25 Luty 2016

MDG – nowości wydawnicze (luty 2016)

MUZYKA

Źródło: MDG

Wytwórnia MDG poinformowała o poszerzeniu swojej oferty wydawniczej o pięć nowych albumów: „Harpsichord Music” z kompozycjami Johanna Adama Reinckena, „Chorale Fantasies” z organowymi utworami Maxa Regera, „Patterns in a Chromatic Field” Mortona Feldmana, „Organ Concertos op. 4” Georga Friedricha Handla (w aranżacji Samuela de Lange) oraz „Trumpet Combinations”, w skład którego wchodzą ciekawe interpretacje utworów skomponowanych przez takich mistrzów, jak Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Handel czy John Gardiner.

W swoim czasie John Adam Reincken był celebrytą z prawdziwego zdarzenia. Sława i uznanie słuchaczy dla jego umiejętności były tak wielkie, że 16-letni Johann Sebastian Bach wybrał się w długą, trudną i kosztowną podróż do Hamburga, by móc osobiście zweryfikować dochodzące do niego pogłoski. Spotkanie Bacha z osobą i twórczością Reinckena miało – naturalnie na tego pierwszego – ogromny wpływ, który objawił się później w części kompozycji najwybitniejszego przedstawiciela muzyki barokowej. Z wycinkiem repertuaru idola Johanna Sebastiana postanowiła zmierzyć się Sonja Kemnitzer, przypominając światu o dokonaniach – niestety zapomnianego – twórcy.

Żyjący w latach 1873-1916 Max Reger jest uważany – w niektórych kręgach – za najważniejszego, zaraz po Bachu, niemieckiego kompozytora muzyki organowej. W jego utworach słuchacze odnajdywali nie tylko zgrabne i świadczące o wielkiej biegłości muzycznej nawiązania do przeszłości, ale także zupełnie nowe, świeże propozycje. Na krążku „Chorale Fantasies” z siedmioma tytułowymi kompozycjami Regera zmierzył się węgierski wirtuoz Balázs Szabó. Co ciekawe, na albumie można usłyszeć aż trzy różne orany: wiedeńskie Walker Organ Votivkirche Vienna, Gebr. Link Organ z Giengen oraz Kuhn Organ, które znajdują się w Zurychu. Niemiecka wytwórnia podkreśla niezwykle wysokie i doskonalone przez wiele lat umiejętności Balázsa Szabó, którego talent był wielokrotnie doceniany zarówno przez międzynarodową krytykę, jak i miłośników muzyki.

Pianista Steffen Schleiermacher bardzo często prezentował słuchającej go publiczności dzieła Mortona Feldmana, żyjącego w XX wieku kompozytora. Teraz, we współpracy z Christianem Gigerem, członkiem słynnej Gewandhaus Orchestra, zaproponował kompozycję „Patterns in a Chromatic Field”, dla Feldmana – ze względu na porzucenie typowej dla niego minimalistycznej maniery – zupełnie nietypowej, pełnej wirtuozerskich popisów i wymagających pasaży muzycznych. Dzieło to intryguje także z innego względu – jest to owoc przejawianej przez Feldmana fascynacji (rozwijanej zarówno na gruncie teorii, jak i praktyki) stosowania w muzyce (lub ogólniej: sztuce) stale wracających, powtarzających się wzorów.

Życie Georga Friedricha Handla, jednego z najważniejszych kompozytorów muzyki barokowej, obfitowało zarówno w liczne sukcesy, jak i porażki, o których z zapałem dyskutowała ówczesna elita XVII-wiecznego Londynu. Niezaprzeczalnym przykładem (dość przypadkowego) sukcesu Handla są jego utwory organowe, które miały być grane podczas przerw między kolejnymi aktami oper i oratoriów. Co ciekawe, pomimo ogromnej sławy jaką przyniosły działającemu w Anglii artyście utwory na organy, nie są one obecnie zbyt dobrze znane. Jeszcze mniejszą popularnością cieszą się w XXI wieku interesujące aranżacje Samuela de Lange, które – po raz pierwszy w historii audiofilskich wydawnictw muzyki dawnej – zawitały na najnowszy album MDG – „Organ Concertos op. 4”.

Trębacz Joachim Pliquett oraz organista Arvid Gast zdążyli już przyzwyczaić swoich wielbicieli do realizacji ciekawych, bogatych muzycznie i wirtuozerskich popisów. Duet nie zwalnia jednak tempa, czego najlepszym dowodem jest album „Trumpet Combinations”, na którym panowie, wspierani przez Klausa Mertensa, Andrása Fejéra i Matthiasa Kühnle’a, postanowili zmierzyć się ze zróżnicowanym materiałem Bacha, Handla, Borisa Blachera czy Vincenta Jelicha. Jest to kolejna, po „Okna – Fenster“ i „The St. Jacobi Organs in Lübeck“, tego typu propozycja od Pliquetta i Gasta wydana przez MDG.

Wszystkie opisane powyżej albumy są już dostępne w sprzedaży. Dwa z nich – „Patterns in a Chromatic Field” oraz “Organ Concertos op. 4” – zostały wydane na płytach CD, zaś pozostałe trzy na hybrydowych płytach SACD.



Więcej o...
MDG

Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.

CO W MAGAZYNIE

Czytaj najnowszy numer