WYWIAD MARCIN OSTAPOWICZ
Kontakt: |
Wywiad
Wysłuchał i spisał: WOJCIECH PACUŁA |
No 209 16 września 2021 |
NOTCE BIOGRAFICZNEJ, KTÓRĄ MARCIN OSTAPOWICZ, mój rozmówca, przysłał do redakcji we sierpniu 2011 roku, a więc niemal dokładnie dziesięć lat temu, czytamy: Zamiłowanie do muzyki przyszło dużo wcześniej niż pasja do komputerów i wreszcie samego tematu dźwięku z komputera. Wychowałem się w domu o głębokich tradycjach muzycznych – mój ojciec jest zawodowym muzykiem i pedagogiem. Ukończyłem PSM I-go stopnia na dwóch instrumentach, ale na tym się skończyło - w międzyczasie poczułem „miłość" do innej klawiatury i moja edukacja zmieniła tor na informatykę. Jednak wartości, które wyniosłem z domu i szkoły muzycznej rozwinęły we mnie dużą wrażliwość na dźwięk. Szybko dostrzegłem różnicę między odtwarzaczami CD i zacząłem się zastanawiać, jak wykorzystać drzemiący w komputerach potencjał (wydajność) do odtwarzania muzyki. I właśnie z odtwarzaniem muzyki przez komputer związał swoją zawodową karierę. Pierwsze eksperymenty z tym medium miały miejsce w 2004 roku, gdy – jak pisze – odkrył alternatywne sterowniki kx Project dla kart Creative Sound Blaster. Mocno wkręcił się w program foobar2000, służący do odtwarzania plików audio na komputerze – na tyle mocno, że, jak mówi, „niemal dostał bana” na jego oficjalnym forum za, jak dodaje, „zadawanie pytań”. Śledząc zagraniczne fora natknął się na wpisy innego „wariata”, Josefa. Od słowa do słowa i postanowili przygotować lepszy od foobara2000 program muzyczny – rzecz wówczas wprost heretycka. Tak zrodził się JPLAY – mówi Marcin. ⸜ MARCIN OSTAPOWICZ podczas odsłuchu w HIGH FIDELITY. Josef początkowo korzystał, podobnie jak Marcin, z foobara2000. Potem natknął się na XXHighEnd – program, który miał zadatki na audiofilski odtwarzacz: Wypróbowałem go i rzeczywiście usłyszałem poprawę! Nie potrafiłem właściwie wyjaśnić tych wszystkich różnic między kopiami MiniDisc i czarnymi CD, ale tym razem była to moja dziedzina (w latach 90. udzielałem konsultacji topowemu producentowi oprogramowania w USA). Postanowiłem spróbować zrozumieć, o co tu chodzi. Wszystkie odtwarzacze programowe spełniały już założenia bit-perfect (Vista była już wtedy dostępna, a czasy XP z KMixerem resamplującym wszystko do 48 kHz za nami), a jednak każdy z nich brzmiał inaczej! Odtwarzacz plików JPLAY, który powstał w wyniku owej współpracy, jest komputerowym (software’owym) odtwarzaczem muzycznym. To specjalizowany program mający poprawić jakość dźwięku odtwarzanego z komputera, przez optymalizację wielu parametrów. Zastępuje „firmowe” odtwarzacze implementowane do komputerów PC i przez wielu użytkowników uznawany jest za najlepszy odtwarzacz tego typu na świecie. Z czasem Marcin Ostapowicz został jedynym właścicielem programu i to on go rozwijał. Wersja FEMTO, której przyjrzeliśmy się w 2019 roku, okazała się znacznym krokiem do przodu w stosunku do pierwotnego programu. W międzyczasie (w 2013) powstała siostrzana firma – JCAT. Prowadzona jest przez Marcina z myślą o części „hardware’owej” toru muzycznego opartego na komputerze. Żeby bowiem poprawnie odtworzyć pliki, a potem przesłać je do zewnętrznego przetwornika cyfrowo-analogowego, potrzebne są działania „w realu”, jak karty USB i sieciowe, izolatory USB i sieciowe, kable i – przede wszystkim – zasilacze. W HIGH FIDELITY testowaliśmy obydwa modele, jakie są obecnie w ofercie firmy – OPTIMO 3 DUO oraz INITIO 3. Na koniec tego krótkiego wprowadzenia powiem jeszcze, że JPLAY/JCAT jest jednym z absolutnie nielicznych polskich producentów audio znanych i poważanych w Japonii. Program JPLAY FEMTO oraz produkty JCAT stosują i w swoich testach przywołują recenzenci dwa najważniejsze pisma audiofilskie w tym kraju – „Stereo Sound” oraz „Audio Net” (wywiad z YOSUKE ASADA, redaktorem naczelnym „Net Audio”, TUTAJ). O obydwu firmach, komputerowym audio, nowym, prawie gotowym transporcie plików JCAT i nowej aplikacji JPLAY z MARCINEM OSTAPOWICZEM rozmawia WOJCIECH PACUŁA (wszystkie podkreślenia w wywiadzie - red.). WOJCIECH PACUŁA Widzę, że masz w ofercie parę nowych produktów, a firma ma się dobrze, mimo pandemii – lockdown nie utrudnił ci działalności? WP A co to za produkty? ⸜ MARCIN OSTAPOWICZ prezentuje płytkę transportu plików JCAT. WP Mówiąc „karta sieciowa” co masz na myśli? – Pytam, ponieważ mamy do czynienia z ogromnym chaosem w nazewnictwie audio komputerowego… W ofercie pojawił się też zasilacz liniowy OPTIMO 3 DUO, który testowałeś jako pierwszy na świecie. Idea była taka, że miał to być zasilacz właśnie do tych kart – każde z wyjść zasila jedną z nich. Miał to być komplet. Okazało się jednak, że zasilacz żyje swoim życiem i jest stosowany w wielu innych aplikacjach. ⸜ PANDEMIA WP Nie miałeś problemów z zaopatrzeniem w podzespoły? – Niemal wszyscy producenci, z którymi rozmawiam mówią wręcz o zapaści łańcucha dostaw. Zaciekawiła mnie jednak jego cecha, która – jak mi się wydawało – w produktach audio, w szczególności w produktach audio komputerowego będzie istotna, a mianowicie odporność na drgania. Jeżeli komputer nie jest całkowicie pasywny i ma klasyczne dyski twarde, pracujące z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę, to drga. Pomyślałem, że zastosowanie tego zegara powinno więc dać wymierny efekt. To było tylko przypuszczenie, pomysł, ale okazało się, że to bardzo fajnie przełożyło się na dźwięk. I właśnie na ten komponent musiałem bardzo długo czekać. Po premierze kart okazało się, że momentalnie je sprzedałem. Przez pół roku miałem na stronie „pre-order”, co mi się nie zdarza. Dla firmy to bardzo niekorzystna sytuacja. Czułem dużą presję, ponieważ miałem obawy, czy ludzie zaczną wycofywać wpłaty. Obawiałem się tego, ale okazało się, że 90% klientów, którzy je zamówili, cierpliwie czekało. Kiedy towar przyjechał, kolejne opóźnienia były znacznie mniejsze. WP Będąc przy klientach – czy zauważyłeś, że dopływ nowych, potencjalnych kupujących, to „nowa fala” ludzi, którzy nigdy wcześniej nie mieli nic wspólnego, czy to ludzie, którzy się na tym znają i po prostu zdecydowali się akurat w tym momencie? ⸜ Płytka nowego transportu JCAT – widoczne gniazda Ethernet, dzięki którym może to być również router. ⸜ TRANSPORT PLIKÓW WP Czy pandemia coś u ciebie osobiście zmieniła – na przykład przez więcej wolnego czasu? WP A wynikiem tej pracy jest nowy transport plików, który leży przed nami na stole, prawda? Pamiętam, że na wystawie w Monachium kilka lat temu już coś takiego pokazywałeś, prawda? WP Pamiętam, jak lata temu powiedziałeś mi, że myślisz o streamerze jak o „czarnej skrzynce”. Wszyscy chcieli mieć – i chcą – wyświetlacze, panele sterujące itp., a ty chciałeś, żeby to była „kostka” – było to dość nowatorskie podejście. WP Gdzie umieściliście system operacyjny? WP Co transport będzie potrafił? WP Jakie pliki będzie odtwarzał? |
WP Zapytam więc o coś, do czego nie byłeś całkiem przekonany – co MQA i Tidalem, a ogólnie ze streamingiem? WP Mam wrażenie, że dużo dobrego zmieniło się po stronie nadawców, w ich serwerowniach i sposobie przesyłu plików. ⸜ APLIKACJA WP Czyli twój transport będzie oferował dostęp do Tidala i MQA? To jest problem, który dotyczy wielu producentów odtwarzaczy plików, streamerów, czy jak to nazwać – a nazewnictwo w audio komputerowym jest niesłychanie różne – którzy w tym momencie albo są skazani na Roona, który wypracował sobie pozycję lidera, czemu nie ma się dziwić, bo w łatwości obsługi niema sobie ma sobie równych, albo na UPnP. Z tym drugim jest taki problem, że nie ma jednej, naprawdę bardzo dobrej aplikacji. Niektóre są znośne, ale nie mają „startu” do Roona. WP Tu pełna zgoda – większość aplikacji UPnP to porażka, takie mam przynajmniej doświadczenia. ⸜ Nowa aplikacja sterująca JCAT – na ekranie serwis Qobuz. WP Ponieważ JPLAY i JCAT to siostrzane firmy, twój transport pracuje na bazie odtwarzacza JPLAY Femto? WP Wróćmy do aplikacji – co jest w niej na tyle ciekawego, żeby ktoś chciał się nią zainteresować? Ale wróćmy do tego, co ona daje. Oprócz tego, że będzie obsługiwała mój streamer, to pomoże w obsłudze każdego innego streamera, który ma wsparcie dla UPnP, czyli firm Lumin, Linn, Auralic. Akurat ci producenci mają dobre aplikacje, ale wiele rozwiązań w innych urządzeniach jest skazana na darmowe, nienajlepsze aplikacje. Chodzi zarówno o interfejs, sposób obsługi usług streamingowych, jak i o inne możliwości, które w mojej aplikacji znajdziemy. WP Projekt części hardware’owej, czyli fizyczny układ na płytce zleciłeś, o ile wiem, firmie z Kanady. ⸜ Nowa aplikacja terująca JCAT – ekran z przykładową płytą. WP No właśnie – co jest w takim urządzeniu najważniejsze? Wielu inżynierów, a nawet dziennikarzy audio uważa, że transport nie wpływa na dźwięk, jest tylko „mostem” spinającym sieć z przetwornikiem cyfrowo-analogowym – jak to jest? Uruchamianie JPLAYa na laptopie, takim jak twój, a na dedykowanym komputerze-serwerze, jeszcze wyposażonym w osobno zasilane karty JCAT, to jest przepaść. A przecież i jedno, i drugie jest tylko transportem plików. To jest, co oczywiste, propozycja dla high-endowców, nie każdemu będzie się chciało w to bawić. WP To chyba dobrze – jak mi się wydaje, JPLAY/JCAT to firmy dla ludzi świadomych tego, co robią, prawda? WP Ile będą kosztowały? WP Planujecie drogę w górę cennika, czy w dół? WP Czy w ostatnim czasie coś się w odtwarzaniu plików zmieniło? Chodzi mi o tzw. backend. WP Technologicznie nie ma tam jednak jakiś cudów? ⸜ I JESZCZE DWA SŁOWA O ZASILANIU WP Póki co, do HIGH FIDELITY przyjechałeś z zasilaczem Initio 3. ⸜ MARCIN OSTAPOWICZ z zasilaczem Initio 3. W tym roku wypuścimy kolejny zasilacz. Będzie to pierwszy na świecie zasilacz do komputera, w 100% liniowy w miejsce klasycznego, impulsowego, który można tam znaleźć. Będzie zoptymalizowany pod kątem jakości dźwięku – jeszcze takiego produktu na rynku nie było. Do tej pory ludzie korzystali ze standardowych zasilaczy, albo mieli miks – zasilacz impulsowy i zasilanie niektórych modułów zasilaczem liniowym. To jednak był kompromis. Zrobienie takiego zasilacza, zgodnego z normą ATX, spełniającego podstawowe zadanie, to jest dającego poprawę dźwięku, jest naprawdę skomplikowane. Problemem jest też to, że nie może być ogromny – a przy poborze prądu w komputerze jest o to bardzo trudno – to dlatego stosuje się tam zasilacze impulsowe, ponieważ są małe. Nasz zasilacz będzie osobnym komponentem o wielkości średniego wzmacniacza zintegrowanego i wadze 25 kilogramów. Ale i tak będzie – w kontekście wydajności prądowej – niewielki. WP Ile będzie kosztować? WP Poważna suma… WP Dziękuję bardzo za rozmowę. | SYSTEM AUDIO MARCINA OSTAPOWICZA Źródło: transport JPLAY/JCAT, APL DSD-MR MKII DAC Wzmacniacz: SPEC RPA-MG1000 (test w HF TUTAJ) Kolumny: YG Acoustics Carmel 2 (test w HF TUTAJ) Okablowanie: Acrolink 8N-A2080 Performante IC, Absolue Creations TIM Signature SP Zasilanie: Siltech Triple Crown (test w HF TUTAJ), Siltech Double Crown, Acrolink 8N-PC8100 Performante (test wersji NERO EDITION w HF TUTAJ) |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity