248 Grudzień 2024
- 01 grudnia
- TEST Z OKŁADKI: GigaWatt POWERMASTER 25th ANNIVERSARY LIMITED EDITION ⸜ kondycjoner napięcia zasilającego AC
- NAGRODY: NAGRODY ROKU 2024 wg „High Fidelity”
- TEST: Audio Phonique DESIRE ⸜ kable głośnikowe
- TEST: Dynaudio CONTOUR LEGACY ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Laiv HP2A ⸜ przedwzmacniacz/wzmacniacz słuchawkowy
- TEST: MoreAudio CS100 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Sugden MASTERCLASS IA-4 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- 16 grudnia
- KRAKOWSKIE TOWARZYSTWO SONICZNE, spotkanie № 149: ART FARMER, High Fidelity presents: Art Farmer in Wrocław
- TEST: Aurender A1000 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Avatar Audio DREAMLINK № 1 ⸜ interkonekt analogowy RCA
- TEST: DS Audio DS MASTER 3 ⸜ wkładka gramofonowa • optyczna + przedwzmacniacz gramofonowy
- TEST: TiGLON TPL-2000L PROFESSIONAL ⸜ kabel LAN
- MUZYKA ⸜ recenzja: Namysłowski, Laboratorium, Kombi, SBB – „Polskie Nagrania Catalogue Selections” SACD ˻ SERIA 7 ˺
- LISTY: CZYTELNICY piszą, REDAKCJA ODPOWIADA
FIRST IMPRESSION MUSIC: REAKTYWACJA
Prowadzona przez pana Winstona Ma, pochodzącego z Chin Amerykanina, firma wydawnicza First Impression Music powinna być czytelnikom „High Fidelity”, i nie tylko, doskonale znana. Początkowo specjalizowała się remasterach, a także własnych nagraniach, wydawanych na płytach HDCD, także na złotym podkładzie, a potem XRCD we wszystkich wydaniach. Pięknie wydawane płyty były wynikiem miłosnej wręcz pasji pana Ma do materii muzycznej i dźwiękowej. Ponieważ jest właścicielem sporej kolekcji płyt LP direct-to-disc, a także nowych nagrań, cyfrowych i analogowych, dokonanych specjalnie na potrzeby jego wytwórni, naturalne było dla niego porównywanie efektów jego zabiegów bezpośrednio do taśmy-matki. A ponieważ jest też właścicielem wysokiej klasy systemu audio, ma na czym swoje płyty odsłuchiwać (opis jego pokoju odsłuchowego znajdą państwo: TUTAJ). Firma radziła sobie świetnie, wydając z jednej strony jazz, tradycyjną muzykę chińską itp., a z drugiej zachwycając reedycjami klasycznych nagrań muzyki poważnej z archiwów firm Decca i Philips. Logicznym krokiem było więc wkroczenie na nowe terytoria i pojawienie się tytułów z archiwum firmy Verve – jak The Oscar Peterson Trio We Get Request, czy Stan Getz & Joao Gilberto Getz/Gilbert. Świat może oddechu nie wstrzymał, ale ja – tak. Obydwie płyty pokazywały znany przecież na wylot materiał w zupełnie nowy sposób – jak na wydania cyfrowe najlepszy. Zostały wydane w nowej formule, opracowanym przy pomocy pana Ma procesie K2HD, którego pełna nazwa brzmi: „K2HD Mastering; 24-bit 100 KHz Mastering”. Podkładem było bardzo czyste srebro. O szczegółach technicznych wspominam nieprzypadkowo, ponieważ stanowią część zjawiska, jakim jest FIM. Winston Ma należy bowiem do grupy najgorętszych orędowników systemów XRCD, K2HD itp. Wystarczy powiedzieć, że to właśnie w wydawnictwie First Impression Music została w 2002 roku wydana pierwsza na świecie płyta XRCD24, a na przełomie 2007 i 2008 roku płyta K2HD, a właściwie od razu kilka na raz. Tak, pan Ma pozostawił swój ślad w świecie audio! Na fali powodzenia FIM rok później zapowiedział kolejne tytuły, które sugerowały rozwinięcie współpracy z Verve – wśród zapowiedzianych tytułów znalazła się bowiem płyta Ella&Louis duetu Ella Fitzgerald i Louis Armstrong, jedna z perełek tej wytwórni. Nic takiego się jednak nie stało – płyty były zapowiadane, przesuwane w czasie, odraczane. A pracy ma mnóstwo – w ostatnim półroczu uruchomił bowiem trzy, bardzo ważne, istotne nie tylko dla małego świata audio pomysły – UltraHD 32-bit Mastering, współpracę z inżynierami/dźwiękowcami dawnego Telarca, teraz Five/Four Productions oraz projekt sprzedaży muzyki wysokiej rozdzielczości przez internet. Jak mówię, UltraHD 32-bit Mastering to wspólne przedsięwzięcie FIM-u i Five/Four Productions. Miało ono swego rodzaju przedstart, płytę Lindy Rosntadt What News?, wydaną przez First Impression Music z logo Pure Analog i hasłem „32-bit 192 kHz Captured!”. Płyta przygotowana została wyłącznie przez FIM. A przecież jej historia sięga aż do 1977 roku, kiedy powstała, i znaczona jest wieloma Nagrodami Grammy za najlepsze płyty i najlepsze nagrania. Jej hasłem było „The Telarc Sound”. Na swoim koncie ma pionierskie wprowadzenie do techniki nagraniowej 20-bitowej rejestracji (pod koniec lat 80.), od 1996 roku nagrań 24-bitowych, a w XXI wieku nagrań DSD. |
W roku 2009, na skutek reorganizacji korporacji jej pododdział Telarc Records Group zwolnił dwudziestu sześciu pracowników i zakończył produkcję swoich własnych nagrań. Czterech z nich, kluczowych realizatorów, utworzyło niezależną firmę produkcyjno-nagraniową Five/Four Productions, Ltd. Byli to: zdobywcy nagrody Grammy, inżynierowie dźwięku Michael Bishop i Robert Friedrich, zdobywca nagrody Grammy, producent Thomas Moore oraz szef techniki Bill McKinney. Nowe płyty FIM-u wydawane są w USA (produkcja, mastering i tłoczenie). Dostępne są w dwóch wersjach: „regularnej” oraz Limited Edition, z metalową płytką noszącą logo UltraHD. Te drugie pochodzą z osobnych matryc, z których wykonuje się pierwszych 2000 egzemplarzy płyty, czyli tak, jak to ma miejsce przy XRCD. W nomenklaturze FIM-u to odpowiednik wcześniejszych płyt Ultra HD. W pierwszej kolejności wyszły następujące płyty:
I tak doszliśmy do trzeciej części, będącej otwarciem na przyszłość. Mowa o sprzedaży muzyki hi-res przez Internet. Po nieudanej przygodzie z kartami Flash wydawało się, że FIM na dobre pożegna się z tego typu pomysłami. A jednak nie – ucieka najwyraźniej do przodu.
Na koniec powiedzmy jeszcze o swego rodzaju „odprysku” tego, co robiła FIM. 28 października 2010 roku firma przesłała nam maila, w którym informowano, że na początku sierpnia Universal Music Group rozpoczęła sprzedaż płyt K2HD, przygotowywanych przez ten sam zespół inżynierów JVC, którzy przygotowują płyty K2HD dla First Impression Music. Płyty zostały wytłoczone przez Memory Tech, największą tłocznię wysokiej jakości w Japonii z opakowaniem podobnym do opakowania płyt FIM i LIM. Pierwszych 1000 kopii jest numerowanych.
Kontakt: Wojciech Pacuła |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
|
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity