Kondycjoner sieciowy
ISOL-8
Producent: ISOL-8 TEKNOLOGIES LTD. |
Nie ma czegoś takiego, jak „uniwersalne” rozwiązania, przynajmniej jeśli chodzi o poprawę napięcia zasilającego. Nasza wiedza o tym to wynik ciężko przepracowanych lat i zdobytego w ten sposób doświadczenia. nną dobrą zasadą jest powątpiewanie w to, co mówią inni i samodzielna weryfikacja tych informacji. W przypadku audio o tyle łatwa, że możliwa do przeprowadzenia zarówno w salonie audio, jak i u przyjaciela lub w swoim własnym systemie – możliwości są obecnie znacznie szersze niż kiedyś, głównie dzięki znacznie większej skłonności do współpracy ze strony dealerów. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć „swojego” sprzedawcę i jeśli się sprawdzi – trzymać się go. Cytowana na początku wypowiedź Nica Poulsona, wzięta z oficjalnej strony www brytyjskiego producenta ISOL-8 („Isolate, to render free from external influence”), mówi o 10% kwoty systemu, jaką warto poświecić na zasilanie. Bazując chociażby na tym wydaje się, że Nic jest naprawdę skromny i nie chce „wyszarpać” od nikogo pieniędzy – moje doświadczenia mówią, że należy traktować zasilanie na równi ze wszystkimi pozostałymi składnikami systemu, tj. źródłem, wzmacniaczem i kablami. Co więcej – kable sieciowe i listwy/filtry/kondycjonery wymagają takiej samej pomocy z naszej strony. Stawiajmy je na stopach antywibracyjnych, a te na platformach antywibracyjnych, a najlepiej na specjalistycznych stolikach. Nie wierzycie? – Prosta sprawa: wypożyczcie taki system zasilający, byle dobry, siądźcie z przyjaciółmi, odpalcie jakieś dobre wino lub piwo i posłuchajcie paru ulubionych płyt. Kiedy po raz pierwszy postawiłem listwę sieciową Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate miałem minę nietęgą, nie tego się bowiem spodziewałem, tj. nie spodziewałem się niczego. Zaskoczenie zmianami, dużymi i idącymi w dobrym kierunku, było więc pełne. Problemy z napięciem zasilającym to rzecz znana elektronikom od samego początku stosowania aktywnych elementów wzmacniających, tj. od jakiś stu lat (ponad). Są miejsca, w których ochrona przed zakłóceniami jest niebywale zaawansowana. To przede wszystkim szpitale, centra dowodzenia różnych służb mundurowych i kryzysowych, centra sterowania kolei, a od jakiegoś czasu także centra związane z usługami komputerowymi. Żyjemy bowiem w czasach permanentnych zakłóceń, rozsiewanych zarówno w powietrzu, jak i przez linię zasilającą. jedną z najgorszych rzeczy, jaka się w ostatnich latach przydarzyła jest internet dostępny przez linie zasilające (z gniazdka). Od jakiegoś czasu dużą uwagę zasilaniu przykłada się również w dobrych studiach nagraniowych. Warto w tym miejscu powiedzieć, że jedną z podstawowych różnic remasteringu płyt CD przeprowadzanego przez firmę JVC na potrzeby krążków XRCD było zasilanie wszystkich komponentów ze specjalnego filtra i [rzez specjalne kable zasilające. Wydawałoby się, że nic prostszego, jak coś takiego przygotować. Wystarczy ekranowany kabel do zasilania, transformator separujący i gotowe. Rzeczywistość jest jednak znacznie bogatsza od wyobraźni: tylko nieliczne firmy doprowadziły sprawę zasilania na poziom, na którym można mówić o sztuce, a jeszcze bardziej nieliczni ludzie wiedzą, o co w tym wszystkim chodzi Jedną z nich jest, cytowany na początku, Nic Poulson, założyciel firmy Isotek (i Trilogy), a potem ISOL-8. Do testu wypożyczyliśmy dwa elementy, które wchodziły w skład nagrodzonego przez nas na Audio Show 2014 systemu: kondycjonery Substation LC oraz Substation HC, obydwa wyposażone w kable zasilające IsoLink Ref. o długości 1,8 