Odtwarzacz plików audio | program JPLAY
Producent: JPLAY |

![]() |
![]() |
W branży komputerowej osiem lat to przepaść. A odtwarzacze plików, zarówno ich oprogramowanie, jak i same urządzenia, przeszły w tym czasie przyspieszoną ewolucję. Także i odtwarzacz JPLAY. Zmiany te skumulowały się w pewnym momencie w coś zupełnie nowego – odtwarzacz JPLAY FEMTO, o którym chcieliśmy opowiedzieć. Mówię „my”, bo artykuł został pomyślany jako dialog i wspólna opowieść – Marcina i moja. Podzieliliśmy go na trzy części. |1| Rozpoczniemy rozmową, w której będę chciał się dowiedzieć czegoś o odtwarzaczu i o tym, czym różni się od największego hitu ostatnich dwóch lat – Roona. |2| W drugiej napiszemy czym tak naprawdę JPLAY FEMTO jest, czym różni się od pierwszej wersji i czego możemy się po nim spodziewać. |3| I wreszcie w części trzeciej powiemy parę słów o tym, co usłyszeliśmy, porównując odtwarzacze – JPLAY FEMTO oraz Foobar 2000. |1| Część pierwsza, czyli ROZMAWIAMY ![]() Marcin Ostapowicz z wizytą w „High Fidelity” – luty 2019 WOJCIECH PACUŁA: Miałem powiedzieć, że rozmawiam z właścicielem firmy JPLAY, ale może powinienem powiedzieć, że z właścicielem firmy JCAT – jak to jest? Kiedy widzieliśmy się po raz pierwszy, we wrześniu 2011 roku… Od tamtej pory wiele się zmieniło – u ciebie i u mnie – zawodowo i prywatnie, ale wciąż pracujesz nad udoskonaleniem jednego produktu – odtwarzacza. Czy od tamtej pory myślenie o odtwarzaczach programowych też się tak bardzo zmieniło? Ale przecież w audio komputerowe ludzie „weszli” ze względu na wygodę. Czy dobrze rozumiem – JPLAY był próbą wprowadzenia jakości do high-endowego audio, tak? A gdzie widzisz w takim razie miejsce dla JPLAYa? Czy od naszego ostatniego spotkania suma wiedzy o odtwarzaniu plików zwiększyła się w znaczący sposób? To ciągle zabawa dla wariatów? ![]() Skoro to się już mieniło, to łatwiej będzie zrozumieć, że także program komputerowy służący do odtwarzania plików również zmienia dźwięk. Co w takim razie program JPLAY robi dobrego? Przecież mamy za darmo Foobara 2000 – dlaczego miałbym zainwestować w twój program? Program częściowo usprawnia też zachowanie się systemu operacyjnego, ale chodzi przede wszystkim o to, co on robi i jak to robi. To wszystko nie dzieje się w oderwaniu od sprzętu. Inne efekty uzyskamy na laptopie, a inne na dedykowanym, wypasionym serwerze, który będzie dopracowany w wielu obszarach. Czym różni się JPLAY FEMTO od tego sprzed ośmiu lat? Poprawiła się także strona użytkowa odtwarzacza. Wtedy mieliśmy tylko okienko JPLAY Mini, a teraz można sterować nim z tabletu, z okładkami itd. Można korzystać też z Tidala. Aplikacja do odtwarzania to moja implementacja UPnP, to znaczy „renderera”. JPLAY zamienia komputer w streamer i serwer. Czym w takim razie JPLAY różni się od Roona – obecnie chyba najpopularniejszego programu tego typu? ![]() Uważasz, że JPLAY jest lepszy od Roona? Roon ma tę przewagę, że wypromował się na swego rodzaju branżowy standard. Możemy zoptymalizować go pod danego klienta? |2| Czyli czym jest JPLAY FEMTO FEMTO traktowany jest przez Marcina Ostapowicza jako całkowicie nowy produkt marki JPLAY. To kompletny odtwarzacz sieciowy (plików audio) dla, jak czytamy, „najbardziej wymagających audiofilów”. W jego skład wchodzi JPLAY femtoServer – oprogramowanie typu media serwer zgodne ze standardem UPnP – oraz renderer audio typu UPnP. JPLAY FEMTO obsługuje prawie wszystkie popularne formaty audio, włącznie z DSD Native (RAW) i DoP aż do DSD256. W połączeniu z dowolnym komputerem PC działa on na tej samej zasadzie jak popularne odtwarzacze plików od takich producentów jak Linn czy Lumïn, z tą różnicą, że zamiast dedykowanej platformy sprzętowej wykorzystuje do tego celu komputer PC. Za sprawą głęboko idących optymalizacji program JPLAY poprawia jakość odtwarzania plików lokalnych na komputerze – to już było – ale także sygnałów streamowanych (strumieniowych) z bezstratnych serwisów Tidal i Qobuz. JPLAY FEMTO zapewnia dużo lepszą jakość dźwięku od wszystkich poprzednich wersji programu, jednocześnie zapewniając wygodę obsługi za pośrednictwem wybranej aplikacji UPnP na urządzeniu zdalnym (tablet, smartfon lub inny komputer). |
![]() Oprogramowanie działa jako usługa w tle na komputerze z systemem Windows. Instalacja i konfiguracja sprowadza się do kilku prostych czynności: ![]() Zalecana aplikacja zdalna: Bubble UPnP (Android) Marcin podaje konfigurację pozwalająca uzyskać najlepszą jakość dźwięku: w instalatorze należy wybrać wersję zoptymalizowaną dla procesorów Intel (jeśli mamy taki w komputerze) oraz zaznaczyć opcję ‘optimize for Single PC’. W panelu „JPLAY settings” wybieramy „KS: UltraStream, DAC Link” – to najwyższa możliwa wartość (zależy od sterownika dołączonego do przetwornika USB - sterowniki umożliwiające obniżenie wartości bufora pozwalają na osiągnięcie maksymalnej wartości). W przypadku dedykowanego komputera audio warto wypróbować funkcję „Hibernate”, która zatrzymuje większość procesów w systemie i wygasza ekran w trakcie odtwarzania muzyki. Funkcje programu:
Odtwarzacz można u siebie bezpłatnie wypróbować – wersja testowa JPLAY FEMTO działa przez 21 dni. Pełna wersja obejmująca dwa komputery kosztuje 149 euro. Klienci, którzy posiadają którąś z poprzednich wersji mogą skorzystać ze specjalnej oferty i zakupić licencję JPLAY FEMTO w promocyjnej kwocie 79 euro. |3| Czyli słuchamy JPLAY FEMTO Odsłuch przeprowadziliśmy w systemie redakcyjnym „High Fidelity”, to jest z odtwarzaczem Ayon Audio CD-35 HF Edition w roli przetwornika cyfrowo-analogowego, przedwzmacniaczem Ayon Audio Spheris III, końcówką mocy Soulution 710 oraz kolumnami Harbeth M40.1. Źródłem sygnału był mój stary laptop HP Pavilion dv7-6030ew z Windows 10 i plikami granymi z dysku SSD. Sygnał przesyłany był przez wyjście USB kablem Acoustic Revive USB-5.0PL. Słuchaliśmy pojedynczych utworów z różnych płyt – zarówno zakodowanych w PCM, jak i DSD. Wśród nich większość stanowiły pliki hi-res, w tym pliki Master WAV. Podobnie jak poprzednim razem posłuchaliśmy najpierw Foobara 2000, zoptymalizowanego dla mojego komputera, a potem JPLAYa FEMTO. WOJCIECH PACUŁA: To nawet nie jest tak, że jest jakaś różnica, tylko to po prostu inne granie, prawda? Mam wrażenie, że Foobar gra bardziej efektownie, można nawet powiedzieć „efekciarsko”. I jeśli ktoś nie ma doświadczenia z dobrze odtwarzaną muzyka, to może mu się bardziej spodobać. ![]() Szczególnie dobrze było to słychać przy Led Zeppelin z nowego remasteru. Zauważyłeś, że z JPLAYem wszystko wydaje się trochę cichsze – ale wystarczy podgłośnić o 1 dB i… Bardzo dobrze słychać to było z nagraniem DSD Arehty Franklin, ale jeszcze lepiej z plikami master WAV z serii Polish Jazz. Z Foobarem zagrało to naprawdę dobrze. Ale chwila porównania z JPLAYem i słychać, że to było płaskie – dobrze słyszę? Co twoim zdaniem w JPLAYu poszło do przodu? Bardzo fajnie przy Zeppelinach było słychać, że z JPLAYem wszystko się z jednej strony uspokoiło, poukładało w czasie, a z drugiej było wyraźniejsze. Z Foobarem było to bardziej stłamszone, zakryte. JPLAY jest bardziej plastyczny i lepsza jest z nim kontrola basu, co świetnie było słychać z nagraniami Agi Zaryan. Kontrabas jest tam mocno „przygrzany” i JPLAY lepiej sobie z nim poradził, nie tracąc barwy. Słuchając jej z Foobarem obydwaj się w tym samym momencie uśmiechnęliśmy – było go za dużo. Moim zdaniem nie masz zupełnie czego się obawiać – uważam, że w prasie branżowej za mało jest głosów producentów i konstruktorów. Nawet jeśli są w pewien sposób „skrzywieni” poprzez to, że to „ich” produkt, to i tak mają wiele do powiedzenia. Brakuje nam wypowiedzi świadomych ludzi, którzy coś naprawdę wiedzą… OK., to trochę ponarzekam – gdybyś miał nowszy, szybszy komputer, to efekt byłby dużo lepszy. Było bardzo dobrze, ale da się jeszcze lepiej. A gdybyś miał dedykowany komputer, to byłoby pozamiatane. I nie przeszliśmy