„Akademia Pana Kleksa” Andrzeja Korzyńskiego, „Fairy-Tales in Beat” Plívy i Vaclava Zahradnika, „Neuroimpressions” Jerzego Miliana oraz „Autoportret X” Muzycznej Spółki Akcyjnej 1111 to cztery ostatnie nowości wytwórni GAD Records w tym roku.
„Akademię Pana Kleksa”, czyli dwuczęściowy film Krzysztofa Gradowskiego z 1983 roku obejrzało ponad 14 milionów widzów. W momencie premiery obrazu ukazała się także płyta wypełniona głównie piosenkami z filmu i kilkoma tematami instrumentalnymi w wersjach przygotowanych specjalnie na płytę. Nigdy dotąd nie ukazała się jednak oryginalna muzyka ilustracyjna, zarejestrowana przez czołówkę polskich muzyków sesyjnych (Marek Stefankiewicz, Arkadiusz Żak, Winicjusz Chróst i inni) oraz muzyków orkiestrowych. Aż do teraz. W skład krążka „Akademia Pana Kleksa” weszła bowiem oryginalna muzyka ilustracyjna z kultowego filmu dla dzieci o tym samym tytule. Wszystkie nagrania zostały zremasterowane z oryginalnych taśm z sesji nagraniowych, jakie zachowały się w archiwum artysty. Utwory znane wcześniej z winylowej płyty Poltonu pojawiają się w odmiennych, filmowych wersjach. Wydawnictwo uzupełnia książeczka z pełną historią dotyczącą historii powstawania muzyki i związanych z tym przygód.
Jak podaje polska wytwórnia, płyta „Fairy-Tales in Beat” to „barokowy pop w psychodelicznej, baśniowej oprawie – prosto z czeskiej Pragi”. W skład solowego albumu Josefa Plívy weszło 12 utworów, które ukazują się po raz pierwszy w historii na krążku CD. W skład wydania – prócz samej płyty – wchodzi także książeczka z opisem projektu i unikatowymi zdjęciami.
„Neuroimpressions” stanowi szóstą część cyklu archiwalnych nagrań Jerzego Miliana. W 1971 roku Jerzy Milian zarejestrował z muzykami niemieckiego zespołu Studio IV (będącymi jednocześnie członkami orkiestry Guntera Gollascha) suitę „Neuroimpresje”. Jak z ironią zauważają Polacy, „trzyczęściowy utwór oddaje muzyką męki artysty, który zabrał w trasę koncertową swoją żonę…”. Dwa lata później powstało drugie, całkowicie odmienne odczytanie suity, nagrane w Budapeszcie z lokalnymi muzykami (doskonały, elektryczny kwartet Rudolfa Tomsitsa). Obie wersje są od siebie tak odległe i odmienne, że wytwórnia postanowiła skonfrontować je na jednej płycie, wzbogacając o unikatową sesję niemieckiego kwartetu Miliana z 1970 roku. Całość została zremasterowana z taśm z archiwum artysty i wzbogacona o książeczkę z historią powstania nagrań oraz relacją Jerzego Miliana z pobytu na Węgrzech; nie zabrakło także mało znanych zdjęć.
Muzyczna Spółka Akcyjna 1111 to zespół z pogranicza rocka i jazzu działający w połowie lat 70. we Wrocławiu. W pierwszym okresie swojej działalności prezentowali instrumentalną muzykę rockową z elementami psychodelii i jazzu, przypominającą chwilami dokonania m.in. Agitation Free. Z kolei potem wciągnęła ich autorska wizja jazz-rocka. Pod przewodnictwem gitarzysty Janusza Konefała w zespole grali m.in. basista Mietek Jurecki (później m.in. Budka Suflera) i perkusista Leszek Chalimoniuk (później Porter Band). Zdobyli szereg nagród na licznych festiwalach i zarejestrowali dwie sesje dla Polskiego Radia. Na płycie „Autoportret X” znalazł się komplet zachowanych nagrań zespołu – obie radiowe sesje w zremasterowanej formie, zapis występu zespołu na festiwalu Jazz nad Odrą 1977 i nagrany po latach utwór „Back to MSA”. W obecnej w tym wydaniu książeczce znalazła się kompletna historia zespołu i unikatowe zdjęcia. Warto dodać, iż krążek ten kontynuuje prezentację laureatów festiwalu Jazz nad Odrą z 1977 roku. Obecnie dostępny jest także album „Hulaj dusza” warszawskiego Świadectwa Dojrzałości.
Wszystkie cztery nowości z katalogu GAD Records można już zamawiać za pośrednictwem sklepu internetowego Kultowe Nagrania. Chętni mogą zrobić to (odpowiednio) TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.