m (kupowane osobno - 3850 zł). O kablach piszę już teraz, dlatego, że tak naprawdę stanowią one część systemu. Od strony kondycjonerów zakończone są fantastycznymi wtykami PowerCon firmy Neutrik. To opracowanie własne tej szwajcarskiej firmy, bazujące na równie ciekawym łączu SpeaCon, przeznaczonym do kolumn głośnikowych. Wtyki te są okrągłe i mają bagnetowy zaczep. Mają też znakomicie przygotowane styki. Kondycjonery są dwa dlatego, że przeznaczone są dla różnego typu obciążenia. Wersja „LC” wzięła nazwę od „Low Current” i możemy do niej podpiąć do czterech urządzeń o niskim poborze prądu, jak źródła, procesory i przedwzmacniacze. Do drugiego, „HC” od „High Current” podpinamy wzmacniacze mocy i subwoofery. Płyty użyte do odsłuchu (wybór)
Działanie wysokiej klasy produktów służących do minimalizacji zakłóceń pochodzących z sieci zasilającej, idą w podobnym kierunku, niezależnie od producenta i zastosowanej techniki. W szczegółach różnią się między sobą i to właśnie nacisk na konkretny aspekt brzmienia (zmian) u poszczególnych producentów pozwala na wybór i dopasowanie do własnych preferencji. Mianownik dla wszystkich jest jednak wspólny: to wygładzenie brzmienia i jego – subiektywne – ocieplenie. Myślę, że jest to jeden z głównych powodów, dla których melomani, którzy nie mają zbyt wielkiego doświadczenia z high-endowymi produktami, są często na „NIE”. Kiedy bowiem znika jasna góra, kiedy wszystko się uspokaja (wewnętrznie), jest to dla nich równoznaczne z dźwiękiem gorszym, mniej dynamicznym. Jak zawsze, trzeba jednak wiedzieć, czego się słucha, żeby nie spieprzyć sprawy. Doświadczenie mówi bowiem, że to, co niemal wszyscy początkujący biorą za dynamikę jest tak naprawdę wewnętrznym rozedrganiem i utwardzeniem ataku i jest bezpośrednim następstwem dodanych do sygnału zniekształceń. Wyeliminujmy zniekształcenia, a dźwięk zrobi się spokojniejszy, po prostu „właściwy”. W najnowszym wydaniu „Stereophile’a” pisze o tym Art Dudley, warto przeczytać (How I learned to stop worrying and love second-harmonic distorsion, „Stereophile”, Vol. 38 No. 2, luty 2015, s. 35-41). Kondycjonery Substation działają w niezwykle podobny sposób, jak przejście z sygnału PCM wysokiej rozdzielczości na DSD. Słyszałem tę operację wielokrotnie, także w najdroższych systemach cyfrowych, jak dCS Viivaldi. Znam również wpływ remasteringu w domenie DSD na dźwięk. Brzmią one znacząco inaczej niż te remasterowane w domenie analogowej lub cyfrowej PCM. System Nica Poulsena robi coś bardzo podobnego z systemem opartym o źródło cyfrowe. A oprócz tego „uzgadnia” wewnętrznie elementy nagrań, które nie do końca się „kleją”, wykazując niedoskonałość nagrania miksu lub masteringu. Błędy można popełnić na każdym z tych etapów. Tak jest z płytą Popular Problems Leonarda Cohena. Muzycznie to jedna z lepszych płyt Kanadyjczyka od wielu lat. Dźwiękowo także jest niezła. Dopiero jednak z ISOL-8 wokal lidera „wskoczył” w miks, jakby potrzebne mu było wygładzenie, aby dochodził z tej samej przestrzeni, co bardzo dobrze zarejestrowany i wyprodukowany podkład. Płyta zagrała więc bardzo płynnie, trochę spokojnie, ale z dynamiką w momentach, w których była potrzebna. Uwagę zwracała pełnia i rozmach. Głos był większy i bardziej nasycony. Został też pokazany nieco bliżej. Jak z każdym „uzdatniaczem”, tak i z brytyjskim systemem zasilania trzeba umieć się obchodzić. Ze wzmacniaczem Trilogy 925 Substation HC (czyli element przeznaczony dla urządzeń o dużym poborze mocy) zgrał się idealnie. Wzmacniacz zasilany ze ściany, albo przez listwę Acoustic Revive brzmiał rewelacyjnie, niczego mu nie brakowało. „HC” uszlachetniło jednak jego brzmienie i wszystko to, za co „925” pokochałem (to nieprofesjonalne przyznawać się do uczuć w kontekście obiektu testu, ale trudno) zostało jeszcze mocniej „pchnięte”, wszystko było jeszcze lepsze. |
Konkretny wybór miedzy tym, co zyskujemy i tym, co tracimy potrzebny będzie w takich przypadkach, jak przedwzmacniacz Ayon Audio Spheris III oraz końcówka mocy Soulution 710. Zasilanie przedwzmacniacza Gerharda Hirta oparte jest o kondycjoner sieciowy, generujący czystą sinusoidę dla zasilania anodowego. Okazuje się, iż dodanie do jego zasilania kolejnego kondycjonera zamyka nieco dźwięk i przybliża tylne plany, Słodycz i gęstość o których mówiłem wcześniej też tu były, nie miałem wątpliwości, że urządzenie gra „poważniej”. Brakowało mi jednak niczym nieskrępowanej dynamiki, jaką Spheris III ma, kiedy włączony jest do listwy sieciowej bez żadnych filtrów. Jest jeszcze jeden aspekt stosowania przemyślanych, mających solidne techniczne podstawy filtrów i kondycjonerów sieciowych. Chodzi o ochronę urządzeń audio. Nie zdajecie sobie państwo sprawy, co się wyprawia w sieci! ISOL-8 to firma godna zaufania, dlatego warto na serio wziąć pod uwagę rodzaj zakłóceń, które „LC” i „HC” eliminują, przedłużając życie naszym urządzeniom. To przede wszystkim blokowanie napięcia stałego (Axis DC Blocking). Rzecz szczególnie paląca, ponieważ w ten sposób przesyła się przez sieć sygnał internetu. Równie istotna jest ochrona przez przepięciami i podskokami napięcia – chwilowymi „szpilkami” o bardzo wysokiej amplitudzie. Wspomnieć należy również o dławikach założonych na linie uziemiającą i o eliminacji innych zakłóceń, także między poszczególnymi urządzeniami wpiętymi do kondycjonera. Podsumowanie Zasilanie systemu audio powinno być skrojone „na miarę”. Robi się to podobnie jak w krawiectwie: mierząc i dopasowując. Jeśli coś się nie zgadza, próbujemy czegoś innego. Próbować jednak trzeba, bo zasilając system audio prosto ze ściany to trochę tak, jakby iść na bal maturalny pod muchą, ale bez spodni. Kondycjonery Substation wykonano równie solidnie, jakby to były n. wzmacniacze. Obudowę złożono z giętej podstawy i aluminiowych elementów tworzących górę, boki i przód. O działaniu informuje jasna, biała dioda. Połączona jest ona ze specjalnym wyłącznikiem mechanicznym na tylnej ściance – to element spotykany w urządzeniach przemysłowych, z dwoma przyciskami – „start” (zielony) i „stop” (czerwony). Na tylnej ściance mamy również gniazda sieciowe, również wysokiej klasy – w wersji „LC” są cztery, a w „HC” dwa. Jest również gniazdo PowerCon (Neutrika), do którego wpinamy kabel zasilający dany kondycjoner. Kabel, z którym były one testowane to najdroższa wersja IsoLinka o nazwie Reference. Wykonany został z trzech wiązek miedzi o średnicy fi 2 mm² każda oraz czystości 7N (99,99999%). Wiązki te kupowane są w Japonii (zapewne od Furukawy, to największy japoński producent tego typu przewodów). Dielektrykiem jest odmiana poliolefinu, o którym w swoich materiałach firmowych pisze również firma Oyaide i polski GigaWatt. Miedź jest starzona w specjalnym procesie. W Wielkiej Brytanii wykonuje się z nich kable, nakładając na nie ekran z miedzi. Indukowany mechanicznie szum redukowany jest dzięki neoprenowi oraz elastomerowi, w których umieszcza się kable. To ten ostatni powoduje, że pod czarną siateczką wyczuwa się cos w rodzaju gęstej „gąbki”. Budowa wewnętrzna obydwu kondycjonerów jest zbliżona, jeśli chodzi o pomysł. Układ składa się z dwóch sekcji – aktywnej i pasywnej. Cześć aktywna wspólna jest dla wszystkich gniazdek wyjściowych (z filtrowanym napięciem), zaś pasywna jest osobna dla każdego z gniazdek. Dystrybucja w Polsce: MIRACULA. MEDIEVAL MUSIC FOR SAINT NICHOLAS W wiekach średnich kult Św. Mikołaja nie ograniczał się jedynie do świąt Bożego Narodzenia, jak to ma miejsce dzisiaj – bazując na tej, już zapomnianej tradycji, płyta firmy Tacet pojawiła się na rynku przed 6 grudnia (2014 roku). Ze świętym związanych jest sporo utworów, można je znaleźć w Anglii, Francji i Szwajcarii. Zespół Ensemble Peregrina wybrał niemal trzydziestkę najciekawszych, pochodzących z czasów od XI do XV wieku, a Andreas Spreer nagrał je w purystyczny sposób w Bazylei w listopadzie 2013 roku. Zespołowi o którym mowa przewodzi mieszkająca w Szwajcarii Polka, pani Agnieszka Budzińska-Bennett, jego założycielka. Pani Agnieszka została w Bazylei po zakończeniu studiów w Schola Cantorum Basiliensis. Zespół i jego liderkę znamy np. z występów podczas festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Wiemy, że specjalizuje się w rzadko wykonywanych utworach – jedną z płyt, z którymi najmocniej ją kojarzę jest Filia Praeclara, z nagraną dla wytwórni Divox Antiqua muzyką z XXII i XIV-wiecznych klasztorów klarysek polskich (2008). Posłużyła mi ona jako punkt odniesienia. Jako drugi drogowskaz przyjąłem nagrania zespołu Anonymous 4 z podobnym repertuarem, pt. Legends of St Nicholas (1999), zarejestrowanym dla Harmonia Mundi France. Muzycznie nowa płyta Ensemble zachwyca lekkością i spójnością. Choć utwory wykonywane przez Anonymous 4 brzmią rewelacyjnie, to jednak wydawnictwo Taceta jest po prostu lepsze. Nieco szybsze tempo utworów pozytywnie wpływa na ich zwartość. Jakość dźwięku: 9/10 |
SYSTEM A ŻRÓDŁA ANALOGOWE - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ ŻRÓDŁA CYFROWE - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD WZMACNIACZE - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ AUDIO KOMPUTEROWE - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-901 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB |
KOLUMNY - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-301 OKABLOWANIE System I - Interkonekty: Siltech ROYAL SIGNATURE SERIES DOUBLE CROWN EMPRESS, czytaj TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 7N-DA2090 SPECIALE, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA SIEĆ System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ |
AKCESORIA ANTYWIBRACYJNE - Stolik: Finite Elemente PAGODE EDITION, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 SŁUCHAWKI - Wzmacniacze słuchawkowe: Bakoon Products HPA-21, test TUTAJ | Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: Ultrasone EDITION 5, test TUTAJ | HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Forza AudioWorks NOIR, test TUTAJ CZYSTA PRZYJEMNOŚĆ - Radio: Tivoli Audio Model One |
SYSTEM B Gramofon: Pro-Ject 1 XPRESSION CARBON CLASSIC/Ortofon M SILVER, test TUTAJ Przedwzmacniacz gramofonowy: Linear Audio Research LPS-1 Odtwarzacz plików: coctailAudio X10, test TUTAJ Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS-300 X (SP) [Custom Version, test TUTAJ Kolumny: Graham Audio LS5/9 (na oryginalnych standach), test TUTAJ Słuchawki: Audeze LCD-3, test TUTAJ Interkonekty RCA: Siltech CLASSIC ANNIVERSARY 550i Kable głośnikowe: Siltech CLASSIC ANNIVERSARY 550l Kabel sieciowy (do listwy): KBL Sound RED EYE, test TUTAJ Kabel sieciowy: Siltech CLASSIC ANNIVERSARY SPX-380 Listwa sieciowa: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR, test TUTAJ Platforma antywibracyjna: Pro Audio Bono |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity