Kolumny głośnikowe
Graham Audio
Producent: GRAHAM AUDIO LIMITED |
roku 1975 British Broadcast Corporation zaprojektowała monitor LS3/5a, na który licencję zakupiło kilka firm, np. KEF. Kolumny te produkowane są w różnej formie do dzisiaj i ocenia się, że od momentu ich powstania sprzedano nawet 100 000 par. Pierwszym licencjobiorcą była firma Rogers Audio, następnymi Spendor, Audiomaster, Harbeth, KEF, Chartwell, RAM, Goodmans oraz Stirling Broadcast. Obecnie dostępnych jest kilka wersji tej konstrukcji, z których najciekawsza jest chyba replika, przygotowana na 65-lecie firmy Rogers Audio. To jedna z ikonicznych konstrukcji świata audio w ogóle. Na początku lat 80. powstało zapotrzebowanie na kolumnę mniejszą od używanego wówczas dużego monitora LS5/8. W roku 1983 ruszyła produkcja kolumn LS5/9. Odpowiedzialna za nią była firma Rogers Audio. Kolumny zaprojektowane zostały w dziale rozwojowym BBC. Założenie było proste: chodziło o uzyskanie brzmienia możliwie najbliższego LS5/9, ale ze znacznie mniejszej obudowy. Dlatego też zastosowano dokładnie ten sam głośnik wysokotonowy HD13D34H francuskiej firmy Audax – 34 mm kopułka, przykryta siatką. Ta miała duże oczka, ale i duże powierzchnie metalowe i sporo ważyła – nazwa firmowa zestawu to LS2/12. Kopułka ta okazała się na tyle dobrą konstrukcja, że produkowana jest po dziś dzień. W roku 1968 Spencer i Dorothy Hughes założyli firmę Spendor. Spencer odszedł dla niej z działu badawczego BBC. Pierwszym produktem był monitor BC1, zaprezentowany w 1969 roku. W roku 1990 ich syn, Derek Hughes zaprojektował kolumny SP1/2 i w ten sposób wszedł do świata audio na stałe. Firma Spendor została sprzedana, jej obecnym właścicielem jest Philip Swift. Derek co jakiś czas proszony jest jednak o zaprojektowanie nowej wersji któregoś z klasycznych monitorów BBC. Tak było np. z firmą Stirling Broadcast, która niedawno zaprezentowała replikę kolumn LS3/6, na którą licencję uzyskała od Spendora. Kolumny były dziełem syna Spencera. Kolumny otrzymałem wraz z firmowymi podstawkami. Japończycy stawiają kolumny BBC na czymś w rodzaju drewnianych „taboretów”, uważając, że konstrukcje powinny możliwie swobodnie „oddychać”. Podobnego zdania jest wielu innych producentów, w tym Graham Audio. Ich podstawki to po prostu niezbyt grube druty zespawane z sobą tak, aby konstrukcja była sztywna. Stojące na kolcach kolumny przykleja się na BluTacku w czterech rogach. Kilka prostych słów… Wystartowaliśmy z naszą firmą, Graham Audio, dwa lata temu z myślą o tym, aby przypomnieć historyczne monitory zaprojektowane przez BBC w latach 70. i 80. W studiach nagraniowych i transmisyjnych BBC wymagany był dźwięk najwyższej jakości; od kolumn firma oczekiwała więc spójności i wiarygodności. Monitory LS5/9 okazały się fantastycznymi głośnikami, charakteryzującymi się wybitną jakością dźwięku, wymaganą do właściwego monitorowania nagrań orkiestr i koncertów. Idealne sprawdziły się również tam, gdzie wymagana była perfekcja w reprodukowaniu głosu ludzkiego, np. w studiach telewizyjnych. Dwa lata poświęciliśmy na badania związane z oryginalnymi konstrukcjami i materiałami. W ich wyniku mogliśmy zbudować wierną, choć jednocześnie nowoczesną wersję LS5/9. Zastosowaliśmy w niej całkowicie nowy głośnik nisko-średniotonowy, zaprojektowany i budowany w UK przez firmę Volt, a zwrotnicę przygotował dla nas legendarny brytyjski konstruktor, Derek Hughes. Jesteśmy dumni z tego, że nasze kolumny są w 100% budowane w Wielkiej Brytanii, a jedynym elementem spoza Wysp jest francuski głośnik wysokotonowy Audaxa, zaprojektowany niegdyś przez BBC (proces produkcyjny można obejrzeć na zdjęciach w „Galerii”, ponizej). Wszystkie obudowy wykonane są ze sklejki brzozowej pokrytej wysokiej klasy okleiną. W środku zastosowaliśmy selektywne tłumienie ścianek i wyściełaliśmy je czarnym materiałem. Jesteśmy dumni z tego, że zbudowaliśmy LS5/9 najlepiej, jak tylko byliśmy w stanie. Odzew ze strony audiofilów nas uszczęśliwił – chwalili „klasyczny dźwięk BBC” i cudowną tonalność naszych kolumn. W październiku zamierzamy zaprezentować pasywną wersję potężnych LS5/8, a także całą serię Heritage, z pasywnymi zwrotnicami i kablami. A w 2015 dodamy do portoflio kolejny klasyczny monitor z Wielkiej Brytanii. Ale na razie – cicho sza! Więcej o historii kolumn BBC na stronie Mark Hennesy. Nagrania użyte w teście (wybór)
Niezależnie od tego, co na temat tych kolumn zostanie powiedziane, jakie ich cechy zostaną podkreślone, z jednym trudno polemizować: to niesamowite konstrukcje. Tak ogólny poziom rozmowy może się wydawać śmieszny, bo przecież na co dzień dzielimy włos na czworo. Ostatecznie jednak, niezależnie od tego, jakie „za” i „przeciw” podniesiemy, jak bardzo wgłębimy się w analizę tego, czy tamtego elementu brzmienia, liczy się to, co o danym produkcie myślimy jako o całości. Po prostu: czy się nam podoba, czy nie. A LS5/9 w wykonaniu Graham Audio są niesamowite. Odsłuch rozłożyłem na kilka segmentów, ponieważ musiałem przyzwyczaić się do takiej prezentacji. Stojące wcześniej, dokładnie w tym samym miejscu, znacznie droższe Kaiser Acoustics Kavero! Chiara brzmiały zupełnie inaczej. Miękko, gładko, jedwabiście. Miały też wyraźnie większy wolumen dźwięku. Ale za to właśnie płacimy tak ogromne pieniądze. Grahamy nie są aż tak wyrafinowane w zakresie rozdzielczości i kreowaniu trójwymiarowych brył. W wielu elementach wcale jednak niemieckim kolumnom nie ustępują, dając tym samym świadectwo geniuszu ludzi z BBC, wydobytego dzięki Derekowi Hughesowi. Komponenty audio mają tendencję do preferowania konkretnego zespołu cech. To przez to pewne rodzaje muzyki wydają się brzmieć na jednych lepiej, a na innych gorzej. Idealnie byłoby, żeby każdy rodzaj płyt brzmiał tak samo, traktowany był w równie dobry sposób. Tyle tylko, że realny świat to kompromisy i wybory. |
Przesłuchałem więc i Mayuko Kamo, i Hilary Hahn, i Isabelle Faust (skrzypce), a także Glena Goulda (fortepian) i Mischę Maisky’ego (wiolonczela). To były bardzo satysfakcjonujące odsłuchy. A to przez „zgodność” wewnętrzną wszystkiego, co do mnie dochodziło, przez punktualność, przez wiarygodność. Myślę, że inżynierowie BBC projektując ten model, a Derek Huges rewitalizując, doskonale tego typu nagrania znali, ponieważ większość dostępnych na rynku płyt boryka się właśnie z takimi problemami. I nie wiem, jak to zrobili, ale z jednej strony wiadomo, że trzeba tę cechę kolumn nieco „wyprowadzić” odpowiednim doborem elektroniki, zmianą (w moim przypadku) tłumienia głośnika wysokotonowego o -1 dB, a z drugiej to tylko zabiegi dodatkowe, „około muzyczne”. Bez żadnej ingerencji z naszej strony kolumny pokazują problemy płyt, nie zmiękczają niczego, nie „uładzają”. To nie tego typu konstrukcje. Ale też nie przesadzają. Zmiany są na poziomie struktury dźwięku, tj. skrzypce mają nieco podniesiony ton, w wiolonczeli słychać nieco mocniej górne partie, podobnie jak w przypadku fortepianu. Ale nic nie jest rozjaśnione, ani wyostrzone. Powtórzę: nie wiem, jako to się udało zrobić. Mogę tylko zdać sprawę z tego, co słychać. Kolumny BBC znane są z przywiązania do jak najwierniejszej reprodukcji głosów ludzkich. Nieprzypadkowo na tabliczkach znamionowych czytamy: „Handling Capacity: 100 Watts Speech & Music” (również w LS5/9 Graham Audio). Błędem jest jednak zamykanie tych konstrukcji w tym wąskim, nomen omen, gardle. Nawet najmniejsze LS3/5a są czymś więcej niż powiększonym telefonem. LS5/9 grają muzykę z niskim basem wyjątkowo uważnie, starają się wiernie oddać to, co zostało zapisane. Ich wielkość i użyty głośnik nisko-średniotonowy ograniczają rozciągnięcie pasma, ale to normalne. Jeśli jednak zapewnimy im wystarczającą moc, wzmacniacz o niskim sprzężeniu zwrotnym (albo w ogóle bez), dostaniemy niezwykle kolorowy dźwięk. Podsumowanie Grahamy LS5/9 należą do grupy kolumn, które wizualnie, na przykład mnie, nokautują. Absolutnie klasyczne proporcje, dodatki rodem z lat 70., powodują, że to klasyka, która nigdy się nie znudzi i nie przestanie być modna. Będzie tylko coraz lepiej. TYLKO MUZYKA Waylon Jennings WAYLON JENNINGS „Analog Pearls Vol. 1” Stockfisch SFR357.4801.2, SACD/CD (2014) Płyta, którą chciałem polecić rozpoczyna zupełnie nową serię niemieckiej firmy Stockfisch. To chyba pierwszy raz, kiedy to publikuje ona nagrania dokonane przez kogoś innego, tyle że zremasterowane i wydane przez siebie. Przed mikrofonami stanął Waylon Jennings ze swoim zespołem: grającym na gitarze Geraldem W. Groppem, Paulem E. Fosterem na basie oraz Richardem D. Albrightem na perkusji. Waylon Arnold Jennings (1937-2002) był amerykańskim piosenkarzem, muzykiem aktorem. Pierwszą sesję nagraniową, w 1958 roku, zaaranżował dla niego Buddy Holly, który zatrudnił go do gry na basie. Podczas trasy “Winter Dance Party Tour” Holly wyczarterował samolot do przewiezienia całego zespołu. Jennings oddał swoje miejsce J. P. Richardsonowi, choremu na grypę. Miał niesamowite szczęście: samolot rozbił się, a dzień ten nazwany został The Day the Music Died. W 2001 roku Jennings został wprowadzony do Country Music Hall of Fame, a pośmiertnie, w 2007 roku, uhonorowany został nagrodą Cliffie Stone Pioneer Award przez Academy of Country Music. To płyta tego rodzaju, że każe do siebie wracać. Aksamitny głos Jenningsa i świetnie współpracujący z nim muzycy stworzyli coś w rodzaju płyty „pewniaka”. Choć mająca korzenie w country, nie przestraszy nawet tych, dla których ten rodzaj muzyki jest niestrawny. Płytę dostarczyła firma: Nautilus . Klasyczne proporcje, 280 x 275 x 460 mm, naturalna okleina oraz widoczne z przodu śruby mocujące przednią ściankę to znaki rozpoznawcze wszystkich kolumn, mających korzenie w BBC. LS5/9 w wykonaniu Graham Audio idą jeszcze dalej, powtarzając znany z oryginalnych, produkowanych przez Rogersa, kolumn system zmiany poziomu głośnika wysokotonowego w postaci punktów lutowniczych, między którymi trzeba sobie przelutować kabelek. Cechą charakterystyczną tych konstrukcji są przetworniki. Wysokotonowy to miękka kopułka Son Audax HD 13D34H o dużej średnicy fi 34 mm, przykryta siatką o dużych oczkach. To ten sam przetwornik, który znajdował się w oryginalnych LS5/9, a także we wcześniejszych LS5/8. Głośnik przykręcono do przedniej ścianki od zewnątrz. Niskie i średnie tony obsługuje 200 mm głośnik o niezwykle charakterystycznej, mlecznej, półprzezroczystej membranie. Oryginalnie mleczna była też guma górnego zawieszenia, tutaj klasyczna. Membranę wykonano z opatentowanej odmiany polipropylenu i umieszczono w bardzo ciężkim odlewie z czterema solidnymi ramionami, znowu – jak w oryginale. Przetwornik przykręcony jest do przedniej ścianki od tyłu. Głośnik ten został zaprojektowany na podstawie głośnika Rogersa przez firmę Volt według wskazówek Dereka. Podstawki wykonano z zespawanych metodą: „Józek chono tu, cza mi spawnąć druty!” Są jednak zaskakująco solidne i całkiem sztywne. Stawia się je na czterech kolcach. W komplecie nie ma podkładek pod kolce, dlatego zastosowałem tam sprawdzone Acoustic Revive SPU8. Dane techniczne (wg producenta) Budowa: 2-drożna, bas-refleks Dystrybucja w Polsce: |
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
- HighFidelity.pl
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Siltech ROYAL SIGNATURE SERIES DOUBLE CROWN EMPRESS, czytaj TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: Finite Elemente PAGODE EDITION, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity