pl | en

ACCUPHASE Laboratories P-6100 stereofoniczny wzmacniacz mocy

Cechy szczególne:

• Moc w trybie stereofonicznym: 700 W/1 Ω (moc muzyczna), 440 W/2 Ω, 220 W/4 Ω i 110/8 Ω
• Moc w trybie monofonicznym (bridge): 1400 W/2 Ω (moc muzyczna), 880 W/4 Ω i 440 W/8 Ω
• Potężny układ zasilający z wydajnym transformatorem zasilającym i dwoma kondensatorami filtrującymi o pojemności 56 000 µF każdy
• Na przedniej ściance selektor wejść „Line/Balanced”, przełączający między wejściem RCA i XLR
• 4-stopniowy przełącznik ogólnego wzmocnienia (gain), minimalizujący szum całego systemu (MAX, -3 dB, -6 dB, -12 dB)
• Duże, analogowe wskaźniki mocy wyjściowej:
- tryb wskaźnika mocy chwilowej, wyłącznik podświetlenia
- tryb wskaźnika mocy szczytowej, z zatrzymaniem wskazania na 3 s (hold)
• Płytki drukowane wykonane z płytki epoksydowej, opartej na włóknie szklanym o niskiej stałej dielektrycznej i niskiej stratności
• Większa część ścieżek została pozłocona
• Całkowicie zbalansowany układ wzmacniający
• Przeprojektowany układ sprzężenia zwrotnego pozwala utrzymać niska impedancję wyjściową, dającą wyższe tłumienie (damping factor)
• Selektor trybu (Mode) daje łatwy dostęp do przełączania między trybami mono, stereo i bridge
• Solidne, bardzo wygodne zaciski głośnikowe

Opis

Pracujący w klasie AB model P-6100 to stereofoniczny wzmacniacz mocy (końcówka mocy) firmy Accuphase, mająca być nieco tańszą alternatywą dla flagowego wzmacniacza tej firmy P-7100. Wzmacniacz oparty jest na pracujących w końcówce tranzystorach typu MOS-FET i układach wstępnych na tranzystorach bipolarnych. W stopniu prądowym pracuje osiem par tranzystorów w układzie push-pull, pozwalając na oddanie 700 W mocy do 1 Ω (moc muzyczna), 440 W do 2 Ω, 220 W do 4 Ω i 110 W do 8 Ω. Urządzenie można zbridżować (mały przełącznik na tylnej ściance; w systemie będą wówczas potrzebne dwa P-6100, po jednym na kanał) i uzyskamy wówczas moc 1400 W przy 2 Ω (moc muzyczna), 880 W przy 4 Ω i 440 W przy 8 Ω.

P-6100 jest stereofoniczną wersją świetnie przyjętych monobloków M-6000, które są flagowcami tej japońskiej firmy. Jego układ od początku do końca ma topologię zbalansowaną, z kolejną wersją układów MCS+, a także prądowym sprzężeniem zwrotnym, minimalizującym szumy, bez wprowadzania zniekształceń fazowych. Przy jego budowie użyto tylko wyselekcjonowane elementy elektroniczne oraz drogie materiały, z których skonstruowana jest obudowa. Jak wspomnieliśmy, w stopniu prądowym zastosowano tranzystory typu OS-FET. Tranzystory te znane są ze znakomitej charakterystyki częstotliwościowej oraz wysokiej impedancji wejściowej, redukującej obciążenie, z jakim pracuje wcześniejszy stopień wzmocnienia. Warto zwrócić także uwagę na ich fantastyczną stabilność temperaturową. W każdym kanale P-6100 znajdziemy 16 takich tranzystorów, pracujących w równoległym układzie push-pull, po 8 w każdej gałęzi. Potężne radiatory po obydwu stronach obudowy zapewniają bardzo efektywne chłodzenie stopnia końcowego, a więc zachowanie stabilności temperaturowej, tak ważnej w układach wzmacniających. Pozwala to oddać aż 770 W (moc muzyczna) na kanał do niezwykle wymagającego obciążenia 1 Ω, przy którym większość wzmacniaczy się pali, albo wyłącza. Progresja mocy, czyli podwajanie jej przy każdym zmniejszeniu impedancji obciążenia o połowę mówi o fantastycznej wydajności prądowej zasilacza (niskiej impedancji źródła), mówi o tym, że wzmacniacz jest w stanie wysterować każde, nawet najtrudniejsze kolumny. Jest to możliwe dzięki potężnemu transformatorowi toroidalnemu, zamkniętemu w solidnej, aluminiowej obudowie z radiatorami, chłodzącymi toroid, a także dwóm potężnym kondensatorom filtrującym napięcie zasilające, każdy o pojemności 56 000 µF. Aby urządzenie było możliwie jak najbardziej uniwersalne, przy wejściu zbalansowanym umieszczono przełącznik pozwalający wybierać między pinem „gorącym” nr 2 i nr 3. To ostatnie ustawienie jest charakterystyczne dla urządzeń japońskich (Accuphase, Luxman, Marantz), a kiedyś także USA.

Dane techniczne:
• Moc ciągła (w paśmie 20 Hz-20 kHz, obydwa kanały wysterowane):
Tryb stereofoniczny
700 W/1 Ω (moc muzyczna)
440 W/2 Ω
220 W/4 Ω
110 W/8 Ω
Tryb monofoniczny
1400 W/2 Ω (moc muzyczna)
880 W/4 Ω
440 W/8 Ω
• THD (wysterowane obydwa kanały):
Tryb stereofoniczny
0,05 % (2 Ω)
0,03 % (4-16 Ω)
Tryb monofoniczny: 0,03 % (4-16 Ω)
• Zniekształcenia intermodulacyjne: 0,01 %
• Pasmo przenoszenia:
20-20 000 Hz przy pełnej mocy (+0, -0,2 dB)
0,5-160 000 Hz przy 1 W (+0, -3 dB)
• Gain: 28 dB (z selektorem Gain na ‘max’)
• Tłumienie: 500 (zarówno w trybie stereo, jak i mono)
• Czułość wejściowa:
Tryb stereofoniczny (8 Ω)
Dla pełnej mocy wyjściowej: 1,18 V
Dla mocy 1 W: 0,11 V
Tryb monofoniczny (8 Ω)
Dla pełnej mocy wyjściowej: 2,36 V
Dla mocy 1 W: 0,11 V
• Impedancja wejściowa:
XLR – 40 kΩ
RCA – 20 kΩ
• Stosunek S/N:
120 dB (selektor ‘Gain’ na ‘max’)
125 dB (selektor ‘Gain’ na ‘-12 dB’)
• Pobór mocy:
170 W bez sygnału wejściowego
670 W (max, wg normy IEC-60065)
• Wymiary (WxHxD): 465 x 221 x 499 mm
• Waga: 42,7 kg

Cena: 48 900 zł


Źródło: Nautilus Hi-End