16 Listopad 2021

JORGE ROSSY „PUERTA”

Najnowsza płyta pianisty i wibrafonisty, nagrana dla wydawnictwa ECM Records

Źródło: Redakcja

→ MUZYKA ⸜ recenzja

5 listopada tego roku JORGE ROSSY, pianista i wibrafonista jazzowy, wydał swoją najnowszą płytę, zatytułowaną Puerta. Wydawnictwo ukazało się nakładem monachijskiej wytwórni ECM Records i jest trzecim albumem tego muzyka dla ECM, ale pierwszym w roli lidera.

JORGE ROSSY

PUERTA

JORGE ROSSY PUERTA

Wydawca: ECM Records ECM 2661

Nośnik: plik FLAC MQA 24/96 | Tidal Master

Premiera: 05.11.2021

Tekst: WOJCIECH PACUŁA

Jakość dźwięku: 9/10

MUZYKA

Jorge „Jordi” Rossy urodził się w 1964 roku w Barcelonie. Naukę gry na perkusji rozpoczął mając zaledwie 11 lat. W latach 80. w mocny sposób zaznaczył swoją obecność na hiszpańskiej scenie jazzowej. W roku 1989 przeniósł się do Bostonu, gdzie podjął studia na prestiżowym Berklee College of Music w klasie trąbki. Szybko jednak okazało się, że jest zapraszany do różnych składów jako perkusista – przez dwa lata występował z Paquito D’Rivera Sextet. W 1991 roku, po przeprowadzce do Nowego Jorku, wziął udział w nagraniu płyt wielu swoich kolegów. Rok 1995 to moment, w którym dołączył do Brad Mehldau Trio, a w roku 2000 wrócił do Barcelony i skupił się na doskonaleniu gry na fortepianie.


JORGE ROSSY recenzja

 ⸜ JORGE ROSSY • foto FACEBOOK.com/jorgerossymusic


Dopiero w roku 2006 Rossy nagrał swój pierwszy album jako lider. Z kolei rok 2013 to pierwszy album dla ECM, w którym uczestniczył: Into The Woodwork Steve Swallow Quintet, który ukazał się w sub-labelu XtraWatt 13. W tym roku widzieliśmy go na drugim albumie RCM Records: Uma Elmo, na którym zagrał w trio z Jakoba Bro wraz z trębaczem Arve Henriksenem (recenzja w HIGH FIDELITY TUTAJ). Dodajmy, że z tym samym składem zagrał w Polsce w czasie festiwalu w Bielsku-Białej.

Na płytę Puerta Jorge zaprosił Roberta Landfermanna – kontrabas – oraz Jeffa Ballarda – perkusja, a sam zagrał na wibrafonie i marimbie.

PERSONEL

Jorge Rossy – wibrafon, marimba

Robert Landfermann – kontrabas

Jeff Ballard – perkusja

Jak czytamy w materiałach prasowych wydawcy, Jorge wymyślił tytułowy utwór do Puerty będąc na rozdrożu w swoim życiu:

„To było jak przeczucie – intuicyjne; Napisałem Puertę w hotelu w Londynie tuż przed przedostatnim koncertem, na którym grałem z Bradem [Mehldau]. W tym momencie nie rozmawialiśmy jeszcze o tym, że opuściłem zespół, ale czułem, że nadszedł czas, aby pójść dalej. „Puerta” to po hiszpańsku „drzwi”. Myślę, że podświadomie myślałem już o otwarciu nowego rozdziału w swoim życiu”.

www.ECMRECORDS.com; dostęp: 15.11.2021.

Spośród dziesięciu zamieszczonych na krążku utworów tylko jeden, Cargols (nr 5, komp. Chris Cheek), nie został skomponowany przez Jorge „Jordi” Rossy’ego.

NAGRANIE

Płyta została nagrana przez DANIELA DETTWILERA, przy pomocy trzech innych inżynierów, a produkcją zajął się, jak zawsze, właściciel wydawnictwa – MANFRED EICHER; za mastering odpowiedzialny jest CHRISTOPH STICKEL.


Jazzcampus_Bazylea_studio_nagraniowe.jpg HF (3)

⸜ Studio nagraniowe Jazz Campus Basel • foto GEORG AERNI | www.georgaerni.ch


Daniel Dettwiler jest jednym z młodszych realizatorów nagrań obecnych w światowej czołówce – urodził się w 1974 roku i mieszka w Bazylei. Studiował na kierunku Audio-Design na Akademii Muzycznej w swoim mieście w latach 1996-2001. Specjalizuje się w muzyce akustycznej oraz filmowej. Wśród swoich mistrzów wymienia Ala Schmitta i George‘a Massenburga. Jest posiadaczem największej kolekcji vintage’owych mikrofonów w Szwajcarii. W 2018 roku został profesorem w Musikhochschule Basel (Applied Production Technique and Realisation). Uczy również na University of Arts w Zürichu.

Krążek został nagrany w niezwykłym miejscu – studiu Jazz Campus Basel we wrześniu 2020 roku. Znajdujący się w Bazylei (Szwajcaria) kompleks jest częścią kampusu muzycznego Basel Music Academy oraz University of Applied Sciences Northwestern Switzerland. Otwarty został na jesieni 2014 roku i od razu wywołał mnóstwo entuzjastycznych komentarzy. Chodziło o doskonałe wtopienie nowych budynków w już istniejącą, zabytkową zabudowę miasteczka Kleinbasel. Autorem projektu było szwajcarskie studio projektowe Buol & Zünd (więcej: ISABELLE LOMHOLT, Jazz Campus in Basel Music Venue, www.E-ARCHITECT.com 24 stycznia 2020; dostęp: 15.11.2021). Otrzymał on brązowy medal w konkursie American Architecture Prize 2016 w kategorii „Educational Buildings”.


Jazzcampus_Bazylea_studio_nagraniowe.jpg HF (1)

⸜ Reżyserka • foto GEORG AERNI | www.georgaerni.ch


Kampus oferuje dużą salę do nagrań, zaadaptowaną akustycznie, z niesamowitym sufitem. Zastosowano w niej mnóstwo drewna oraz moduły akustyczne Soft Cells firmy Kvadrat. Podstawą studia nagraniowego jest analogowa konsola mikserska UNDERTONE AUDIO CONSOLE LC Series – najnowsza i, jak do tej pory, ostatnia, jaką ta firma zbudowała. Rejestracja materiału odbywała się w DAW Pro Tools.

WYDANIE

Recenzowana płyta ukazała się w postaci krążka COMPACT DISC. W sklepie www.HIGHRESAUDIO.com można też kupić pliki PCM FLAC 24/96,a w serwisie streamingowym Tidal dostępne są one w postaci FLAC MQA 24/96.

SŁUCHAMY

Nie wiem, jak to ECM robi, ale blachy i instrumenty operujące w górnych rejonach są niezwykle czyste. Znamy to od czasów analogowych rejestracji, ale i potem, z cyfrowymi magnetofonami szpulowymi Mitsubishi (ProDigi) i Sony (DASH) miały równie dobrą dźwięczność i nośność. tę niezwykłą umiejętność wydawnictwo zachowało także po migracji na rejestratory DAW, zwykle pracujących na Pro Toolsie. A przecież właśnie nieczyste, zapiaszczone, mało rozdzielcze wysokie tony są wskazywane przez miłośników analogu jako główna ofiara zmiany technik nagrywania.


JORGE ROSSY Puerta sesja nagraniowa

⸜ Sesja nagraniowa do Puerta • foto FACEBOOK.com/jorgerossymusic


Także i w przypadku płyty Puerta mamy do czynienia z niezwykle czystą górą pasma. Blachy – bardzo aktywnej, dodajmy – perkusji, ale i główny instrument, czyli wibrafon, mają piękne uderzenie i wybrzmienie. Instrumenty pokazane są dość blisko nas, co jest odstępstwem od praktyki ECM, polegającej na układaniu warstw i planów w długiej perspektywie. Tak więc, co jakiś czas, kontrabas wydaje się na wyciągnięcie ręki, szczególnie kiedy uderzy niżej.

Puerta jest krążkiem intensywnym emocjonalnie, ponieważ perkusja nabija rytm niemalże jak w nagraniach bibopowych z lat 50. i 60. Jej stopa jest raczej ciepła ostra, podobnie, jak i same blachy. Słychać, że perkusja omikrofonowana była blisko i że chodziło o jak najlepsze, jak najdokładniejsze przekazanie różnych odcieni barwowych, co świetnie wyszło w utworze Maybe Tuesday, gdzie mamy bardzo długi solo perkusji. To tam kilka razy „wypuszczono” dłuższy pogłos, aby perkusja znalazła się w większym otoczeniu. Nawet wówczas było to jednak nagranie z bliskim pierwszym planem.

Puerta jest bardzo ciekawą, odświeżającą płytą jazzową, na której nie ma nudy. Choć dominują na niej szybkie rytmy, to przecież mamy też i ballady, jak Cargols, którym ton nadaje wibrafon. Kontrabas jest mocny, głęboki, ale nie został sztucznie przedłużony. Nie ma on wyraźnej faktury, pokazany został raczej w zwarty sposób. Tak naprawdę mamy tu trzy równoważne instrumenty, z których każdy gra swoją „melodię”, a jednak, możliwy chyba tylko w jazzie sposób, brzmią jak zespół. Polecam!

www.ECMRECORDS.com

Tekst: WOJCIECH PACUŁA

Zdjęcia: mat. prasowe | Wojciech Pacuła



Więcej o...
MUZYKA

Więcej o...
RECENZJA

Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.

CO W MAGAZYNIE

Czytaj najnowszy numer