28 Listopad 2015

MDG – nowości wydawnicze (listopad 2015)

MUZYKA

Źródło: MDG

Wytwórnia MDG wprowadziła do swojej oferty nowe albumy z muzyką dawną. Tym razem katalog Niemców zasiliło pięć pozycji, trzy z serii „Scene” i dwie z serii „Gold”: „Complete Violin Sonatas” Johannesa Brahmsa na skrzypce i fortepian, „Octet op. 26, String Quintet op. 28 and Piano Quintet op. 39” Hugo Kauna, „Sacred Motets” Gottfrieda Augusta Homiliusa, „Lieder” z aranżacjami dzieł Mendelssohna, Brahmsa i Schumanna na sopran i kwartet smyczkowy oraz „Secular Vocal Quartets with Piano Vol. 2”, również z kompozycjami Brahmsa.

Philipp Vogler i Stephan Schardt podjęli się bardzo ciekawego zadania i nagrali sonaty Brahmsa na skrzypce ze strunami jelitowymi oraz fortepian Johanna Baptista Streichera, żyjącego w XIX wieku słynnego wiedeńskiego twórcę fortepianów. Dzięki zastosowaniu tak niespotykanych – na dzisiejsze warunki – rozwiązań, kompozycje Johannesa Brahmsa zyskały, jak twierdzi wytwórnia, na „przejrzystości” oraz „zwiększonej dynamice i energii”.

Urodzony w Berlinie Hugo Kaun, chociaż obecnie nie cieszy się powszechną sławą, był w swoim czasie, tj. na przełomie XIX i XX wieku, jednym z najpopularniejszych niemieckich kompozytorów i uznanym specjalistą w dziedzinie prowadzenia chórów. Co ciekawe, swoje doświadczenie zdobywał i szlifował nie w Europie, lecz w miastach amerykańskich, takich jak Milwaukee czy Wisconsin. Teraz Berolina Ensemble postanowiła przybliżyć garść jego dzieł, oddając tym samym hołd nie tylko Kaunowi, lecz również pięknej historii niemieckiej muzyki romantycznej.

Ponad 30 lat temu Hermann Max oraz Rheinische Kantorei nagrali dla firmy MDG kilka motetów autorstwa Gottfrieda Augusta Homiliusa, jednego z ulubieńców samego Johanna Sebastiana Bacha. Ich interpretacje ukazały się na winylu, lecz przez bardzo długi czas nie były dostępne dla miłośników płyt CD. Niemiecka wytwórnia postanowiła więc nadrobić tę odległość i zaproponować jeden ze swoich mniej znanych skarbów na srebrnym krążku. Rzecz jest tym bardziej godna uwagi, że Homilius przez jakiś czas (naukowcy nie znają niestety dokładnych dat) pobierał nauki u Bacha w Lipsku. Po kliku zmianach wakatów, Homilius dostał posadę w bardzo ważnym dla mieszkańców i władz Saksonii Kościele Świętego Krzyża w Dreźnie. Jego wysiłki uczyniły z tej placówki jedno z najważniejszych miejsc dla miłośników muzyki w południowej części Rzeszy Niemieckiej.

Aribert Reimann starał się na płycie „Lieder” uchwycić prawdziwego ducha muzyki komponowanej w XIX wieku przez takich mistrzów, jak Brahms, Schumann czy Mendelssohn. Proponuje on jednak nieco inne spojrzenie na ich życie i twórczość – jego interpretacje zrywają z tradycyjnym postrzeganiem wczesnoromantycznych i romantycznych utworów. Jak twierdzi wytwórnia MDG, „poszukiwanie prawdziwego ducha ery romantyzmu rzadko kiedy trzymało tak w napięciu”.

W skład płyty „Secular Vocal Quartets with Piano Vol. 2” weszło klika ciekawych kompozycji Brahmsa, z których najbardziej interesującą jest utwór „Liebeslieder-Walzer”. Brahms napisał go w momencie, gdy był zakochany w córce Schumanna – Julie. Co ciekawe, utwór ten stał się swego rodzaju hitem jeszcze za życia kompozytora. Za jego nowoczesną interpretację wziął się chór Norddeutscher Figuralchor kierowany przez Jörga Straube’a, wsparty przez dwóch uzdolnionych pianistów, jakimi bez wątpienia są Haruhi Sato i Markus Bellheim.

Wszystkie przedstawione wyżej płyty są już dostępne w sprzedaży. Albumy „Complete Violin Sonatas”, „Octet op. 26, String Quintet op. 28 and Piano Quintet op. 39” oraz „Secular Vocal Quartets with Piano Vol. 2” ujrzały światło dzienne na hybrydowych płytach SACD, pozostałe dwa wydawnictwa zostały zaś wytłoczone na krążkach CD.



Więcej o...
MDG

Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.

CO W MAGAZYNIE

Czytaj najnowszy numer