, a także nowa inicjatywa – płyty SHM-SACD. Bazując na pomyśle SHM-CD, a więc zastosowaniu specjalnego plastiku zamiast polikarbonatu oraz specjalnej, bazującej na srebrze, warstwy odbijającej światło lasera, oferuje jakość z płyt SACD, która została powszechnie zaprzepaszczona przez… płyty hybrydowe.
Dla porządku przypomnę, że płyta SACD może występować w trzech formach – jako płyta jednowarstwowa, z warstwą wysokiej rozdzielczości SACD (stereo/mono oraz/lub wielokanałową) jako płyta dwuwarstwowa SACD (pomysł nigdy nie zrealizowany) lub jako płyta hybrydowa, z dodatkową warstwą CD. Te ostatnie miały być sposobem na łagodne przejście między starymi CD i nowymi maszynami, miały zapewnić kompatybilność „w dół” między tymi technologiami. Tyle, że na tym etapie poprzestano. ![]() Dobrze, to by było, tak pokrótce, na tyle ogółów. Moje doświadczenia z tym formatem są trochę pokręcone. Problem w tym, że słyszałem wiele taśm-matek, zarówno analogowych, jak i cyfrowych, w studio. Ani winyl, ani żadne domowe medium cyfrowe nie powtarzało tych doświadczeń. Na szczęście po jakimś czasie technologia związana z PCM, zarówno w formie CD, jak i plików wysokiej rozdzielczości, dojrzała jednak na tyle, żeby słuchanie muzyki za jej pośrednictwem sprawiało radość, także mnie. ![]() ![]() Paradoksalnie, ale w uratowaniu „projektu SACD” główną rolę może odegrać… komputer. Po raz pierwszy jest bowiem możliwe zapisanie oraz wysłanie plików DSD na zewnątrz komputera łączem USB. Pierwsze podejście wykonała firma Playback Designs z przetwornikiem D/A MPD-3, akceptującym strumień DSD do 6,1 MHz. Sygnał odtwarzany jest z komputera za pomocą programu Pure Music firmy Channel D. A plików DSD zarejestrowanych w studiach jest zaskakująco dużo. ![]() Wojciech Pacuła |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
Nasi autorzy publikują teksty w magazynach: „Enjoy the Music.com”, „Positive-Feedback.com”, „HiFiStatement.net” oraz „Hi-Fi Choice & Home Cinema. Edycja Polska”. "High Fidelity" jest miesięcznikiem poświęconym zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku. Pismo ukazuje się nieprzerwanie od 1 maja 2004 roku. Do października 2008 roku nosiło tytuł "High Fidelity OnLine". W listopadzie 2008 roku zostało zarejestrowane pod nowym tytułem. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity