Wzmacniacz zintegrowany/DAC + kolumny NuForce DDA-100 + Amphion Ion+ Ceny: 1950 zł (DDA-100) + 4390 zł (Ion+/para) Producenci: Amphion Loudspeakers Ltd. | info@amphion.fi Kraj pochodzenia: Finlandia NuForce Inc. | support@nuforce.com Kraj pochodzenia: USA Tekst: Wojciech Pacuła Zdjęcia: Bartosz Łuczak/Piksel Studio | Amphion | NuForce | Grzegorz Ziemiański/www.fotohuta.pl dla KBF |
Data publikacji: 16. kwiecień 2013, No. 108 |
|
Od studia nagraniowego do komputerowego audio – tak w skrócie wygląda historia testowanych kolumn Amphion Ion+. Wydawałoby się, że te dwa światy dzieli przepaść, prawda? Proszę jednak pomyśleć jeszcze raz: czym jest, tak naprawdę, współczesne studio nagraniowe? – Przecież to komputerowy system z rozbudowanymi możliwościami edycyjnymi i wielośladowym systemem zapisu. Zapisu na dysku twardym komputera! Naprawdę rzadko spotyka się obecnie inne systemy zapisu i edycji. Ion+, napędzany przez wzmacniacz/DAC NuForce DDA-100, niezależnie od tego, czy mówimy o studiu nagraniowym/masteringowym, czy o domowym systemie audio związanym z komputerem, jest tym samym: monitorem bliskiego pola. ODSŁUCH Płyty wykorzystane w odsłuchu (wybór)
Pojęcie „dekonstrukcja” w znacznej mierze wyczerpało swą „moc”. Nadużywane, źle rozumiane, a nawet wykorzystywane jest często synonimem bełkotu. Niesłusznie. To jedno z ciekawszych narzędzi służących analizie tekstów (generalnie wszelkich tzw. „narracji”, nie chciałbym jednak nadużywać kolejnego, wyświechtanego zwrotu). Nie jedyne, wcale nie konkluzywne, jednak bardzo pomocne. Trudno znaleźć jego prostą definicję, sądzę jednak, że – na nasze potrzeby – wystarczy podstawowe znaczenie: bierzemy jakiś tekst (lub pojęcie), przyglądamy się mu i „rozmontowujemy”, starając się obejrzeć i zredefiniować każdą jego składową. Kiedy mamy zbiór takich małych „definicji”, na powrót składamy je w jedną całość. W wyniku tych działań dostajemy dokładnie ten sam tekst (pojęcie), niosące jednak kompletnie inne znaczenia, pogłębione i otwarte na różne, często równoważne, interpretacje. Uciekamy w ten sposób od, w gruncie rzeczy prostackiej, jednowymiarowej oceny i rozumienia. Claudio Cavina nazywany jest często „nowym Orfeuszem”, czym wystawia się mu w ten sposób pomnik ze słów – pomnik mający uhonorować jego osiągnięcia w zakresie przywracania współczesności oryginalnego, niezaśmieconego przez historyczne dodatki, obrazu twórczości Monteverdiego. Śpiew „historycznie świadomy”, tj. bez vibrato, instrumenty z epoki, skład, sposób inscenizacji – wszystko to zostało przez włoskiego dyrygenta i muzyka doprowadzone do perfekcji. Trzeci w kolejności koncert w ramach festiwalu Misteria Paschalia 2013, koncert z L’Orfeo Claudio Monteverdiego, wykonany przez Ensemble La Venexiana pod dyrekcją Claudio Cavina mógłby służyć jako „exemplum” każdemu, kto potrzebowałby mocnego, niepodważalnego dowodu na to twierdzenie. Pięknie prowadzony, cudownie zaśpiewany i zagrany, lekki, ale mający wyrazistą, podtrzymywaną przez cały występ dramaturgię; wirtuozerski, ale nie „przegadany”; ogromnie się cieszę, że mogłem to zobaczyć i wysłuchać. Kiedy uda się nam na chwilę zapomnieć o tej, przypiętej Amphionom, „łatce” trzeba spróbować zbudować swój własny obraz i kolumn, i systemu w skład którego wchodzą, ze wzmacniaczem NuForce jako jego centrum. Zgodność fazowa, zarówno wzmacniacza, który został zoptymalizowany pod tym kątem, jak i samych kolumn, w których był to cel numer jeden, sama z siebie nie ma znaczenia. W tym przypadku przekłada się jednak na lepsze zrozumienie muzyki. Wszystko dochodzi do nas w jednym momencie, razem, połączone wewnętrzną siecią powiązań, tworzących z tego coś więcej niż zbiór dźwięków, tworząc MUZYKĘ. Inaczej niż się do tego przyzwyczailiśmy, rozdzielczość pomaga wydobyć nie detale i szczegóły, a właśnie te powiązania, nawet najmniejsze. To dlatego dźwięk jest tak bogaty, harmoniczne są naturalną, głęboką częścią dźwięku podstawowego. Budują coś „pod” dźwiękiem, co sugeruje nam, że to coś prawdziwego, realnego, normalnego. |
Zazwyczaj nie, najczęściej to naprawdę niedrogie zestawienie; ale zestawienie spójne, przemyślane. Najczęściej, obiektywnie rzecz biorąc, nie mające nic wspólnego z high-endem. High-end musi mieć u podstaw emocjonalność, ale i obiektywnie wysoką jakość dźwięku. Dopiero połączenie tych dwóch elementów daje rasowy high-end, bez „ale”. Patrząc w ten sposób na testowany system trudno by go było zaliczyć do high-endu, nawet przy najlepszych chęciach. Szczególnie, kiedy system jest ograniczony od samego początku. A ten taki jest. Ale, ale: „obiektywnie wysoka jakość” też nie jest określeniem łatwo kwantyfikowalnym, nie ma określonego momentu, w którym się zaczyna. Jest zależna od wielu czynników. Jednym z nich, być może najważniejszym, jest „przeznaczenie” danego produktu. Jak bowiem porównać high-endowe słuchawki i high-endowe kolumny? I jedne, i drugie mają dokładnie tę samą robotę do wykonania, są przetwornikami elektroakustycznymi, prawda? A nikomu nie przyjdzie przecież do głowy stawiać ich na tych samych szalkach. Podsumowanie Jeślibyśmy przeczytali to, co o Ionach+ napisał Srajan, czyli: „phenomenal – show-me-the-money – high-end” bez przygotowania, a potem tych kolumn posłuchali w salonie audio, musielibyśmy się stuknąć w głowę. To po prostu nieprawda. Nie ma high-endu bez właściwego obrazowania, bez pokazania poprawnych stosunków wielkości między instrumentami i wolumenu samych instrumentów. Nie ma high-endu bez pokazania szerokiego pasma przenoszenia – np. jeśli niezbyt mocno słyszymy kontrabas, o niskich partiach fortepianu nie wspomniawszy. Jestem już jednak mądrzejszy o dłuższy czas spędzony z kolumnami Ion+ i ze wzmacniaczem DDA-100 – ten ostatni okazał się idealnym dopełnieniem Amphionów. Jeśli będziemy z tego systemu korzystali w sposób, w jaki został wymyślony, czyli siedząc blisko kolumn, nie grając zbyt głośno, wówczas można będzie z pełnym przekonaniem powiedzieć, że jesteśmy u celu; że to jest prawdziwy high-end. Nie słyszałem jeszcze tak dobrego systemu przeznaczonego do bliskiego odsłuchu , niezależnie od ceny. Jedynie aktywny system Ancient Audio Studio Oslo pokazywał coś podobnego, miał jeszcze lepszą koherencje i niżej schodził na basie. Nie był jednak tak przejrzysty, wnosił od siebie więcej niż testowany system. Rozdzielczość systemu Amphiona i NuForce jest bowiem bezkonkurencyjna. Siedząc blisko kolumn zapominamy o ograniczeniach. Na przykład o braku niskiego basu. Bas sam w sobie nie ma znaczenia, muzyka to przede wszystkim środek pasma. Żeby jednak ten środek poprawnie zbudować musi być podparty niskim zakresem – takie życie. Amphiony nie mają go zbyt wiele, potrafią jednak pokazać wyższe harmoniczne w tak perfekcyjny sposób, że jakoś tego nie zauważamy. Dla przykładu, w rozpoczynającym płytę Tori Amos Horses idealnie słychać było pracę pedałów fortepianu, choć zwykle giną w miksie, nawet z dużymi kolumnami. Fantastycznie słychać było szum taśmy, wnętrza. I znowu – samo w sobie nie ma to najmniejszego znaczenia. Jeśli jednak jest podane w tak idealnej zgodności z resztą przekazu, powoduje, że dźwięk szlachetnieje, robi się bogaty, prawdziwy. I tak właśnie się ten system odbiera – jako prawdziwy. Czy to jest właśnie high-end? No, chyba jednak: TAK. METODOLOGIA TESTU Amphion i NuForce od trzech lat łączą siły i na wystawach wspólnie prezentują swoje produkty. Teraz wiem dlaczego – wydaje się, że obydwie mają ten sam cel. Chodzi o spójność fazową, rozdzielczość, wewnętrzną zgodność i budowaną na tym „prawdziwość” dźwięku. Testowany system kosztuje niewiele, naprawdę śmieszne pieniądze. Mimo to, mówiąc o nim „high-end”, nie mijamy się z prawdą. Trzeba tylko zaznaczyć, że to high-end tylko w określonej sytuacji: przy bliskim odsłuchu. BUDOWA NuForce DDA-100 Wzmacniacz zintegrowany/DAC amerykańskiej firmy NuForce należy do kategorii produktów nazywanych „Power DAC”. To wzmacniacz cyfrowy, do którego wystarczy doprowadzić sygnał cyfrowy – zamiana na sygnał analogowy następuje dopiero na samym końcu, w filtrze wyjściowym. Choć często wzmacniacze pracujące w klasie D nazywa się „wzmacniaczami cyfrowymi”, to zwykle nieprawda. Tutaj – jak najbardziej. Dane techniczne (wg producenta) - USB 2.0: 44,1, 48, 96 kHz (16, 24 bity) - TOSLINK, RCA: 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4, 192 kHz (24 bity) Amphion Ion+ Ion+ to nowa wersja kolumn Ion, z którymi dzielą, tak naprawdę, tylko dwa elementy: obudowę oraz membranę głośnika wysokotonowego. To kolumna podstawkowa o wymiarach 268 x 134 x 220 mm, dwudrożna, z wylotem bas-refleksu na tylnej ściance. Górę obsługuje kopułka z tytanową membraną o średnicy fi 25 mm i neodymowym magnesem, produkowana we Francji na potrzeby właśnie wprowadzanej do sprzedaży, nowej serii przeznaczonej do studiów nagraniowych Amphiona. Aluminiowy głośnik niskośredniotonowy o średnicy fi 120 mm produkuje norweski SEAS, według specyfikacji inżyniera fińskiej firmy, pana Corrado Faccioniego. Przetwornik ma bardzo solidny, odlewany kosz i nieruchomy stożek fazowy. Nosi oznaczenie: L12RCY/KP-AMP. Dane techniczne (wg producenta) |
|
|||
|
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Acrolink Mexcel 7N-DA6300, artykuł TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: SolidBase IV Custom, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity