pl | en

Historia firmy Electrocompaniet

W 1973 roku podczas konferencji AES dr Matti Otala przedstawił dokument, w którym opisał zniekształcenia nazwane Transient Intermodulation (TIM). Tak się akurat złożyło, iż w tej samej konferencji uczestniczył Svein Erik Børja, norweski producent radiowy i płytowy, a jednocześnie entuzjasta audio.
Opracowanie dr Otali było bardzo ważne, gdyż zdefiniowano w nim coś, co jest do dzisiaj uznawane za jedną z bardziej uciążliwych zmian w sygnale wprowadzanych przez urządzenia audio. Svein Erik Børja przywiózł materiały z konferencji do norweskiego Electrocompanieta i spytał zarząd, czy firma mogłaby skonstruować wzmacniacz bazujący na teorii dr. Otali i dr. Jana Lohstroha. Powstało kilka prototypów których dźwięk był zachęcający, w porównaniu do innych tranzystorów. Pomimo tego, Svein Erik Børja będąc perfekcjonistą czuł, iż w projekcie wzmacniacza ukryty jest jeszcze większy potencjał. W tamtych czasach mało było wiadomo na temat audiofilskich konstrukcji high-endowych. Ten brak wiedzy pozwolił jednak na bezstronność podczas procesu projektowania, co prawdopodobnie przyczyniło się później do sukcesu urządzenia. Ówcześni inżynierowie, są obecnie nazywani pierwszymi adeptami nowej szkoły, noszącej imię ,,TIM-free”.
Następne trzy lata zostały poświęcone na dalsze badania i ulepszenia oryginalnego projektu. W tym okresie opracowano nowy język pozwalający opisać to co usłyszano i zmierzono.
Rezultatem wszystkich prac stało się powstanie pierwszego wzmacniacza o nazwie “The 2 Channel Audio Power Amplifier”, urządzenia o mocy 2 x 25 W.
W 1976 roku ostateczną nagrodą dla Electrocompanieta był test nowej konstrukcji, w ówczesnej „biblii” amerykańskiego audio, magazynie „The Audio Critic”, gdzie napisano, że jest to najlepiej brzmiący wzmacniacz na świecie.
Od tego czasu, projekty Electrocompanieta są stale ulepszane, a oferta ulega stopniowemu powiększeniu. Dziś firma jest obecna w 50 krajach, a jej produkty uznawane są za jedne z najlepszych w swoim sektorze.
Nie zmienił się tradycyjny design urządzeń Electrocompanieta: czarna, wykonana z akrylu płyta frontowa zawiera złote, okrągłe regulatory rozmieszczone na planie rombu i takież napisy oraz charakterystyczne cztery śruby w narożnikach.

Motto, które niegdyś zachęcało pracowników Electrocompanieta do działania jest nadal aktualne:
If music really matters…