TECHNIKA | ROZMOWA MATEUSZ SOŁTYSIK ⸜ MS acoustics
Inżynier dźwięku: realizator, mikser & masteringowiec |
TECHNIKA | ROZMOWA
Rozmawiał: WOJCIECH PACUŁA |
No 204 16 kwietnia 2021 |
RZEJŚCIE Z URZĄDZEŃ ANALOGOWYCH na cyfrowe w studiach nagraniowych nie było procesem liniowym, ani – tym bardziej – jednoznacznym. Dzisiaj, dokładnie 50 lat po ukazaniu się pierwszej płyty LP, na która materiał zarejestrowano cyfrowo (styczeń 1971, Nippon Columbia), wciąż wiele studiów nagraniowych korzysta z analogowych produktów – najczęściej kompresorów oraz stołów mikserskich. Okazuje się bowiem, że przyzwyczajenia inżynierów dźwięku, oczekiwania melomanów, ale i obiektywne przesłanki sprawiły, że zalety płynące z całkowicie cyfrowego toru dźwiękowego nie zawsze przeważają nad ich słabszymi stronami. Dostajemy więc zarówno genialne nagrania powstałe na komputerze w sypialni, jak nagrodzona kilkoma nagrodami Grammy płyta When We All Fall Asleep, Where Do We Go? Billie Elish (więcej TUTAJ), znakomite, w całości cyfrowe nagrania, dokonane za pomocą cyfrowych mikserów nagrania wytwórni ECM RECORDS, jak i w pełni analogowe realizacje wytwórni AC RECORDS, ULTRA ART RECORDS czy BRIPHONIC. ⸜ Jednym z najpopularniejszych systemów DAW jest Pro Tools firmy Avid – zdjęciu obraz na ekranie komputera z widocznymi ścieżkami ⸜ foto Avid MELVYN THOMAS, były inżynier w studiach Abbey Road, odpowiedzialny za konserwację i naprawę używanych tam urządzeń o tym „niedokończonym projekcie” cyfryzacji mówił: Jesteśmy teraz wszyscy w komputerach biegli, ale wówczas były one tylko środkiem prowadzącym do celu. Weźmy, dla przykładu, klasycznego edytora taśm, który musiał przezwyciężyć szok i wyrzucić swoje nożyczki i sklejkę, za pomocą których obsługiwał te wielkie urządzenia. Proces ten był tak wolny i żmudny, że aż trudno w to uwierzyć. I teraz – kazaliśmy tym gościom wywalić ich systemy i siąść przed stacjami roboczymi. Thomas mówi o przejściu z analogowej edycji materiału na numeryczną – a tę wykonuje się obecnie najczęściej w domenie cyfrowej, korzystając ze specjalizowanych, komputerowych stacji roboczych, w skrócie – DAW (Digital Audio Workstation). Współcześnie mamy najczęściej do czynienia z dwoma sposobami ich wykorzystania. Pierwszy zakłada, że materiał jest rejestrowany wielośladowo, cyfrowo na DAW-ie (czyli w komputerze), następnie analogowo miksowany i nagrywany w postaci stereofonicznej na ścieżki „master” z powrotem na stacji DAW. W drugim znika z równania analogowy mikser, a więc i podwójne przejście z między domenami cyfrową oraz analogową. W tym przypadku można to zrobić za pomocą dużych, kosztownych stołów cyfrowych lub w samej stacji DAW. ⸜ Na płytę HUMAN THINGS Piotra Wyleżoła – seria Polish Jazz vol. 79, 2018 – pan Sołtysik wykonał miks i mastering ⸜ foto Warner Music Poland Ten ostatni proces nosi nazwę „in-the-box” i w Polsce w ten sposób nagrywa, miksuje i masteruje materiał wielu realizatorów dźwięku. Jednym z nich jest MATEUSZ SOŁTYSIK, w którego studio MS ACOUSTICS powstała, recenzowana przez nas, płyta Joachima Mencela BROOKLYN EYE (więcej TUTAJ), a także, należąca do prestiżowej serii POLISH JAZZ (nowej odsłony) płyta HUMAN THINGS Piotra Wyleżoła (Polish Jazz vol. 79, 2018); do obydwu tych płyt nasz rozmówca wykonał miks i mastering nie wychodząc poza DAW. Z MATEUSZEM SOŁTYSIKIEM rozmawia WOJCIECH PACUŁA. ▌ ROZMOWA WOJCIECH PACUŁA Proszę powiedzieć o sobie parę słów. ⸜ Mobilna sesja nagraniowa ⸜ foto Mateusz Smoczyński Ukończyłem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Bytomiu w klasie perkusji oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w specjalności wibrafonu jazzowego. To wykształcenie bardzo pomogło mi w zdobyciu muzycznej wrażliwości i w lepszym zrozumieniu potrzeb muzyków i komunikacji z nimi. WP W jaki sposób zajął sie pan pro audio? WP To trudne środowisko, to znaczy trudno w nim zaistnieć? Na studiach musiałem zdecydować, w którym kierunku chcęiść. Zaplanowałem więc, że porzucępasjęzwiązaną z realizacją dźwięku i zajmę sięna poważnie graniem. „Pech” chciał, że podczas warsztatów perkusyjnych na akademii, kolega zadał pytanie DAVE'OWI WECKLOWI dotyczące ustawienia mikrofonu, a ja mu na nie odpowiedziałem. Potem kolega ten ślepo mi zaufał i poprosił o nagranie dwóch utworów studenckiego projektu, które do dziś można znaleźć na stronie YOUTU.be. Choć teraz ciężko słucha się tego miksu, to właśnie ta sesja stanowiła swoisty przełom w moim życiu. Wieść o niej szybko rozeszła się po studentach i zacząłem robić coraz więcej tego typu nagrań. W konsekwencji wibrafon musiał ustąpić realizacji dźwięku. Na szczęście mój mentor i ówczesny wykładowca wibrafonu - prof. BERNARD MASELI wykazał się ogromnym zrozumieniem i wspiera mnie w tej decyzji do dziś, angażując w realizacjęwłasnych projektów. ⸜ Mateusz Sołtysik w Preisner Studio WP Jakie założenia miał pan składając swoje obecne studio? |
WP Z jakich urządzeń i programów pan korzysta, które są dla pana najważniejsze? Jakie chciałby pan pozyskać? WP Z jakich odsłuchów pan korzysta i dlaczego? WP Miksuje pan „in-the-box" - jakie są zalety i wady takiego rozwiązania w stosunku do fizycznego miksera? ⸜ Aktualna konfiguracja studia - zbliżenie na odsłuchy, po prawej stronie widać interfejs Apogee Quartet, którym można przełączać między odsłuchami ⸜ foto Mateusz Sołtysik WP Nie kusiło pana, aby wejść w którymś w momencie w analog? WP Co pan myśli o obecnym od jakiegoś czasu renesansie płyty winylowej – to moda, czy rzeczywista wartość? Poza tym ogrom możliwości słuchania i łatwy dostęp do treści spowodował, że ludzie chyba stęsknili się za celebrowaniem muzyki w domowym zaciszu. Winyl daje taką możliwość - wymaga większego zaangażowania niż kliknięcie albumu (lub nawet losowej playlisty) w serwisie streamingowym, co wymusza na odbiorcy większe oddanie się muzyce i zwolnienie od codziennego pędu. Jeśli chodzi o jakość dźwięku, to poza wydaniami przygotowywanymi od A do Z w domenie analogowej z przeznaczeniem pod winyl, nie opowiedziałbym się za tym, że jedna forma jest lepsza od drugiej. Kiedy album jest wydawany w domenie cyfrowej, jego winylowa wersja zawiera więcej zniekształceń i jest mniej sterylna, przez co może się wydawać przyjemniejsza, bardziej żywa i oddychająca. Wielu słuchaczom może przypaść do gustu, zwłaszcza tym wychowanym na starych nagraniach. Ja osobiście preferuję brak zniekształceń i odbiór muzyki w taki sposób, jaki zaplanował to reżyser i realizator dźwięku. WP Masteruje pan również materiał pod kątem winyli? Czym różni się taka praca od masteringu dla streamu lub płyt CD? WP Masteruje pan w 24/96 czy 24/192? Myśli pan, że wyższa częstotliwość próbkowania ma zalety? WP Na ile mastering może pomóc słabemu nagraniu? WP Co jest najważniejsze przy remasteringu starszego materiału? WP Czym właściwie zajmuje się masteringowiec? WP Z jakich płyt jest pan najbardziej dumny, zadowolony? WP Nad czym pan teraz pracuje? W kolejce czekają jeszcze: Kolędy w aranżacjach Pawła Tomaszewskiego na kwartet jazzowy z Dorotą Miśkiewicz i Chórem Polskiego Radia (zarejestrowane w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach); Atom String Quartet z autorskimi utworami (zarejestrowane w Filharmonii w Szczecinie); Wojciech Myrczek - Celebrating the Journey (zarejestrowane w Cavatina Studio); autorska płyta Kamila Franczaka; płyta Tria Pawła Tomaszewskiego (zarejestrowana w 2013 roku w Alvernia Studios); koncert live zespołu Early Birds (z chorzowskiej Sztygarki); koncert Grażyny Brodzińskiej (zbiór nagrań z trasy koncertowej); koncert Big-bandu Małopolskiego z utworami Karola Ślusarskiego (zarejestrowano w Kieleckim Centrum Kultury)oraz wiele pojedynczych utworów... ⸜ Recenzowana przez nas płyta Joachima Mencela BROOKLYN EYE, na którą miks i master wykonał mój rozmówca ⸜ foto Wojciech Pacuła WP Ma pan w domu jakiś system audio? WP Pandemia zmieniła coś w pańskiej rutynie? WP Dziękuję bardzo za rozmowę! |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity