pl | en

PODSTAWKI ANTYWIBRACYJNE

Audio Replas
OPT-30HG20SS HR3P & OPT-100HG-FLAT-SS HR4P

Producent: AUDIO REPLAS Co., Ltd.
Cena (w czasie testu):
• OPT-100: 193 900 JPY (4 szt.) | ok. 6600 zł
• OPT-30: 155 800 JPY (3 szt.) | ok. 5300 zł


Kontakt: tel.: 0778-24-542 | info@audio-replas.com
→ www.AUDIO-REPLAS.com

MADE IN JAPAN

Do testu dostarczyła firma:
MuSon PROJECT, Inc.


Test

tekst WOJCIECH PACUŁA
zdjęcia Wojciech Pacuła

No 216

16 maja 2022

AUDIO REPLAS jest japońską firmą audio specjalizującą się w produktach antywibracyjnych oraz zasilających. Jej założycielem jest pan RYUICHI IKADA, będący również jej głównym konstruktorem. Firma istnieje od 1994 roku. Tym razem testujemy podstawki antywibracyjne wykonane ze specjalnie wykonywanego kwarcu.

ASZ PIERWSZY KONTAKT Z FIRMĄ AUDIO REPLAS miał miejsce dziesięć lat temu. Przyjrzeliśmy się wówczas kilku produktom służącym do redukcji wibracji oraz eliminacji szumów RFI. Swoje techniki służące tym zadaniom ma każda szanująca się firma audio, nie inaczej jest więc i w przypadku Audio Replas.

Jej produkty antywibracyjne bazują na precyzyjnie obrabianych elementach z kwarcu, który znajdziemy w niemal wszystkich jej nóżkach antywibracyjnych, jak również w dociskach do płyt LP. Osobny dział zajmują produkty związane z zasilaniem – zarówno listwy oraz kable zasilające AC, jak i różnego rodzaju pasywne filtry. Podobnie jak poprzednio, tak i tym razem przyjrzymy się jednym i drugim, po drodze rzucając również okiem na materiał akustyczny przeznaczony do kształtowania akustyki pomieszczenia.

Aby zachować przejrzystość, artykuł został podzielony na dwie części. W pierwszej z nich przyjrzeliśmy się pasywnemu filtrowi napięcia zasilającego AC o nazwie CPC-43ACP, zaś w drugiej, którą państwo czytacie, nóżkom i podstawkom antywibracyjnym OPT-30HG20SS HR/3P oraz OPT-100HG-FLAT-SS HR/4P.

Aby lepiej zrozumieć zarówno firmę, jak i jej produkty, porosiłem pana RYUICHI IKADĘ o „kilka prostych słów” – wywiad znajdziecie państwo w pierwszej części artykułu TUTAJ .

OPT-30HG20SS HR3P & OPT-100HG-FLAT-SS HR4P

NAZWY PRODUKTÓW FIRMY Audio Replas nie należą do „przyjaznych”. To jednak przypadek wielu japońskich producentów, a nie wyjątek. Są one za to logiczne. Ich twórcy myślą o produktach w sposób technokratyczny, inżynierski, a nie opisowy. A kiedy to sobie uświadomimy łatwiej będzie zrozumieć o co w danej nazwie chodzi.

OPT-30HG20SS HR3P & OPT-100HG-FLAT-SS HR4P należą do grupy produktów służących do redukcji wibracji postawionych na nich urządzeń i kolumn. Wykonane zostały z czystego kwarcu w technologii opracowanej przez właściciela firmy, pana Ikadę. Jak mówił w, już przywołanym, wywiadzie, pierwsze próby podstawkami z klasycznego kwarcu i próby te go zawiodły – nie był zadowolony z jakości dźwięku, którą uzyskał.

Wykonał więc serię badań nad jego fizycznymi właściwościami i na ich podstawie opracował jego odmianę mającą zastosowanie w audio, którą nazwał HR Quartz Glass. Oprócz samego materiału ważne jest również jego wykończenie. Pan Ikeda uważa, że aby tego typu podstawki spełniały swoje założenia powierzchnia na która styka się półka oraz produktem, który jest na nich stawiany musi być maksymalnie płaska. Znalazł więc firmę, która poleruje je w superprecyzyjny sposób aż do – jak czytamy w materiałach prasowych – „poziomu molekularnego”. W dokładnie taki sam sposób wykonuje się w Japonii topową optykę. Dzięki temu, jak mówi szef Audio Replas, idealnie redukowane są zniekształcenia harmonicznych dźwięku.

Kwarc ten ma twardość, w skali Mohsa, wynoszącą 7, przy czym kryształ ma twardość 5, a diament 10. Dzięki kombinacji tych czynników rezonanse własne podstawek, jak wynika z pomiarów, znajdują się daleko poza pasmem użytecznym. Powstała w ten sposób autorska wersja podstawek kwarcowych z serii HR (High Response)/SS (Super Surface). I właśnie te skróty znajdziemy w ich nazwach. Wiedząc to będzie nam znacznie łatwiej je rozszyfrować.

OPT-30HG20SS HR3P: ‘OPT’ oznacza – to moje domysły, a nie twarda wiedza – że podstawka jest przezroczysta; w ofercie są również podstawki matowe. ‘30’ to jej średnica ø, HG = High Grade, czyli wysokiej jakości, a ‘20’ – jej wysokość. ‘HR3P’ to zbitka mówiąca o tym, że w pudełku znajdują się ‘3’ ‘sztuki’ (P = pieces) podstawek High Response (HR).

Symbol drugiej grupy podkładek, OPT-100HG-FLAT-SS HR4P, powinien być więc łatwiejszy do odczytania: to cztery podkładki wykonane z wysokiej klasy kwarcu HR (High Response)/SS (Super Surface). W tym przypadku liczba ‘100’ nie mówi jednak o ich średnicy ø, bo ta wynosi nie 100, a 50 mm; podkładki są płaskie (‘FLAT’) i mają wysokość 5 mm.

ODSŁUCH

˻ JAK SŁUCHALIŚMY Nóżki OPT-30HG20SS HR3P przeznaczone są do odsprzęgnięcia mechanicznego urządzeń audio, gdzie zastępują ich nóżki, oraz kolumn. Również podstawki OPT-100HG-FLAT-SS HR4P do tego służą, jednak w przypadku urządzeń elektronicznych mają się znaleźć pod nóżkami danego urządzenia.

Przypomnę, że przez wiele lat korzystałem z mniejszej wersji OPT-30HG20SS HR3P pod podstawkami kolumn Harbeth M40.1 i zastąpiły je dopiero złożone mechanicznie, drogie nóżki Pro Audio Bono. Mam również kilkunastoletnie doświadczenie z płaskimi podkładkami kwarcowymi – to modele RIQ-5010 oraz RIQ-5010W Acoustic Revive. Znajdują się one w moim systemie – odpowiednio – pod kolumnami i, zamiast oryginalnych krążków z aluminium, na górze nóżek antywibracyjnych Franc Audio Accessories, na których stoi przedwzmacniacz Ayon Audio Spheris III.

W czasie testu nóżki wypróbowałem pod odtwarzaczem plików Mytek Brooklyn Bridge. Stanął on nagórnej, węglowej półce stolika Finite Elemente Master Reference Pagode Edition Mk II na swoich, plastikowych nóżkach. Aby go nieco dociążyć, położyłem na jego górnej ściance pasywny filtr EMI/RFI Verictum X-Block. W opakowaniu dostajemy trzy nóżki, jedna była z przodu urządzenia, a dwie z tyłu.

Podstawki wypróbowałem z listwą zasilającą Nordost QB8 MkII. Stanęła ona na platformie antywibracyjnej Acoustic Revive RST-38H i zasilała tylko odtwarzacz SACD Ayon Audio CD-35 HF Edition. W obydwu przypadkach były to porównania A/B/A, ze znanymi A i B. Próbki muzyczne miały długość 60 lub 120 sekund.

Płyty użyte w teście | wybór

→ PLIKI
⸜ STING, The Bridge, A&M Records | Cherrytree Records | Interscope Records/Tidal Master, FLAC MQA 24/48 (2021).
⸜ ART BLAKEY, Moanin’, Blue Note/Tidal Master, FLAC MQA Studio 24/192 (1958/?).
⸜ CHARLIE HADEN & PAT METHENY , Beyond The Missouri Sky (Short Stories), Verve Records/Tidal, FLAC 16/44,1 (1991/?).
⸜ HANIA RANI, Venice – Infinitely Avantgarde, XXIM Records/Tidal Master, FLAC MQA Studio 24/48 (2022).

→ CD/SACD/MQA-CD
Rock & Pops Hi-Res CD Sampler, Universal Music Japan UICY-40217/8, CD + MQA-CD (2018).
⸜ THE MODERN JAZZ QUARTET, Pyramid, Atlantic Records/Warner Music Japan WPCR-25125, „Atlantic 60th”, CD (1960/2006).
⸜ DIRE STRAITS, Brothers in Arms, Vertigo/Mobile Fidelity Labs UDSACD 2099, „Original Master Recording, Special Limited Edition | No. 1808”, SACD/CD (1985/2013).
⸜ PINK FLOYD, The Dark Side Of The Moon, Harvest SHVL 804, 1E 064 o 05249/Analogue Productions CAPP 81033 SA, SACD/CD (1973/2021).

»«

TO NIESAMOWITE, W JAK WYRAŹNY SPOSÓB zmieniają dźwięk produkty, które nie powinny mieć nań takiego wpływu. Z doświadczenia wiemy, że mają, wiemy że często duży, a jednak za każdym razem jesteśmy zaskakiwani dogłębnym wpływem, jaki mają na odbiór muzyki. Nie inaczej było w przypadku obydwu testowanych nóżek i podstawek Audio Replas.

⸜ OPT-30HG20SS HR3P Nóżki podstawione pod odtwarzacz plików Myteka uporządkowały dźwięk. To jest, jak mi się wydaje, ich główna cecha – minimalizacja niepewności w przekazie. Dzięki temu nasz mózg, my, łatwiej przyswajamy dźwięk, który wydaje się nam przez to bardziej naturalny. Kolejne utwory, których słuchałem były więc z nóżkami pod urządzeniem ciekawsze, gęstsze znaczeniowo i po prostu ładniejsze.

Przez chwilę myślałem, że nóżki Audio Replas modyfikują bas przez lekkie utemperowanie jego nadmiaru. Kiedy bowiem puściłem Waltz For Ruth z płyty CHARLIEGO HADENA & PATA METHENY’ego pt. Beyond The Missouri Sky (Short Stories), usłyszałem mocny kontrabas Hadena i bardzo nisko ustawioną, barytonową gitarę Metheny’ego. Muzycy, będący również producentami nagrania, pokazali je blisko nas w ciepły sposób i dopalili niskie tony. Dało to namacalny dźwięk tuż przed nami. Z podstawkami pod odtwarzaczem Myteka w dźwięku nie był już tyle niskich tonów, a te były lepiej kontrolowane. I właśnie dlatego pomyślałem, że OPT-30HG20SS HR3P modyfikują bas. Okazało się, że jest inaczej i że ich wpływ na dźwięk jest znacznie głębszy.

Kiedy bowiem usłyszałem pierwsze takty otwierające tytułowy utwór z płyty ARTA BLAKEY’a Moanin’, okazało się, że podstawki obniżyły dźwięk zarówno trąbki Lee Morgana, jak i saksofonu Benny’ego Golsona. Bo robią one coś innego niż modyfikacja barwy. Porządkują dźwięk i pokazują go w o wiele bardziej rozdzielczy sposób, a przez to nagrania mają więcej charakteru własnego, są lepiej różnicowane, a przez to bardziej wiarygodne.

Właśnie dlatego wydawało mi się, że kontrabas Hadena ma mniej dołu, a jest przy tym bardziej naturalny, dlatego również instrumenty dęte z płyty Blakey’a miały więcej niskich tonów i one również wydawały się bardziej prawdziwe. Było tak, jakby Audio Replas wyzwalały w muzyce więcej barw i emocji. Zmiana w balansie tonalnym następowała, ale zmieniała się z utworu na utwór, a nie była stała.

Bo, dla przykładu, Sting z płyty The Bridge był lepiej zintegrowany z zespołem, a uderzenia basu nie były już tak natarczywe. To płyta nagrana z wysoką kompresją, o niezbyt dobrej namacalności instrumentów, która jednak z Audio Replas miała więcej wdzięku, była ładniejsza. Sting śpiewa najczęściej do dynamicznego mikrofonu Shure SM58, a jeśli nawet do innego, to dźwięk jest modyfikowany w podobny sposób. Z podstawkami jego wokal był płynniejszy i głębszy, jakby niektóre z ograniczeń tego prostego mikrofonu zostały przezwyciężone.

⸜ OPT-100HG-FLAT-SS HR4P W podobny sposób zadziałały podkładki na których stanęła listwa zasilająca AC firmy Nordost. Dźwięk był z nimi lepiej różnicowany i bardziej rozdzielczy. Inaczej jednak niż z nóżkami pod odtwarzaczem Myteka, zmiany te nie były aż tak głębokie. Tak, różnica była wyraźna, ale w tym przypadku szła w kierunku lepszego otwarcia dźwięku i mocniejszego akcentowania różnych detali.

Co ciekawe, we wszystkich nagraniach barwa była z nimi ciut niższa, bo zarówno gitara akustyczna w utworze I’m Not in Love grupy 10CC, jak i głos Roda Stewarta z Mandolin Wind były lepiej artykułowane, ale też lepiej połączone z resztą instrumentów. Gitara już nie „wyskakiwała” z prawego głośnika, a miała muzyczny sens i była lepiej „zakotwiczona” w miksie. Z kolei wokal Stewarta z podstawkami był bardziej klarowny, ale – podobnie jak wspomniana gitara – ładniej „siadał” w nagraniu.

Różnice o których mowa wprowadzają do dźwięku coś więcej niż tylko modyfikacje barwy. Ta też występuje, ale jest pochodną. W porównaniu z podstawkami kwarcowymi Audio Replas, również wykonane z kwarcu, podstawki Acoustic Revive RIQ-5010W były bardziej „obecne” w dźwięku, nadawały mu więcej swojego własnego charakteru. Wpływ na dźwięk podstawek Audio Replas w porównaniu do Acoustic Revive przypominał mi to, co robią – odpowiednio – płyty Ultimate HQCD w porównaniu ze zwykłymi HQCD – dostajemy z nimi wyższą rozdzielczość i więcej informacji.

PODSUMOWANIE

OBYDWIE GRUPY KWARCOWYCH PODSTAWEK Audio Replas zmieniają dźwięk (modyfikują sygnał) w wyraźny sposób. Nóżki OPT-30HG20SS HR3P są bardziej widowiskowe w działaniu i sprawdzą się w dowolnym systemie – dobrym i złym, drogim i tanim. Poprawiają rozdzielczość nasycając muzykę harmonicznymi i porządkując przekaz.

Podstawki OPT-100HG-FLAT-SS HR4P są inne. Wpływają na sygnał w podobny sposób, ale są bardziej jednoznaczne w pokazywaniu wad systemu i nagrań. Stosowałbym je więc w systemach, w których wszystko jest poukładane i które kosztują raczej więcej niż mniej. Tam pchną ich dźwięk w dobrą stronę, to jest stronę wiarygodności i przejrzystości. Zachowują przy tym nasycenie, które słyszałem z OPT-30HG20SS HR3P, co czyni z nich znakomite narzędzia.

Po próbie pod moimi kolumnami, pod którymi od kilku lat używam krążków Acoustic Revive RIQ-5010, czyli odmianę w kolorze przydymionego brązu, postanowiłem, że docelowo chciałbym, aby się tam znalazły. Będę też używał OPT-30HG20SS HR3P do testów urządzeń, ponieważ wydobędą z nich więcej ich dźwięku „własnego”. Obydwa modele Audio Replas są po prostu znakomite.

  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl
  • HighFidelity.pl


System referencyjny 2022



|1| Kolumny: HARBETH M40.1 |TEST|
|2| Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom)
|3| Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III |TEST|
|4| Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 |TEST|
|5| Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710
|6| Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
|7| Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) |TEST|

Okablowanie

Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|
Interkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST|
Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ|

Zasilanie

Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|
Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST|
Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST|
Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST|
Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST|
Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST|
Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST|
Filtr pasywny EMI/RFI (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST|

Elementy antywibracyjne

Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)
Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS|
Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST|
Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
Nóżki pod testowanymi urządzeniami:
  • PRO AUDIO BONO Ceramic 7SN |TEST|
  • FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ|
  • HARMONIX TU-666M „BeauTone” MILLION MAESTRO 20th Anniversary Edition |TEST|

Analog

Przedwzmacniacz gramofonowy:
  • GRANDINOTE Celio Mk IV |TEST|
  • RCM AUDIO Sensor Prelude IC |TEST|
Wkładki gramofonowe:
  • DENON DL-103 | DENON DL-103 SA |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Madake |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Zero |TEST|
  • MIYAJIMA LABORATORY Shilabe |TEST|
Ramię gramofonowe: Reed 3P |TEST|

Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition

Mata:
  • HARMONIX TU-800EX
  • PATHE WINGS

Słuchawki

Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|

Słuchawki:
  • HiFiMAN HE-1000 v2 |TEST|
  • Audeze LCD-3 |TEST|
  • Sennheiser HD800
  • AKG K701 |TEST|
  • Beyerdynamic DT-990 Pro (old version) |TEST|
Kable słuchawkowe: Forza AudioWorks NOIR HYBRID HPC |MIKROTEST|