Firma KBL Sound ogłosiła wzbogacenie swojej oferty o zupełnie nową flagową serię Himalaya. Z tej okazji producent wydał obszerne oświadczenie, z treścią którego można się poniżej zapoznać.
„Nowa flagowa seria o nazwie Himalaya jest ukoronowaniem naszych wieloletnich dążeń do stworzenia takich kabli, które pozwoliłyby urządzeniom najwyższej klasy ujawnić pełnię ich możliwości. Nie da się bowiem ukryć, że kable – niezbędne połączenia wewnątrz systemu – zawsze w jakimś stopniu te możliwości pomniejszają. Urządzenia potencjalnie brzmią lepiej niż możemy usłyszeć. Rzecz jednak w tym, żeby degradację przesyłanego sygnału zredukować do minimum. Jesteśmy dumni z produktów serii Himalaya, bo mamy dowody na to, że ich współczynnik strat jest rzeczywiście znikomy. Ale tak jak to jest ze wszystkimi kablami z dowolnego segmentu, najlepiej stosować je w systemach odpowiedniej dla nich klasy, ponieważ tylko wtedy pokażą zalety urządzeń zamiast ich wad.
Zastosowaliśmy kosztowne i pracochłonne rozwiązania, bo inna droga po prostu nie istnieje, jeśli chce się uzyskać wyjątkowe rezultaty. Produkcja masowa ma jedną niezaprzeczalną wadę: w jej ramach nie można stworzyć tego, co najlepsze. Ręczne składanie kabli ma swoje specyficzne przewagi, które głównie dotyczą aspektów mechanicznych konstrukcji, związanych z niwelowaniem rezonansów różnego pochodzenia i naprężeniami. W maszynowej produkcji tych aspektów nie da się potraktować bezkompromisowo. Wytwarzanie kabli z serii Himalaya, w których przestrzenna architektura prowadzenia przewodów odgrywa kluczową rolę, jest dość karkołomne, ale w końcu możliwe – tak jak zdobywanie najtrudniejszych górskich szczytów. Mamy jednak nadzieję, że produkty te dostarczą miłośnikom muzyki sposobności przeżywania zachwytu równego temu, jaki odczuwa się obcując z górami, których nazwę nosi nasza specjalna, limitowana seria.
Wszystkie kable naszej firmy po etapie produkcji są rygorystycznie testowane, a następnie poddawane procesowi formowania profesjonalnym kondycjonerem. Oznacza to, że trafiając do klienta, są już w pełni „wygrzane”, co jest ważne szczególnie w przypadku zastosowanych w serii Himalaya materiałów, które w normalnych warunkach wymagają wielomiesięcznego oczekiwania na ostateczne ułożenie się w systemie. Dzięki kondycjonowaniu już po krótkotrwałej adaptacji brzmią pełnią swoich możliwości i ich działanie nie zmienia się.
W kablach sygnałowych Himalaya użyte zostały te same przewodniki, co w dotychczas flagowym modelu Red Eye Ultimate, ale ich liczba jest dwa razy większa, a topologia bardziej rozbudowana. Wykonane są z czystego srebra monokrystalicznego, uzyskiwanego w procesie OCC (Ohno Continous Casting). Jest to specjalna metoda metalurgiczna, która sprawia, że żyły przewodzące mają doskonale jednorodną strukturę molekularną, a zarazem wysokiej klasy czystość. Pojedyncze kryształy metalu osiągają długość nawet kilkuset metrów. Dzięki temu strumień elektronów przepływa przez przewodnik nie napotykając żadnych barier i nie ulega degradacji. Sygnał przesłany tą drogą charakteryzuje się największą gładkością i naturalnością, wynikającą z braku opóźnień fazowych i zniekształceń. Izolatorem tych przewodów jest teflon spulchniony bardzo drobnymi pęcherzykami powietrza, co wpływa na znaczną poprawę jego właściwości pożądanych w tej aplikacji. To najdroższe rozwiązanie, ale nie ma obecnie lepszego dielektryka do zastosowania w praktyce. Kable są na kilka sposobów ekranowane, a dalej kolejną osłonę tworzy wielowarstwowa otulina, która ochrania przewody przed wibracjami pochodzącymi z zewnątrz. Zakończenia przewodów zostały w efekcie długotrwałych testów skonfigurowane w ten sposób, by charakter brzmienia kabli nie odbiegał od neutralności. Zastosowane konektory mają zredukowaną powierzchnię styku do niezbędnego minimum w celu wyeliminowania niekorzystnych zjawisk magnetycznych i zakłóceń, które wynikają z nadmiernej masy metalu łączących się ze sobą elementów. W wersji RCA ten model zakonfekcjonowany jest wtykami WBT 0152 Ag nextgen Signature. W wersji zbalansowanej zastosowaliśmy złącza XLR Focus firmy Oyaide, wykonane z precyzją aparatu fotograficznego. Kable sygnałowe Himalaya mogą być dostępne również jako interkonekty phono, z jednej strony zakończone wtykami RCA (WBT), a od strony ramienia albo 5 DIN (Cardas), albo RCA (WBT).
Kable głośnikowe Himalaya zaprojektowane zostały całkowicie od początku, z użyciem jedynych w swoim rodzaju rozwiązań. Bazują na przewodnikach z czystej miedzi o strukturze monokrystalicznej, uzyskanej w procesie OCC i o specyficznej konstrukcji splotów. Ich złożona geometria całkowicie chroni wrażliwy sygnał przed wpływem coraz bardziej wszechobecnego smogu elektronicznego, czyli wszelkiego rodzaju promieniowania z zewnątrz. Inną cechą tego rozwiązania jest bardzo niska indukcyjność, co jest korzystne w przypadku tego rodzaju kabli. Funkcję izolatora i w tym przypadku pełni teflon spieniony bardzo drobnymi pęcherzykami powietrza, materiał, który jednocześnie zabezpiecza metal przed korozją, a zarazem nie absorbuje energii przepływającego prądu jak inne dielektryki. Kable wyposażone są w tuningowany, wypracowany doświadczalnie system pochłaniania rezonansów, który ma na celu z jednej strony eliminację zakłóceń magnetycznych, generowanych przez przepływający przez nie prąd, z drugiej zaś strony mechanicznych, docierających z otoczenia i zaburzających ich pracę. Jednym z jego elementów są pierścienie antywibracyjne z wyselekcjonowanego gatunku drewna. Doskonałe zakończenia kabli zapewniają złącza widełkowe WBT 0661 Ag nextgen Signature i WBT 0661 nextgen Topline o powierzchni stykowej zredukowanej do minimum. Ma to na celu eliminację prądów wirowych i tzw. efektu kumulacji masy. To rozwiązanie sprawia m.in., że dźwięk jakby uwalnia się od krępującego go balastu, nabiera większej swobody i przestrzenności, a zarazem staje się bardziej substancjalny. Inne konektory są dostępne opcjonalnie na życzenie.
Kabel zasilający Himalaya od początku był opracowywany z przeznaczeniem dla urządzeń o bardzo wysokim poborze mocy. I rzeczywiście, świetnie sprawdza się w tego rodzaju aplikacjach: jako pierwszy kabel z gniazdka do listwy czy kondycjonera lub do końcówek mocy. Długotrwałe testy odsłuchowe wykazały w oczywisty sposób, że nie tylko w zastosowaniach wysokoprądowych sieciówka Himalaya idzie jeszcze dalej niż Red Eye. To dzięki zwiększonemu dwukrotnie przekrojowi miedzianych, specjalnie skręcanych przewodników w porównaniu do naszego dotychczas topowego, cieszącego się uznaniem i nagradzanego modelu Red Eye. Żyły przewodzące mają strukturę monokrystaliczną i są dodatkowo zabezpieczane przed oksydacją. Sieciówka Himalaya ma również bardziej rozwinięty system utrzymywania stabilności mechanicznej przewodników i niwelowania ich własnych rezonansów wywoływanych przepływem elektronów. Ma także lepsze wtyczki. Są one wykonywane na zamówienie firmy i mają korpus wycięty z mosiądzu, nie ze stali. Podobnie jak te już wcześniej stosowane przez nas złącza w wyższych modelach, mają też osłonę z włókna węglowego dla ochrony przez drganiami i promieniowaniem RFI i EMI. Wszystkie elementy stykowe wykonane są z utwardzonej miedzi i rodowane. Na koniec poddaje się je procesowi kriogenizacji i demagnetyzacji. Opcjonalnie dostępna jest wersja z wtyczką IEC 20A Furutech FI-52(R) dla urządzeń wysokoprądowych, wyposażonych w odpowiednie gniazda.
Flagowe kable Himalaya przeznaczone do połączeń cyfrowych oferujemy w wersji RCA 75 Ohm i XLR AES/EBU 110 Ohm. Budowa ich jest podobna jak w interkonektach z tej serii. Przewodnikiem jest czyste srebro monokrystaliczne uzyskiwane w technologii OCC. Rolę dielektryka pełni napowietrzony teflon. Przewody mają przestrzenną topologię i specjalny system tłumienia rezonansów oraz poczwórne ekranowanie. Dzięki swojej bezkompromisowej konstrukcji i materiałom pozwalają uniknąć strat w przesyle cyfrowego sygnału, które zawsze skutkują technicznym charakterem dźwięku, oddalającym od brzmienia analogowego. Zakończenia zrealizowane są w wersji 75 Ohm RCA za pomocą wtyczek WBT-0152 Ag nextgen Signature, zaś w wersji AES/EBU 110 Ohm za pomocą złączy XLR Oyaide Focus”.
Wszystkie kable z serii Himalaya wykonywane są na zamówienie. Producent wycenił swoje nowe produkty następująco:
Interkonekt RCA: 14 250 zł za 1 m (Standardowe długości: 1 m, 1,5 m, 2 m)
Interkonekt XLR: 15 150 zł za 1 m (Standardowe długości: 1 m, 1,5 m, 2 m)Kable głośnikowe: 20 899 zł za 2 m, 24 599 zł za 2,5 m (Standardowe długości: 2 x 2 m, 2 x 2,5 m, 2 x 3 m)
Kabel zasilający: 14 749 zł (Standardowe długości: 1,5 m, 2m)
Kable cyfrowe RCA: 8599 zł (Standardowe długości: 1 m, 1,5 m, 2 m)
Kable cyfrowe XLR: 9099 zł (Standardowe długości: 1 m, 1,5 m, 2 m)
Warto również wspomnieć, że test kabli z tej serii znajdzie się w tzw. „polskim numerze” naszego magazynu, który trafi do sieci 1 września tego roku.