ROZMOWA PRZEMYSŁAW NIEPRZECKI
Rok założenia firmy | 2008 |
hoć firmowy salon odsłuchowy firmy AVCON znajduje się w Grodzisku Mazowieckim, to sama firma ma swoją siedzibę w miejscowości Błonie. Niewielke, licząca 12 479 mieszkańców miasteczko, jest jednak mocne swoją historią – znane już w XI wieku prawa miejskie otrzymało 2 maja 1338, były to prawa magdeburskie. Do dziś zachował się kościół Świętej Trójcy, ufundowany w 1257 roku przez Konrada II, księcia mazowieckiego i czerskiego. Przemek Nieprzecki, właściciel i konstruktor firmy, już niejedno widział i niejedno przeżył. Kiedy w roku 2009 spotkałem się z nim po raz pierwszy firma właśnie stratowała. Projektowaniem i wykonawstwem obudów Przemek zajmował się już wcześniej – wykonywał obudowy na potrzeby rynku DIY. Było to jednak jego hobby, zawodowo zajmował się czymś innym. Pretekstem do spotkania był test kolumn Tivano, które okazały się niezwykle kompetentną konstrukcją i w których można było znaleźć rozwiązania, którym firma jest wierna do dzisiaj. Najważniejsze dotyczy – co nie powinno być zaskoczeniem – jakości obudów. Były bardzo solidne miały 50-mm, ścięty front i bardzo ładną okleinę. Dbałość o obudowy to dzisiaj znak firmowy firmy Avcon – w ten sposób buduje swoje kolumny bardzo mało firm, ponieważ to sposób czaso i pracochłonny, a przez to kosztowny. Równie charakterystyczne były użyte przetworniki. Wysokie tony obsługiwała wstęga serbskiej firmy RAAL, a średnie i niskie przetwornik Aurum Cantus. W najnowszej konstrukcji, modelu Nortes Mk3, którą testujemy w tym samym wydaniu „High Fidelity”, również znajdziemy wstęgę, tyle że tym razem Aurum Cantus. Z kolei głośniki średnio i niskotonowy pochodzą z firmy SEAS. A obudowa jest po prostu wyjątkowa. Z PRZEMYSŁAWEM NIEPRZECKIM rozmawia Wojciech Pacuła. WOJCIECH PACUŁA: Czym się zajmowałeś przed powstaniem firmy Avcon? Opowiedz proszę o początkach firmy – jak to się wszystko zaczęło. Powstała wówczas gama złożona z pięciu modeli, co – jak się później okazało – było ofertą zbyt szeroką,. Od jakiegoś czasu w ofercie są więc jedynie dwa modele z wyższej półki – Avalanche Reference Monitor oraz Nortes. W tak zwanym międzyczasie do produkcji wdrożone zostały rozpraszająco-tłumiące panele akustyczne, które zostały przez rynek przyjęte bardzo dobrze. Do tego stopnia, że w tej chwili Avcon jest kojarzony bardziej z panelami niż kolumnami. Co było inspiracją do powstania firmy? Kolumny Levanter, model z 2008 roku Co jest najtrudniejsze w powstaniu firmy w Polsce? Jakie trudności musi pokonać firma po jakimś czasie istnienia? Jak je przezwyciężyłeś? Jak zmieniało się twoje myślenie o dźwięku i produktach na przestrzeni czasu? Czego się nauczyłeś? Kolumny Suestado, model z 2008 roku Jak wygląda rynek audio w Polsce? Masz porównanie z rynkami za granicą? |
Monotematycznie – jesteśmy zamknięci na nowe marki, czego efektem jest mielenie na rynku tzw. „masówki”, która jest znana, ale niekoniecznie jest najlepszą opcją wydania pieniędzy w kontekście brzmienia, jakie można za daną kwotę pozyskać. Do tego dochodzi problem pod tytułem: „Jak ja to później odsprzedam?" – Markowe wyroby, kiedy się znudzą, łatwo sprzedać. Dlatego ludzie nie mają odwagi w kupowaniu produktów od nowych firm. Na szczęście powoli się to zmienia i można zaobserwować zwiększone zainteresowanie polskimi produktami. Idea Polskiego Klastra Audio ma na celu zwiększenie świadomości rodaków. Problemy rynków zachodnioeuropejskich są zbliżone do naszych z tą różnicą, że tam granicą łatwej sprzedaży nie jest 5000 zł a 5000 euro, co pozwala na zaistnienie szerszej gamie producentów. Jaka jest obecna oferta firmy i czym się różni od tego, z czym zaczynałeś? Jak wygląda u ciebie proces projektowania? Kolumny Nortes Mk2, model z grudnia 2010 roku Kolejnym krokiem są zmiany, po których następują kolejne odsłuchy i pomiary. Finalna wersja zwrotnicy wraz z gabarytami trafia do końcowego projektu. Czasem po umieszczeniu głośników w finalnym projekcie (w końcowej obudowie trafiającej na rynek) dokonywane są jeszcze drobne korekty zwrotnic. Generalnie finalnym wyznacznikiem gotowości projektu są odsłuchy przeprowadzane w towarzystwie zaprzyjaźnionych „złotych uszu”. Czy są korelacje między pomiarami i dźwiękiem? Jeśli tak, to jakie? Czy pojawiają się nowe, ciekawe technicznie przetworniki? Co jest największą słabością przetworników dynamicznych? Wstęgowych? Formatki do budowy głośników Z jakich urządzeń, kabli, kolumn itp. korzystacie? Masz jakieś swoje tricki pomagające przy ocenie dźwięku? Podaj proszę 10 albumów muzycznych, których słuchacie ostatnio.
Wibroizolacyjny stolik pod gramofon |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity