Kolumny głośnikowe Audiovector X3 SUPER Ceny: 5500 zł/para Producent: Audiovector Kontakt: Orient Plads 1 | Copenhagen 2100 | Denmark tel.: +45 3539 6060 | fax: +45 3535 5969 e-mail: mail@audiovector.com Strona internetowa producenta: www.audiovector.com Kraj pochodzenia: Dania Tekst: Wojciech Pacuła Zdjęcia: Audiovector (nr. 1-2), Wojciech Pacuła |
Data publikacji: 16. kwiecień 2013, No. 108 |
|
Duńskie audio kojarzy się przede wszystkim z takimi markami, jak: Bang & Olufsen, Dynaudio, Scan-Speak, Dali. To oczywista oczywistość. Bardziej zorientowani dołączą do tej listy: Vitus Audio, DACT, Jantzen Audio Denmark, Gryphon, Bergmann Audio. Do tych ostatnich należałoby też dodać firmę Audiovector. Testowane kolumny należą do najnowszej serii duńskiego producenta, o nazwie X3. Nigdy wcześniej, o ile mnie pamięć nie myli, Audiovector nie zapuszczał się tak blisko „ziemi”. Nie, żeby jego kolumny były bardzo drogie, albo zbyt drogie; rzecz jednak w tym, że bycie konsekwentnym kosztuje i ktoś za to musi zapłacić. Żeby nie rezygnować z najważniejszych pomysłów, w nowych kolumnach zrezygnowano z kilku rzeczy, udostępniając tym samym inne. W X3 dostajemy dwa „koncepty”: IUC oraz LCC. ODSŁUCH Płyty wykorzystane w odsłuchu (wybór)
Patrząc na drogie, high-endowe kolumny, widząc, jak są zbudowane, jakie technologie w nich „siedzą”, albo/i jak wiele czasu zajęło doszlifowanie ich brzmienia, właściwe zestrojenie głośników, kiwamy najczęściej z podziwem głową (jeśli dźwięk nam się podoba) lub z pobłażaniem, mrucząc coś o zmarnowanej szansie, o pieniądzach wyrzuconych w błoto (jeśli nam się nie podoba). Zupełnie inaczej podchodzimy do kolumn z podstawowego i średniego przedziału cenowego (czyli, tak „na okrągło”, kosztujących mniej niż 10 000 zł). Zwykle nie oczekujemy po nich mistrzostwa świata, z góry godząc się na daleko idące kompromisy, jeśli jesteśmy w świecie audio zorientowani, lub przyjmując z podziwem to, co słyszymy, ciesząc się z odkrywania nowych światów, jeśli to dla nas pierwszy kontakt z wysokiej klasy dźwiękiem. bez względu jednak na to czy jesteśmy starymi wyjadaczami, czy neofitami, czy się dźwiękiem zachwyciliśmy, czy nie, łączy nas (przepraszam za to „nas”, ale czuję się częścią wspólnoty) jedno: zakładamy, że zbudować drogie kolumny jest znacznie trudniej niż tanie; że niedrogie konstrukcje wymagają znacznie mniejszego nakładu pracy i środków niż drogie. Wynika to z prostej obserwacji – postrzegamy świat audio dychotomicznie, wierząc, że produkty tanie są na wyciagnięcie ręki dla każdego, nawet początkującego konstruktora, natomiast drogie – to Olimp dostępny nielicznym „bogom” świata audio, ew. namaszczonym przez nich „półbogom”. Nie wdając się w głębsze rozważania na ten temat powiedzmy jedno: zaprojektowanie niedrogiego urządzenia, czy kolumny, jest relatywnie proste; wystarczy program komputerowy, dostęp do podzespołów, sensowne „ucho” – i gotowe. Produktów spełniających podstawowe wymagania są na rynku setki, jeśli nie tysiące – najwięcej zaś właśnie kolumn głośnikowych. W takim podejściu „zaszyty” jest jednak pewien problem: to wszystko są rzeczy przeciętne, często niezłe, ale podobne do setek (jeśli nie tysięcy) innych. Prawda jest bowiem zupełnie inna: zbudowanie niedrogich kolumn mających mieć cechy droższych modeli jest zadaniem niesłychanie trudnym. Wymaga bowiem doświadczenia, pieniędzy i w dodatku wyczucia rynku – czyli wszystkich elementów, przypisywanych zazwyczaj produktom z górnej półki. Zaprojektowanie przystępnych cenowo kolumn grających lepiej niż większość konkurencji jest szczególnym wyzwaniem, któremu mało kto jest w stanie podołać. To wszystko przeleciało mi przez głowę, kiedy usiadłem do odsłuchu kolumn X3 Super. Bo to dobre kolumny. Powiedziałbym nawet, że „smakowite”. I wcale nie od razu słychać, w czym konstruktorzy musieli „popuścić”, gdzie musieli odpuścić, gdzie trzymali się sztywno obranego kursu. |
To wrażenie znika jednak bardzo szybko, kiedy tylko słuchamy czegoś bardziej złożonego, głosu ludzkiego, większego zespołu, a nawet elektroniki. Okaże się wówczas, że dźwięk Audiovectorów jest głęboki i skupiony. Nasycone, przesycone nawet brzmienia gitar i instrumentów elektronicznych z płyty Fernwärme Michaela Rothera były dokładnie takie, jak je słyszałem wcześniej przez referencyjny system słuchawkowy – duże i namacalne. To samo było z instrumentami z Sevens Steps To Heaven Milesa Davisa w wydaniu Analogue Productions. Zaskoczyło mnie, jak dobrze kolumny pokazały mięsistość instrumentów, rzecz charakterystyczną dla remasterów AP. Jest z nimi coś takiego, że jeśli instrumenty brzmią w „fizyczny”, pełny sposób, mogą zostać pokazane jakby stały naprzeciwko nas, po zamknięciu oczu materializują się ze dwa metry od miejsca, gdzie siedzimy. Kolumny Audiovectora, mimo ze przecież niezbyt drogie, pokazują cos w tym kierunku, może nie są to dokładne bryły, rozróżnialne, trójwymiarowe, ale bardzo ładna ich projekcja, świetne do nich przybliżenie. Jednocześnie jednak charakter elementów, które nie zostały przez realizatora lekko wyeksponowane jest zrelaksowany, instrumenty (źródła pozorne) znajdują się za linią łączącą głośniki. Mamy do czynienia z ciekawym przypadkiem połączenia namacalności i dystansu. Ocena kolumn Audiovectora jest dość prosta – jednoznacznie mi się podobają. Nietrudno też uchwycić ich szczególny balans tonalny. Sposób prezentacji instrumentów, czyli rysowania ich brył, o którym właśnie mówiłem, jest na tyle nietypowy dla tego przedziału cenowego, że początkowo trudno się do niego ustosunkować. Jest bowiem tak, że spotyka się albo kolumny precyzyjne, dynamiczne, a przez to nieco natarczywe, albo miękkie, ciepłe, zwykle dość nudne. X3 Super nie należą ani do jednej, ani do drugiej grupy. Podsumowanie Kiedy wyciągnąłem z pudeł „ikstrójkisuper” ich absolutnie klasyczny – żeby nie powiedzieć: nudny – wygląd, z niewielkimi odstępstwami od tego, co można zobaczyć u konkurencji, nie zapowiadał tego, co następnego dnia usłyszałem. Choć biały lakier, klasyczne proporcje i ciekawe detale spowodowały, że obydwu paniom w moim domu, żonie i córce, bardzo się podobały, nawet spore rozmiary ich nie „ruszyły”, mnie wydały się nudne. Potem ich jednak posłuchałem. METODOLOGIA TESTU X3 Super to duże, wolnostojące kolumny. Mimo takich rozmiarów, ich ustawienie w pomieszczeniu nie nastręczało żadnych problemów – najlepiej zagrały w miejscu, gdzie normalnie stoją Harbethy M40.1: 1 m od tylnej ściany, 2,80 m od siebie i jakieś 2,30 m od miejsca odsłuchu. Skręcone były tak, że głośniki wysokotonowe skierowane były na uszy. Kolumny wyposażono w kolce, ale nie w podkładki. Użyłem do tego podkładek mosiężnych Acoustic Revive SPU-8 i postawiłem na platformach AR RST-38. Do wzmacniacza podłączone były kablami głośnikowymi Acoustic Revive SPC-PA. Do ich napędzenia użyłem trzech wzmacniaczy: referencyjnej końcówki Soulution 710, wzmacniacza zintegrowanego Burmester 082 oraz wzmacniacza zintegrowanego/DAC-a NuForce DDA-100. Drogie wzmacniacze pokazały oczywiście o wiele więcej z tego, co Audiovectory potrafią, ale maleńki NuForce był dla mnie odkryciem – koniecznie proszę posłuchać tego zestawienia. Test miał charakter porównania A/B, ze znanymi A i B. próbki muzyczne miały długość 2 min. Odsłuchiwane były również całe płyty. BUDOWA Projekt „firmowego” apgrejdu i nazwie Individual Upgrade Concept jest ciekawą próbą poprawy jakości brzmienia kolumn bez konieczności ich sprzedaży i kupowania nowych. W przypadku najtańszej serii X3 z wersji Super możemy przejść na Signature, wymieniając głośnik wysokotonowy oraz zwrotnicę. Obudowa wykonana jest z płyty MDF, lakierowanej na jeden z dwóch kolorów – czarny lub biały, obydwa o wysokim połysku. Ścianki nie są specjalnie grube, ale ich sztywność poprawiana jest, wklejonymi wewnątrz poziomymi wieńcami. Wytłumiono je niezbyt mocno, naklejając na ścianki boczne i tylną cienką warstwę sztucznej wełny. Kolumny wyposażone są w maskownice, wpinane na sporych, chromowanych pinach, wystających z obudowy. Ładniej by to wyglądało, jeśliby maskownica mocowana była magnetycznie, ale być może w zadanym budżecie nie da się tego zrobić. Nad głośnikiem wysokotonowym przekręcono element zdobniczy z logo firmy, wystający przez wycięcie w maskownicy. Całość posadowiono na cokole o obrysie nieco większym niż same kolumny. I dopiero do niego wkręcane są niewielkie, chromowane kolce. Choć cokół jest przykręcony do kolumny przez dystanse, nie chodzi o stworzenie wylotu powietrza dla bas-refleksu czy głośnika przykręconego do dolnej ścianki – to tylko – dodajmy: udany – zabieg stylistyczny. Dane techniczne (wg producenta) |
|
|||
|
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Acrolink Mexcel 7N-DA6300, artykuł TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: SolidBase IV Custom, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity