Wzmacniacz słuchawkowy Phasemation EPA-007 Cena (w Polsce): 6490 zł Producent: Kyodo Denshi Engineering Co., Ltd. Kontakt: Ikebe-cho 4900-1 Tsuzuki-ku Yokohama-shi Kanagawa 224-0053 | Japan tel.: 81-45-934-5234 | fax: 81-45-934-7576 e-mail: hdseven@phasemation.com Strona internetowa producenta: phasemation.com Kraj pochodzenia: Japonia Tekst: Wojciech Pacuła | Zdjęcia: Wojciech Pacuła |
Data publikacji: 1. maja 2013, No. 109 |
|
Japońskie firmy są niebywale hermetyczne. Przeglądając najważniejszy na Wyspach Japońskich magazyn audio, kwartalnik „Stereo Sound”, odnajdziemy w nim testy i reklamy marek, o których nigdy poza Japonią nikt nie słyszał i zapewne nie będzie słyszał. Powiedzmy o: Tech DAS (choć ostatni test w „Stereophile” to zmienia), Technical Brain (tu znowu stara się to zmienić „The Absolute Sound”), Kripton Japan, Fundamental, U-Bros i inne. Japończycy skupieni są bowiem przede wszystkim na swoim własnym rynku. Są oczywiście koncerny rządzące rynkiem, żeby wymienić Sony, Panasonic, D&M Holding (Denon, Marantz), Yamaha, Onkyo, TEAC (Esoteric, Tascam). Tworzą jednak przeciwległy biegun, skupiony na masowej sprzedaży, a nie na perfekcjonistycznym audio. Wśród firm, które otwarły się na świat, a wciąż pozostały, w gruncie rzeczy, niewielkimi firmami są: Accuphase, Luxman, Kondo, C.E.C., Furukawa, Oyaide, Leben, SPEC, My Sonic, Miyajima Labs.; często to firmy zatrudniające tylko kilka osób. Do tej grupy można zaliczyć także Phasemation, markę należąca do Kyodo Denshi Engineering Co., Ltd.. ODSŁUCH Płyty użyte do odsłuchu (wybór)
Znamy zasadę, w myśl której kolumny dobiera się „pod” dany wzmacniacz i „pod” dane pomieszczenie, prawda? Chodzi w niej o to, aby dopasować do siebie te trzy elementy tak, aby dały coś więcej niż tylko prostą sumę swoich „możliwości”, aby zagrały spójnie, koherentnie, dobrze. Choć teoretycznie każda kolumna powinna bez problemu zagrać z każdym, dobrze zaprojektowanym wzmacniaczem, w praktyce tak nie jest. Nie wystarczy zapewnić wzmacniaczowi wysoką moc wyjściową, wydajny, pozwalający mu reagować na spadki impedancji, zasilacz oraz wysokie tłumienie wyjścia (tzw. damping factor). Trzeba jeszcze odpowiednio je ze sobą zestawić. Czasem jest wręcz tak, że wzmacniacz musi mieć niską moc wyjściowa, niskie tłumienie i wysoką impedancję wyjściową, aby poprawnie zagrać z daną kolumną. Przesadzam? Proszę rzucić okiem na mail, który dostałem od Srajana Ebaena w takiej właśnie sprawie. Witaj Wojtku! Najpierw moja odpowiedź, tak dla porządku: tak, słyszałem to zestawienie i rzeczywiście, w trybie „flat” brakowało mi basu. Devialet to jednak nie jest zwykły wzmacniacz i po prostu dodałem więcej basu w jego ustawieniach – i voilà! Chodzi zaś o podstawową sprawę, którą Srajan poruszył i którą można by streścić tak: nie wszystko w audio jest takie, jakie się na pierwszy rzut wydaje i odpowiednie połączenie kolumn ze wzmacniaczem, w danym pomieszczeniu, to duża sztuka. Dla kontrastu, słuchawki wydają się obciążeniem idealnym. Mają wysoką lub bardzo wysoką impedancję, niemal zawsze to pojedyncze przetworniki, więc nie ma problemu ze zwrotnicą, charakteryzują się wysoką skutecznością i wystarczy 1 W, żeby je rozhulać na maxa. I jeszcze jedno: całkowicie, kompletnie odpada problem z pomieszczeniem. Kaszka z mleczkiem, by się mogło wydawać. Dopóki nie posłuchamy kilku dobrych wzmacniaczy słuchawkowych z kilkoma różnymi słuchawkami. Nagle okaże się, że różnice w budowie cewki przetworników, w obciążeniu membran są na tyle duże, że nie ma absolutnie żadnej możliwości, aby przewidzieć, jak dane słuchawki zagrają z danym wzmacniaczem. I znam tylko dwa urządzenia, które rzeczywiście pokazują charakter własny słuchawek, siebie nieźle ukrywając. A i to nie do końca. Te wzmacniacze to: Leben CS-300 XS [Custom Version] oraz SPL Phonitor 2730. Pierwszy lampowy, drugi półprzewodnikowy. Obydwa łączy jedynie wysokie napięcie przykładane do elementów wzmacniających. EPA-007, wzmacniacz słuchawkowy Phasemation jest trzecim urządzeniem, które zagra z każdymi słuchawkami na dobrym, wysokim poziomie. Nawet w jego przypadku jedne połączenia będą lepsze, inne gorsze, jednak zostanie zachowany zbliżony balans tonalny, zależny przede wszystkim od samych słuchawek, jak również znakomite rozciągnięcie pasma. Przesłuchałem z japońskim wzmacniaczem osiem różnych modeli słuchawek, a najlepiej – zero zaskoczenia – zagrał z referencyjnymi HD800 Sennheisera oraz HE-6 HiFiMAN-a, słuchawkami, które z niemal żadnym innym wzmacniaczem nie chciały współpracować. Zacznijmy od tych ostatnich. Podstawowym atutem testowanego urządzenia jest bowiem właśnie to: przejrzystość. Korzystając z HD800 Sennheisera, w bezpośrednim porównaniu i przy szybkim przełączaniu nawet Leben wydaje się nieco stłumiony. To nieprawda, a właściwie niecała prawda, ale daje do myślenia. Wysokie tony półprzewodnikowego EPA-007 są bardziej rozdzielcze, przez dłuższą chwilę po przejściu z lampowego CS-300 XS, mamy więc wrażenie, że góra w Phasemation jest wyeksponowana. Wszystko się otwiera, słyszymy więcej detali, szczegółów, łatwiej śledzić szczegóły związane z rejestracją. Pod tym kątem najbardziej przydatne okazują się starsze płyty, najlepiej monofoniczne, w których słychać sporo szumu taśmy. Nikt normalny nie słucha szumu, a muzyki, jednak taki szum jest częścią nagrania, jego walorem. Pokazuje też nierównomierności przenoszenia szybciej nawet niż odsłuch muzyki. EPA-007 miał idealnie płaskie pasmo, acz szum był wyraźniejszy niż we wzmacniaczu odniesienia. Copy Control Disc Dźwięk płyt CCD jest niezbyt dobry, a często bardzo zły. Najbardziej cierpią wysokie tony, którym brak definicji i wypełnienia. Często zdarza się też, że jest ich po prostu za dużo i są krzykliwe. Ponieważ równocześnie, w zależności od kraju lub kontynentu, wydawano te same albumy jako CD i CCD, łatwo to sprawdzić samodzielnie. |
Co więcej, ponieważ szybkość narastania sygnału jest wyjątkowa, bas jest selektywny i dokładny, a przez to wydaje się „w sam raz”. Tak, tęskniłem trochę za nasyceniem lampowego wzmacniacza, ale po kilku dniach doszedłem do wniosku, z którym pozostałem po teście: to inny sposób prezentacji, ale wcale nie gorszy. Nie ma w nim cienia eufonii, Leben idzie właśnie w tę stronę, jest tylko czystość. Ustawienia i wybory Taką barwę i przestrzeń otrzymamy jednak dostosowując ustawienia wzmacniacza do naszych słuchawek. Japoński wzmacniacz oferuje trzy rodzaje nastaw. Pierwszą dostosowujemy go do impedancji słuchawek. I to naprawdę działa – w każdym przypadku znajdowałem tylko jedno „właściwe” położenie. W innych dźwięk był zbyt mało namacalny i zbyt stłumiony. Druga, wzmocnienie ogólne, miała zastosowanie tylko z jednymi słuchawkami: HE-6 HiFiMAN-a. Największe zmiany wprowadzał jednak trzeci „Damp”. Właściwie ze wszystkimi słuchawkami najlepiej słuchało mi się z gałką przekręconą skrajnie w lewo, w pozycji „Soft”. Głosy były wówczas namacalne, blisko, ciepłe. W pozycji „Hard” wszystko się oddalało i było stłumione, twarde. Oyaide HPC-X62 Słuchawki od zawsze traktowane były jako całość – począwszy od wtyku, po przetworniki. Przyczyna była prosta: kable były najczęściej niewymienne. Ale też chodziło chyba o to, że nikt jakoś nie pomyślał, że można by to zmienić. Wraz z rosnącą popularnością systemów komputerowych audio (PC audio) i powiązanego z nimi odrodzenia słuchawek musiało jednak dojść i do tego: pojawiły się firmy oferujące lepsze niż firmowe kable słuchawkowe. Jedną z nich jest japońska Oyaide. Jej kable wykonywane są z przewodów PCOCC-A, trzech wiązek, po dwadzieścia drucików w każdej, każdy drucik o średnicy fi 0,08 mm. Wtyki jack produkowane są samodzielnie w Japonii. Wykonywane są z mosiądzu pokrywanego srebrem, a następnie rodem. Od strony słuchawek może to być jeden z wielu stosowanych obecnie wtyków. ja wybrałem do testu wersję z TRS mini-XLR, stosowaną przez AKG w serii słuchawek studyjnych. Kabel podłączyłem do modelu K271 Studio. Wybierając słuchawki do testu wzmacniacza Phasemation EPA-007, po krótkim odsłuchu odłożyłem AKG ze względu na małą rozdzielczość i stłumienie góry w tym zestawieniu. To nie są łatwe do napędzenia słuchawki i najlepiej współpracują z urządzeniami studyjnymi – patrz TUTAJ. Dopóki nie posłuchałem ich z wymienionym kablem. Niby wszyscy wiemy, że kable modyfikują dźwięk, jednak w przypadku słuchawek wciąż przyjmowane to jest z niedowierzaniem. Niesłusznie. Dźwięk AKG z Oyaide było o wiele wyraźniejszy, bardziej przejrzysty, rozdzielczy. Wzrosła energia wysokich tonów, ale w tym sensie, że więcej się tam działo. Wcześniej wszystko brzmiało w stłumiony sposób, plastikowo teraz wszystko było bardziej namacalne, a instrumenty wreszcie miały body, głębię, wcześniej całkowicie maskowaną. Nie przesadzę mówiąc, że zmiana była porównywalna z przejściem na wyższy model słuchawek, przy zachowaniu podstawowych atrybutów dźwięku K271 Studio. To po prostu konieczność! Cena: 300 zł/2,5 m www.oyaide.pl Podsumowanie Wzmacniacze słuchawkowe dzielą się na ciepło brzmiące i na chłodne. Do tych pierwszych można zaliczyć urządzenia firm: Leben, Yamamoto, Heed, Benchmark, Pro-Ject i inne, do drugich: Erzetich Audio, SPL i Ear Stream. Za każdym takim wyborem stoją konkretne decyzje. EPA-007 z pozoru należy do drugiej grupy. Wpasowuje się jednak w słuchawki, jak te z pierwszej. Jego brzmienie jest niesłychanie czyste, co predestynuje go do pierwszej, ale i potrafi pokazać głębokie bryły, jak te z drugiej. Brzmi w szybki sposób, a skraje pasma są niezwykle rozdzielcze Średnica nie jest tak nasycona, tak namacalna, ani tak rozdzielcza jak w moim Lebenie, ale jeszcze żaden wzmacniacz słuchawkowy pod tym względem u mnie nie zagrał równie dobrze. Poprawę rozdzielczości, przy tej samej barwie, otrzymamy, jeśli zasilimy słuchawki w sposób zbalansowany. Wypróbowałem w ten sposób HE-6 i muszę powiedzieć, że po raz pierwszy otrzymałem dźwięk o selektywności i rozdzielczości porównywalnej z najdroższymi systemami elektrostatycznymi Staxa. Podobnie jak tam brakowało mi trochę wypełnienia dołu, ale taka uroda tego urządzenia. Znakomity, bardzo równy wzmacniacz współpracujący właściwie z każdymi słuchawkami na równych prawach. METODOLOGIA TESTU Wzmacniacz odsłuchiwany był przez porównanie A/B/A, ze znanymi A i B. Punktem odniesienia był wzmacniacz Leben CS-300 XS [Custom Version] oraz, testowany dla „Audio”, odtwarzacz plików Marantz NA-11S1, wyposażony w wyjątkowo dobry wzmacniacz słuchawkowy. Źródła były trzy, wszystkie z wyjściem zbalansowanym: odtwarzacz CD Ancient Audio Lektor AIR V-edition, wspomniany Marantz oraz gramofon Kuzma Stabi XL2 z przedwzmacniaczem RCM Audio Sensor Prelude IC. Wzmacniacz stał na płycie z drewna Hickory firmy Acoustic Revive, a zasilany był kablem sieciowym Power Reference tej samej firmy. Nie stał na swoich nóżkach, a na stopach Finite Elemente Ceraball. Do zasilenia słuchawek HiFiMAN w trybie zbalansowanym użyłem kabli Oyaide HPC-X62. Tego typu kable, z dwoma jackami, oferuje również Acoustic Revive. W czasie testu nie były niestety dostępne. BUDOWA Wzmacniacze słuchawkowe są z zasady niewielkie. Chyba, że myślimy o wzmacniaczach, których główną rolą jest napędzenie kolumn, a ich praca w charakterze wzmacniaczy słuchawkowych jest czymś dodatkowym. Wymieńmy je, to: Cary Audio CAD-300-SEI, Leben CS-300 XS, Leben CS-600 i Linear Audio Research IA-30T, a wyjątkiem od reguły jest SPL Phonitor 2730. Wszystkie pozostałe są jednak niewielkie – ostatecznie moc, jaką mają wygenerować jest niewielka. Taki też jest model EPA-007 japońskiej firmy Phasemation. Ma wymiary 220 na 57 na 234 mm i waży 2 kg. Jego obudowę wykonano w całości z aluminium, z dość grubą ścianką przednią. Umieszczono na niej trzy gałki, dwa hebelkowe przełączniki oraz dwa gniazda typu duży-jack fi 6,3 mm. Największą gałką zmieniamy siłę głosu, a dwie mniejsze służą do: zmiany tłumienia wyjścia (Soft-Hard) oraz do dopasowania układu do impedancji słuchawek. Do wyboru mamy trzy przedziały: do 200 Ω, od 200 do 500 Ω oraz powyżej 500 Ω. Jednym z przełączników zmieniamy wzmocnienie. Dla słuchawek o impedancji poniżej 100 Ω wybieramy położenie Low, powyżej: High. Z odsłuchu wynika jednak, że dla ultra-niskich impedancji, jak w HE-6 HiFiMAN należy wybrać położenie High. Drugim przełącznikiem wybieramy, czy wyjścia słuchawkowe pracują niezależnie, sygnał jest wtedy podawany równolegle na obydwa, czy w trybie zbalansowanym. EPA-007 jest bowiem wzmacniaczem całkowicie zbalansowanym – od początku do końca. I jeśli tylko mamy słuchawki z kablem podającym osobny sygnał do lewego przetwornika i osobny dla prawego, zakończone osobnymi wtykami typu jack, wykorzystamy w pełni jego potencjał. Specyfikacja techniczna (wg producenta) |
|
|||
|
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Acrolink Mexcel 7N-DA6300, artykuł TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: SolidBase IV Custom, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity