pl | en

NÓŻKI ANTYWIBRACYJNE

Graphite Audio
IC-35 PREMIUM

Producent: GRAPHITE AUDIO
Cena (w czasie testu): 3699 zł/3 szt.

Kontakt:
Przez formularz na stronie internetowej
contact@graphiteaudio.com


GRAPHITEAUDIO.com

» MADE IN POLAND

Do testu dostarczyła firma: GRAPHITE AUDIO


Test

tekst WOJCIECH PACUŁA
zdjęcia „High Fidelity”, Graphite Audio

No 234

16 października 2023

˻ PREMIERA ˼

Graphite Audio jest młodą polską marką, powstałą w 2020 roku po wielu latach prac and kolejnymi rozwiązaniami antywibracyjnymi. Jej założycielem i konstruktorem jest SZYMON RUTKOWSKI. W ofercie firmy znajdziemy platformy, stożki oraz podkładki antywibracyjne PREMIEROWO testujemy nóżki antywibracyjne IC-35 w wersji PREMIUM.

IERWSZYMI PRODUKTAMI, które polska firma oferowała były podstawki antywibracyjne pod urządzenia i kolumny, które wciąż stanowią trzon jej oferty. Model IC-35 Premium ma postać stożków o średnicy ϕ 35 mmi wysokości 30 mm, do których dołączono podstawki, co odróżnia je od „zwykłych” IC-35. Producent do kompletu oferuje również stosowne podkładki, ale uważa, że najlepiej sprawdzają się one postawione bezpośrednio na podłodze lub stoliku. Podstawki są całkiem pokaźne, mimo że nie unoszą urządzeń zbyt wysoko.

Jak pisaliśmy przy okazji testu platformy antywibracyjnej Classic 100 Ultra, podstawowym materiałem, który konstruktor wybrał do swoich produktów jest polimer z domieszką grafitu. Jak wówczas pisał w mailu do redakcji:

Najpierw były prace nad odpowiednim materiałem i kompozycją, kiedy już byłem zadowolony z materiału, który w odpowiednich proporcjach zawiera grafit, nazwa marki dzięki kolorowi i kompozycji.

Po niezliczonych testach produktów dostępnych na rynku, które w głównej mierze są wykonane z różnych metali, naszą uwagę zwróciły tworzywa sztuczne i polimery (wszystkie wyróżnienia – red.). Znalezienie odpowiedniej mieszanki składników, która nie tylko będzie miała odpowiednie właściwości, ale co najważniejsze, przybliży nas do osiągnięcia jak najbardziej angażującego i naturalnego dźwięku, zajęło nam około pięciu lat.

| Grafit

GRAFIT JEST JEDNĄ z czterech alotropowych odmian węgla, obok diamentu, fulerenów i grafenu. Nie wchodząc głęboko w szczegóły, sięgnijmy po podstawy opisane na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZIE):

Grafen tworzy najbardziej stabilną strukturę węgla. Jego sieć zbudowana jest z płaskich warstw ułożonych jedna nad drugą. Każda warstwa przypomina strukturę plastra miodu. Atomy węgla są ułożone w regularne sześciokąty o wspólnych bokach. W obrębie każdej warstwy atomy są połączone silnymi wiązaniami kowalencyjnymi z trzema sąsiednimi atomami tego pierwiastka. Natomiast między warstwami występują tylko słabe oddziaływania (van der Waalsa), dlatego kryształy grafitu są miękkie i łatwo dają się łupać.

Odległości między płaszczyznami są niemal 2,5 razy większe niż długości wiązań między atomami węgla w pierścieniach, stąd siła wiązań między warstwami jest mała. Dlatego poszczególne warstwy grafitu stosunkowo łatwo się rozdzielają, co wykorzystujemy za każdym razem, przyciskając ołówek do kartki papieru.

ZPE.gov.pl, dostęp: 12.10.2023.

POLSKI PRODUCENT WYKORZYSTAŁ szczególne właściwości mechaniczne grafitu, czyli niezwykłą miękkość, wysoką odporność na nacisk, a z drugiej strony wysoką podatność na rozciąganie. Ważna jest także duża przewodność cieplna, co w produktach bazujących na wygaszaniu drgań poprzez emisję ciepła jest bardzo pożądane. Ponieważ materiał ten jest bardzo kruchy, nie da się go używać samodzielnie. Polski producent wybrał więc jedną z odmian polimeru, którą domieszkuje grafitem .

IC-35 Premium

WERSJA PREMIUM NÓŻEK IC-35, którą państwu prezentujemy, jest najnowszym dodatkiem do katalogu firmy Graphite Audio. Choć, jak mówiliśmy, nie jest tak całkiem nowym produktem. To, obecne w jej ofercie od jakiegoś czasu stożki IC-35, ale teraz z dopasowanymi do nich podkładkami. Dopiero taki zestaw, jak mówi pan Rutkowski, pokazuje pełnię możliwości jego produktów.

»«

| Kilka prostych słów…

SZYMON RUTKOWSKI
właściciel, konstruktor

TESTY PRZERÓŻNYCH MATERIAŁÓW rozpoczęły się w 2017 roku, 2018 rok został w pełni poświęcony eksploracji plastików i polimerów, a w 2019 wypracowana została ostateczna wersja polimeru, z którego wykonane są akcesoria Graphite Audio. 2020 rok przyniósł pandemię oraz premierę podstawowej wersji stożków IC-35 Isolation Cones, podkładek pod kolce ISSB-40 Isolation Speaker Spike Bases oraz podkładek pod kable CIS-35. Pierwsze sto zestawów stożków rozeszło się w przeciągu dwóch miesięcy, głównie dzięki poczcie pantoflowej wśród użytkowników.

Testowane w „High Fidelity” stopy zawdzięczamy eksperymentom użytkowników, którzy zaczęli łączyć stożki IC-35 z bazami ISSB-40 wchodząc dzięki temu, jak piali, na kolejny poziom jakościowy i którzy dzielili sie swoimi obserwacjami w internecie. Ostatecznie IC-35 Premium łączący trzy stożki IC-35 oraz trzy bazy ISSB-40 zadebiutował w grudniu 2021 roku z miejsca stając się bestsellerem w naszej ofercie.

⸜ Zdjęcie jednego z ostatnich prototypów wykonanego na obrabiarce manualnej. W tle IC-35 już wykonane na obrabiarkach numerycznych.

Akcesoria te wykonane są ze specjalnego polimeru, który swój kolor zawdzięcza domieszce grafitu w ściśle określonej, wyeksperymentowanej przez nas, ilości. Nazwa marki Graphite Audio zainspirowana kolorem ostatecznej wersji materiału. SR

»«

MATERIAŁY FIRMOWE MÓWIĄ, że IC-35 Premium, podobnie jak IC-35, „absorbują i zmniejszają mechaniczną energię oraz rezonanse” zakumulowane w obudowie urządzeń oraz „izolują je od zewnętrznych wibracji oraz powierzchni na których stoją”. Jak już mówił ich konstruktor, dodanie do stożków podkładek z tego samego materiału nie tylko „daje nowy poziom naturalności” w odtwarzanej muzyce, ale i chroni stoliki (półki) od zarysowania. Producent zwraca uwagę na to, aby podstawki stały bezpośrednio na sztywnej powierzchni, bez pośrednictwa miękkich podkładek.

Nóżki przeznaczone są, jak czytamy, do stawiania na nich wszelkiego rodzaju komponentów audio, takich jak wzmacniacze, przedwzmacniacze, wzmacniacze zintegrowane, odtwarzacze CD/SACD, przetworniki cyfrowo-analogowe, odtwarzacze plików, zasilacze, dystrybutory zasilania itp. Zestaw trzech nóżek może unieść urządzenie o wadze do 50 kg.

Na koniec dodajmy, że podstawki IC-35 Premium przychodzą w ładnym, bezpretensjonalnym pudełeczku z kartonu, wypełnionym dociętą odpowiednio pianką.

ODSŁUCH

⸜ JAK SŁUCHALIŚMY • Nóżki antywibracyjne Grahite Audio IC-35 Premium zostały przetestowany w systemie referencyjnym „High Fidelity”. Stopy (nóżki) antywibracyjne testuję w swoim systemie zawsze w ten sam sposób – pod źródłem sygnału, czasem wspomagając się innymi urządzeniami. Tym razem przetestowałem je pod odtwarzaczem SACD Ayon Audio CD-35 HF. Kiedy do testu trafia zestaw trzech nóżek, ustawiam je w trójkącie, z jedną nóżką z przodu i dwoma z tyłu.

W czasie testu przenoszę odtwarzacz, jego połączenia muszą być elastyczne. W tej roli występują u mnie interkonekty Crystal Cable Absolute Dream, a odtwarzacz zasilany jest przez kabel Harmonix X-DC350M2R Improved-Version. Porównanie polegało na odsłuchu tego samego fragmentu utworu (2 min.) na nóżkach odniesienia – Divine Audio Galileo – i przeniesieniu go na testowane nóżki. Nóżki odniesienia i testowane stały na górnych, węglowych blatach stolika Finite Elemente Pagode Edition Mk II.

» Płyty użyte w teście ⸜ wybór

⸜ MAYO NAKANO PIANO TRIO, Miwaku, Briphonic BRPN-7007GL, Extreme Hard Glass CD-R (2017); więcej → TUTAJ.
⸜ REYNA QOTRUNNADA, Passion, Master Music MMXR24001, XRCD24 (2019), recenzja → TUTAJ.
⸜ CZESŁAW NIEMEN, Katharsis, Polskie Nagrania „Muza”/Warner Music Poland 9 77373 3, „Limited Edition SACD Hybrid”, SACD/CD (1978/2023).
⸜ MADONNA Ray of Light, Maverick | Warner Bros. Records 9362-46847-2 | WE 852, CD (1998); więcej → TUTAJ.
⸜ GEORGE MICHAEL, Older, Epic | Aegean/Sony Music Labels SICP-31544-5, 2 x Blu-spec CD2 (1996/2022) ⸜ recenzja → TUTAJ.

»«

STOŻKI, KOLCE, SZPILKI – to w audio klasyczne wybory jeśli chodzi o kształt elementów odprzęgających. Wykorzystuje się w nich mechaniczne własności tego typu kształtów i tego, jak rozchodzi się w nich impuls. Producenci, jak mówiłem, nazywają je „mechanicznymi diodami”, które w jedna stronę transmitują impuls szybciej niż w drugim. Powszechność tego typu rozwiązań bierze się, jak sądzę, z niskiego kosztu ich wykonania i z dobrych wyników, które można dzięki nim osiągnąć.

Mnie jednak od dawna to rozwiązanie nie przekonuje. O wiele lepiej sprawdzają się – powtarzam, to moje zdanie, a nie aksjomat – elementy antywibracyjne oparte na łożyskach tocznych, czy to w postaci kulek pomiędzy dwoma powierzchniami, czy jako łożyska boczne. Po raz pierwszy słyszę jednak stożki, które nie przynoszą osuszenia i jazgotliwości, czyli cech, które zawsze słyszę z kolcami.

IC-35 Premium zagrały bowiem płytę MAYO NAKANO PIANO TRIO pt. Miwaku w miękki i gęsty sposób. Od razu słychać było, że stożki Graphite Audio mają swój „charakter”, że prowadzą dźwięk w konkretnym kierunku. I był to dobry kierunek. To dlatego zarówno kontrabas na tej płycie, jak i stopa perkusji miały charakterystyczne połączenie masy i tłumienia, jak z blisko ustawionych mikrofonów w małej przestrzeni. Wersja tej płyty na szklanym podkładzie, którą odtwarzałem, pokazuje to szczególnie mocno, a stożki jeszcze ten element lekko pchnęły do przodu.

A to dlatego, że prezentują one materiał muzyczny w ciepły sposób. Nie będę mówił o tym „dookoła”, a powie wprost: ten element antywibracyjny zmniejsza w dźwięku jaskrawość i tonuje wyższą średnicę. I blachy perkusji, i góra fortepianu miały masę i dźwięczność, a mimo to momentalnie wiedziałem, że w przekazie pokazała się jakaś miękkość, jedwabistość. Bez spowolnienia, to nie ten przypadek, ale – jednak.

Sięgając po płytę REYNA QOTRUNNADA Passion spodziewałem się dużego wokalu – i taki otrzymałem. Oczekiwałem dużego fortepianu – i tak też on zabrzmiał. Z nóżkami Graphite Audio obydwa źródła dźwięku były jeszcze większe niż z nóżkami odniesienia. A to dlatego, że IC-35 Premium przybliżają przekaz w kierunku słuchacza. Nie wypychają go przed kolumny, a zagęszczają „akcję”, że tak powiem, czyli mocniej wypełniają pierwszy plan.

To dlatego wydarzenia muzyczne mają wysoką temperaturę emocjonalną. Dzieje się tak ze wszystkimi płytami, jest to więc właściwość samych stożków. Ach, jak wspaniale dzięki temu zabrzmiało nagranie ˻ 9 ˺ Epitafium (pamięci Piotra) z płyty Katharsis CZESŁAWA NIEMENA! To jeden z moich trzech najbardziej ukochanych tytułów tego artysty i jeden z najbardziej przeze mnie przeżywanych utworów. Problemem do tej pory było to, że w wersji winylowej znajduje się on tuż przy wyklejce, przez co nie brzmi najlepiej. Zaś wersja cyfrowa nigdy do mnie nie przemawiała.

Master przygotowany przez Damiana Lipińskiego na potrzeby wydania SACD jest zupełnie inny, po prostu znakomity. W piątek odebrałem całą piątkę płyt Niemena, a odsłuch rozpocząłem w poniedziałek, w teście nie mogło więc zabraknąć muzyki tego niesamowitego człowieka. W każdym razie, nóżki Graphite Audio zachowały wspaniałą spójność i organiczność brzmienia słuchanej płyty. Bardzo ładnie zabrzmiały również blachy perkusji rozpoczynające wspomniany utwór.

Całość była cieplejsza i bardziej stonowana niż z nóżkami odniesienia. Atak sygnału był z nimi mocniejszy i bardziej jednoznaczny. Ale to część „pakietu”, jaki z sobą do systemu wnoszą testowane stożki. A chodzi w nim bardziej o pokazanie spójności dźwięku niż o selektywne rozbicie go na elementy pierwsze To bardziej „winyl” niż „taśma”, jeśli wiecie państwo, co mam na myśli. Czyli absolutnie fizjologiczny dźwięk z akcentem na pełne podtrzymanie niż na atak.

To przesunięcie nie jest jednak zniekształceniem. Mówimy bowiem o przemyślanym, udanym produkcie który znakomicie podkreśla barwy, który łączy z sobą poszczególne dźwięki kreując duży, szeroki przekaz. Także scena dźwiękowa jest ze stożkami Graphite Audio szeroka i, kiedy trzeba, dźwięki nas otaczają. Tak było, dla przykładu w ˻ 9 ˺ Frozen, chyba najbardziej znanym utworze z płyty Ray of Light MADONNY. Zaczynające się po dziewiętnastej sekundzie dźwięki przechodzące z przodu sceny za nasze głowy, później zwielokrotnione, zabrzmiały mocno, wyraźnie i niezwykle przestrzennie.

Przekaz, tak generalnie, był niezwykle przyjemny. A to dzięki połączeniu wszystkich elementów o których mówiłem. Niski bas był lekko zrolowany i nie miał tak wyraźnej definicji, jak z nóżkami odniesienia. Jeśli wymagamy od systemu wysokiego stopnia selektywności, to być może trzeba jednak sięgnąć po klasyczne, metalowe stożki. Te od Graphite Audio nie zamazują obrazu dźwiękowego, nie rozmywają ataku czy wygaszenia. Jest inaczej. Pokazują te elementy znakomicie, tyle tylko że nasycają podtrzymanie, dlatego wydaje się nam, że to jest dla nich najważniejszy element.

A przecież ˻ 2 ˺ Fastlove z płyty GEORGE’a MICHAELA Older, wydanej w zeszłym roku w bardzo dobrym remasterze na krążku Blu-spec CD2, był energetyczny, szybki i miał funkujący Groove (więcej o tej wersji → TUTAJ). Co ważne, słuchając jej z odtwarzaczem na stożkach IC-35 Premium dostałem wszystko to, co w niej najważniejsze, czyli z jednej strony dużo góry – Michael lubił długie, jasne pogłosy – ale i mocną podstawę basową.

Materiał ten został zarejestrowany na twardodyskowym rejestratorze RADAR, który brzmiał – jak się zgadzają muzycy i realizatorzy – jak magnetofon analogowy, z lekkim zmiękczeniem basu, ociepleniem wysokiej góry, ale i swego rodzaju gładkością (więcej o tej technice → TUTAJ). I właśnie te cechy zostały przez testowane nóżki podkreślone, jeszcze mocniej dopalone.

Podsumowanie

DO JAKIEGO SYSTEMU będą pasowały nóżki IC-35 Premium? – Do każdego, byle dobrego. Dają ciepło, dają aksamitność, dają też wysoką energię. Dźwięk jest z nimi nasycony emocjami i „burzliwy”, jeśli tak mogę powiedzieć. Burzliwy w tym sensie, że przed nami, w oknie pomiędzy kolumnami, dużo się dzieje, kłębią się w nim dźwięki, tworząc duży, naładowany „elektrycznie” przekaz.

Ale też maję te stożki swoją własną „agendę”. Raczej ocieplają dźwięk niż rozjaśniają, bardziej akcentują niski środek niż jego wyższą część. Pozwalają wybrzmieć niskiemu basowi, choć bez wyraźnej definicji na jego samym dole. Wysoką górę pokazują z energią, ale też z aksamitnym zaobleniem ataku. Są w tym wszystkim konsekwentne i spójne wewnętrznie. To przemyślany, dobrany w wyniku odsłuchów sposób przekazu, który powoduje, że płyty nabierają masy, ciężaru i – w ostateczności – sensu.

Dane techniczne (wg producenta)

Zestaw: 3 stożki + 3 podstawki
Wysokość: 35 mm
Średnica ϕ stożka: 35 mm
Średnica ϕ podstawki: 40 mm
Maksymalne obciążenie: 50 kg/zestaw 3 stożków

  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl


System referencyjny 2023



|1| Kolumny: HARBETH M40.1 |TEST|
|2| Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom)
|3| Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III |TEST|
|4| Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 |TEST|
|5| Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710
|6| Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
|7| Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) |TEST|

Okablowanie

Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|
Interkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST|
Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ|

Zasilanie

Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|
Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST|
Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST|
Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST|
Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST|
Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST|
Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST|
Filtr pasywny EMI/RFI (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST|

Elementy antywibracyjne

Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)
Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST|
Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
Nóżki pod testowanymi urządzeniami:
  • PRO AUDIO BONO Ceramic 7SN |TEST|
  • FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
  • HARMONIX TU-666M „BeauTone” MILLION MAESTRO 20th Anniversary Edition |TEST|

Analog

Przedwzmacniacz gramofonowy:
  • GRANDINOTE Celio Mk IV |TEST|
  • RCM AUDIO Sensor Prelude IC |TEST|
Wkładki gramofonowe:
  • DENON DL-103 | DENON DL-103 SA |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Madake |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Zero |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Shilabe |TEST|
Ramię gramofonowe: Reed 3P |TEST|

Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition

Mata:
  • HARMONIX TU-800EX
  • PATHE WINGS

Słuchawki

Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|

Słuchawki:
  • HiFiMAN HE-1000 v2 |TEST|
  • Audeze LCD-3 |TEST|
  • Sennheiser HD800
  • AKG K701 |TEST|
  • Beyerdynamic DT-990 Pro (old version) |TEST|
Kable słuchawkowe: Forza AudioWorks NOIR HYBRID HPC |MIKROTEST|