pl | en

WYWIAD

MATEUSZ JUJKA

Firma: Pylon Audio
Stanowisko: prezes zarządu

Kontakt:
ul. Powstańców Wlkp. 1
63-200 Jarocin | POLSKA


→ www.PYLONAUDIO.pl

JAROCIN ⸜ Polska


WYWIAD

rozmawiał WOJCIECH PACUŁA
zdjęcia Pylon Audio | Wojciech Pacuła


No 221

1 września 2022

Pylon S.A. to firma powstała w maju 2011 roku. Jest ona największym środkowoeuropejskim producentem kolumn głośnikowych i obudów sprzedawanych pod marką PYLON AUDIO. Co więcej, jest też producentem obudów, które zamawia wiele znanych firm z Europy (i nie tylko). Ma własną, nowoczesną komorę bezechową, samodzielnie produkuje też przetworniki, które stosuje w wielu swoich konstrukcjach.

IERWSZYMI KOLUMNAMI PYLON AUDIO, które usłyszałem stały się jej przepustką do świata audio. Model Pearl 20 został zaprezentowany w 2011 roku (więcej → TUTAJ). Były to niewielkie kolumny podłogowe, z dwoma głośnikami produkcji firmy Tonsil. Były bardzo przystępne cenowo i, jak się okazało, oferowały świetny dźwięk. Pearl 20 były pierwszymi konstrukcjami Pylon Audio, a firma debiutowała właśnie na łamach „High Fidelity”.

Od tamtej pory zmieniło się w jej działalności tak wiele, że właściwie nie wiadomo od czego zacząć: od nowej fabryki, własnej komory bezechowej, a może od tego, że projektuje i produkuje teraz znaczącą większość, stosowanych przez siebie, przetworników. Jest na tyle dużą i sprawną firmą, że nie ma jej w Polsce do kogo porównać – to jedyna taka, wielkoseryjna, produkcja kolumn głośnikowych w naszym kraju. To jednocześnie firma, która stale coś poprawia, unowocześnia, a do tego dużą część środków inwestuje z powrotem w fabryce.

⸜ Z wizytą w „High Fidelity”: MAREK KOSTRZYŃSKI, szef inżynierów Pylon Audio, oraz MATEUSZ JUJKA, prezes zarządu Pylon S.A.

Jej najnowszym produktem są kolumny JADE 20, których test znajdziecie państwo w tym samym wydaniu naszego magazynu i które znalazły się na jego wrześniowej okładce. Z MATEUSZEM JUJKĄ, prezesem zarządu spółki Pylon S.A., rozmawia WOJCIECH PACUŁA.

»«

WOJCIECH PACUŁA Powiedzcie proszę, jak przeżyliście pandemię – jest lepiej, gorzej, inaczej?
MATEUSZ JUJKA Inaczej. Okres pandemii charakteryzował się dużą zmiennością, a dynamika sprzedaży systemów audio była różna w zależności od okresu trwania pandemii.

Początek był bardzo trudny. Właściwie z dnia na dzień, cały rynek zahamował, a my stanęliśmy przed wieloma trudnymi decyzjami. To był moment, w którym cały świat wprowadził lockdown, klienci nie odbierali zamówionego towaru. Płynność finansowa firmy została przez to brutalnie zaburzona – z jednej strony klienci nie płacili, nie składali nowych zamówień, z drugiej pozostały stałe obciążania i koszty, które trzeba jakoś ogarnąć.

Szczęśliwie, po pierwszym dużym szoku, popyt wrócił. I nagle okazało się że znacząco większym problemem były kwarantanny dla osób chorych i mających kontakt z chorymi. Obawialiśmy się, że połowa załogi pójdzie na kwarantannę i cała produkcja stanie. Musieliśmy wdrożyć system podzielenia firmy na segmenty, aby jak najbardziej ludzi od siebie odseparować.

Ciekawostką jest to, że pandemia zaburzyła sezonowość sprzedaży produktów audio. Zazwyczaj w okresie wakacyjnym notujemy niższe wpływy. Wynika to z tego, że ludzie po prostu korzystają z wakacji i nie myślą o słuchaniu muzyki w domu. Pandemia przyczyniła się do tego, że większość z nas nigdzie nie wyjeżdżała, została w domu i zaczęła szukać dla siebie nowej muzyki. Ten rok pokazuje jednak, że chyba wracamy do normy sprzed pandemii.

⸜ Pylon Audio PEARL – model z 2011 roku

WP Wiem, że ciągle inwestujecie – jakie są wasze najnowsze nabytki?
MJ Obecnie nasze inwestycje skupiają się na trzech płaszczyznach: zwiększenia produktywności, na odnawialnych źródłach energii i na aktywnych systemach głośnikowych.

Właśnie zakończyliśmy budowę drugiej kabiny lakierniczej. Obecnie posiadamy więc dwie, wydajne lakiernie. Przed nami natomiast instalacja pierwszej automatycznej szlifierni, specjalnie zaprojektowanej z myślą o naszych potrzebach. Od dłuższego czasu rozważaliśmy wdrożenie robotów do niektórych prac. Budowa zestawów głośnikowych, ich obudów, w dużym stopniu wymaga pracy ręcznej. Uważamy jednak, że dużą jej część uda się zautomatyzować. Wciągu następnych pięciu tygodni powinno być wdrożone robotyczne ramię szlifujące każdą obudowę w systemie pracy ciągłej. Jesteśmy bardzo podekscytowani tym rozwiązaniem. Efektem powyższych wdrożeń powinno być zwiększenie mocy produkcyjnych nawet o 50%.

Sytuacja związana ze wzrostem kosztów energii zmusiła nas do dywersyfikacji jej źródeł. Podjęliśmy decyzję o instalacji paneli słonecznych o powierzchni 200 m2. Obecnie są już prowadzone prace, które zmieniają dach fabryki w prawdziwą farmę słoneczną. Energia wyprodukowana w ten sposób będzie w pierwszej kolejności służyła do zaspakajania naszych potrzeb energetycznych. Muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się, że dach fabryki zostanie prawie w całości zajęty panelami.

Ostatni cel to przyspieszenie realizacji projektów zestawów głośnikowych aktywnych. Do tej pory marka Pylon Audio funkcjonowała wyłącznie na rynku zestawów głośnikowych pasywnych. Mamy opracowane konstrukcje, i chcemy je wdrożyć do produkcji jeszcze w tym roku.

WP W jakim procencie wykorzystujecie obecnie swoją nową komorę bezechową? Jakieś plany z nią związane?
MJ W kabinie bezechowej sprawdzamy każdy nowy projekt i tam zbieramy dane. Kabina to szczególne narzędzie i zawsze robi wrażenie, gdy się do niech wchodzi. To potężna konstrukcja o wymiarach zewnętrznych 10 x 10 x 10 m, a samo pole robocze wynosi 6 x 6 x 6 m. Zainstalowaliśmy w niej ponad cztery tysiące klinów akustycznych. Co do planów wobec kabiny bezechowej, to planujemy większe jej wykorzystanie w zakresie promocji marki i świata audio. Pierwsze plany już się wykluwają :)

⸜ Pylon Audio JADE 20- model z roku 2022

WP Wiem, że wykonujecie obudowy dla wielu producentów z Europy – jak wygląda taka współpraca? Kto do kogo się odzywa? Czy montujecie również zwrotnice?
MJ Nasza produkcja jest skupiona na obudowach do zestawów głośnikowych. Znamy i – co ważniejsze – rozumiemy filozofię świata audio. Wiemy, czego oczekują od nas klienci docelowi. Stąd nasza współpraca z innymi producentami audio przebiega bardzo sprawnie. Mają w nas solidnego partnera, któremu nie trzeba tłumaczyć wszystkich niuansów i oczekiwań.

Nasza oferta dotyczy produkcji obudów oraz montażu kompletnych zestawów głośnikowych. Dla niektórych klientów wykonujemy również, produkowane od A do Z w Jarocinie, zwrotnice. Co ciekawe, w wielu przypadkach dostarczamy i instalujemy nasze głośniki w obudowach, które zamawiają.

Prowadzimy aktywną politykę sprzedażową, choć dość często niektóre firmy zgłaszają się do nas z polecenia obecnych klientów. To zawsze cieszy. Udało nam się zbudować renomę producenta wysokiej jakości obudów. Niektórzy z naszych klientów zazdrośnie strzegą tajemnicy, kto jest ich podwykonawcą, nie chcąc się dzielić naszymi mocami produkcyjnymi. To naprawdę miła laurka.

WP Przejdźmy do waszego najnowszego projektu – skąd wziął się pomysł na Jade 20?
MJ Stale rozwijamy różne linie produktowe. I chcemy pokazywać nasze rozwiązania w różnych segmentach audio. Nasz dział R&D ma pełne ręce roboty. Poprzednio zaprezentowaliśmy wysokoskuteczny model Amber MK II, a także całą linię Jasper. Natomiast dziś jest nim model vintage w postaci Jade 20. To przyjemna dla oka konstrukcja o mocnym, ale barwnym i przestrzennym dźwięku. Pierwsza partia Jade 20 została cała wykupiona. Teraz czekamy na feedback z rynku.

WP Poza wyglądem co jest w nich szczególnego?
MJ Jade 20 są nawiązaniem do vintage'owych rozwiązań z początków ery audio, ale zaprezentowanych w nowoczesnej wersji. Jest to klasyczny dwudrożny układ głośników z dużym wooferem, oparty o celulozową membranę z nowoczesnym układem magnetycznym, także driverem kompresyjnym z tubą. Zaletą takiego rozwiązania jest duża powierzchnia drgająca przetworników, zapewniająca swobodę i skalę dźwięku.

⸜ Wnętrze komory bezechowej, wybudowanej przez firmę Pylon na jej potrzeby

WP Czy to według was kolumny „przeznaczone" do wzmacniaczy lampowych?
MJ Tak, ale nie do wszystkich. Zestawy tubowe sprzed lat stawiały na wysoką skuteczność ze względu na dostępne wówczas wzmacniacze o małej mocy, często kilku watów. W takim rozwiązaniu obudowa zestawu musi być nieuchronnie odpowiednio większa.

Przy projekcie Jade 20 zależało nam na zdrowym połączeniu możliwie kompaktowej bryły ze skutecznością. Z tego względu polecamy łączyć kolumny Jade 20 z nieco mocniejszymi lampowymi wzmacniaczami typu push-pull (np. Fezz Audio Titania), ale już niekoniecznie z konstrukcjami single-ended, opartymi na lampach typu 2A3 lub 300B.

WP Opowiedzcie proszę coś bliżej o ich budowie.
MJ Kolumny otrzymały klasyczną prostopadłościenną obudowę wykonaną z grubych płyt MDF, z dodatkowymi kratownicami i wzmocnieniami wewnątrz w celu wyeliminowania wszelkich drgań.

Całość pokryta jest naturalnym fornirem orzecha amerykańskiego z dodatkowym wykończeniem olejowoskiem. Naszym zdaniem nadaje on piękną barwę i uwidacznia rysunek drewna, zabezpieczając całość przed środowiskiem zewnętrznym. Ciekawy jest też szczelinowy tunel bas-refleks umieszczony z przodu w celu ułatwienia ustawienia w pomieszczeniu. Dodatkowe podstawki nadają lekkie pochylenie obudowy i odpowiadają za optymalizację kąta odsłuchu zestawu.

WP Tuba głośnika wysokotonowego w egzemplarzu, który miałem w teście była wykonana w 3D - wersja produkcyjna będzie inna? Jak liczyliście krzywiznę tuby?
MJ Technologię druku 3D wykorzystujemy również do produkcji tuby w wersji produkcyjnej. Zapewnia ona bardzo dobre właściwości, porównywalne, a niekiedy przewyższające, technologię wtryskową. W trakcie prac nad jej konstrukcją do Jade 20, technologia 3D umożliwiała nam łatwą modyfikację kształtów czy parametrów, bez konieczności czasochłonnej i drogiej przeróbki formy wtryskowej. Większość prac nad jej kształtem została wykonana w zaawansowanych programach symulacyjnych dzięki którym mogliśmy precyzyjnie obliczyć krzywiznę tuby. Tuba do Jade 20 posiada profil Tractrix.

WP Powiedzcie parę słów o zwrotnicy.
MJ Jesteśmy zwolennikami konstrukcji zwrotnicy typu point-to-point. W kluczowych miejscach toru audio zastosowaliśmy kondensatory foliowe Jantzen. Cewki indukcyjne są opracowane i wyprodukowane przez Pylon Audio, dzięki czemu mamy lepszą kontrolę nad ich parametrami. Umiejscowienie zwrotnicy zostało podyktowane procesem montażu całej konstrukcji.

⸜ Załoga Pylona podczas pierwszego odsłuchu modelu JADE 20; w pokoju odsłuchowym zmieściło się ok. 40% pracowników.

WP Jakie są, waszym zdaniem, największe wyzwania przed którymi stoi Pylon?
MJ To jest wciąż to samo, największe wyzwanie, niezmienne od wielu lat: dostarczyć klientowi możliwie najczystszy dźwięk o wyrazistej barwie, oraz stworzenie zestawu głośnikowego o zauważalnym dizajnie, w perfekcyjnie przygotowanej obudowie. I to wyzwanie realizujemy czy to przy budowie marki Pylon Audio, czy jako producent obudów dla klientów zewnętrznych. Oba te cele się przenikają i wymagają tego samego: zaangażowania, kolejnych inwestycji, pracy zespołowej.

Czyli wszystko to, co widać na co dzień fabryce w Jarocinie. Zaangażowany zespół fachowców znający cel produkcji, maszyny wielkoseryjne oraz coraz nowocześniejsza infrastruktura obsługująca całość a także koncepcja rozwoju którą od lat podążamy. Oczywiście, że nie zawsze jest cukierkowo i okoliczności zewnętrzne nas również dotykają – zachwianie łańcuchów dostaw, koszty energii, przyspieszenie zmian geopolitycznych. Tylko, że my uważamy, iż mimo tych zmian naszym zadaniem jest utrzymać obecną dynamikę rozwoju firmy. A realizujemy to poprzez rozwój nowych rynków, naciskiem na sprzedaż zagraniczną, tworzeniem nowych, ciekawych zestawów głośnikowych jak np. Jade 20. Podsumuję to jednym zdaniem: nie wolno się zatrzymywać.

WP Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia!
MJ Ja również dziękuję i zapraszam wszystkich na do naszego pokoju w czasie wystawy Audio Video Show 2022 w Warszawie, już w październiku.