
236 Grudzień 2023
- 01 grudnia
- TEST Z OKŁADKI: Mola Mola LUPE ⸜ przedwzmacniacz gramofonowy
- NAGRODY: Nagrody Roku 2023 wg HIGH FIDELITY
- TEST: dCS Lina ⸜ odtwarzacz plików & zegar & wzmacniacz słuchawkowy
- TEST: Flow by Allegro THREE ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Merason DAC1 Mk II ⸜ przetwornik cyfrowo-analogowy
- TEST: SoulNote A-3 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- MUZYKA ⸜ „Nasze płyty”: DE-PHAZZ JAZZ QUARTET feat. Joo Kraus, Live at Villa Belvedere, 180 g LP + Test Press ⸜ 2023
- MUZYKA ⸜ „Nasze płyty”: MIKE BLOOMFIELD, AL KOOPER, STEVE STILLS, Super Session, 7-inch mini LP, SACD/CD ⸜ 1968/2023
- 16 grudnia
- TEST: Analog Relax EX-2000 ⸜ wkładka gramofonowa MC
- TEST: Audio Illuminati POWER REFERENCE II ⸜ kabel zasilający AC
- TEST: Avatar Audio DREAMLINK NR 1 ⸜ kabel zasilający AC
- TEST: Next Level Tech FLAME SPKR-S ⸜ kabel głośnikowy
- TEST: Soyaton BENCHMARK mk² ⸜ kabel zasilający AC


FIRST IMPRESSION MUSIC: REAKTYWACJA
![]() Prowadzona przez pana Winstona Ma, pochodzącego z Chin Amerykanina, firma wydawnicza First Impression Music powinna być czytelnikom „High Fidelity”, i nie tylko, doskonale znana. Początkowo specjalizowała się remasterach, a także własnych nagraniach, wydawanych na płytach HDCD, także na złotym podkładzie, a potem XRCD we wszystkich wydaniach. Pięknie wydawane płyty były wynikiem miłosnej wręcz pasji pana Ma do materii muzycznej i dźwiękowej. Ponieważ jest właścicielem sporej kolekcji płyt LP direct-to-disc, a także nowych nagrań, cyfrowych i analogowych, dokonanych specjalnie na potrzeby jego wytwórni, naturalne było dla niego porównywanie efektów jego zabiegów bezpośrednio do taśmy-matki. A ponieważ jest też właścicielem wysokiej klasy systemu audio, ma na czym swoje płyty odsłuchiwać (opis jego pokoju odsłuchowego znajdą państwo: TUTAJ). ![]() Firma radziła sobie świetnie, wydając z jednej strony jazz, tradycyjną muzykę chińską itp., a z drugiej zachwycając reedycjami klasycznych nagrań muzyki poważnej z archiwów firm Decca i Philips. Logicznym krokiem było więc wkroczenie na nowe terytoria i pojawienie się tytułów z archiwum firmy Verve – jak The Oscar Peterson Trio We Get Request, czy Stan Getz & Joao Gilberto Getz/Gilbert. Świat może oddechu nie wstrzymał, ale ja – tak. Obydwie płyty pokazywały znany przecież na wylot materiał w zupełnie nowy sposób – jak na wydania cyfrowe najlepszy. Zostały wydane w nowej formule, opracowanym przy pomocy pana Ma procesie K2HD, którego pełna nazwa brzmi: „K2HD Mastering; 24-bit 100 KHz Mastering”. Podkładem było bardzo czyste srebro. O szczegółach technicznych wspominam nieprzypadkowo, ponieważ stanowią część zjawiska, jakim jest FIM. Winston Ma należy bowiem do grupy najgorętszych orędowników systemów XRCD, K2HD itp. Wystarczy powiedzieć, że to właśnie w wydawnictwie First Impression Music została w 2002 roku wydana pierwsza na świecie płyta XRCD24, a na przełomie 2007 i 2008 roku płyta K2HD, a właściwie od razu kilka na raz. Tak, pan Ma pozostawił swój ślad w świecie audio! ![]() Na fali powodzenia FIM rok później zapowiedział kolejne tytuły, które sugerowały rozwinięcie współpracy z Verve – wśród zapowiedzianych tytułów znalazła się bowiem płyta Ella&Louis duetu Ella Fitzgerald i Louis Armstrong, jedna z perełek tej wytwórni. Nic takiego się jednak nie stało – płyty były zapowiadane, przesuwane w czasie, odraczane. ![]() A pracy ma mnóstwo – w ostatnim półroczu uruchomił bowiem trzy, bardzo ważne, istotne nie tylko dla małego świata audio pomysły – UltraHD 32-bit Mastering, współpracę z inżynierami/dźwiękowcami dawnego Telarca, teraz Five/Four Productions oraz projekt sprzedaży muzyki wysokiej rozdzielczości przez internet. ![]() Jak mówię, UltraHD 32-bit Mastering to wspólne przedsięwzięcie FIM-u i Five/Four Productions. Miało ono swego rodzaju przedstart, płytę Lindy Rosntadt What News?, wydaną przez First Impression Music z logo Pure Analog i hasłem „32-bit 192 kHz Captured!”. Płyta przygotowana została wyłącznie przez FIM. A przecież jej historia sięga aż do 1977 roku, kiedy powstała, i znaczona jest wieloma Nagrodami Grammy za najlepsze płyty i najlepsze nagrania. Jej hasłem było „The Telarc Sound”. Na swoim koncie ma pionierskie wprowadzenie do techniki nagraniowej 20-bitowej rejestracji (pod koniec lat 80.), od 1996 roku nagrań 24-bitowych, a w XXI wieku nagrań DSD. |
![]() W roku 2009, na skutek reorganizacji korporacji jej pododdział Telarc Records Group zwolnił dwudziestu sześciu pracowników i zakończył produkcję swoich własnych nagrań. Czterech z nich, kluczowych realizatorów, utworzyło niezależną firmę produkcyjno-nagraniową Five/Four Productions, Ltd. Byli to: zdobywcy nagrody Grammy, inżynierowie dźwięku Michael Bishop i Robert Friedrich, zdobywca nagrody Grammy, producent Thomas Moore oraz szef techniki Bill McKinney. ![]() Nowe płyty FIM-u wydawane są w USA (produkcja, mastering i tłoczenie). Dostępne są w dwóch wersjach: „regularnej” oraz Limited Edition, z metalową płytką noszącą logo UltraHD. Te drugie pochodzą z osobnych matryc, z których wykonuje się pierwszych 2000 egzemplarzy płyty, czyli tak, jak to ma miejsce przy XRCD. W nomenklaturze FIM-u to odpowiednik wcześniejszych płyt Ultra HD. ![]() W pierwszej kolejności wyszły następujące płyty:
![]() I tak doszliśmy do trzeciej części, będącej otwarciem na przyszłość. Mowa o sprzedaży muzyki hi-res przez Internet. Po nieudanej przygodzie z kartami Flash wydawało się, że FIM na dobre pożegna się z tego typu pomysłami. A jednak nie – ucieka najwyraźniej do przodu.
![]() Na koniec powiedzmy jeszcze o swego rodzaju „odprysku” tego, co robiła FIM. 28 października 2010 roku firma przesłała nam maila, w którym informowano, że na początku sierpnia Universal Music Group rozpoczęła sprzedaż płyt K2HD, przygotowywanych przez ten sam zespół inżynierów JVC, którzy przygotowują płyty K2HD dla First Impression Music. Płyty zostały wytłoczone przez Memory Tech, największą tłocznię wysokiej jakości w Japonii z opakowaniem podobnym do opakowania płyt FIM i LIM. Pierwszych 1000 kopii jest numerowanych.
![]() Kontakt: Wojciech Pacuła |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
Nasi autorzy publikują teksty w magazynach: „Enjoy the Music.com”, „Positive-Feedback.com”, „HiFiStatement.net” oraz „Hi-Fi Choice & Home Cinema. Edycja Polska”. "High Fidelity" jest miesięcznikiem poświęconym zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku. Pismo ukazuje się nieprzerwanie od 1 maja 2004 roku. Do października 2008 roku nosiło tytuł "High Fidelity OnLine". W listopadzie 2008 roku zostało zarejestrowane pod nowym tytułem. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity