No.85 maj 2011
- Referencyjny zestaw Advance Acoustic
- Cambridge Audio Azur 751BD – uniwersalny odtwarzacz Blu-ray 3D
- Monitor Audio GOLD GX – wstęga dla wszystkich!!!
- Fatman iTube 202 | iTube 302 – nowe lampowe integry
- Firestone – płać tylko za dźwięk!
- MCIntosh C50 – przedwzmacniacz/przetwornik D/A
- Perreaux SXV2 - przedwzmacniacz gramofonowy
- Perreaux - z Antypodów powrót po latach
- Supra Quadrax - nowe kable głośnikowe w konfiguracji Star Quad
- SYSTEM AUDIO SAXO - nowa seria kolumn
- Yter – kable Serblina
- VITUS AUDIO
- Zingali ZERO
Yter – kable Serblina
Za tą tajemniczą nazwą kryje się stosunkowo młoda włoska firma produkująca specjalistyczne przewody do zastosowań audio. Jednym z założycieli jest doskonale znany audiofilom Franco Serblin (do niedawna producent głośników Sonus Faber obecnie pod własnym nazwiskiem produkuje głośniki Ktema), natomiast głównym pomysłodawcą i projektantem - jego zięć Massimiliano Favella, specjalista metalurg. Pomysł opracowania przewodów zrodził się podczas prac nad kolumnami „Stradivari Homage”. Na liście oczekiwanych właściwości znalazło się między innymi szerokie pasmo przenoszonych częstotliwości przy zróżnicowanych poziomach mocy. I nie chodziło tutaj bynajmniej o jak najlepszą przewodność elektryczną w skali absolutnej, ale o fizyczną strukturę metalu, gwarantującą prawidłowy transfer informacji subtelnych i właściwe oddanie kontrastów dynamicznych. W tym celu opracowano specjalny stop eutektyczny srebra i palladu, określony przez producenta mianem: „dobrze wymieszanego stopu srebra”, oraz proces metalurgiczny, wykorzystujący m.in. trójstopniowe stapianie składników, wyciskanie na zimno w kąpieli wodnej i mechaniczne spoinowanie – łączenie przewodów z końcówkami. Prace wykonywane są ręcznie w specjalistycznym laboratorium, wyposażonym w piec indukcyjny z atmosferą argonową. Z materiałów producenta wynika, że uzyskany stop charakteryzuje się silną teksturą – wymuszoną strukturą. W praktyce oznacza to, że rozkład krystalitów wewnątrz struktury krystalicznej stopu ma rozkład Gaussa. Każdy przewodnik ma postać bardzo wąskiej wstęgi o przekroju 2,4 x 0,4 mm, lekko skręconej ruchem śrubowym i charakteryzującej się dobrze zrównoważonymi polami elektrycznym i magnetycznym, a także zminimalizowanym efektem naskórkowym. Izolacja wykonana z polimeru o dużej gęstości (PTFE) jest wypełniona od wewnątrz powłoką powietrzną. Całość pokrywa czarne poszycie z poliestru. Pod względem elektrycznym kable głośnikowe nie stwarzają wzmacniaczom większych problemów; mają znikomą pojemność – 73 pF (dla długości 5 m), rezystancję pętli – 0,185 Ω oraz indukcyjność utrzymaną na umiarkowanym poziomie – 45 μH. Dedykowane końcówki wykonano z tego samego stopu i są łączone z przewodami mechanicznie, bez konieczności ich lutowania. Natomiast do konfekcji interkonektów stosuje się wtyki WBT, a do kabla zasilającego – Furutechy. Przewody dostarczane są w małych stylowych skórzanych teczkach, a widełki w gustownym portfelu. Oferta firmy Yter obejmuje dwa rodzaje łączówek RCA i XLR – każda dostępna w dwóch długościach, podobnie przewód głośnikowy oraz kabel zasilający. Uzupełnieniem jest zestaw końcówek do przewodów głośnikowych oraz pokaźny ustrój akustyczny Flexum. Za łączówkę RCA, zależnie od długości 1 m lub 1,5 m, trzeba zapłacić odpowiednio 957 lub 1131 euro. Analogiczne XLR-y są nieco droższe – 1227 i 1473 euro. Przewód głośnikowy konfekcjonowany w dwóch długościach – odcinki 3 m lub 5 m – został wyceniony na 1065 lub 1290 euro, natomiast sieciówka na 945 euro. Komplet ośmiu widełek do wydatek rzędu 300 euro, zaś Flexum to 1605 euro za sztukę. Źródło: Grobel Audio |
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity