Kate Bush 50 Words for Snow Wydawca: Fish People Data nagrania: 2011 Miejsce nagrania: Abbey Road Studios (ścieżki z orkiestrą) Realizator nagrania: Del Palmer, Stephen W. Tayler, Simon Rhodes (ścieżki z orkiestrą) Mastering: Doug Sax & James Guthrie Mix: Stephen W. Tayler Produkcja: ? Szczegóły: 2 x 180 g LP, dostępny też jako CD Data wydania: 21 listopada 2011 Format: Long Play Tekst: Wojciech Pacuła Zdjęcia: Trevor Leighton (zdj. 1 i 2) | Fish People (zdj. 3) | Wojciech Pacuła Recenzję opublikowano: 16. stycznia 2012, No. 92 |
Spis utworów: 50 Words for Snow jest dziesiątym albumem studyjnym angielskiej piosenkarki Kate Bush, drugim nagranym w jej własnej wytwórni Fish People – pierwszym był Director’s Cut. Na album składa się 7 premierowych utworów muzycznie i tekstowo inspirowanych okresem zimowym. Singlem promocyjnym został utwór Wild Man wydany 10 października w wersji radiowej. Director’s Cut był albumem, na którym artystka zawarła nowe, autorskie wersje utworów z jej dwóch albumów – The Sensual World oraz The Red Shoes. Jak się wydaje, oprócz chęci zmierzenia się ze starym materiałem, chodziło tez o całkiem wymierne korzyści – w ten sposób artystka „odpaliła” swoją własną wytwórnię płytową Fish People. Prawa do jej poprzednich płyt ma EMI Records, a w ten sposób „odzyskała” część pieniędzy. Teraz wiadomo, że to nie był jedyny projekt, nad którym pracowała – w tym samym czasie nagrywała już piosenki na nową płytę – właśnie 50 Words for Snow. To bardzo nastrojowa płyta, podobnie, jak wydana sześć lat wcześniej Aerial. Jest celebracją świątecznego czasu – słychać to już w otwierającym album Snowflake, gdzie udziela się wokalnie syn artystki, Albert. Jednym słowem – concept-album. I jak zwykle z takimi projektami bywa, cienka linia biegnie między artyzmem i kiczem. Jak pisze recenzent BBC Review, Jude Rogers: „na papierze to cudowny pomysł. W rzeczywistości jest tak, że wyznacza wyraźną linię między wysublimowaniem i śmiesznością” (Jude Rogers, The sublime and the ridiculous: this is classic Kate, „BBC Review”, 11.11.2011; TUTAJ). Dodajmy, że płyta ta zyskała od razu równie wielu zwolenników, jak i przeciwników – ci ostatni wskazują na nudę, brak emocji i zbytnie wykoncypowanie całości – patrz recenzja Kitty Empire dla „The Observer” (Sunday 20, November 2011; TUTAJ, por. Tim Adams, Kate Bush: the return of pop's most resonant voice, „The Observer”, Sunday 20, November 2011; TUTAJ). Recenzja płyty Aerial TUTAJ. Oficjalna strona artystki: www.katebush.com ODSŁUCHZa mastering wersji LP i nacięcie acetatu tej płyty odpowiedzialni są dwaj magicy – Doug Sax, weteran analogu, wciąż jeden z najwyżej cenionych fachowców oraz James Guthrie, odpowiedzialny za nagranie dużej części płyt Pink Floyd i za wszystkie nowe reedycje tej grupy. To duet marzeń. Może dlatego brzmienie tej płyty jest tak głębokie i pełne. A może dlatego, że materiał został najpierw zgrany na ½-calową taśmę przy prędkości 30ips. Taśma ta została następnie zamieniona na cyfrowy sygnał 24/96 i w tej formie została poddana masteringowi. Jakość dźwięku : 9/10 |
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity