248 Grudzień 2024
- 01 grudnia
- TEST Z OKŁADKI: GigaWatt POWERMASTER 25th ANNIVERSARY LIMITED EDITION ⸜ kondycjoner napięcia zasilającego AC
- NAGRODY: NAGRODY ROKU 2024 wg „High Fidelity”
- TEST: Audio Phonique DESIRE ⸜ kable głośnikowe
- TEST: Dynaudio CONTOUR LEGACY ⸜ kolumny głośnikowe • podłogowe
- TEST: Laiv HP2A ⸜ przedwzmacniacz/wzmacniacz słuchawkowy
- TEST: MoreAudio CS100 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- TEST: Sugden MASTERCLASS IA-4 ⸜ wzmacniacz zintegrowany
- 16 grudnia
- KRAKOWSKIE TOWARZYSTWO SONICZNE, spotkanie № 149: ART FARMER, High Fidelity presents: Art Farmer in Wrocław
- TEST: Aurender A1000 ⸜ odtwarzacz plików audio
- TEST: Avatar Audio DREAMLINK № 1 ⸜ interkonekt analogowy RCA
- TEST: DS Audio DS MASTER 3 ⸜ wkładka gramofonowa • optyczna + przedwzmacniacz gramofonowy
- TEST: TiGLON TPL-2000L PROFESSIONAL ⸜ kabel LAN
- MUZYKA ⸜ recenzja: Namysłowski, Laboratorium, Kombi, SBB – „Polskie Nagrania Catalogue Selections” SACD ˻ SERIA 7 ˺
- LISTY: CZYTELNICY piszą, REDAKCJA ODPOWIADA
MOJE MIEJSCE NA ZIEMI, Słucham muzyki codziennie, przynajmniej przez kilka godzin. Część nagrań odsłuchuję zawodowo, testując produkty lub recenzując płyty, a część dla przyjemności – to, tak pół na pół płyty stare i nowe. Jest tego mnóstwo i codziennie staję przed wyborem – czego warto posłuchać, a co musi poczekać. Duża część płyt ląduje w pudłach opisanych przeze mnie jako „na kiedyś”. Nie jestem w tym osamotniony, część producentów, recenzentów, czy wreszcie melomanów ma w podobny sposób urządzony dom i nie ma w nim wydzielonego miejsca wyłącznie do odsłuchów, do którego nikt oprócz nich nie miałby wstępu. Dear Wojciech-san, Dear Wojciech-san, Czyli – da się i na kanapie. Proszę rzucić okiem na zdjęcia z numerami 02, 03 i 04 – chyba wszystko jasne. Ale… W hipotetycznej sytuacji, kiedy mi wszystko w domu wolno (a nie „niemal” wszystko) jako recenzenta zainteresowałby mnie inny wyjątkowy fotel, jeszcze rzadszy i jeszcze bardziej kosztowny. Pamiętają państwo standy na słuchawki CanCans firmy Klutz Design? Mam trzy różne, są cudowne i używam ich także do sesji zdjęciowych, przy okazji testów słuchawek lub wzmacniaczy słuchawkowych (czytaj TUTAJ). Cecilia Lütz i Michael Hollesen, projektanci, właściciele firmy tym razem przygotowali fotel. Nie byle jaki fotel, a fotel-marzenie, fotel-referencję. Plastycznie wyjątkowy, został zaprojektowany pod kątem krytycznych odsłuchów. Stąd zagłówek, wygodne oparcia na ręce, w których można ukryć piloty, wygodne siedzisko. Jak para pisze na swojej stronie internetowej: |
ROZMÓWKI XIV W styczniowym wstępniaku, zatytułowanym Muzyczny remanent (czytaj TUTAJ) po raz pierwszy przygotowałem skrótowe recenzje płyt, które nie zmieściły się w regularnych, długich artykułach. Z niepokojem czekałem na państwa reakcję, ale wydaje się, że zaakceptowaliście taką formę prezentacji, wychodząc najwyraźniej z założenia, że lepsze to niż nic. Tym razem też chciałbym pokazać kilka wydawnictw i zapowiedzieć, że szykowana na ten numer „pełna” recenzja płyty Random Trip z Nowych Nagrań, wydawnictwa Mikołaja Bugajaka, z wywiadem i alternatywnym miksem jednego z utworów dostępnym specjalnie dla czytelników „High Fidelity” powinna się pojawić w marcu. Wszystkie omawiane płyty gorąco polecam wszystkim, którzy dobrze się czują w danym gatunku muzycznym, na słabe rzeczy szkoda czasu! Jethro Tull Thick As a BrickChrysalis, 461923, CD + DVD (PCM 24/96), 2012 Wydana 3 marca 1972 roku płyta, z pojedynczym utworem, suitą, podzieloną na dwie części (nie było wtedy jeszcze płyt CD…) w zeszłym roku doczekała się pięknie wydanego, rocznicowego wydawnictwa 40th Anniversary Set. Złożyły się nań dwa krążki – CD oraz DVD, a także fantastycznie przygotowana książeczka z oryginalnym „St. Cleve Chronicle” oraz mnóstwem zdjęć z tego okresu. Na płycie DVD znalazło się kilka wersji albumu: wielokanałowy miks 5.1 DTS i Dolby Digital, a także – co dla nas ważniejsze - pliki PCM 24/96 z dwoma kolejnymi wersjami, tym razem stereofonicznymi: nowym remasterem oraz skonwertowanym na cyfrę masterem z 1972 roku. OCENA Clan of Xymox Kindred SpiritsMetropolis Records, MET 832, CD, 2012 Choć płyta ukazała się 9 października 2012 roku, na moim egzemplarzu wydrukowano datę wydania: 2011 rok. Ciekawe… Przecież w 2011 roku została wydana poprzednia płyta zespołu Ronny’ego Mooringsa Darkest Hour, prawda? (O płycie czytaj TUTAJ). Tak szybkie pojawienie się nowego wydawnictwa możliwe było tylko dlatego, że to projekt w pewnym sensie poboczny, Tym razem zespół znany z gotyckich klimatów, muzyki dark wave zdecydował się wydać płytę z coverami. Trudny temat, wielu na nim poległo, jednak tutaj w jakiś sposób to wszystko dobrze brzmi, dobrze się tego słucha – nawet A Question of Time, przeróbka utworu Depeche Mode, czego zwykle nie trawię. OCENA Pro Pacem Hesperion XXI • La Capella Reial De Catalunya • Jordi SavallAlia Vox, AVSA9894, 1997-2010/2012, SACD/CD Kolejna z cudownie wydanych przez Alię Vox, a więc Jordiego Savalla płyt, tym razem poświęcona pokojowi. Krążek zawiera przekrój przez XIX wieków wojen. Znajdziemy na niej inwokacje, gregoriańskie chorały, motety Binchoisa, Josquina, Guerrero i Evo Pärta. Książka zawiera teksty w różnych językach poświęcone wojnie. Tak więc – muzyka dla pokoju, mówiąca o przemocy… Niesamowite wydawnictwo, zarówno wizualnie, jak i dźwiękowo. Perełka. Wydano ją 3 grudnia 2012 roku. OCENA Karajan & Kallas 4 Great OperasEMI/Esoteric, ESSE-90072/80, 9 x SACD/CD Trudno jest mówić o tym wydawnictwie bez emocji. Kosztujący w USA, na elusivediscs.com niemal 800 dolarów amerykańskich box zawiera esencję muzyki operowej, cztery albumy Marii Callas i Herberta Von Karajana, w: Salome Straussa, Aidzie Verdiego, Carmen Bizeta oraz Tosce Puciniego. Dwie ostatnie płyty honorują Callas, trzy pierwsze – Karajana. Box wydano w ramach serii MasterWorks, przygotowywanej przez firmę Esoteric od pięciu lat, od 20. rocznicy jej powstania. Opery o których mowa zostały przygotowane na 25. rocznicę. Mam niemal wszystkie wydane w tej serii krążki i to dla mnie wzorcowe wydania – zarówno edytorsko, jak i dźwiękowo. Materiał remasterowany jest w JVC Mastering Center, a więc tam, gdzie powstają XRCD, a za dźwięk odpowiedzialny jest Kazuie Sugimoto. Remaster wykonywany jest na plikach DSD – końcowa płyta to hybryda SACD/CD (proszę się nie krzywić, a posłuchać). Przy pracy nad nowymi wersjami stosowane są urządzenia Esoterica: przetwornik D/A D-01VU i Master Clock (Rubidium) G-0Rb oraz kable z serii Mexcel a więc kable Acrolinka. Ciekawe rzeczy można zobaczyć na zdjęciach ze studia, a to np. fakt, że ze wszystkich urządzeń zdjęto górne pokrywy. W czterech rogach „daka” i zegara postawiono piramidkę z kwarców i drewna, na której położono, w pewnej odległości od urządzenia, ciężkie płyty (miedziane?), zaś na wzmacniaczu odsłuchowym w ogóle nie ma pokrywy. Muzyka to po prostu szaleństwo, klasyka. Podobnie wzruszający jest dźwięk, a właściwie nowe brzmienie muzyki. Wydawnictwo jest koszmarnie drogie, ale, jeśli tylko kogoś na to stać – koniecznie! Płyty wytłoczono w Japonii, tam też wykonano poligrafię. OCENA Wojciech Pacuła |
Kim jesteśmy? |
Współpracujemy |
Patronujemy |
HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ). HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są: EnjoyTheMusic.com oraz Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ). HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut. |
|
|
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity