pl | en

No. 192 Kwiecień 2020

KORONAWIRUS A SPRAWA AUDIO

pisując w Googlach słowo-klucz ‘koronawirus’ otrzymałem około 193 000 000 wyników (stan na dzień 29.03.2020). Ta liczba z każdym kolejnym dniem pandemii będzie się powiększała. Z czego wynika, że nie ma teraz na świecie nic bardziej powszechnego ani niczego, czego ludzie by się bali bardziej. Co jest kompletnie bez sensu, bo przecież problemy, z którymi borykaliśmy się wcześniej nie zniknęły, ani nie znikną, wciąż gdzieś tam, pod spodem są. Ale właśnie w taki sposób, przykrywając wszystko inne, manifestuje się STRACH.

Ze sfery związanej z chorobą jako taką przeszedł on do innych dziedzin naszego życia, przede wszystkim do sfery związanej z zabezpieczeniem naszego bytu, czyli z pieniędzmi. Problemem, który jest odłożony w czasie, a który przyjdzie naprawdę, jest spowolnienie gospodarcze, a więc i problemy z pracą dla wielu z nas. Niektóre branże ucierpiały tak bardzo, że trzeba będzie wiele czasu, pracy i pomocy ze strony państwa, aby udało się, choć w części, powrócić do normalności.

Ale to już państwo wiecie – wpisy w wyszukiwarce Google’a oznaczają, że śledzicie sytuację na bieżąco, zapewne częściej niż to jest potrzebne. Ostatnie, czego bym więc chciał, to dokładania wam kolejnych zmartwień. Chciałem jednak, żebyśmy spojrzeli na ten problem oczami producentów audio i posłuchali, co sądzą o koronawirusie i związanych z nim ograniczeniach, jakie stawia przed nimi wyzwania i z czym już niedługo będą się musieli zmierzyć.

Pytania o zdrowie, nastroje i o to „co dalej” wysłałem do kilkunastu przyjaciół – moich osobistych i naszego magazynu – z całego świata. Odpisali wszyscy, jednak nie wszyscy w długich mailach. Co się okazało? – Ano okazało się, że katastroficzny obraz świata, jaki przynoszą massmedia, jaki wypływa z fake newsów, nie jest prawdziwy i że prawdziwe życie wygląda inaczej. Hans-Ole Vitus Nielsen, właściciel firmy Vitus Audio, napisał mi wprost, że bardzo przeprasza, ale może napisać dosłownie kilka słów, ponieważ, żeby się wyrobić z pracą, wstaje codziennie o trzeciej rano i na nic nie ma czasu. I nie tylko on.

Nie znaczy to, że jest świetnie i że będzie wspaniale, a tylko tyle, że kiedy jedne drzwi się zamykają, inne otwierają, trzeba tylko to dostrzec i mieć trochę szczęścia. I z tym optymistycznym przesłaniem zostawiam was, drodzy czytelnicy „High Fidelity”, oddając głos ludziom bezpośrednio zaangażowanym w produkcję i sprzedaż high-endowego audio. Proszę wziąć pod uwagę, że to maile, które otrzymałem w ostatnich dwóch tygodniach, a sytuacja jest dynamiczna, więc od tego czasu wiele się mogło zmienić. Kolejne wpisy będziemy się starali umieszczać na bieżąco w zakładce NEWS.

A | AUSTRALIA

Mike Lenehan | LEHMAN AUDIO | FOILFLEX
Właściciel, konstruktor

Jak dotąd koronawirus nie wpłynął na naszą sprzedaż sprzętu audiofilskiego! Ale to, jak sądzę, dlatego że swoje produkty sprzedajemy bezpośrednio z naszej fabryki, tutaj w Australii. Sprzedaż we wszystkich sklepach detalicznych w promieniu 1000 km od nas uległa znacznemu pogorszeniu.

Dlaczego? Uważamy, że prawdziwi audiofile mają z natury tendencję do izolowania się. Większość uważa się za członków „wewnętrznego kręgu”. Oznacza to, że ufają tylko oddanym i zaufanym recenzentom oraz ich znajomym na forach internetowych, z którymi nawiązali jakieś relacje. Ta dedykowana, nieco elitarna, mentalność każe poświęcać czas na badanie wszystkiego, w tym koronawirusa. Myślę, że ten typ osobowości uważa, że to wszystko jest podobne do zwykłej grypy lub przeziębienia.

Punkty sprzedaży detalicznej mają jednak swoich klientów, jak wcześniej. Głównie, jak myślę, ludzi, którzy chcą po prostu przyzwoitego systemu audio dla swojego nowego domu lub być może dobrze zareagują na marketing wysokiej klasy producentów audio. Ci sami ludzie szybko reagują na nadużycia mediów w stosunku do koronawirusa i związanych z nim problemów.

| foilflexcables.com

A | AZJA | JAPONIA

ACCUPHASE LABORATORY, INC.
鈴木雅臣 Mark Masaomi Suzuki
Główny inżynier

Sytuacja w Japonii w ramach COVID-19: wiele firm i sklepów działa normalnie. Dzieci zaczęły chodzić do szkoły. Ale podziwianie kwiatów wiśni „OHANAMI” jest ograniczone. Accuphase jednak działa normalnie. Pozdrawiam wszystkich!

www.accuphase.com

A | AZJA | JAPONIA

Tomoyoshi Sugimori | I-ODATA | FIDATA
Inżynier

Nasza firma 28 lutego zdecydowała o tym, że nie możemy wyjeżdżać w podróże służbowe (zagraniczne i krajowe) i mamy nie przychodzić do biura do pracy (jeśli to możliwe). Rząd poprosił szkołę o przerwanie lekcji. Poza tym kazano mi pracować przez tydzień w domu, ponieważ wróciłem z zagranicy. Ale dzisiaj szkoły w Japonii są wreszcie otwarte, mimo że od jutra dzieci zaczynają przerwę wiosenną…

| www.iodata.jp

A | AZJA | JAPONIA

Elia HONTANI (Mr.)
MuSon Project, Inc.

Chociaż niektórzy ludzie są trochę spanikowani (kupowanie papieru toaletowego itp.), większość Japończyków zachowuje spokój. Myślę, że nie możemy zbytnio bać się nowego wirusa. Badania nad nim posuwają się naprzód, a już wkrótce dostępne będą kolejne dane, po czym okoliczności się zmienią. Podstawą problemu może być to, że to problem „nieznany”.

Żałuję, że ​​wiele wydarzeń (Monachium itp.) zostało odwołanych, ale z drugiej strony niektórzy nasi klienci twierdzą, że „liczba zamówień wzrosła, ponieważ ludzie muszą zostać w domu i często słuchają muzyki”. Jak by nie było, musimy uważnie obserwować sytuację gospodarczą. W tej chwili JPY jest bardzo silny!

| www.acoustic-revive.com | www.acrolink.jp | lebenhifi.com | www.oyaide.com | www.spec-corp.co.jp

A | AMERYKA PÓŁNOCNA | KANADA

René Laflamme | NAGRA | 2xHD
Inżynier dźwięku, dyrektor sprzedaży

Mam mieszane uczucia co do koronawirusa. W Quebecu bardzo szybko zamknęli szkoły, więc na razie jest nad nimi dobra kontrola. W Szwajcarii, która leży przecież blisko Włoch, wydają się mieć więcej problemów, ale fabryka Nagry jest nadal otwarta. Wciąż jest zbyt wcześnie, aby mieć jasny obraz negatywnego wpływu pandemii na branżę audio. Jak na razie część ekonomiczna jest dużym problemem. Kiedy sprawa się wyklaruje – dam znać co i jak.

Muzyka, jak na razie, sprzedaje się dobrze.

| www.nagraaudio.com | www.2xhd.com

A | AMERYKA PÓŁNOCNA | USA

Kerry St. James | YG ACOUSTICS
(Senior Account Executive)

Wszyscy w rodzinie YG jesteśmy zdrowi. Mam nadzieję, że to samo dotyczy czytelników „High Fidelity” i ich bliskich.

Jeśli chodzi o wpływ koronawirusa na naszą branżę, myślę, że będzie on odczuwalny na wielu poziomach. Jak się wydaje najbardziej bezpośrednim i – jak dotąd – najbardziej dramatycznym skutkiem było odwołanie szeregu nadchodzących wystaw audio. Jak wiecie, właśnie wróciłem z praskiego show – czyli z wystawy z najwyższej półki. Podczas pobytu w Czechach nie widziałem żadnego wpływu koronawirusa na świat audio. Korytarze i pokoje wystawców były zatłoczone przez cały czas trwania targów. Jednak, to też prawda, to mogła być ostatnia taka impreza w najbliższym czasie.

W przyszłym tygodniu miałem zaplanowaną prezentację kolumn YG Acoustics u dealera w Neapolu, a następnie prezentację YG na wiosennym pokazie w Mediolanie. Obydwa te wydarzenia zostały anulowane. Wczoraj jeden z największych północnoamerykańskich pokazów audio (Axpona Chicago) został odwołany i przełożony na 7-9 sierpnia. Ale czy na pewno – tego nie wiemy, status imprezy jest niepewny.

Także największa high-endowa wystawa audio na świecie, High End 2020 (Monachium), została odwołana i w tym roku się nie odbędzie. To wydarzenie ważne zarówno dla konsumentów, jak i dla partnerów iznesowych. YG Acoustics korzysta z tej możliwości każdego roku, aby nie tylko prezentować nasze produkty zainteresowanym konsumentom, ale także spotykać się z partnerami z całego świata. Wystawa w Monachium jest dla producentów takich jak YG Acoustics wyjątkową okazją do spotkania się z naszymi międzynarodowymi partnerami.

W tym roku straciliśmy tę okazję. Będziemy musieli zastąpić te spotkania telefonami i e-mailami. Tak więc, patrząc z perspektywy biznesowej, nie wszystko jest stracone. Będziemy jednak tęsknić za spotkaniami twarzą w twarz.

Powyższe słowa napisałem wczoraj, a dzisiaj Stany Zjednoczone wydały zakaz podróżowania dla cudzoziemców z krajów Schengen, zabraniający wjazdu na terytorium Stanów Zjednoczonych przez następne trzydzieści dni. Ten środek zapobiegawczy nie powinien mieć bezpośredniego wpływu na YG Acoustics, ponieważ w większości tych krajów jesteśmy reprezentowani przez dystrybutorów. Nasza codzienna działalność zazwyczaj i tak odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonu.

Bardziej niepokojące jest „zablokowanie” ruchu i zamknięcie we Włoszech wszystkich sklepów, z wyjątkiem supermarketów i aptek. W tej chwili ma to bezpośredni wpływ na zdolność firmy YG Acoustics do prowadzenia działalności. Istnieje możliwość, że inne europejskie kraje również wprowadzą te środki. W takim przypadku prawdopodobnie miałoby to krótkoterminowy negatywny wpływ na sprzedaż YG w krajach, które ograniczają ruch lub nakazują zamknięcie sklepów.

Myśląc o sprawie ogólnie uważam, że zdrowe firmy, takie jak YG Acoustics, przetrwają ten wyjątkowy globalny problem. Do optymizmu zachęca sprzedaż kolumn YG w tym miesiącu (marzec) w Azji. Liczby dotyczące sprzedaży są nie tylko dobre, ale po prostu bardzo dobre. Czy to odpowiedź na coś, co wydaje się być ograniczeniem i spadkiem liczby przypadków koronawirusa w tych krajach? Czy to dlatego, że wyprzedzają resztę świata na krzywej progresji wirusa? Czy panika wywołana nieznanym wirusem ustępuje, gdy kraje te przejmują nad nim kontrolę?

Myślę, że za kilka miesięcy będziemy w stanie przeanalizować statystyki i liczby oraz sformułować wnioski dotyczące gwałtownego wzrostu sprzedaży o którym mówię. Dowody mogą być bardziej jednoznaczne, jeśli inne narody i regiony pójdą w ślady Azji.

Fenomen koronawirusa wydaje się płynny, a jednocześnie wyjątkowy. Jeśli nastąpi globalna recesja spowodowana przez wirusa, wpłynie to na wszystkie firmy. Silne, zdrowe firmy przetrwają, a może nawet będą się rozwijać jeszcze lepiej, gdy tylko gospodarka światowa zostanie uzdrowiona. Na razie jest zbyt wiele pytań i nie znamy analogicznych okoliczności, które mogłyby służyć jako punkt odniesienia. Jedną z rzeczy, które wydają się oczywiste, jest jednak to, że panika nie pomaga w rozwiązaniu tego problemu medycznego i naukowego.

| www.yg-acoustics.com

E | EUROPA | DANIA

Mads Klifoth | AUDIOVECTOR
Managing Director/CEO

Nasza produkcja i administracja nadal pracują, dopóki rząd nie zaleci inaczej.

W tej chwili podjęliśmy środki ostrożności z myślą o naszych pracownikach. Mogą wybrać, czy chcą pracować, czy nie – to całkowicie zależy od nich. Ze względów bezpieczeństwa stoją co najmniej 5 metrów od siebie, a na lunch w tym samym czasie idą maksymalnie 2 osoby. Jeśli ktoś ma najmniejsze objawy przeziębienia lub innej choroby, ma zostać w domu. Niezwykle ważne jest również stosowanie odkażacza do rąk.

Jeden z naszych pracowników mający ponad 50 lat został poproszony o pracę z domu, ponieważ to grupa, która najbardziej cierpi z powodu wirusa. Nasi pracownicy (oprócz jednej osoby) zdecydowali się na pracę w fabryce – jestem dumny z tego, że chcą, aby firma była „zdrowa”, dla nas wszystkich.

Jestem pewien, że w tych trudnych czasach będziemy znacznie uważniej podtrzymywać bliskie przyjaźnie i relacje biznesowe za pomocą Skypa itp. To trening, z którego możemy skorzystać później.

Moim zdaniem i głównym celem wszystkich tych ograniczeń jest pomoc naszej służbie zdrowia, aby do szpitali nie trafiło zbyt wielu osób. Jedynym sposobem, w jaki możemy to zrobić, to zminimalizować ryzyko infekcji – nasz system ochrony zdrowia nie jest na to, co się dzieje, przygotowany. Spójrzmy, na przykład, na Włochy. Osoby w podeszłym wieku leżą tam przy wejściach do szpitali z powodu braku miejsca. Musimy razem robić wszystko, aby uniknąć takich rzeczy.

Moim zdaniem przesunięcie wszystkich wystaw i większych wydarzeń jest słuszne, dopóki nie rozwiążemy tej sytuacji. W Audiovectorze nadaliśmy najwyższy priorytet osobistym kontaktom z naszymi dystrybutorami i dealerami za pośrednictwem Skype’a, Messengera, WhatsAppa, WeChata itp. Nasz marketing cyfrowy został wzmocniony poprzez działania, filmy, zdjęcia, posty itp. Jeśli nie możemy fizycznie przyjść do naszych partnerów, a oni nie mogą przyjść do nas, dotrzemy do nich za pośrednictwem urządzeń cyfrowych.

| www.audiovector.com

E | EUROPA | DANIA

Rune Skov | THE GRYPHON
Dyrektor sprzedaży (Sales Director)

Osobiście mam się bardzo dobrze, ale cała sprawa koronawirusa wywróciła mój grafik w tym roku do góry nogami. Wszystkie moje plany podróży itp. wydają się anulowane, co oczywiście wpływa na mój sposób pracy.

Osobista uwaga: kiedy podróżuję po świecie, chodzi nie tyle o to, że jestem tam po to, aby przyjmować zamówienia i prezentować nowe produkty lub szkolić dystrybutorów. Chodzi o wiele więcej – o okazanie szacunku moim partnerom. Z większością ludzi, z którymi pracuję, mam wyjątkowe relacje. To coś jak braterstwo i staram się być blisko nich jako prawdziwy i godny zaufania przyjaciel. Świetnie się z sobą bawimy i jesteśmy nie tylko wspólnikami i partnerami. Stoimy ramię przy ramieniu. Mając tak silną relację, jesteśmy zawsze gotowi do dodatkowego wysiłku... W dobrych i złych czasach. To współpraca, a nie po prostu próba wciśnięcia produktu do gardła dystrybutora.

Jak to wszystko wpłynie na naszą branżę? Trudno przewidzieć, jak wpłynie to na naszą branżę zarówno w najbliższej przyszłości, ale także w perspektywie długoterminowej. Osobiście uważam, że zależy to od modelu biznesowego, a nie tylko od struktury firmy i miejsca, w którym ma ona swoją produkcję. Ale to nie wszystko. Trzeba będzie wziąć również pod uwagę świadomość spuścizny marki i jej wartość. Gryphon istnieje od 35 lat i jest powód lub kilka powodów, dla których udało nam się zachować firmę w dobrej kondycji przez tak długi czas.

Być może dlatego, że zawsze trzymaliśmy się długoterminowych planów, precyzyjnie je realizując, nie przekraczając „cienkiej czerwonej linii”. Nigdy nie sprzeniewierzyliśmy się filozofii firmy i filozofii produktu. A przez cały ten czas chodziło o prawdziwą klasę A i prawdziwe dual-mono, zgodne z naszą filozofią projektowania. Kupując produkt Gryphona ludzie wiedzą, co dostają. Wiedzą, czego mogą się po nas spodziewać, a chodzi o czystą jakość, odważne konstrukcje i długą historię budowy ekstremalnie luksusowych komponentów audio o wysokiej jakości wykonania i bardzo długiej żywotności. To kwestia „dziedzictwa”.

Obawiam się jednak, że niektóre mniejsze marki, pracujące przy ograniczonych budżetach lub balansujące na krawędzi opłacalności, których istnienie zależy od pokazywania nowych produktów na wystawach i targach, napotkają w przyszłości na poważne problemy. Bo jak będą w stanie przekazać swoje przesłanie społecznościom audiofilskim i pokazywać nowości? To może być duży problem, ale jak będzie naprawdę – trudno powiedzieć. To czyste spekulacje i nic nie jest pewne na 100%.

Ale koronawirus może naszej branży przynieść korzyści. I proszę, nie zrozumcie mnie źle – nie mówię, że to dobra rzecz, absolutnie nie! Naprawdę czuję więź z ludźmi, którzy stracili swoich bliskich z powodu tego strasznego wirusa i obawiam się, że widzieliśmy tylko wierzchołek góry lodowej.

Jednak ludzie nie wychodzą z domów i nie socjalizują się w normalny sposób. Nie wydają pieniędzy na wakacje, ponieważ – w mniejszym lub większym stopniu – podróżowanie jest zabronione. To może dać naszej branży drugą szansę, aby pokazać światu, że pozostanie w domu z ulubioną muzyką i cieszenie się nią na systemie audio wysokiej jakości nie jest złą rzeczą. W wyniku obecnej sytuacji ludzie mają dużo czasu dla siebie, dlaczego by więc mieli nie cieszyć się muzyką?

Ale, szczerze mówiąc, sam nie wiem, co przyniesie przyszłość. Ale na pewno dowiemy się, czy hi-fi i muzyka nadal są ważnymi rzeczami dla naszych obecnych i nowych klientów. To może być druga szansa na rebranding naszej branży – szansa na to, abyśmy stali się bardziej kreatywni, jeśli chodzi o dotarcie do obecnych i przyszłych klientów. To czas, w którym musimy pokazać, jakie są nasze fundamenty i na znalezienie innego „modus operandi”.

| gryphon-audio.dk

E | EUROPA | WŁOCHY

Massimiliano Magri | GRANDINOTE
Właściciel, konstruktor

Jeśli chodzi o działalność Grandinote, to naszym największym problemem są poddostawcy: wielu ich pracowników nie przychodzi do pracy i niektóre części dotrą do nas z opóźnieniem. na plus można zapisać to, że na razie kurierzy pracują! Wczoraj dotarł do nas kurier SDA. Zawsze proponuję mu kawę, ponieważ jest bardzo miłym facetem – znad parującej filiżanki powiedział mi, że w tym czasie liczba wysyłek znacznie się zwiększyła! Dzieje się tak dlatego, że ludzie unikają dostarczania niektórych rzeczy osobiście i częściej korzystają z firm kurierskich, a także dlatego, że boją się, że również przesyłki kurierskie zostaną wstrzymane. Dlatego przyspieszają wysyłki, żeby zdążyć przed tym możliwym „zatrzymaniem”.

Jeśli chodzi o biznes, to tragedia: wystawa w Monachium została anulowana! Impreza w Rzymie jest zawieszona, podobnie jak show w Mediolanie. Czekam na nowe dane dotyczące tych imprez. Przeniesiono także wystawę Axpona: nowa data to 7-9 sierpnia. Dla mnie osobiście skasowanie pokazu w Monachium to tragedia: miałem na nim zaprezentować nową linię Wood Mach. Jasne jest, że z tego powodu będę miał mniej zamówień...

W każdym przypadku świat okazał się miękki: we Włoszech mamy więcej przypadków koronawirusa, ponieważ wykonujemy więcej testów. W innych krajach jest o wiele więcej zarażonych ludzi niż pokazują to statystyki! Musimy poczekać, aż nadejdzie lato, bo wtedy wirus bardzo szybko zginie.

Dla mnie rozwiązaniem nie jest zamykanie niektórych stref – we wszystkich strefach wirus już jest. Po prostu potrzebujemy maseczek i rękawiczek! Dwa miesiące temu kraje mogły się na to przygotować, a teraz jest już za późno... Problem koronawirusa polega na tym, że w skrajnych przypadkach nie pozwala na samodzielne oddychanie. We Włoszech mamy 3000 respiratorów. Teraz trzeba zrobić tak, aby w tym samym czasie było nie więcej niż 3000 osób, które tych maszyn potrzebują!

W każdym przypadku histeria spowoduje 100 lub nawet 1000 problemów więcej niż sam wirus!

| www.grandinote.it

W imieniu całej redakcji „High Fidelity” chciałbym wszystkim państwu życzyć zdrowia, siły i cierpliwości – i tak nic nie możemy na to, co się dzieje, poradzić. Bądźmy jednak dobrej myśli, bo kiedy to się wszystko skończy, będziemy potrzebowali sił i zapału, wytrwałości i zaangażowania. I słuchajmy muzyki – to najlepsza forma terapii!

Kim jesteśmy?

Współpracujemy

Patronujemy

HIGH FIDELITY jest miesięcznikiem internetowym, ukazującym się od 1 maja 2004 roku. Poświęcony jest zagadnieniom wysokiej jakości dźwięku, muzyce oraz technice nagraniowej. Wydawane są dwie wersje magazynu – POLSKA oraz ANGIELSKA, z osobną stroną poświęconą NOWOŚCIOM (→ TUTAJ).

HIGH FIDELITY należy do dużej rodziny światowych pism internetowych, współpracujących z sobą na różnych poziomach. W USA naszymi partnerami są Positive-Feedback, a w Niemczech www.hifistatement.net. Jesteśmy członkami-założycielami AIAP – Association of International Audiophile Publications, stowarzyszenia mającego promować etyczne zachowania wydawców pism audiofilskich w internecie, założonego przez dziesięć publikacji audio z całego świata, którym na sercu leżą standardy etyczne i zawodowe w naszej branży (więcej → TUTAJ).

HIGH FIDELITY jest domem Krakowskiego Towarzystwa Sonicznego. KTS jest nieformalną grupą spotykającą się, aby posłuchać najnowszych produktów audio oraz płyt, podyskutować nad technologiami i opracowaniami. Wszystkie spotkania mają swoją wersję online (więcej → TUTAJ).

HIGH FIDELITY jest również patronem wielu wartościowych wydarzeń i aktywności, w tym wystawy AUDIO VIDEO SHOW oraz VINYL CLUB AC RECORDS. Promuje również rodzimych twórców, we wrześniu każdego roku publikując numer poświęcony wyłącznie polskim produktom. Wiele znanych polskich firm audio miało na łamach miesięcznika oficjalny debiut.
AIAP
linia hifistatement linia positive-feedback


Audio Video show


linia
Vinyl Club AC Records