Sony Corporation, partnerzy z branży muzycznej i wybitni artyści ogłosili powstanie nowego formatu muzycznego: 360 Reality Audio
Sony Corporation poinformowało, że w najbliższych dniach na rynku zadebiutuje system dźwięku Sony 360 Reality Audio. Format ten jest oparty na technologii obiektowego dźwięku przestrzennego, , która powoduje, że słuchacz ma wrażenie dźwięku dookólnego. Dostępny już niedługo katalog nagrań 360 Reality Audio będzie liczył około 1000 utworów z wytwórni Sony Music Entertainment, Universal Music Group i Warner Music Group i znajdziemy w nim takich artystów, jak Billy Joel, Bob Dylan i Pharrell Williams. Nagrania tego typu pojawią się także w ofercie czterech serwisów streamingowych: Amazon Music HD, Deezer, nugs.net i TIDAL.
Dzięki technologii obiektowego dźwięku przestrzennego twórcy i wykonawcy muzyki mogą rozmieszczać w sferycznej przestrzeni głosy wokalistów, chórki i dźwięki instrumentów, przypisując im informacje o położeniu. Słuchacze nagrań w formacie 360 Reality Audio, jak mówi forma Sony, będą całkowicie otoczeni dźwiękami, tak jak podczas występów muzycznych na żywo.
„System 360 Reality Audio pokazuje, że innowacje nigdy nie mają końca” – mówi Mike Fasulo, prezes i dyrektor generalny Sony Electronics (North America). „Jego niezwykła atrakcyjność wynika z połączenia kilku elementów: długich tradycji technologicznych, niespożytej energii wykonawców i perspektywicznego myślenia naszych partnerów, którzy produkują sprzęt i urządzenia półprzewodnikowe. Współpracując z cenionymi partnerami branżowymi, Sony stworzyło nowe medium dla artystów, a melomanom zapewniło najsilniejsze, najbardziej realistyczne przeżycia przy słuchaniu muzyki.”
Premiera rozwiązania Sony 360 Reality Audio miała miejsce na targach CES 2019.
Współpracujące urządzenia
Odpowiednie warunki do słuchania nagrań 360 Reality Audio zapewnią początkowo słuchawki i głośniki bezprzewodowe.
Format muzyczny 360 Reality Audio
Nowy format opracowano we współpracy z instytutem Fraunhofer IIS, wchodzącym w skład jednej z największej europejskich organizacji wspierających badania stosowane. Będzie on zgodny z międzynarodowym, otwartym standardem dźwięku MPEG-H 3D Audio i zoptymalizowany do strumieniowej transmisji muzyki. Występując w roli licencjodawców, Sony i Fraunhofer IIS zamierzają kontynuować prace nad dalszym rozwojem biblioteki treści, bazy współpracujących serwisów oraz kompatybilnych urządzeń audio.
Oficjalna strona internetowa: 360 Reality Audio.