WYWIAD
RAFAŁ CZANIECKI
Kontakt: |
iadolenia dotyczące designu urządzeń audio słuchać na okrągło, sam się do tego chóru dołączam, kiedy tylko mogę. Rzecz jest wielowątkowa i trudno ją objąć jednym rzutem oka. Z jednej strony znakomita większość urządzeń związanych z reprodukcją muzyki, szczególnie tych pochodzących z dużych koncernów, jest absolutnie anonimowa – zarówno jeśli chodzi o autora koncepcji plastycznej, jak i o samą koncepcję. Wiadomo jednak, że stoją za tym duże studia projektowe lub wyspecjalizowane komórki w samych koncernach. Z drugiej strony, małe firmy mają zwykle wyrazisty charakter własny, wiadomo, kto jest za ich wygląd odpowiedzialny, ale zazwyczaj nie ma to nic wspólnego z „projektem plastycznym” w takim sensie, w jakim ja to rozumiem, tj. przemyślanego, wysokiej próby działania mającego na celu zamknięcie produktu w jakiejś formie. Nie zawsze tak było, kiedyś dla audio (a szerzej dla rynku AGD) pracowali najlepsi designerzy, najlepsze studia projektowe. Do ikon należą produkty firmy Brown, za które odpowiedzialny był m.in. Gerd Alfred Müller, Apple z genialnym Jonathanem Ive, Sony z Walkmanem, Philipsa, którego wizualną identyfikację w latach 80. wymyślił amerykański designer Robert Blaich i inni. Wszystkie te nazwiska związane są z produktami AGD, zaś w audio pojawiały się okazjonalnie. Wyjątki się oczywiście zdarzają. Wśród nich najciekawsze prace powstały dla firmy Yamaha, której magnetofon kasetowy TC-800GL, zaprojektował włoski stylista Mario Bellini, projektujący na co dzień nadwozia samochodów, wymyślone przez Kennetha Grange’a dla firmy B&W Bowers&Wilkins kolumny DM6 (1976), ikoniczne 801, aż po Signature Diamond z 2005 roku, a także kolumny Muon firmy KEF, za które odpowiedzialny jest Ross Lovegrove. W Polsce znanych nazwisk produktów audio jest jak na lekarstwo. Dyżurnym przykładem, także moim, jest Janusz Zygadlewicz, który stworzył kilka projektów dla Diory oraz Zakładów im. Kasprzaka, z genialnym magnetofonem szpulowym ZK 146 (więcej TUTAJ). Wspomnieć wypada również o Piotrze Tworzu, współpracowniku profesora Zygadlewicza, spod ręki którego wyszły m.in. odbiornik Alina oraz amplitunery Zodiak DSS-401 i Tosca. To jednak zamierzchła przeszłość. Nie słyszałem też o Polaku w kontekście projektów międzynarodowych. Aż do niedawna. Przedstawiam państwu pana Rafała Czanieckiego, którego projekty dosłownie „chodzą” po ulicach całego świata. Pan Rafał odpowiedzialny jest mianowicie za projekt plastyczny słuchawek firmy AKG, serii Y. I nie tylko – będziecie państwo zaskoczeni, gwarantuję :) Wojciech Pacuła: Proszę napisać coś o sobie, swojej karierze. Propozycję pracy w Harmanie otrzymałem zaraz po zakończeniu studiów. Jeden z moich prywatnych projektów, który zamieściłem w moim portfolio on-line, został dostrzeżony przez Dyrektora Projektowego w nowopowstałym centrum projektowym w Shenzhen. Otrzymałem zaproszenie do pracy w biurze w Chinach i postanowiłem podjąć się tego wyzwania. Na początku zajmowałem się projektowaniem interfejsu użytkownika dla sprzętu audio-wideo marki Harman/Kardon, głównie amplitunerów AV i odtwarzaczy DVD. Projektowałem także opakowania i akcesoria dla głośników. Po około roku, dostałem szansę stworzenia planu rozwoju i pozycjonowania dla marki AKG. Jak pan trafił do AKG? – To chyba nie zdarza się na co dzień, żeby Polak znalazł się w tak szacownym gronie, prawda? Jak mówiłem, na początku zajmowałem się „interfejsem użytkownika” dla marki Harman/Kardon, później projektowałem nową linię opakowań, także dla Harman/Kardon. Po około roku nadarzyła się okazja, by zaproponować nową strategię dla marki AKG. Zaproponowałem własną wizję, która najwyraźniej „zaskoczyła” - moja wizja spodobała się w Harmanie chyba wszystkim. Od tego czasu zajmuję sie projektowaniem produktów i wszystkiego co z nimi związane (np. opakowań) wyłącznie dla AKG. Mieszka pan w Chinach? - Widzę u pana chiński mail. Jeśli tak, to proszę coś opowiedzieć o tym kraju, ludziach itp. Widział pan tam sklepy audio? Życie obcokrajowca jest jednocześnie bardzo łatwe i bardzo uciążliwe. Wielu Chińczyków (ale oczywiście nie wszyscy) traktuje ludzi z Europy całkiem dobrze. Starają się być mili, pomocni, nawet jeśli nie mówią po angielsku (to jakieś 99% populacji :)) chcą jak najlepiej i są gotowi na dodatkowy wysiłek z ich strony, by rozwiązać problemy. Takie sytuacje zdarzają się zazwyczaj w sklepach, czy podczas podpisywania umowy o telefon itp. Są też ludzie, którzy z rozbawieniem obserwują, jak obcokrajowiec stara się coś załatwić za pomocą improwizowanego języka migowego. W Chinach zapotrzebowanie na sprzęt audio - zwłaszcza najwyższej jakości - jest ogromne. Odwiedziłem kilka sklepów audio, w których głośniki były obudowane w tradycyjne, chińskie motywy, zdobione złotem i sprzedawane za zawrotne sumy. Więcej sklepów typowo audiofilskich lub dla entuzjastów znajduje się jednak w Hong-Kongu, gdzie można sprawdzić dosłownie każdy najnowszy model, każdej marki. Dosyć ciasne pomieszczenia mają całe ściany obwieszone sprzętem, który można "wypożyczyć" i przetestować, siedząc na jednym ze składanych krzesełek na środku pomieszczenia. Często całe (jednak wciąż niewielkie i raczej ciasne) budynki zagospodarowane są na centra audio, gdzie na jednym piętrze można kupić sprzed do kina domowego, na następnym słuchawki, na następnym kable itd. Jakie inspiracje stoją za projektem słuchawek AKG Y50 – jest pan jego autorem, prawda? W przeszłości AKG kojarzona była (i nadal jest) z słuchawkami z serii K. AKG ma mocną pozycję wśród muzyków - zarówno początkujących jak i profesjonalistów. Czyli ogólnie mówiąc wśród osób kreatywnych, tworzących tzw. „kontent”. Idąc za ciosem chcemy otworzyć markę na więcej ludzi z tej grupy - designerów, artystów, architektów itd. Wiemy, że muzyka jest niezwykle ważna w procesie tworzenia - jest źródłem inspiracji, pozwala odciąć się od rzeczywistości i znaleźć własną małą przestrzeń, w której łatwiej się skupić. Dlatego chcemy, aby nasz sprzęt znalazł się nie tylko w studio muzycznym lub w kolekcji audiofilów, ale wszędzie tam, gdzie muzyka jest ważnym elementem w procesie twórczym. Najważniejszą częścią mojego planu jest uporządkowanie portfolio produktów. Stworzyłem dwie nowe linie: Y-SERIES oraz N-SERIES, które, obok K-SERIES, pomogą lepiej kategoryzować nasze produkty oraz ułatwią pozycjonowanie marki na rynku. Jako że AKG pochodzi z Austrii, chcemy zachować jej europejski charakter, dlatego inspiracje czerpiemy z "naszego podwórka". Chcemy połączyć elementy designu skandynawskiego (przyjazny, z pełnymi energii kolorami) z funkcjonalizmem (minimalistyczny, profesjonalny charakter). Dwa silne i bardzo charakterystyczne nurty w historii europejskiego wzornictwa. |
By uporządkować i zachować spójny wizerunek produktów powstał nowy język projektowania - "Aestetica Neue". Y50 jest pierwszym przykładem jego zastosowania. Odważne kolory, logo potraktowane jako element graficzny - to rzeczy, które najpierw rzucają się w oczy. Jednak jeśli przyjrzymy się bliżej, okaże się, że słuchawki te są wyjątkowo minimalistyczne, każdy element ma swoją funkcję. Formy są proste, czyste, zdyscyplinowane, z kilkoma dyskretnymi detalami nawiązującymi do logo serii Y. W jakim stopniu funkcjonalność współdziała w pana projektach z designem? W przypadku słuchawek jest wiele aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę tj. jakość dźwięku, wytrzymałość, atrakcyjność dla konkretnej grupy odbiorców… Ale najważniejszy to wygoda noszenia. Nikt nie doceni słuchawek, jeśli nie będzie chciał ich nosić, bo są niewygodne. W AKG jest to nasz priorytet i punkt wyjściowy - najpierw zastanawiamy sie co zrobić, by nasz produkt był jak najwygodniejszy w noszeniu. Słucha pan muzyki? Jeśli tak, to jakiej? Podrzuci pan 10 albumów, których moi czytelnicy powinni posłuchać? 1. Francis and the Lights, A Modern Promise 2. Kate Bush, Hounds of Love 3. Joe Hisaishi, The Spirited Away OST 4. Gustav Holst, The Planets 5. Kanye West, Yeezus 6. Junkie XL, Synthesized 7. Grimes, Visions 8. Rex The Dog, The Rex The Dog Show 9. Masami Tsuchiya, Rice Music 10. Touch My Katamari OST Pięknie dziękuję za rozmowę i życzę mnóstwa sukcesów w przyszłości! Dystrybutorem produktów firmy AKG w Polsce jest firma Suport, która zorganizowała wywiad. DOŁĄCZ DO NAS NA TWITTERZE: UNIKATOWE ZDJĘCIA, SZYBKIE INFORMACJE, POWIADOMIENIA O NOWOŚCIACH!!! |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity