Platforma antywibracyjna + stopy antywibracyjne
Symposium
Producent: Symposium Acoustics |
irma Symposium Acoustics obecna jest w Polsce w oficjalnej dystrybucji od 2009 roku i wciąż prowadzona jest przez tę samą firmę, łódzki audiofast. Znam ją z wielu wystaw i prezentacji, gdzie zwykle występuje jako równoważny element systemu wraz z elektroniką, kolumnami i okablowaniem. Po raz pierwszy mam jednak okazję przyjrzenia się kompletowi jej produktów u siebie w domu. Wcześniej zetknąłem się z nią przy okazji testu tylko raz, testując wzmacniacz Dan D’Agostino Momentum Stereo (czytaj TUTAJ), kiedy to użyłem podstawek Ultra Padz, na których był posadowiony. Tak, to ten poziom jakościowy i tak też produkty tej amerykańskiej firmy są na świecie postrzegane.
Powstała przez ewolucję z podstawy Super Platform wersja Ultra zajmuje drugą od góry pozycję w ofercie tego producenta. To ładny, solidny produkt wykonany z kilku warstw, różniących się od siebie sprężystością, materiałów. Nie ma w niej elementów na tyle podatnych, aby się przesuwały względem siebie, dlatego też można ją stosować także z gramofonami, nawet z odsprzęganym subchassis. Nie chroni wprawdzie przed drganiami o najniższej częstotliwości, do tego potrzebne są inne produkty z katalogu tej amerykańskiej firmy, ma jednak wpływać na znaczące tłumienie drgań o częstotliwościach z przedziału dziewięciu wyższych oktaw. Ultra nie ma ograniczeń co do wagi produktów, które na niej stawiamy. Jej górna i dolna ścianka to precyzyjnie wykonane płyty z aluminium, nadające jej charakterystyczny wygląd. Zasada działania zakłada aranżację poszczególnych warstw w odpowiednim porządku – od najsztywniejszej na zewnątrz do najmniej sztywnej pośrodku i z powrotem. Jak pisze producent, chodzi o to, aby drgania były absorbowane w obydwu kierunkach – zarówno od strony podłoża, jak i od strony urządzenia audio. Żeby możliwie najlepiej wykorzystać jej właściwości mechaniczne, należy zadbać, aby była sprzęgnięta w odpowiedni sposób w tych dwóch kierunkach – z płaszczyzną, na której leży i z urządzeniem, które na niej stawiamy. Firma Symposium zakłada, iż najlepiej szybko przewodzić drgania i je wygaszać w elementach o różnej masie własnej. Dlatego też nie stosuje nigdzie elementów o dużej podatności (np. gumy czy elastomerów), a jedynie sztywne połączenia. Wraz z Ultra Platform otrzymujemy więc trzy, duże, metalowe krążki Precision Coupler o perfekcyjnie wypolerowanych górze i dole, które możemy zastosować zamiast nóżek urządzenia. Firma postuluje położenie metalowej, dolnej ścianki bezpośrednio na Couplerach, a te na metalowej, górnej ściance platformy. Ma to pomóc szybko odprowadzić wibracje z urządzenia, bez ich kumulacji w sprężystym elemencie. Przy okazji testu w magazynie „Confessions of a Part-Time Audiophile” Peter Bizlewicz, szef Symposium, o najnowszej wersji swoich podstawek mówił: W 1999 roku ustaliliśmy w Symposium, że gradacja – czyli podział ze względu na to, jak precyzyjnie wykonane zostały powierzchnie kulek i jak precyzyjnie dobraną mają średnicę – jest absolutnie krytyczna dla działania tego typu podstaw antywibracyjnych. Wszystkie kulki z węgliku krzemu stosowane obecnie w podstawach Symposium mają precyzję ‘10’. Dla porównania, zwykłe kulki kupowane u poddostawców mają precyzję poziomu ‘100’, są więc 10 razy MNIEJ dokładnie wykonane niż nasze. To, jak dokładnie wykonana jest płaszczyzna kulki ma ogromny wpływ na jej zachowanie się w systemie i bezpośrednio wpływa na poziom zniekształceń produkowanych (lub nie) przez system Rollerblock, w momentach, kiedy ulegają mikro-przemieszczeniom spowodowanym wibracjami. Im lepszy balans zachowuje kulka, tym lepiej cały system reaguje na wibracje i tym niej zniekształceń indukowanych jest w urządzeniach, które są przez podstawy Rollerblock chronione. Scot Hull, Symposium Acoustics: Rollerblock Series 2+, Junior, Svelte Shelf, Precision Couplers and more, „ Confessions of a Part-Time Audiophile”, 14.12.2012, czytaj TUTAJ, dostęp: 18.06.2013. Płyty użyte do odsłuchu (wybór)
|
Ciekawe jest to, że choć platformy antywibracyjne mają różne konstrukcje, choć wykorzystuje się w nich różnego rodzaju materiały, to jeśli teoria za nimi stojąca ma potwierdzenie w praktyce, rezultat jest zwykle zbliżony, zmiany w dźwięku idą w podobnym kierunku. Różnice oczywiście występują, jednak bardziej mocniej przemawia do nas to, co wspólne. A to dlatego, że dźwięk z takim „ustrojstwem” pod urządzeniem jest bardziej wyrafinowany. Produkty Symposium uwalniają z dźwięku otoczenie akustyczne instrumentów. W pewnej mierze poprawiają też akustykę wnętrza (naturalną lub dodaną na etapie produkcji), jednak najbardziej uderzająca jest zmiana, kolosalna zmiana, jaka zachodzi w bezpośrednim otoczeniu instrumentów i głosów. Wszystko wydaje się lekko cofać, nie jest tak blisko słuchacza jak wcześniej. Ale nie dlatego, że coś jest teraz bardziej stłumione, a dlatego, że jest wyraźniejsze, mamy znacznie więcej informacji. Choć poprzednio wydawało się, że fortepian z utworu Within duetu Daft Punk jest dźwięczny i swobodny, z Symposium staje się głębszy, dźwięczniejszy i swobodniejszy. Powrót z platformy na zwykłą półkę gasi to wszystko – znowu dźwięk jest bliżej, tak się przynajmniej wydaje, jest jednak znacznie bardziej suchy i prymitywniejszy. Podsumowanie System antywibracyjny firmy Symposium wyciągnie z naszych urządzeń to, co w nich najlepsze, bez zmieniania ich barwy i ogólnych „parametrów”, dla których je cenimy. Nie zmienia się, dla przykładu, ilość wysokich tonów. Z platformą są dźwięczniejsze i głębsze (o wiele), jednak ich poziom pozostaje dokładnie taki sam. Pewne modyfikacje, jak polepszenie rozdzielczości, dźwięczności i definicji są wyraźne, powtarzalne z płyty na płytę. Nie zmienia to jednak ogólnego balansu tonalnego. Platforma w czasie testu stanęła na górnym, wykonanym ze sklejki, blacie stolika Base VI [Custom Version], podparta podkładkami Rollerblock Series 2+/Tungsten Superballs/Double Stacks (trzy zestawy – jeden z przodu, dwa z tyłu). Urządzeniem odsłuchiwanym w czasie testu był lampowy wzmacniacz zintegrowany Ayon Audio Spirit III. Było to porównanie A/B/A z wielokrotnymi powtórzeniami, ze znanymi A i B. A było to brzmienie wzmacniacza stojącego bezpośrednio na blacie, a B – wzmacniacz stojący na platformie. Do porównania krzyżowego użyłem też platform Acoustic Revive RST-38H oraz Finite Elemente Pagode Edition. Korzystałem z próbek muzycznych o długości 1 min. |
|
|||
|
Źródła analogowe - Gramofon: AVID HIFI Acutus SP [Custom Version] - Wkładki: Miyajima Laboratory KANSUI, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory SHIBATA, recenzja TUTAJ | Miyajima Laboratory ZERO (mono) | Denon DL-103SA, recenzja TUTAJ - Przedwzmacniacz gramofonowy: RCM Audio Sensor Prelude IC, recenzja TUTAJ Źródła cyfrowe - Odtwarzacz Compact Disc: Ancient Audio AIR V-edition, recenzja TUTAJ - Odtwarzacz multiformatowy: Cambridge Audio Azur 752BD Wzmacniacze - Przedwzmacniacz liniowy: Polaris III [Custom Version] + zasilacz AC Regenerator, wersja z klasycznym zasilaczem, recenzja TUTAJ - Wzmacniacz mocy: Soulution 710 - Wzmacniacz zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ Kolumny - Kolumny podstawkowe: Harbeth M40.1 Domestic, recenzja TUTAJ - Podstawki pod kolumny Harbeth: Acoustic Revive Custom Series Loudspeaker Stands - Filtr: SPEC RSP-101/GL Słuchawki - Wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany: Leben CS300XS Custom Version, recenzja TUTAJ - Słuchawki: HIFIMAN HE-6, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ | HIFIMAN HE-300, recenzja TUTAJ | Sennheiser HD800 | AKG K701, recenzja TUTAJ | Ultrasone PROLine 2500, Beyerdynamic DT-990 Pro, wersja 600 Ohm, recenzje: TUTAJ, TUTAJ, TUTAJ - Standy słuchawkowe: Klutz Design CanCans (x 3), artykuł TUTAJ - Kable słuchawkowe: Entreq Konstantin 2010/Sennheiser HD800/HIFIMAN HE-500, recenzja TUTAJ Okablowanie System I - Interkonekty: Siltech ROYAL SIGNATURE SERIES DOUBLE CROWN EMPRESS, czytaj TUTAJ | przedwzmacniacz-końcówka mocy: Acrolink 8N-A2080III Evo, recenzja TUTAJ - Kable głośnikowe: Tara Labs Omega Onyx, recenzja TUTAJ System II - Interkonekty: Acoustic Revive RCA-1.0PA | XLR-1.0PA II - Kable głośnikowe: Acoustic Revive SPC-PA Sieć System I - Kabel sieciowy: Acrolink Mexcel 7N-PC9300, wszystkie elementy, recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Acoustic Revive RTP-4eu Ultimate, recenzja TUTAJ - System zasilany z osobnej gałęzi: bezpiecznik - kabel sieciowy Oyaide Tunami Nigo (6 m) - gniazdka sieciowe 3 x Furutech FT-SWS (R) System II - Kable sieciowe: Harmonix X-DC350M2R Improved-Version, recenzja TUTAJ | Oyaide GPX-R (x 4 ), recenzja TUTAJ - Listwa sieciowa: Oyaide MTS-4e, recenzja TUTAJ Audio komputerowe - Przenośny odtwarzacz plików: HIFIMAN HM-801 - Kable USB: Acoustic Revive USB-1.0SP (1 m) | Acoustic Revive USB-5.0PL (5 m), recenzja TUTAJ - Sieć LAN: Acoustic Revive LAN-1.0 PA (kable ) | RLI-1 (filtry), recenzja TUTAJ - Router: Liksys WAG320N - Serwer sieciowy: Synology DS410j/8 TB Akcesoria antywibracyjne - Stolik: SolidBase IV Custom, opis TUTAJ/wszystkie elementy - Platformy antywibracyjne: Acoustic Revive RAF-48H, artykuł TUTAJ/odtwarzacze cyfrowe | Pro Audio Bono [Custom Version]/wzmacniacz słuchawkowy/zintegrowany, recenzja TUTAJ | Acoustic Revive RST-38H/testowane kolumny/podstawki pod testowane kolumny - Nóżki antywibracyjne: Franc Audio Accessories Ceramic Disc/odtwarzacz CD /zasilacz przedwzmacniacza /testowane produkty, artykuł TUTAJ | Finite Elemente CeraPuc/testowane produkty, artykuł TUTAJ | Audio Replas OPT-30HG-SC/PL HR Quartz, recenzja TUTAJ - Element antywibracyjny: Audio Replas CNS-7000SZ/kabel sieciowy, recenzja TUTAJ - Izolatory kwarcowe: Acoustic Revive RIQ-5010/CP-4 Czysta przyjemność - Radio: Tivoli Audio Model One |
strona główna | muzyka | listy/porady | nowości | hyde park | archiwum | kontakt | kts
© 2009 HighFidelity, design by PikselStudio,
serwisy internetowe: indecity