248 Grudzień 2024
- 01 grudnia
- TEST Z OKŁADKI: GigaWatt POWERMASTER 25th ANNIVERSARY LIMITED EDITION ⸜ kondycjoner napięcia zasilającego AC
- NAGRODY: NAGRODY ROKU 2024 wg „High Fidelity”
- TEST: Audio Phonique DESIRE ⸜ kable głośnikowe
- TEST: Dynaudio CONTOUR LEGACY ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Laiv HP2A ⸜ przedwzmacniacz/wzmacniacz słuchawkowy
- TEST: MoreAudio CS100 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Sugden MASTERCLASS IA-4 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- 16 grudnia
- KRAKOWSKIE TOWARZYSTWO SONICZNE, spotkanie № 149: ART FARMER, High Fidelity presents: Art Farmer in Wrocław
- TEST: Aurender A1000 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Avatar Audio DREAMLINK № 1 ⸜ interkonekt analogowy RCA
- TEST: DS Audio DS MASTER 3 ⸜ wkładka gramofonowa • optyczna + przedwzmacniacz gramofonowy
- TEST: TiGLON TPL-2000L PROFESSIONAL ⸜ kabel LAN
- MUZYKA ⸜ recenzja: Namysłowski, Laboratorium, Kombi, SBB – „Polskie Nagrania Catalogue Selections” SACD ˻ SERIA 7 ˺
- LISTY: CZYTELNICY piszą, REDAKCJA ODPOWIADA
KLASTER A SPRAWA POLSKA, zisiaj to chyba norma – polskie produkty są dość często obecne w testach magazynów branżowych. Wystarczy spojrzeć na numer „High Fidelity” z poprzedniego miesiąca, a zobaczymy aż trzy urządzenia z kraju rodzinnego Chopina i Marii Skłodowskiej-Curie: wzmacniacz słuchawkowy Fezz Audio Lupi Omega, kolumny głośnikowe Avatar Audio Numer 3 Bamboo i wzmacniacz zintegrowany Struss Audio DM 250 (HF | No. 172). Od lat robimy jednak coś więcej: wrześniowy numer jest u nas poświęcony polskim markom W CAŁOŚCI. | 10. POLSKI NUMER „High Fidelity” Już w 2008 roku w 53. numerze naszego miesięcznika mieliśmy trzy polskie urządzenia: przedwzmacniacz liniowy i wzmacniacz mocy Audiomatus PP03 + AM500R, wzmacniacz zintegrowany JAG Audio 300 oraz kolumny głośnikowe Sound&Line Enigma Mini. Premierę POLSKI NUMER miał jednak rok później, we wrześniu 2009 (HF | No. 65). Tym razem mają więc państwo przed sobą równe, dziesiąte takie wydanie magazynu. Chcieliśmy tym samym podziękować i pogratulować wszystkim firmom, z którymi mieliśmy przyjemność się w tym czasie spotkać słuchać ich produktów – jesteśmy z tego dumni! Patrząc na spis treści owego wydania zwracają uwagę marki, które zostały z nami do dziś, często pomimo wyboistej drogi, jaką przeszły. To: Struss Audio, Gigawatt oraz Avcon. Na wystawie Audio Video Show regularnie widuję się z panem Andrzejem Zawadą z firmy ESA i jego pokój często otrzymuje od nas wyróżnienie za najlepszy dźwięk. Z kolei Ancient Audio przeszedł metamorfozę i swój główny impet skierował na niższe przedziały cenowe z marką Fram. Przygotowany przez Bartka Pacułę trzyczęściowy wywiad-rzekę można przeczytać TUTAJ, część drugą TUTAJ i trzecią TUTAJ. Dodajmy, że to właśnie jego podobizna ozdobiła owo pierwsze, historyczne wydanie „polskie”. Jarek Waszczyszyn – Ancient Audio – na okładce „High Fidelity” z września 2009 roku Od tamtej pory minęło dziewięć lat i polska scena audio zmieniła się i to znacząco. Nie ma mowy, to chyba oczywiste, o technologicznych i technicznych innowacjach. Jesteśmy raczej kimś na wzór japońskiego rynku high-endowego, z jego przywiązaniem do przeszłości i doprowadzanymi do perfekcji podstawowymi rozwiązaniami. Wyjątki się oczywiście zdarzają, na przykład procesor ASP-01 firmy Yayuma, ale to właśnie – wyjątki. Pomimo że wiele marek znanych wówczas, to jest w 2009 roku, wciąż działa i ma się dobrze, to w tym czasie powstało wiele nowych, a jakość polskich produktów jest zazwyczaj lepsza niż ich zagranicznych odpowiedników. I to jest jedna z najbardziej istotnych zmian. Jest jednak i druga, która może mieć równie dalekosiężne skutki – to pojawienie się idei „wspólnej sprawy”. Wszystkie badania socjologiczne wskazują na to, że polskie społeczeństwo nie jest szczególnie dojrzałe, to znaczy nie lubimy współdziałać z sobą. Widać to na każdym kroku, a chyba najbardziej w audio – do dzisiaj nie mamy przecież branżowego stowarzyszenia, ani konsumentów, ani producentów, ani nawet pism specjalistycznych. Kiedy piętnaście lat temu spytałem o taką możliwość kilku znajomych dziennikarzy, ci mnie wyśmiali – i to dosłownie. Od tamtej pory nic się nie zmieniło. | Polski Klaster Audio Dlatego z takim zainteresowaniem śledziłem to, co się dzieje wśród producentów, przynajmniej niektórych. Stworzyli oni bowiem pierwszą kooperatywę audio i nadali jej nazwę: Polski Klaster Audio. W jej skład wchodzi obecnie dziesięć marek, z których większość regularnie pojawia się na łamach „High Fidelity”. Wymieńmy je w porządku alfabetycznym:
Za sukcesem Klastra stoją zaś panowie Karol Zieleźnik, właściciel bielskiego salonu Hi-Fi Studio Karol Zieleźnik oraz Krzysztof Grabowski, jeden ze współzałożycieli firmy Encore Seven. To oni spajają te, często tak różne, osobowości i stanowią coś w rodzaju zwornika. Wspólnie wymyśliliśmy więc wydanie magazynu audio, jakiego jeszcze chyba nigdy nie było, a przynajmniej ja o niczym takim nie wiem: cały numer poświęcony produktom jednej grupy, czyli Klastra. Co więcej, każdemu testowi towarzyszy osobny wywiad z właścicielami i założycielami tych firm. Zanim do tego przejdziemy, o początki i dzień dzisiejszy zapytam pana Grabowskiego. Panowie Karol Zieleźnik i Krzysztof Grabowski Z KRZYSZTOFEM GRABOWSKIM rozmawia Wojciech Pacuła. WOJCIECH PACUŁA: Proszę powiedzieć parę słów o sobie. A z zainteresowania fotograf, specjalizujący się w reportażu, z naciskiem na wydarzenia muzyczne. Na stałe współpracujący z bielskim klubem jazzowym Metrum oraz dwoma topowymi polskimi festiwalami jazzowymi: Bielską Zadymką Jazzową oraz Jazzową Jesienią nieodżałowanego Tomasza Stańki, a także z magazynami muzycznymi. Spotkanie Klastra i wspólny odsłuch: kolumny – Zeta Zero, wzmacniacze – EGG-SHELL i elinsAudio, gramofon – J.Sikora, okablowanie – Audiomica Laboratory, procesor – Yayuma oraz stoliki – VAP Czyli częsty bywalec koncertów. Te regularne spotkania z muzyką na żywo mają swoje odzwierciedlenie w tym, co od kilku lat robię razem z bratem w ramach naszej firmy Encore Seven – produkujemy wzmacniacze lampowe EGG-SHELL, a w Klastrze poszukujemy i budujemy systemy zbliżające nas do tego, co pozostaje w uszach po koncertach na żywo (więcej o mnie TUTAJ). Skąd pomysł na Klaster? – To znaczy, jak to się wszystko zaczęło, kiedy i gdzie. System z kolumnami hORNS, wzmacniaczem EGG-SHELL, kablami Audiomica Laboratory oraz gramofonem Shape of Sound |
Z takiego podejścia wynikła chęć pomocy mniejszym producentom, którzy częstokroć nie są w stanie przebić się przez zalew popularnego sprzętu markowego z silnym wsparciem marketingowym, a proponują dobrej klasy urządzenia. W tamtym czasie (2014 rok) nasza firma Encore Seven była na początkowym etapie ze wzmacniaczami EGG-SHELL. Ponieważ działamy w tym samym mieście, więc się znamy. W ten sposób, od słowa do słowa, ruszył temat. Dzięki moim doświadczeniom informatycznym najpierw powstała strona internetowa Klastra, a potem zaczęliśmy zachęcać firmy do współpracy. Kto był na początku? Potem ruszyło mocniej: ze swoimi kablami Audiomica Laboratory dołączył Łukasz Mika i producent gramofonów tangencjalnych Pre-Audio. Wreszcie mieliśmy z czego zbudować pierwszy kompletny zestaw – źródło, wzmacniacz, kolumny i okablowanie. Każda z firm była otwarta na dostosowanie do potrzeb swoich produktów i w ten sposób powstał pierwszy system nazwany przez nas Dream Reference #001. Pokazaliśmy go pierwszy raz podczas festiwalu muzyki ambient w Gorlicach – Ambient Festival w lipcu 2016 roku. Klaster na Ambient Festival 2017 w Gorlicach z jego założycielem i organizatorem (od lewej): Później doszła marka hORNS (kolumny tubowe), Shape of Sound (gramofony) oraz VAP (stoliki). I tak urodził się przepiękny biały Dream Reference #002, a potem była bardzo udana prezentacja obu systemów na AVS 2016. Z zestawem Dream Reference #001 dostaliśmy się do „Złotej Siódemki” całej wystawy wg portalu audiolifestyle.pl. Komplet w kolorze białym przez wielu zwiedzających chwalony był dodatkowo także za dizajn. Jak dobierane są firmy do Klastra? Wiem, że organizujecie pokazy z urządzeniami Klastra – jakie są warunki, abyście taki pokaz zrobili w danym salonie? System Klastra: kolumny – Ciarry, wzmacniacz – EGG-SHELL, gramofon – Shape of Sound, okablowanie – Audiomica Laboratory Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, by zorganizować prezentację w innym miejscu. Jeśli tylko jakiś salon audio jest chętny pokazać urządzenia Polskiego Klastra Audio, czy mieć je w swojej ofercie, to zachęcamy do kontaktu z nami. Wspomniany wcześniej partner i dystrybutor z Gołkowic też ma fragment oferty Klastra (między innymi kable Audiomica i nasze wzmacniacze). Jak widać, można zaadoptować tylko część naszej oferty i przedstawiać ją z innymi markami, nawet spoza Klastra. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły. Najważniejsze jest dla nas uczciwe traktowanie klienta – zestaw musi być zgrany, a nie tworzony na siłę z tego, co akurat ktoś ma pod ręką. Macie na oku kolejne marki, czy raczej firmy, które są już teraz wam wystarczą? Niektóre firmy rezygnują i chcą iść własną drogą. Pozostają wtedy podmiotami zaprzyjaźnionymi z Klastrem, z którymi mamy kontakt i otwarte pole do działań – jeśli nie stałych, to choćby jednorazowych. Prawdopodobnie najnowszym członkiem już na Audio Video Show będzie firma Alpin-Line, producent wysokiej klasy mebli audio (stoliki, standy, akcesoria). Ludzie Klastra (od lewej): Jakie są największe problemy w funkcjonowaniu takiej grupy? Także ograniczenia personalizacji („custom”) wizualnej produktów nie zawsze dają możliwość tworzenia zestawów o jednolitym wyglądzie, a na tym nam zależy – dobranie brzmieniowe komponentów zestawu w danej klasie, a razem z tym uspójnienie wzornicze, choćby tylko kolorystyczne. Jedno z naszych głównych założeń jest takie, że każdy producent robi wciąż to samo, co dotychczas i na czym zna się najlepiej, a w rezultacie powstaje koherentny system, jakby był z jednej fabryki. Jakie są bolączki polskiego rynku? To chyba dobry moment, żeby powiedzieć, że przyznajemy Klastrowi, jako organizacji, nasze wyróżnienie: RED Fingerprint – gratulujemy i życzymy powodzenia! Dzięki! KONTAKT Hi-Fi Studio Karol Zieleźnik ul. Cieszyńska 86 43-300 Bielsko-Biała krzysztof@hifistudio.pl | kontakt@klasteraudio.pl www: hifistudio.pl | klasteraudio.pl fb: hifistudiobielsko | klasteraudio |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
|
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity