pl | en

Acoustic Revive – japońskie spojrzenie na element

Acoustic Revive to marka należąca do firmy SEKIGUCHI MACHINE SALES CO., LTD, wymyślona i prowadzona przez Kena Ishiguro. W jej ofercie znajdziemy kable połączeniowe, jednak głównym polem jej zainteresowań są tzw. akcesoria, które w tym przypadku wyrastają na równoprawny element systemu, wraz z elektroniką i kolumnami.

Jak mówi pan Ishiguro chodziło mu o to, aby muzyka była grana „nie tak, jakby była odtwarzana przez mechaniczne urządzenie”. „Tylko słuchanie naturalnie powstających dźwięków, bez wprowadzanych przez elektronikę artefaktów można usłyszeć to, co sobie zamierzył artysta.”
Jak mówi w wywiadzie dla magazynu „6moons.com”:
„Słuchałem The Beatles odkąd skończyłem czternaście lat. To był 1976 rok i to była dziesiąta rocznica przybycia Beatlesów do Japonii. Był to akurat czas ponownej popularności tego zespołu w Japonii i słuchałem ich muzyki przy użyciu boom-boxa. Chciałem jednak usłyszeć to w lepszej jakości. Audio w latach 70. było w moim kraju niezwykle popularne i sprzedawano to naprawdę wszędzie. Po szkole mogłem zatrzymać się w sklepie i posłuchać muzyki. Nie mogłem sobie pozwolić na hi-endowy system, kupiłem więc coś tańszego. Wydawałem wszystkie swoje pieniądze zarobione w dorywczych pracach, wszystkie swoje oszczędności na płyty analogowe i akcesoria, którymi mogłem poprawić jakość dźwięku mojego systemu.” [...]
„Lubię słuchać każdego rodzaju muzyki, począwszy od historycznych nagrań, po najnowsze realizacje muzyki popularnej. Chodzę również na koncerty i słucham muzyki na żywo kiedy tylko mogę. Ostatnio słucham dużo muzyki rock&roll z lat 60-80. Myślę, że muzyka rockowa z tego czasu wnosiła sporo kreatywnych elementów w procesie rejestracji, które można porównać z kreatywnością i sztuką, jaką można znaleźć w najlepszych rejestracjach jazzowych i klasycznych. Osobiście uważam, że jeśli system znakomicie odtwarza muzykę rock&roll, z łatwością odtworzy także muzykę z każdego innego gatunku”.

Pan Ken Ishiguro ma w swoim domu pięć systemów, na których sprawdza rodzaj zmian wprowadzanych przez produkowane przez niego elementy:

• Kolumny Westlake BBSM15F, wzmacniacze Pass Aleph 0 (x4), przedwzmacniacz Mark Levinson LNP-2L, odtwarzacz CD Wadia Pro & Wadia 21, przedwzmacniacz gramofonowy Goldmund PH3 oraz system analogowy Roksan Xerxes 20 & Artemiz & Shiraz;

• Kolumny Avalon Diamond, wzmacniacze Viola Bravo, DAC/PRE Goldmund Mimesis 21E, przedwzmacniacz Goldmund Mimesis 24ME, odtwarzacz CD Burmeister 979, przedwzmacniacz gramofonowy Connoisseur 4.0 Advance, system analogowy Roksan TMS & Graham Model 2.2 oraz wkładka Lyra Titan 2017S Special;

• Kolumny B&W 820 DX2 & 803 DX2 & HTM2D & ASW825, końcówki mocy Goldmund EIDOS 18x5, procesor AV Goldmund Mimesis 30 ME, odtwarzacz uniwersalny Esoteric UX-1 Special, zewnętrzny zegar Esoteric G-0RB oraz wyświetlacz Mitsubishi LVP2001;

• Kolumny Acoustic Energy AE2, końcówka mocy Macintosh MC602, przedwzmacniacz Hovland HP-100 dzielony odtwarzacz SACD Esoteric X-01 Special;

• Kolumny Sonus Faber Signam, Sonus Faber Musica I elektronika Bow Technology Wizard.
Platforma antywibracyjna powietrzna RAF-48

Wymiary:
Całość – W 486 x D 436 x H 48 mm (bez wentyla)
Górna platforma – W 447 x D 397 x H 15 mm
Waga: 4 kg
Udźwig: 60 kg

RAF-48 została zbudowana dokładnie w taki sam sposób, w jaki konstruuje się podstawy pod mikroskopy elektronowe, tyle że przy mniejszych nakładach finansowych. Jak wiadomo, powietrze jest znakomitym izolatorem antywibracyjnym, szczególnie jeśli porównamy je z gumą lub sprężynami.

Izolacyjne możliwości RAF-48 są niemal perfekcyjne i wpływają na polepszenie stosunku sygnału do szumu, zwiększenie rozdzielczości i teksturalności dźwięku. Dzieje się tak dzięki zmniejszeniu zniekształceń.
Wypełnienie powietrzem RAF-48 jest bardzo łatwe i wygląda, jak pompowanie dętki rowerowej, za pomocą pompki używanej też do pompowania piłek. Przez umieszczony na przedniej ściance wentyl można w każdej chwili dopompować powietrze tak, aby urządzenie było zawsze idealnie chronione przed drganiami.

Powietrzna izolacja, podobnie jak magnetyczna, w bardzo efektywny sposób odcina urządzenia od zewnętrznych źródeł drgań, jednak wciąż to, z czego dana podstawa została wykonana wpływa na dźwięk. Wynika to z prostego powodu – urządzenie wciąż kontaktuje się z konkretnym materiałem podstawy. Urządzenie drga samo z siebie, drgają silniki w CD i gramofonach, prąd płynący we wzmacniaczach itp. Wszystko to porusza górną platformę podstawy i jest odsyłane z powrotem do danego urządzenia.
RAF-48 wykonano z najlepszego materiału – fińskiej brzozy. Zdaniem pana Ishiguro ma ona najlepsze własności mechaniczne, a co za tym idzie dźwięk. Z kolei platformy z górnymi półkami wykonanymi ze szkła, akrylu, sklejki itp. kumulują wibracje i powodują, że dźwięk jest zgaszony i ma słabo zaznaczany bas.

Platforma antywibracyjna pod kolumny RST-38

• Wymiary: W 482 x H 38 x D 382 mm
• Wymiary platformy pod urządzeniem: W 432 x H 15 x D 332 mm
• Waga: 5,9 kg
• Udźwig: 100 kg

Idealna struktura podstawki pod kolumny pozwala na zgaszenie wibracji generowanych przez nie, przenoszonych przez podłogę. Niezależnie od materiałów i struktury materiałów użytych wewnątrz podstawy wibracje zawsze docierają co najmniej do górnej części podstawy, a to z kolei wpływa na dźwięk kolumn.
W RST-38, dzięki zastosowaniu niewielkich elementów krystalicznych wszystkie drgania są przez nie absorbowane i wygaszane.
Cząsteczki kryształów wygaszają drgania przez zamienienie ich w ciepło. Dzięki temu żadne drgania nie docierają do podłogi, a także nie wracają do kolumny.

Drewniane elementy RST-38 wykonane są ze sklejki z fińskiej brzozy.

Cena:
RAF-48 – 4990 zł (sztuka)
RFT-38 – 2490 zł (sztuka)


Źródło: Eter Audio