do hibernacji, czyli nie graliśmy na maksymalnych możliwościach programu. No i bufor nie był ustawiony na maksa. Czyli – ważny jest też sprzęt, to znaczy komputer z którego odtwarzamy. ![]() Słowo na koniec dla czytelników „High Fidelity”? Czyli wykonanie dedykowanego komputera, na przykład w postaci odtwarzacza plików ma sens? Dziękuję za rozmowę. | Na KONIEC Znam Marcina od lat i uważam, że jest jednym z lepszych specjalistów jeśli chodzi o odtwarzanie plików z komputera. Jest też człowiekiem zanurzonym w muzyce. Takim ludziom ufam. Jego pierwszy odtwarzacz JPLAY był znakomity, a informacje, którymi się wówczas z nami podzielił otwierały w głowie różne klapki. Mimo że wielu inżynierów-komputerowców pukało się w głowę. Dzisiaj wiemy, że to pukanie było całkowicie na miejscu, tyle że chodziło o nich samych i ich głowy. Kiedy Marcin mówił wówczas, że nawet zmiana języka interfejsu zmieniała dźwięk można to było potraktować jako voodoo. Dziś wiemy, że chodziło po prostu o zmianę parametrów pracy systemu, co z kolei zawsze zmienia dźwięk. Jego najnowszy odtwarzacz JPLAT FEMTO powstał – paradoksalnie – w jeszcze trudniejszych warunkach. Z jednej strony powinien mieć łatwiej, bo nikt rozsądny, kto poświęcił choćby pół godziny na porównania, nie zaprzecza temu, że różne odtwarzacze plików (programowe) dają różny dźwięk. Z drugiej jednak strony oczekiwania wobec cyfrowego audio są dziś nieporównywalnie większe, a w dodatku wyrosła mu mocna konkurencja w postaci całego systemu Roon. Ale znowu – możecie państwo porównać je samodzielnie i wyciągnąć własne wnioski. Ja wiem jedno – z FEMTO znowu jesteśmy z cyfrą bliżej analogu. A o to przecież nam wszystkim chodzi, prawda? I oprócz gratulacji dla Marcina i jego firmy pozostało nam jeszcze jedno – oczekiwać na dedykowane urządzenie do odtwarzania plików z logo JCAT. Zapewne – prędzej, czy później – się go doczekamy. ■ |
System referencyjny 2019 |
|
![]() |1| Kolumny: HARBETH M40.1 |TEST| |2| Podstawki: ACOUSTIC REVIVE (custom) |3| Przedwzmacniacz: AYON AUDIO Spheris III |TEST| |4| Odtwarzacz Super Audio CD: AYON AUDIO CD-35 HF Edition No. 01/50 |TEST| |5| Wzmacniacz mocy: SOULUTION 710 |6| Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS| |7| Filtr głośnikowy: SPEC REAL-SOUND PROCESSOR RSP-AZ9EX (prototyp) |TEST| |
|
![]() |
Okablowanie Interkonekt: SACD → przedwzmacniacz - SILTECH Triple Crown (1 m) |TEST|Interkonekt: przedwzmacniacz → wzmacniacz mocy - ACOUSTIC REVIVE RCA-1.0 Absolute Triple-C FM (1 m) |TEST| Kable głośnikowe: SILTECH Triple Crown (2,5 m) |ARTYKUŁ| |
![]() |
Zasilanie Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → odtwarzacz SACD - SILTECH Triple Crown (2 m) |TEST|Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → przedwzmacniacz - ACOUSTIC REVIVE Power Reference Triple-C (2 m) |TEST| Kabel zasilający AC: listwa zasilająca AC → wzmacniacz mocy - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 |TEST| Kabel zasilający: gniazdko ścienne → listwa zasilająca AC - ACROLINK Mexcel 7N-PC9500 (2 m) |TEST| Listwa zasilająca: AC Acoustic Revive RTP-4eu ULTIMATE |TEST| Listwa zasilająca: KBL Sound REFERENCE POWER DISTRIBUTOR (+ Himalaya AC) |TEST| Platforma antywibracyjna pod listwą zasilającą: Asura QUALITY RECOVERY SYSTEM Level 1 |TEST| Filtr pasywny EMI/RFI (wzmacniacz słuchawkowy, wzmacniacz mocy, przedwzmacniacz): VERICTUM Block |TEST| |
![]() |
Elementy antywibracyjne Podstawki pod kolumny: ACOUSTIC REVIVE (custom)Stolik: FINITE ELEMENTE Pagode Edition |OPIS| Platformy antywibracyjne: ACOUSTIC REVIVE RAF-48H |TEST| Nóżki pod przedwzmacniaczem: FRANC AUDIO ACCESSORIES Ceramic Classic |ARTYKUŁ| Nóżki pod testowanymi urządzeniami: |
![]() |
Analog Przedwzmacniacz gramofonowy: Wkładki gramofonowe:
Docisk do płyty: PATHE WINGS Titanium PW-Ti 770 | Limited Edition Mata:
|
![]() |
Słuchawki Wzmacniacz słuchawkowy: AYON AUDIO HA-3 |TEST|Słuchawki:
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity