247 Listopad 2024
- 01 listopada
- TEST Z OKŁADKI: Daniel Hertz MARIA 800 + CHIARA ⸜ wzmacniacz zintegrowany + kolumny (system)
- WYSTAWA ⸜ reportaż: HIGH FIDELITY na Audio Video Show 2024
- TEST: Accuphase E-700 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Gold Note CD-5 ⸜ odtwarzacz Compact Disc
- TEST: Acoustic Revive USB-1.5 PL TRIPLE-C + RUT-1K ⸜ kabel USB + filtr USB
- TEST: Verictum FLUX ILLUMI ICX ⸜ interkonekt analogowy RCA
- TEST: XACT IMMOTUS CRX & CL ⸜ nóżki antywibracyjne
- 16 listopada
- WYSTAWA ⸜ reportaż: Audio Video Show 2024
- TEST: Miyajima Laboratory SHILABE (2024) ⸜ wkł. gramofonowa MC
- TEST: EPO Sound DEIMOS MILLENIUM ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Espirt ETERNA RCA G9 + SPK G9 ⸜ interkonekt liniowy RCA + kabel głośnikowy
- TEST: Vienna Acoustics MOZART SE SIGNATURE ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- MUZYKA ⸜ recenzja: BOB DYLAN, The Complete Budokan 1978, Sony Records Int’l SICP 6540~4, 4 x CD (1978/2023)
ROZMÓWKI XIV: NIE TYLKO MUZYKA Misteria Paschalia 2013 […] mogę stwierdzić, iż Misteria Paschalia to jedno z najbardziej śmiałych, odważnych i profesjonalnie zorganizowanych przedsięwzięć muzycznych w Europie. Kraków jest niemal jedynym miejscem, w którym mam możliwość zaprezentowania całej serii oryginalnych i unikatowych projektów, z dala od wyobcowujących strategii światowego rynku muzycznego, w klimacie poszukiwań i ciągłego odkrywania - a to jest dla mnie najważniejszą cechą naszego repertuaru. Choć dałoby się wskazać na to, że słowa te podyktowała kurtuazja, wymogi chwili, potrzeba przygotowania laurki na 10-lecie krakowskiego festiwalu, to wielość opinii innych wykonawców, dyrygentów, krytyków muzycznych z całego świata, opinii jednoznacznie pozytywnych, a często wręcz ekstatycznych każe traktować je dosłownie. Umieszczone w najnowszym, jak zwykle świetnie przygotowanym, programie festiwalu Misteria Paschalia współbrzmią z tym, co mówi zaraz obok Agnieszka Budzińska-Bennet, Giovanni Antonini i Claudio Cavina. Bo to rzeczywiście jest okres wyjęty z czasu, zawieszenie w Wielkim Tygodniu na najwyższym poziomie wykonawczym i organizacyjnym. Nawet jeśli nie ze wszystkim, co czytamy w programie się zgadzamy, jeśli co poniektóre zdarzenia, wykonawców ocenilibyśmy inaczej, jeśli niektóre porównania, jak np. to: „druga Callas” na określenie Julii Leżniewej, są nie do końca – naszym zdaniem! - trafione, wszystko to mieści się jednak w granicach dyskusji i może być podstawą do uzgodnienia punktów stycznych, bez zbytniego oddalania się od siebie. Tegoroczna edycja festiwalu jest szczególna nie tylko dlatego, że po raz kolejny gromadzi elitę, wykonywanej historycznie, muzyki dawnej, ale także z powodu, o którym już powiedzieliśmy – obchodzimy okrągłą rocznicę jego powstania. Dlatego też inaugurujący go koncert z oratorium Haendla Il trionfo del Tempo e del Disinganno (HWV 46a) rozpoczął akcent wewnętrzny, że tak powiem. Prowadzący imprezę Izabela Helbin – dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego oraz Łukasz Modelski – zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Twój Styl”, prywatnie przyjaciel festiwalu, wręczyli osobom, dzięki którym festiwal jest tym, czym jest, nagrody specjalne – Złote Słuchacze. Zaskakujący, choć – jakby się zastanowić – idealny prezent dla melomanów: złote edycje słuchawek (niestety nie dostrzegłem, jakiej marki) na świetnie wyglądających standach. Można oczywiście kręcić nosem na to, że „swoi” uhonorowali „swoich”, bo nagrody odebrali przedstawiciele instytucji, firm i organizacji wspierających festiwal od pierwszej edycji, np. dyrektor krakowskiej elektrociepłowni (partnera strategicznego), dyrektorzy Kopalni Soli Wieliczka, w której co roku odbywa się jeden z koncertów, dyrektorzy radiowej Dwójki, która od początku transmituje i rejestruje wszystkie koncerty, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które od początku hojnie festiwal sponsoruje. Można. Z drugiej jednak strony bez nich wszystkich tego festiwalu by nie było, a przynajmniej nie o tej skali, bo imprezy tej rangi, żeby w ogóle mogły ją osiągnąć, potrzebują pieniędzy, opieki medialnej, pracy wielu ludzi i pasji. Dlatego też takie „laurki” być muszą; i dobrze. Pisząc te słowa jestem po pierwszym koncercie, wspomnianym Haendlu. Nie będę się wygłupiał z jego analizą, nie jestem muzykologiem. Ciśnie mi się jednak pod palce kilka spostrzeżeń, składających się nie tylko na sam koncert, a na imprezę w ogóle. A przecież Europa Galante w zeszłym, na 9. edycji Misteria Paschalia, roku brzmiała fantastycznie. Rozmawiając z Andrzejem, z którym co jakiś czas odsłuchujemy coś u Janusza w ramach Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego, zgodziliśmy się, że być może po części była to zasługa tego, że muzycy stali. Il Giardino Armonico natomiast siedzieli. Różnica w czytelności, selektywności i sonoryczności była czytelna, na korzyść zeszłorocznego występu. Być może jest to więc jakieś wyjście? Nie-piękna Polska Dzień dobry panie Wojtku! Poprzez swoją działalność popularno-naukową, poruszanie na łamach tej strony internetowej tematów społeczno-kulturalnych, będziemy wyrażać swój głos sprzeciwu wobec wszelkich przejawów kiczu objawiającego się w sztuce, ale również w szeroko rozumianej kulturze. Będziemy piętnować przejawy pozbawionego moralnych norm działania u twórców, starających się zaistnieć za wszelką cenę na wyzutym z zasad etyki, komercyjnym rynku. Krytykę, w miarę naszych możliwości, będziemy starali się zawsze przeciwstawiać podawaniem według nas dobrych przykładów. Mamy nadzieję, że nasze artykuły teoretyczne okażą się na tyle ciekawe i intrygujące, że w pozytywny sposób wpłyną na czytelników, może nie jednemu otwierając oczy na tematy i zagadnienia dotąd niedostrzegane. Poprzez zachętę czytelników do nadsyłania zdjęć i listów, możemy pozytywnie wpłynąć na ich krytyczne spojrzenie na problemy chociażby własnej okolicy. Może to się stać przyczyną podniesienia ich wrażliwości społecznej, a poprzez to również estetycznej. Uważamy, że jedynie takie „oddolne” działania, odnoszące się bezpośrednio do każdego człowieka jako składnika społeczeństwa, może przynieść pozytywny społecznie efekt w walce z pogłębiającym się kryzysem w szeroko rozumianej kulturze i sztuce. „High Fidelity” w „Positive Feedback OnLine” i „Stereophile” (tak jakby) |
Ponieważ staramy się pokazywać miejsca, w których „High Fidelity” występuje, należy wspomnieć o dwóch miejscach, w którym nazwa naszego magazynu się pojawiła. Pierwszym jest magazyn internetowy „Positive Feedback Online”. David Robinson, redaktor naczelny, z którym miesiąc wcześniej przeprowadziłem wywiad, przyjemnie się o wyniku naszej rozmowy wypowiadał, zachęcając do lektury HF. Można o tym przeczytać TUTAJ. Rozmawiamy o różnych sprawach, także o ew. współpracy między naszymi miesięcznikami. Nie wiadomo, co z tego wyniknie, jak taka współpraca miałaby wyglądać, dlatego należy w spokoju poczekać na rozwój wypadków. EMTEBE Emtebe Witam ponownie! Kody: MUZYKA Bottleneck John W sercu mojej muzyki jest autentyczne brzmienie gitar z rezonatorami, po prostu kocham mechanicznie wzmacniany dźwięk. Bottleneck John. I wszystko jasne. Bottleneck John wykonuje muzykę bluesową, towarzysząc sobie gitarą, a właściwie jedną z wielu, zgromadzonych przez siebie gitar z rezonatorami (patrz TUTAJ). Płyta All Around Man to melancholijne spojrzenie na świat, ładne melodie, ciekawe harmonie. Muzykowi towarzyszą przyjaciele na bardziej klasycznych instrumentach, nie jest to więc płyta jednowymiarowa. Jakość dźwięku: 9-10/10 Lisa Ekdahl Choć recenzujemy zwykle płyty nowe i najnowsze, w przypadku płyty Lisy Ekdahl zdecydowałem się zrobić wyjątek – po prostu ją przegapiłem i w ten sposób chciałbym nadrobić zaległości. Ta szwedzka piosenkarka, wykonująca najczęściej utwory jazzowe, ale nie tylko, o głosie dziecka, jest fenomenem. Śpiewane przez nią utwory nabierają zupełnie innego znaczenia niż gdy śpiewa je ktoś inny – są delikatniejsze, głębsze emocjonalnie, wrażliwsze. Raz usłyszana, jeśli się spodoba, pozostaje „pod skórą” na zawsze. Jej najlepszą płytą jest, wydany w 1998 roku, album Back To Earth (BMG Sweden AB, 14632). Koncert w paryskiej Olimpii stanowi jednak świetne uzupełnienie jej dyskografii. Dla jej wielbicieli – koniecznie, a dla tych, którzy jej jeszcze nie znają świetny wstęp. Polecam! Jakość dźwięku: 7-8/10 Best Of Bond… James Bond. 50 Years – 50 Tracks Nie trzeba nic więcej mówić niż to, że mamy do czynienia z płytą zawierającą piosenki otwierające filmy z Bondem – Jamesem Bondem. Pochodzące z lat 1963-2008 nagrania, począwszy od tematu głównego, granego przez The John Barry Orchestra, na Another Way To Die w wykonaniu Jacka White’a i Alicii Keys (fantastyczna piosenka!) skończywszy, różnią się jakością nagrania i wartością. Słucha się ich jednak zaskakująco dobrze, szczególnie jeśli lubimy filmy z uroczym, cynicznym, dżentelmeńskim, autoironicznym i ludzkim (w zależności od odtwórcy głównej roli) agentem 007. Brakuje nagrania Adele, jednego z najlepszych w historii tej serii filmów, ponieważ płytę wydano przed ukazaniem się singla ze Skyfall. Oprócz 23 piosenek, na drugiej płycie dodano utwory instrumentalne z poszczególnych filmów. Są nudne, ale uprawomocniają podtytuł 50 Years – 50 Tracks. Jakość dźwięku: 6-8/10 Do sprzedania Muszę chyba przygotować osobną podstronę, gdzie mógłbym pokazywać produkty do sprzedania, które czekają na swojego nowego właściciela. Może już w przyszłym miesiącu. Produkty proponowane przeze mnie pochodzą z wymiany barterowej za reklamy, pozostają po testach z prośbą od producentów o sprzedanie ich jako produktów demo, a część to moje rzeczy. Teraz, na szybko, przypomnę tylko, o czym mówimy. 1. Interkonekt analogowy Acrolink Mexcel 7N-2100. Piękny kabel (może pracować także jaki kabel cyfrowy S/PDIF), przysłany bezpośrednio z Japonii. Jest w idealnym stanie, po teście. Nie mam do niego pudełka; do sprzedania mam wersję 2 m. Test można przeczytać TUTAJ. Cena – 6000 zł (2 m), cena katalogowa – 11 000 za wersję 1 m. 2. Interkonekt analogowy Acrolink 8N-A2080III Evo, długość 1,5 m. To limitowana edycja, dostępnych jest tylko 250 sztuk tej wersji. Test TUTAJ. Cena – 5000 zł (1,5 m), cena katalogowa – 9900 zł. Stan idealny, bez pudełka. 3. Kabel sieciowy Oyaide Tunami GPX-Re x 2. Kabel nieużywany, wciąż w opakowaniu. Test TUTAJ. Cena – 2300 zł za sztukę, cena katalogowa – 3590 zł. 4. Platformy antywibracyjne Acoustic Revive RAF-48 (powietrzne, pod CD i wzmacniacze). Mam do sprzedania dwie, nowe, nie wyciągane z pudła. Dostałem je prosto z Japonii. Sam z takich korzystam. Można o nich poczytać TUTAJ. To jedna z najlepszych sposobów na poprawę dźwięku, jaki znam. Cena – 3500 zł za sztukę, cena katalogowa – 4690 zł. 5. Interkonekt analogowy RCA-RCA Wireworld Platinum Eclipse, długość 2 m. Referencyjny kabel amerykańskiego Wireworlda o rzadko spotykanej, dwumetrowej długości. Jego cena jest zaporowa, ale u mnie jest na wyciągniecie ręki – przyda się wszędzie tam, gdzie do tej pory duża odległość źródła od wzmacniacza stała na przeszkodzie kupna referencyjnego kabla. Teraz jest to możliwe. Cena katalogowa – 22 390 zł, kabel dostępny jest za 9000 zł. Stan – bardzo dobry. W komplecie metalowa skrzyneczka i certyfikat autentyczności podpisany przez Davida Saltza, właściciela Wireworlda. 6. Cyfrowy kabel optyczny SAEC OPC-X1, test TUTAJ. To referencyjny kabel optyczny, jeden z najlepszych, jakie znam. Poza Japonią właściwie niedostępny. Cena – 1000 zł/1 m, cena katalogowa – 650 euro. Niemal nieużywany, wyciągnięty raz, do testu. 7. Interkonekt analogowy (zbalansowany) SAEC XR-4000, test TUTAJ. Cena – 2000 zł, cena katalogowa – 980 euro. Niemal nieużywany, wyciągnięty raz, do testu. 8. Lampy Create Audio 300B Luxury Series x 4 (parowany kwartet). Lampy maja na liczniku 50 godzin, są więc wygrzane i gotowe do grania. Za te pieniądze trudno znaleźć coś choćby w połowie równie dobrego… Cena – 1500 zł za kwartet, cena katalogowa - 1000 USD. Opis TUTAJ. 9. Kabel sieciowy Acoustic Revive Power Reference. Referencyjny kabel sieciowy japońskiej firmy. Używany przez dwa miesiące, po teście. Stan idealny. Test TUTAJ. Cena – 3000 zł/2 m, cena katalogowa – 4390 zł/2 m. 10. Platforma antywibracyjna Acoustic Revive RST-38, używane, x 2. Stan podstaw nie jest idealny, używałem ich przez jakiś czas, stąd taka, a nie inna cena. Nie wyobrażam sobie innych podstaw pod kolumny lub podstawki kolumnowe, a nawet cięższe wzmacniacze. Jeśli dźwięk systemu z RST-38 pod kolumnami się pogorszy, znaczy to, że gdzieś w systemie jest błąd i trzeba go wyeliminować. Poprawa rozdzielczości, selektywności, głębi. Cena – 2500 zł/2 szt.; cena katalogowa – 2790 zł/szt. 11. Odtwarzacz DVD / SACD / HDCD / CD-wzmacniacz wielokanałowy Arcam Solo Movie 5.1. Długa nazwa, ale urządzenie purystyczne. Połączenie w jednej obudowie audiofilskiego odtwarzacza płyt audio i wideo oraz pięciu kanałów wzmacniacza – wszystko w jakości Arcama. Oryginalna cena – grubo ponad 10 000 zł, proszę o jakiekolwiek propozycje. Odtwarzacz wykorzystywany przeze mnie przez rok, z sekcji wzmacniacza nigdy nie korzystałem. Wymieniona nowa mechanika. Leży w pudle – szkoda, lepiej, żeby kogoś cieszył. Test TUTAJ. 12. Odtwarzacz multiformatowy Cambridge Audio Azur 751BD. Jedną z niepisanych zasad świata audio jest stosowania przez recenzentów jako urządzeń odniesienia produktów dostępnych w sprzedaży. Ma to pomóc czytelnikom w ew. samodzielnych porównaniach. Przez pół roku punktem odniesienia dla odtwarzaczy BD i wieloformatowych był dla mnie odtwarzacz Cambridge Audio Azur 751BD (test TUTAJ. Niedawno pojawił się jednak jego następca, muszę więc zmienić referencję, choć robię to niechętnie. Cena – 2500 zł, cena katalogowa – 4590 zł. Stan idealny. 13. Interkonekt analogowy Oyaide AR-910, długość 1 m, zbalansowany, czyste srebro 5N. Kabel nowy, niewyciągany z pudełka, przysłany prosto z Japonii. Opis TUTAJ. Cena – 1300 zł, cena katalogowa – 2100 zł.
|
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
|
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity