27 sierpnia – w tym samym dniu, co premiera filmu Mistrz w reżyserii Macieja Barczewskiego – do serwisów streamingowych trafi ścieżka dźwiękowa do tego obrazu. Jest to historia legendarnego pięściarza z KL Auschwitz, z Piotrem Głowackim w roli głównej.
Muzykę do filmu Mistrz skomponował Bartosz Chajdecki (na zdjęciu powyżej), jeden z najbardziej rozchwytywanych polskich twórców w tej dziedzinie, autor ilustracji dźwiękowej do kilkudziesięciu spektakli teatralnych w Polsce i na świecie oraz do filmów fabularnych, dokumentalnych i seriali telewizyjnych. Jest autorem muzyki do takich produkcji jak: Bogowie, Chce się żyć, Najlepszy, Baczyński, Moje córki krowy, czy serial TVP Czas Honoru, który przyniósł Chajdeckiemu nominację do nagrody IFMCA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej) za najlepszą muzykę do serialu telewizyjnego. Kompozytor jest także doceniany poza granicami kraju, przede wszystkim jako twórca muzyki do spektakli teatralnych, m.in. A Little Requiem for Kantor wystawianego ponad sto razy w Anglii, Niemczech, Francji, a także w Brazylii.
Twórcza współpraca kompozytora z reżyserem jest nieodzowna przy tworzeniu muzyki do filmu. Ścieżka dźwiękowa jest integralną częścią, może być ilustracją, albo też kontrapunktem obrazu – warstwą dopełniającą, charakteryzującą postaci.
Tak o pracy nad filmem opowiada sam autor:
Wraz z reżyserem Maciejem Barczewskim długo myśleliśmy nad wyborem właściwego języka muzycznego dla ścieżki dźwiękowej do filmu „Mistrz”. Z jednej strony chcieliśmy, aby była ona charakterystyczna, z drugiej – nie chodziło nam o to, żeby stała się nieprzystępna dla odbiorcy. Duże znaczenie podczas pracy nad muzyką miał także ciężar samego tematu i przedstawionych w filmie obozowych realiów.
Szybko zauważyliśmy, że pierwszy trop jakim chcieliśmy podążać, czyli radykalna elektronika, nie spełnia swojej roli i w sposób dodatkowy obciąża obraz – choć muzyka nie może być w kontrze do obrazu, to jednak nie powinna też bezpośrednio podkreślać przygnębiającej, obozowej atmosfery. Tak doszliśmy do momentu, w którym wspierająca nas w całym procesie ilustrator – Anna Malarowska zaproponowała, abyśmy użyli głosu. Po kilku próbach zdecydowaliśmy się na wyjątkowy wokal Liliany Pociechy.
Jak twierdzi Chajdecki, jednym z największych wyzwań przy pracy nad filmem było odpowiednie zobrazowanie walk bokserskich:
Początkowo chciałem uniknąć wykorzystania w tym celu instrumentów perkusyjnych, ale okazały się nieodzowne. To właśnie ten element przechodzi w filmie największą muzyczną ewolucję i dojrzewa wraz z głównym bohaterem oraz jego drogą „przez obóz”. Zaczynamy więc od instrumentów perkusyjnych, stopniowo wprowadzając smyczki, które pod koniec filmu zaczynają już dominować. W ten sposób rozwijamy także inne motywy, mające swoją kulminację w epilogu.
Akcja filmu Mistrz rozgrywa się w pierwszych latach funkcjonowania obozu koncentracyjnego Auschwitz. Przedwojenny mistrz Warszawy w wadze koguciej, Tadeusz „Teddy” Pietrzykowski, trafia do Oświęcimia w pierwszym transporcie z 1940 roku. Więzień 77, bo takim numerem został oznaczony, stacza podczas 3-letniego pobytu w obozie kilkadziesiąt zwycięskich pojedynków na ringu, w których stawką jest jego życie. Dla współwięźniów staje się symbolem nadziei na przetrwanie i pokonanie nazistowskiego terroru.
Tytuł „Mistrz” traktuję jako słowo, które ma wiele różnych definicji i interpretacji. Cały film jest próbą odpowiedzi na pytanie: Co to znaczy być mistrzem? – dodaje odtwórca głównej roli Piotr Głowacki.
W rolach głównych zobaczymy plejadę polskich aktorów: Piotr Głowacki (Bogowie), Grzegorz Małecki (Kurier), Marcin Bosak (W ciemności), Marian Dziędziel (Dom zły), Piotr Witkowski (Proceder), Rafał Zawierucha (Pewnego razu…w Hollywood), Marcin Czarnik (Syn Szawła) i Jan Szydłowski (Planeta Singli).
Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.