KOLUMNY PODŁOGOWE Eryk S. Concept KETSUS SPECIAL Cena: 24 000 zł (para) Producent: ERYK S. CONCEPT Kontakt: ul. Juliusza Kadena-Bandrowskiego 9/33 01-494 Warszawa | Polska e-mail: eryk@eryksc.com Kraj pochodzenia: Polska Strona producenta: ERYK S. CONCEPT Tekst: Wojciech Pacuła Zdjęcia: Wojciech Pacuła | Eryk S. Concept |
Data publikacji: 1. grudnia 2011, No. 92 Zwykle w tym miejscu wykładam filozofię firmy, produktu, ew. historię brandu i przygotowuję do części odsłuchowej. Ponieważ jednak Eryk Smólski, właściciel firmy Eryk S. Concept ma ciekawe rzeczy do powiedzenia, zdecydowałem, że oddam mu głos: Dodatkowa kwestia to wyrównanie pasma oraz gwarancja, że nawet ze współczesnymi ostrymi/suchymi/za szybkimi tranzystorami przekaz będzie zrównoważony/muzykalny. W efekcie bez większych zmian pozostała obudowa (prócz schowanych wooferów), wymiary uległy niewielkim zmianom: 14 x 40,5 x 101 cm (bez kolców), waga uległa zwiększeniu do ok. 30 kg/sztuka. Grubość ścianek: 20/30/40 mm. Wykończenie to lakier fortepianowy white pearl (nie samochodowy!), a panele tylny i dolny to heban. Zmienił się układ tłumienia w komorze niskotonowej, natomiast bez zmian pozostał dobór materiałów: wełna owcza, gąbka klinowa, mata bitumiczna, filc. Decydujące zmiany to schowanie wooferów (sugestie klientów oraz lepszy efekt wizualny). Zdecydowałem się zlikwidować umieszczony z tyłu tzw. SuperTweeter Connector, ponieważ rodził u klientów więcej obaw lub nie był używany. Opracowałem od początku woofery i przetworniki „fullrange” + poddałem lekkiej modyfikacji głośnik superwysokotonowy. Podział pomiędzy głośnikami przebiega przy 200 Hz i 14 kHz, przy czym ten ostatni to nietypowe dodanie gł. wys. ponieważ „fullrange” dochodzi do 20 kHz z pewnym spadkiem. Jest to bardzo nietypowy układ 2,5-drożny oparty na podwójnych głośnikach (to ostatnie spełnia cel wytrzymałościowy: 2 x niższe obciążenie temperaturowe i mocowe vs niższe zniekształcenia). Głośniki niskotonowe mają dodatkowo, w stosunku do wcześniejszych wersji, zwiększony wychył własny. Udało się zmniejszyć kompresję w zakresie basu. Z tyłu mamy trzy tunele bas-refleks - w ten sposób przy dużej amplitudzie prac głośników niskotonowych nie dochodzi do przytykania się otworów (co w rezultacie dawało by układ nieszczelnej obudowy zamkniętej, a więc znaczne zniekształcenia). Głośniki niskotonowe mają membrany w 100% węglowe i bardzo zaawansowany motor (m.in. wbudowane układy korygujące pole magnetyczne, polepszone chłodzenie). Głośniki szerokopasmowe mają membrany celulozowe ze specjalnymi korektorami - cały układ jest nowy, tylko wymiary zewnętrzne pozostały bez zmian. Oczywiście mamy też nową zwrotnicę składającą się z trzech sekcji. Zastosowałem w niej (bazując na testach odsłuchowych) kondensatory PIO dla głośnika superwysokotonowego, a dalej kondensatory foliowe, bipolarne z folią gładką i rezystory metalizowane 1%. Cewki w sekcji niskotonowej mają niską rezystancję własną rzędu 0,1 Ω. Przy tak nieszablonowej konstrukcji filtry mają specjalnie profilowane zbocza. Nie zapomniałem przy tym o zgraniu fazowym. Jest to też jedna z niewielu konstrukcji gdzie z sukcesem udało się pozbyć wszelkich pułapek i układów korygujących, które w jednej sprawie pomagają, jednak słyszalnie degradują przekaz muzyczny: atak, detale, drobne elementy trójwymiarowości itp. Kolumna z powodzeniem współpracuje ze wzmacniaczami gdzie współczynnik tłumienia wynosi raptem 20. KETUSUS Special z założenia pasmowo są fabrycznie ustawiane uniwersalnie (elektronika, klasyka, rock, itd., standardowy pokój średnio wytłumiony) tym niemniej za dodatkową opłatą Klient uzyskuje tzw. strojenie końcowe („fine tunning”) w swoim domu, ponieważ z racji przyjętych tutaj rozwiązań konstrukcyjnych skraje pasma można w pewnym zakresie kształtować. Pamiętajmy, że na efekt końcowy zawsze składają się: pomieszczenie, czyli 60% sukcesu, sprzęt towarzyszący + preferencje dotyczące gatunków muzycznych i samego charakteru dźwięku).” Do tej pory testowaliśmy:
Nagrania użyte do odsłuchu:
Japońskie wersje płyt dostępne na CD Japan. Choć widzimy klasyczną kolumnę trójdrożną, może nieco podbajerowaną, z nieco innymi rozwiązaniami niż w większości tego typu kolumn, to jednak słyszymy coś innego. To nie jest „inny” dźwięk, nie o to chodzi – podobnie jak wygląd „sugeruje” klasyczną kolumnę, tak ten dźwięk na pierwszy rzut oka sugeruje klasyczną konstrukcje – jest i góra, i dół, jest scena, obrazowanie źródeł pozornych – jednym słowem jest wszystko, o czym mówi się przy normalnych kolumnach. |
Ich dźwięk jest duży. To nie są „punktowe” głośniki, rzutujące precyzyjny, ale ograniczony do małego obszaru dźwięk. Ten rozciąga się i w górę, i w boki, także przy nagraniach monofonicznych. Przy płytach, takich jak Moody Marilyn Moore dostajemy duży centralny obraz, bez sugerowania stereofonii (bo to nagranie mono), ale jednak duży, szeroki – w efekcie bardzo naturalny.
Równie duże rozmiary pozorne mają instrumenty i efekty w nagraniach stereofonicznych – czy to będzie Welcome To The Machine Floydów z najnowszego remasteru Wish You Were Here, czy też Sounds of the Universe Depeche Mode. Szczególnie w tym pierwszym przypadku, z pulsującym syntetycznym basem uderzającym raz w jednym kanale, raz w drugim, słychać, że kolumny potrafią wykreować bardzo rozległą perspektywę, szeroką, bez dziur, ekspansywna. Wspomniałem o zmianie balansu tonalnego – Ketsusy nie mają barwy typowej dla głośników szerokopasmowych, tj. nie ma obciętej góry czy dołu. I chyba o to Erykowi chodziło, kiedy dodawał głośnik wysokotonowy i kiedy modyfikował niskotonowe. Powiedziałbym, że rozciągnięcia pasma w obydwu stronach jest bardzo dobre. Bas nie schodzi bardzo nisko, tego nie ma, jest on jednak niezwykle po prostu rozdzielczy. I jednocześnie nie jest specjalnie selektywny. To nie jest sprzeczność. Z Ketsusami Special śledzenie linii basu czy kontrabasu jest dziecinnie łatwe. I więcej – brzmienie tego zakresu jest na tyle ciekawe, ze sami z siebie dostrzegamy elementy, linię melodyczną, detale związane z techniką gry, które przy innych nawet grających mocniejszym basem kolumnach gdzieś ginie. Tutaj słychać to tak, jakby jakoś lepiej to do nas docierało, jakby było bliżej nas. A nie jest to bas podkreślony, nie jest wyolbrzymiony, ani – tym bardziej – konturowy. To nie są typowe kolumny „szerokopasmowe”, tj. z przetwornikiem szerokopasmowym. Może dlatego, że to nie są typowe kolumny szerokopasmowe. Z drugiej strony to absolutnie nie są klasyczne kolumny trójdrożne, ani nawet dwuipółdrożne. Zresztą, jeślibyśmy mieli być akuratni, to trzeba by mówić konstrukcjach „jednoidwarazypółdrożnych”. Jeśli bowiem kolumny, gdzie grający od dołu pełnym pasmem głośnik niskotonowy wspomagany jest drugim głośnikiem niskotonowym, ale ściętym mocno od góry, nazywamy dwuipółdrożnymi (jeśli jest jeszcze głośnik wysokotonowy), to podobnie powinno być z głośnikiem wysokotonowym. A tutaj i góra, i dół są tylko wspomaganiem dla przetworników szerokopasmowych. To taki wtręt. Nic to – te kolumny Graja inaczej niż wszystko inne. Pokazują duży wolumen dźwięku, ich dźwięk jest bardzo bezpośredni i szybki. Atak jest jednak zaokrąglony, a selektywność w najlepszym przypadku dobra. Balans tonalny przesunięty jest ku górze i dopiero połączenie ich z jakimś cieplejszym wzmacniaczem lampowym powinno to utemperować. Taki JAG 300B MkII, czy Xindak MT-2 powinny być jak najbardziej na miejscu. Dorzucam, do tego jeszcze Lebena CS-600. Byłoby to zresztą w zgodzie z tym, co mówił Eryk we wstępie i z jego obecnymi przekonaniami. Kolumny testowane były ze wzmacniaczem odniesienia Soulution 710 i z Lebenem CS-300 [Custom Edition]. Źródłem, poza odtwarzaczem Lektor AIR V-edition Ancient Audio był także odtwarzacz CD Burmester 089. Kolumny stały na platformach Acoustic Revive RST-38, relacja TUTAJ. Głośniki niskotonowe były skierowane na zewnątrz. Kolumny okazały się dość wrażliwe na ustawienie – lepiej zagrały kiedy ich osie krzyżowały się dość daleko za słuchaczem. BUDOWA Kolumny Ketsus Special, to wersja rozwojowa kolumn Ketsus Superb, które kiedyś testowaliśmy (TUTAJ), z dopracowaną zwrotnica, nieco innymi głośnikami itp., ale wciąż z tym samym, fantastycznym projektem plastycznym i dopieszczonym w każdym szczególe detalem. Pobierz test w PDF |
||||||||||||
g a l e r i a
|
- odtwarzacz CD: Ancient Audio Lektor AIR V-edition (test TUTAJ)
- przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC (test TUTAJ)
- przedwzmacniacz: Polaris III [Signature Version] + zasilacz AC Regenerator, (wersja z klasycznym zasilaczem, test TUTAJ)
- końcówka mocy: Soulution 710
- wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version (recenzja TUTAJ)
- kolumny: Harbeth M40.1 Domestic (test TUTAJ)
- słuchawki: HiFiMan HE-6, Sennheiser HD800, AKG K701, Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ω
(recenzje TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ) - interkonekty: CD-przedwzmacniacz: Acrolink Mexcel 7N-DA6300, artykuł TUTAJ, przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo
(test TUTAJ) - kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx
- kable zasilające: Acrolink Mexcel 7N-PC9300 (wszystkie elementy, recenzja TUTAJ)
- listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate
- stolik SolidBase IV Custom; opis TUTAJ
- pod odtwarzaczem podkładki Ceraball (artykuł TUTAJ)
- platforma antyrezonansowa Acoustic Revive RAF-48 (pod odtwarzaczem CD, recenzja TUTAJ)
- platforma Pro Audio Bono pod wzmacniaczem Leben CS300 [Custom Version] (recenzja TUTAJ)
- wkładki gramofonowe: Miyajima Laboratory KANSUI (test TUTAJ), Miyajima Laboratory SHIBATA (test TUTAJ), Denon DL-103SA (test TUTAJ)
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity