Chcielibyśmy Państwa zaprosić do wspólnej akcji polegającej na zbiórce pieniędzy na instrument dla pianisty, pana DOMINIKA KISIELA. Będzie nam bardzo miło, jeśli poświęcą państwo kilka chwil i parę złotych, stając się tym samym mecenasem sztuki.
Pan Dominik zwraca się z prośbą o wsparcie finansowe – chciałby kupić jak najlepszy instrument, a jego oszczędności to 10 000 zł. Prowadzi zbiórkę na portalu zrzutka.pl i jak do tej pory uzbierał tam ok. 4000 zł, przy celu 15 000 zł, a więc naprawdę w zasięgu ręki.
Poniżej znajdą Państwo wszystkie informacje dotyczące pana Dominika, jego kariery oraz planów dotyczących wydania płyty, nagranej w studio Custom34, tym samym, w którym swoje płyty rejestruje Adam CZerwiński, gdzie nagrywał zespół T.Love i inni.
▌ BIO
Pianista, improwizator, kompozytor, absolwent i wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jako pianista dąży do maksymalnego wykorzystania brzmieniowych możliwości fortepianu i poszukuje harmonicznych zależności tworzących naturalnie piękne współbrzmienia. Improwizacja stanowi najważniejszą część jako terapia muzyką, uwalnianie duszy i połączenie z wszechświatem. Muzyka opowiadając historie płynie nieprzerwanym strumieniem i zabiera uczestniczących w niej w niesamowitą podróż wykraczającą poza codzienne postrzeganie świata i doświadczanie rzeczywistości. Jest to swoista eksploracja przestrzeni brzmieniowej na poziomie przekazu emocji, odkrywania geometrii i kosmicznej energii w muzyce, inspirowana różnymi jej odmianami – od muzyki klasycznej do freejazzu. Konfrontacja całości z rzeczywistością, doświadczenia życiowe i muzyczne tworzą obraz muzyki tworzonej przez Dominika.
Laureat konkursów solo i z zespołem ‚Dominik Kisiel Exploration Quartet’ m.in.: LOTOS Jazz Festiwal 20. Bielskiej Zadymki Jazzowej 2018 – statuetka Aniołka Jazzowego 2018, XX Ogólnopolski Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych Gdyńskiego Sax Clubu – nagroda główna – I miejsce, NOVUM Jazz Festival 2018 w Łomży – I miejsce – Nowa Nadzieja Jazzu. Stypendysta MKiDN – Kultura w sieci 2020, także Marszałka Województwa Pomorskiego w 2020, oraz Prezydenta Miasta Gdańsk 2020.
Autor cyklu koncertów improwizowanych ‚PIANOWORKS’ – czyli wielkich form inspirowanych formami klasycznymi tworzonymi na żywo na scenie bez wcześniejszego przygotowania formy i zawartości – zrodziły się z nich grupowe zajęcia na Akademii Muzycznej – ‚Improwizowane Koncerty Jazzowe’.
Na swoim koncie ma dwie autorskie płyty nagrane w kwartecie : Exploration, Alpaka Records 2018, Live at Radio Katowice, Radio Katowice 2018.
W 2019 otrzymał nominację do Polskiej Nagrody Muzycznej Fryderyki’ w kategorii ‚jazzowy debiut roku’, a w 2020 jako sideman – płyta Szymona Sutora otrzymała „Fryderyka”.
Współpracuje także z Dominikiem Bukowskim, Marcin Janek Extradition Quintet, Gdynia Improvisers Orchestra, Michał Sasinowski, Irka Zapolska, Jazzuj Panu Cała Ziemio, Fundacja Źródło Tworzenia, Fundacja Lux Pro Monumentis, Leszek Kułakowski Big Band
Moja historia zaczęła się od gry na fortepianie w szkole muzycznej, po ok. 7 latach nauki zorientowałem się, że posiadając warsztat techniczny, a także zakres wiedzy harmonicznej, mogę tworzyć swoją muzykę i do tego improwizować. Rozwijało się to przez kolejne 7 lat, poszedłem na studia jazzowe, gdzie poznałem nowe możliwości i dalej rozwijałem swoje umiejętności muzyczne.
W międzyczasie w mojej głowie zaczął powstawać zarys pomysłu na własną inicjatywę dotyczącą improwizacji. Chęć pokazania swojej muzyki, potrzeba twórcza i dojrzałość muzyczna w końcu doprowadziły do podjęcia kroków w tą stronę. Projekt powoli zaczynał powstawać, w 2016 roku postanowiłem zorganizować cykl koncertów improwizowanych zatytułowanych PIANOWORKS, których założeniem było około 30 minut swobodnej, niczym nie skrępowanej improwizacji na fortepianie solo. Postawiło to nowe wyzwania przede mną – umiejętność stworzenia i wypełnienia długiej formy improwizowanej w sposób sensowny i przystępny – zbyt dużo treści przytłacza, a mało konkretów nie zaciekawia.
W ramach reorganizacji zajęć na Akademii Muzycznej w Gdańsku powstały nowe przedmioty. Moje koncerty improwizowane zainspirowały do powstania jednego z nich – ‚Jazzowe koncerty improwizowane’ – jako zajęcia grupowe przygotowujące studentów do zmagania się z wyzwaniami improwizacji na scenie – przed publicznością, tak, jak ja to robiłem wcześniej ze swojej inicjatywy.
Inspiruję sie muzyką w szerokim zakresie, dlatego w mojej improwizacji wykorzystuję elementy wielu gatunków muzycznych: polifonia, kanon, elementy muzyki klasycznej, basowy walking, groove, nowoczesne koncepcje harmoniczne, nieregularne metra. Można usłyszeć także nawiązania do wielu współczesnych muzyków i kompozytorów jazzowych takich jak Brad Mehldau, Keith Jarret, Nils Frahm, Christian Scott, Pat Metheny. Wzoruję się na klasycznych kompozytorach – S.Rachmaninov, F.Chopin, C.Debussy, M.Ravel – daje mi to szeroki warsztat zarówno techniczny jak i harmoniczny.
Pojęcie stworzone i nauczane przez pianistę Danilo Pereza bardzo dobrze mówi o tym co dzieje się w mojej improwizacji. Jest to ‚comprovising’ – czyli komponowanie w momencie wykonania, instant composing, kreatywna improwizacja. Cała moja wiedza i umiejętności są wykorzystywane podczas tworzenia muzyki, na żywo tworzę formę utworu, wypełniam ją i komponuję składniki w spójną całość. Nie jest w żaden sposób przygotowana wcześniej, zostaje stworzona poprzez kreatywność i otwartość muzyków, jednym z najistotniejszych wykonań tego typu to obecny kwartet saksofonisty Wayne’a Shortera z Danilo Perezem przy fortepianie.
▌ Opis płyty DOMINIK KISIEL STOP’
STOP to improwizowany akt fortepian solo zarejestrowany w kwietniu 2020 w studiu nagraniowym Custom34 w Gdańsku na fortepianie Steinway&Sons Piano NYC 1945.
Album został skomponowany i wykonany w tym samym momencie – w trakcie nagrania, na żywo. Dla celów wydawniczych został podzielony na 5 części, z których skrajne i środkowa są podzielone na 3 mniejsze, co razem daje 9 utworów o łącznym czasie trwania 34 minut. Tytuły nawiązują do muzyki klasycznej i wielkiej formy sonatowej, którą starałem się odwzorować podczas mojej improwizacji.
Kompozycja jest wykonana jednym ciągiem, bez przerwy – jako czysta improwizacja. Wcześniej jednak pozwoliłem sobie przygotować jedynie motyw przewodni jakim jest akord durowy z dodaną kwartą i tworzy pierwszy pasaż improwizacji jako motyw błyskawicy – przyciąga uwagę i wprowadza w stan skupienia.
Do nagrania przygotowywałem się ok. rok ćwicząc układanie formy i ogrywając główny motyw. Patrząc wstecz, ważną częścią mojego rozwoju była organizacja improwizowanych koncertów – postawiłem sobie za cel zagranie ok. 30 minut nieprzerwanej improwizacji tak, by miała sens i nie przytłaczała słuchacza.
Muzyka zawarta na płycie to synteza wielowymiarowego porozumienia międzyludzkiego. Ma na celu uaktywnienie umiejętności sięgania do ukrytych potencjałów człowieka poprzez intencjonalne stworzenie pomostu pomiędzy nimi.
Koncepcja całego projektu powstała z potrzeby twórczej wynikającej z wieloletniego doświadczenia w dziedzinie improwizacji muzycznej, gdzie instrumentem jest fortepian, a improwizujący wykonawca wykorzystuje szerokie możliwości tego instrumentu.
Celem jest otwarcie połączenia pomiędzy pianistą, a słuchaczami, swoistej ich symbiozy, gdzie wykonawca poprzez dźwięk wprowadza słuchacza w nastrój spokoju i stan relaksacji. Są to przeżycia wewnętrzne grającego i słuchacza, a moment spotkania i świadomość połączenia wywołuje efekt zatrzymania, jakby odcięcia od rzeczywistości i głebokiego skupienia na przeżywanej muzyce.
Tytuł zwraca uwagę na dzisiejszy pęd życia – poświęcamy coraz mniej czasu i uwagi na rzeczy piękne, prawdziwe, które dają spokój i wytchnienie. Pauza – stop – odpoczynek od natłoku informacji jest dla mnie bardzo ważny, dlatego na bazie doświadczeń muzycznych, wykonawczych i życiowych postanowiłem stworzyć taki projekt.
Album oparty jest na otwartej improwizacji wykorzystującej pełne spektrum naturalnego brzmienia fortepianu. Używając niuansów brzmieniowych takich jak np. tłumienie strun basowych dające efekt głębokiego, przestrzennego dźwięku, byłem w stanie osiągnąć zamierzony efekt.
Nagrana improwizacja ma sprawić, że podczas zagłębiania się w niej doznajemu swoistego zatrzymania czasu, stajemy się coraz wrażliwsi na dźwięki i przenosimy się w inny świat, gdzie poznajemy samych siebie i wydobywamy z głębi duszy ukryte moce. Uczymy się cierpliwości i wytrwałości, budujemy mocny charakter, pogłębiamy osobowość.
Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.