THE EDITORS № 37 ANDREW SIMPSONS
Stanowisko: REDAKTOR PROWADZĄCY ⸜ Managing Editor |

WYWIAD
rozmawiał WOJCIECH PACUŁA |
![]() |
No 258 1 października 2025 |
⌈ THE EDITORS jest cyklem wywiadów z redaktorami pism audio z całego świata – zarówno pism drukowanych, jak i magazynów oraz portali internetowych. Wystartował 1 stycznia 2012 roku i do tej pory ukazało się 36 zapisów rozmów – poniższy będzie 37. Naszym celem jest przybliżenie czytelnikom sylwetek ludzi, którzy zwykle chowają się za recenzowanymi urządzeniami. To „WHO IS WHO?” specjalistycznej prasy audio. ⌋ AUDIOGRADE JEST BRYTYJSKIM, internetowym magazynem audio. Został założony w 2021 roku w Anglii z siedzibą w Londynie. Jego redaktorem naczelnym i założycielem jest ANDREW SIMPSON. Jak czytamy z zakładce „About”, Andrew pisał dla kilku największych brytyjskich tytułów hi-fi i uruchomił wiele z nich w mediach społecznościowych. I dalej:
Jednym z przywołanych tytułów jest „Hi-Fi News” oraz „Hi-Fi Choice”, tytuły obecnie należące do AVTech Media Ltd. ![]() ⸜ Andrew Simpsons, redaktor prowadzący Audiograde Audiograde jest nieregularnikiem, ukazującym się tylko w internecie. Oprócz Simpsona obecnie w redakcji pracują również Lee Dunkley, w roli redaktora (Contributing Editor), Andy Waite, dziennikarz (Contributor) oraz Angela Dunlea, zajmująca się reklamą (Commercial Consultant). Pismo recenzuje produkty audio, płyty, a także oferuje artykuły z szeroko pojętych zagadnień związanych z hi-fi. Na pierwszej stronie listuje również nowości. Pismo przyznaje swoje własne nagrody – zarówno w ciągu roku, jak i podsumowujące dany okres. Te pierwsze, to Audiograde Editor’s Pick, AuioGrade Best Value oraz Audiograde Recommended, którym w „High Fidelity” odpowiada RED FINGERPRINT, a drugie noszą nazwę Audiograde Best of…; pierwsze mają kolor pomarańczowy, związany z logo pisma, a drugie niebieski. Z ANDREW SIMPSONSEM rozmawia WOJCIECH PACUŁA. WOJCIECH PACUŁA • Opowiedz nam o sobie, swojej karierze itp. Jak zacząłeś zajmować się audio? ANDREW SIMPSONS • Moja pasja do hi-fi zaczęła się wcześnie. Jako nastolatek miałem obsesję na punkcie muzyki (jak większość dzieciaków w 1990 roku). Wszyscy moi kumple kupowali minisystemy, ale mnie nie było na to stać, więc tata złożył mi system ze swoich starszych urządzeń hi-fi – był to wzmacniacz Rotel RA-611 z końca lat 70., magnetofon kasetowy Akai z kieszenią na górnej ściance i odtwarzacz CD Denon DCD900, który kupiłem na pchlim targu (wszystko nadal działa!). Właściwie jedyne nowe elementy, które kupiłem, to para podstawowych głośników Heybrook Prima. ![]() ⸜ Strona domowa magazynu Audiograde Kiedy usłyszałem ten system, byłem zachwycony, ponieważ pod względem jakości dźwięku znacznie przewyższał minisystemy moich kolegów. Byłem tak nim zafascynowany, że wykorzystałem nawet swoje umiejętności stolarskie, aby zbudować stojak na sprzęt hi-fi! Dorastałem w erze płyt CD i kaset, ale słysząc i widząc tak wiele najwyższej klasy gramofonów, poddałem się urokowi winylu i kiedy tylko mogłem sobie na to pozwolić, dodałem do swojego zestawu używaną Regę jako mój pierwszy gramofon. Moja kariera w branży rozpoczęła się kilka lat później. Po ukończeniu studiów miałem pracę na pełen etat, aby opłacić rachunki, ale nadal czytałem wszystkie magazyny hi-fi, a mój dyplom był związany z językiem angielskim. Pod koniec dwudziestki zacząłem pisać recenzje dla „Hi-Fi News & Record Review”, a następnie dla siostrzanego tytułu „Hi-Fi Choice”. Pomagałem również w uruchomieniu obu tytułów w mediach społecznościowych i regularnie publikowałem felietony i artykuły, a także recenzje produktów. WP Jak zaczęła się twoja przygoda z Audiograde? Kiedy powstał magazyn, gdzie i dlaczego? AS Przez kilka lat nie zajmowałem się recenzowaniem, ale nadal pozostawałem w kontakcie z branżą, a moja pasja do hi-fi nie osłabła. Poproszono mnie również o współpracę z kilkoma innymi tytułami, ale żaden z nich nie odpowiadał mojej wizji tego, jak powinien wyglądać serwis hi-fi lub magazyn internetowy. Potem nastąpił lockdown, który skłonił mnie do ponownej oceny sytuacji i uświadomienia sobie, że jedynym sposobem, aby stać się częścią serwisu hi-fi zgodnego z moją wizją, jest stworzenie go samodzielnie. Nie byłoby jednak Audiograde takim, jakim jest dzisiaj (lub w momencie powstania), bez wsparcia i doświadczenia zaufanych ekspertów, którzy pomogli nam na każdym etapie. Jestem szczególnie wdzięczny Lee Dunkleyowi (i wszystkim naszym współpracownikom), który wniósł do projektu swoje wieloletnie doświadczenie zdobyte podczas prowadzenia magazynu „Hi-Fi Choice”, pomagając nam określić właściwy kierunek i pozycjonowanie. ![]() ⸜ Andrew w czasie wystawy HiFi Show Live koło kolumny Siltech Symphony Kiedy uruchomiliśmy stronę w 2021 roku, byłem zdumiony ogromnym wsparciem, jakie otrzymaliśmy zarówno od branży, jak i czytelników – w ciągu kilku tygodni zostaliśmy zasypani produktami do recenzji, wiadomościami branżowymi i ekskluzywnymi informacjami od marek, które również były podekscytowane tym, co chcieliśmy osiągnąć z Audiograde. WP Jak działa Audiograde, to znaczy, jakie są wasze kryteria pracy? Jak wybieracie produkty do recenzji? AS Najbardziej dumni jesteśmy z jakości. Istnieje wiele stron internetowych z recenzjami, które są raczej hobby i publikują recenzje jak na taśmie produkcyjnej. Nie ma w tym nic złego, ale w Audiograde dostrzegliśmy lukę, którą można wypełnić, przenosząc jakość drukowanego magazynu do świata hi-fi online. Większość magazynów traktuje internet jako dodatek, podczas gdy strony z recenzjami online skupiają się raczej na ilości niż na jakości. Naszym celem jest zachowanie standardów druku w świecie online. Nie robimy tego dla pieniędzy, więc nie skupiamy się na szybkim publikowaniu treści, aby zwiększyć liczbę kliknięć. Zamiast tego możemy poświęcić więcej czasu na recenzowanie produktów, które wybieramy i na których się skupiamy, aby naprawdę je poznać. Nie recenzujemy też wszystkiego tylko dlatego, że jest „nowe”, ponieważ wolimy skupiać się na najlepszych produktach w różnych obszarach branży. Dlatego w Audiograde nie ma wielu produktów, które otrzymały słabe recenzje, ponieważ wolimy słuchać sprzętu, który nam się podoba i który sami kupilibyśmy (i często kupujemy). WP Czy masz jakieś własne sztuczki dotyczące oceny sprzętu? AS Po pierwsze, nie zawsze używaj dobrze nagranej muzyki i nie kieruj się tylko pierwszym wrażeniem. Dobrą praktyką może być ponowne sprawdzenie muzyki i sprzętu kilka tygodni, a czasem miesięcy później, aby sprawdzić, czy nadal zgadzasz się z tym, co myślałeś, kiedy dokonałeś początkowych założeń. Po drugie, nie bój się zasięgać drugiej opinii, niezależnie od tego, czy się z nią zgadzasz, czy nie - najważniejsze jest, aby zapytać "dlaczego?". Często zapraszam innych recenzentów i przyjaciół z obsesją na punkcie hi-fi na wieczory muzyczne, aby cieszyć się moim systemem, a także sprowokować dyskusję na temat produktu lub podejścia. To świetny sposób na uspołecznienie tego, co czasami może być odizolowanym hobby. Przede wszystkim ufaj swoim uszom i dbaj o nie, to najlepsze narzędzia, jakie masz! ![]() ⸜ Andrew z Conradem Masem, szefem firmy Avid WP Jak wygląda Twoja procedura testowa? AS Dużo słuchania! Upewnienie się, że masz czystą głowę jest kluczowe. A także upewnienie się, że nie używasz tylko muzyki, którą naprawdę lubisz, ponieważ może to wpłynąć na twoją opinię. Zwykle odkładam na bok kilka godzin, upewniając się, że mój system jest w pełni rozgrzany, a inne zmienne są ograniczone (głośność, pozycja siedząca, zewnętrzne czynniki rozpraszające), aby produkt, który oceniam, miał szansę wyróżnić się w swoim czasie i na swój sposób. Moja procedura różni się również w zależności od tego, co testuję. Na przykład nie testowałbym pary podstawowych głośników półkowych w moim 30-metrowym apartamencie odsłuchowym i systemie referencyjnym. Zamiast tego testuję je z podobnym cenowo sprzętem w mniejszej przestrzeni, ponieważ w ten sposób większość konsumentów będzie z nich korzystać w prawdziwym świecie. WP Czy możesz opisać swój system referencyjny? AS Mój obecny system referencyjny składa się ze wzmacniacza zintegrowanego Rotel Michi X5 zasilającego kolumny podłogowe Dynaudio Evoke. Komponenty źródłowe to odtwarzacz CD/sieciowy Primare CD15 Prisma, a po stronie analogowej gramofon SME 20/2 z ramieniem AVID Nexus V2 zasilającym przedwzmacniacz gramofonowy Primare R35. Moja obecna wkładka to MoFi MasterTracker, ale używam też przetworników Benza, Goldringa i Denona, w zależności od tego, co akurat przeglądam. CAbling to Nordost Leif Red Dawn 3. Poza tym korzystam z różnych innych zestawów, od gramofonu VPI po wzmacniacze Musical Fidelity. Używam również różnych urządzeń retro i budżetowych (te ostatnie oznaczone są w naszej serii Classic HiFi), ponieważ bardzo wierzę w to, że hi-fi jest dostępne dla każdego, bez względu na budżet lub rocznik sprzętu, który lubisz. WP Mam pytanie dotyczące magazynów drukowanych i internetowych: Jakie są ich mocne i słabe strony? AS Obie formy publikacji mają swoje mocne i słabe strony. Podsumowując, druk oznacza jakość, ale trzeba czekać kilka tygodni na kolejne wydanie, natomiast internet jest znacznie szybszy. Z kolei jego tempo i częstotliwość publikacji mogą czasem powodować obniżenie standardów, ponieważ chodzi o to, aby być szybszym od konkurencji. ![]() ⸜ Naczelny Audiograde z Johnem Dawnsonem, współzałożycielem firmy A&R Cambridge, obecnie znanej pod rynkową nazwą Arcam. W druku zdobyłem doświadczenie i Audiograde nie byłoby tym, czym jest dzisiaj, gdyby nie standardy, których wymaga druk. Wszyscy popełniamy błędy i literówki, a w internecie można je poprawić w ciągu kilku sekund. W przypadku druku nie ma możliwości edycji już opublikowanego magazynu. Zawsze będę wdzięczny Paulowi Millerowi za wysokie standardy, których wymagał ode mnie i swojego zespołu w „News” i „Choice”, a które w wielu przypadkach stosujemy w Audiograde. |
Kupowanie drukowanego magazynu ma też coś bardzo namacalnego, czego nie da się odtworzyć w internecie (trochę jak kupowanie płyty LP w porównaniu ze streamingiem). Oczywiście jest miejsce dla obu form, a branża nie byłaby tym, czym jest, gdyby nie tytuły drukowane, które od dziesięcioleci wyznaczają standardy. WP Jakie są twoje ulubione produkty audio – masz jakieś preferencje dotyczące winylu/cyfrowego, lampowego/tranzystorowego itp.? AS Odkąd zbudowałem swój dedykowany pokój odsłuchowy, stałem się miłośnikiem dużych, wysokiej jakości głośników. Jeszcze kilka lat temu modele takie jak MoFi 888 po prostu nie sprawdziłyby się w moim mieszkaniu lub domu, ale teraz mam szczęście, że mogę odpowiednio przetestować i cieszyć się konstrukcjami tego typu. Jestem w równym stopniu zwolennikiem źródeł analogowych i cyfrowych. Cyfrowe są bardzo wygodne i to właśnie w tym obszarze następuje największy postęp, ale chętnie spędzam dużo czasu, zanurzając się w mojej kolekcji płyt winylowych. Uzyskanie odpowiedniego brzmienia gramofonu jest prawdopodobnie najbardziej frustrującym i satysfakcjonującym wyzwaniem w każdym systemie hi-fi – w równym stopniu! ![]() ⸜ I kolejny rozmówca Andrew, Peter Comeau, projektant kolumn takich marek, jak: Wharfedale, Castle i Mission WP Co sądzisz o obecnym stanie audio, high-endzie itp.? AS Największym wyzwaniem dla branży jest przekonanie osób niezainteresowanych hi-fi do inwestycji. Nadal jest to postrzegane jako niszowe hobby, a nie powinno. Straciłem rachubę, ile razy rozmawiałem z osobami, które nie kupiły sprzętu audio, a rozmowa zawsze wyglądała mniej więcej tak: – Nie interesuję się hi-fi. Często dotyczy to osób, które nie zastanawiają się dwa razy nad zakupem nowego samochodu, zegarka, aparatu fotograficznego lub innego urządzenia. Myślę, że ogólnie branża powinna bardziej doceniać samą siebie i przestać próbować sprzedawać produkty tym samym klientom. Myślę, że high-end ma się ogólnie dobrze, ponieważ zawsze będzie popyt na tego typu rzeczy, a ponadto high-end jest napędzany przez ludzi, którzy naprawdę chcą oferować najwyższą jakość dźwięku. To właśnie napędza wielu z nas. WP Co poradziłbyś osobom spoza branży, które chciałyby wejść do świata audio - od czego powinny zacząć, na co powinny zwrócić uwagę? AS Jak każde hobby konsumenckie, ta branża łączy w sobie dwie rzeczy, aby utrzymać zainteresowanie odbiorców - wiedzę o produkcie/technice w połączeniu z własną, świadomą opinią. Musisz także przedstawić to w sposób, który zainteresuje i rozbawi odbiorców. Zanurz się więc w produktach, kulturze i rozmowach, ale także nie bój się zadawać pytań i formułować własnych opinii - ponieważ to właśnie to Cię wyróżnia. WP Co sądzisz o targach audio, takich jak nowe targi Vienna High End? – Są potrzebne, czy nie? AS Słyszę wiele negatywnych opinii na temat targów audio, których po prostu nie rozumiem i nie podzielam. Każdy, kto podejmuje wysiłek zorganizowania targów lub wystawy, zasługuje na pochwałę. Osobiście lubię je wszystkie, duże i małe, krajowe i międzynarodowe, ponieważ zawsze można usłyszeć coś nieoczekiwanego, a ogólnie wszędzie panuje miła i przyjazna atmosfera. To wspaniała społeczność, do której warto należeć. WP Czy w ostatnim czasie znalazłeś coś nowego i interesującego, mam na myśli technologię? AS Obecnie wydaje się, że raczej ulepszamy istniejącą technologię, niż odkrywamy nowe horyzonty> poprawa zachodzi głównie dzięki modelowaniu komputerowemu itp. oraz lepszemu zrozumieniu takich zjawisk jak zachowanie się głośników. ![]() ⸜ System odsłuchowy Andrew Simsonsa – w teście kolumny MoFi Electronics SourcePoint 888 Marką, która naprawdę wyróżniła się dla mnie w ciągu ostatniej dekady, jest prawdopodobnie Devialet. Wszystko, od modelu biznesowego i brandingu po technologię wzmacniaczy i głośników, wydawało się tak bardzo wyprzedzać konkurencję. Nawet teraz, po około dziesięciu latach, nadal bardzo różnią się od reszty branży. Moim zdaniem największą słabością technologii cyfrowej jest brak jednolitości. Takie rzeczy jak streaming w wysokiej rozdzielczości, który w rzeczywistości jest tylko jakością CD, niekompatybilne lub słabo opracowane aplikacje, które pogarszają dźwięk w danej chwili, gdy zajmujesz się telefonem. W ostatnich latach sytuacja uległa poprawie dzięki lepszej integracji, ale nadal może to zniechęcać osoby nowe w branży, które po prostu chcą prostoty Amazon Echo. Z zadowoleniem powitałbym również powrót gramofonów odprzęganych, które straciły na popularności w porównaniu z łatwością obsługi i sztywną konstrukcją gramofonów tradycyjnych. WP Czym różni się audio w Wielkiej Brytanii od reszty świata? AS Staramy się w Audiograde zachować globalny charakter (a nie tylko brytyjski), ponieważ zdajemy sobie sprawę, że we wszystkich zakątkach świata powstają doskonałe urządzenia hi-fi, dlatego reklamodawcy na naszej stronie pochodzą z Kanady (Nordost) i Szwecji (Primare) i sąsiadują z lokalnymi markami, takimi jak AVID, Chord Electronics i Russ Andrews’ Accessories. ![]() ⸜ Ponownie system odsłuchowy Andrew Simsonsa – tym razem w teście kolumny Dali Kore Nasza wkrótce uruchomiona mapa Hifi Map będzie również zawierała marki, wydarzenia i dystrybutorów z całego świata, ponieważ sprzęt hi-fi (i muzyka) cieszy się globalnym zainteresowaniem. Co nie zmienia jednak faktu, że „wyprodukowano w Wielkiej Brytanii” to zasłużony znak jakości. Marki takie jak AVID, SME, Sugden, Spendor, Linn, Michell i wiele innych reprezentują najlepsze osiągnięcia brytyjskiej inżynierii i pokazują, że mamy równie duży wkład w rozwój audio jak każdy inny kraj. Jesteśmy dumni z naszego dziedzictwa audio, które należy celebrować. WP Opowiedz proszę o 10 albumach, które poleciłbyś naszym czytelnikom, i wyjaśnić, dlaczego. AS Tylko 10…? No dobrze, oto one. ˻ 1 ˺ REM New Adventures In Hi-Fi Już od pierwszego utworu jest to świetny test dla każdego systemu dzięki doskonałej produkcji, różnorodności muzycznej i atmosferze. Tylko nie słuchajcie tego zbyt cicho. ![]() ⸜ Płyta New Adventures in Hi-Fi była dziesiątym albumem studyjnym amerykańskiej grupy R.E.M., który ukazał się w 1996 roku • zdj. mat. pras. Warner Bros. ˻ 2 ˺ ONDARA Spanish Villager No. 3 ˻ 3 ˺ GAZ COOMBES Turn The Car Around ˻ 4 ˺ BILL FAY Bill Fay ˻ 5 ˺ NICK DRAKE Five Leaves Left ![]() ⸜ Wydany właśnie box The Making of Five Leaves Left przynosi cztery płyty CD (lub cztery LP) i obszerną książkę • zdj. mat. pras. Universal Music Recordings ˻ 6 ˺ LISA HANNIGAN At Swim ˻ 7 ˺ STEPHEN FRETWELL Man On The Roof ˻ 8 ˺ ÁSGEIR TRAUSTI Dýrð í dauðaþögn ![]() ⸜ Płyta ÁSGEIR TRAUSTI Dýrð í dauðaþögn na czwartej stronie ma wytłoczoną grafikę • mat. pras. One Little Indian ˻ 9 ˺ NIRVANA Incesticide ˻ 10 ˺ PJ HARVEY White Chalk WP Dziękuję bardzo za podzielenie się swoją historią z czytelnikami „High Fidelity”! AS Ja również dziękuję za tę możliwość :) |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity