W ramach projektu AUDIOWIZJE, stanowiącego cykl działań z zakresu edukacji audiowizualnej zapraszamy na panel dyskusyjny „Audiorefleksje filmowe”, który będzie transmitowany NA ŻYWO na kanale Facebook Stowarzyszenia FILMFORUM już 19 grudnia 2020 r. (najbliższa sobota) o godzinie 17:30. „High Fidelity” objęło patronatem to wydarzenie.
Panel dyskusyjny będzie okazją do wymiany wiedzy między twórcami filmowymi, specjalistami w zakresie realizacji dźwięku oraz badaczami zajmującymi się tą trudną dziedziną. Celem panelu będzie wymiana wiedzy i doświadczeń oraz stworzenie ścieżek komunikacji pomiędzy przedstawicielami poszczególnych profesji i zawodów, które mogą sprzyjać podniesieniu jakości dźwięku w polskim kinie i zwiększyć świadomość na temat jego roli w przekazie filmowym, podnosząc kompetencje audialne u twórców filmowych, a w konsekwencji także wśród odbiorców polskiego kina.
Kinga Dębska– reżyserka, scenarzystka, a także pisarka. Z pierwszego wykształcenia japonistka. Reżyserię skończyła w czeskiej Pradze, na słynnej FAMU. Laureatka wielu nagród, głównie publiczności. Najbardziej utytułowany jej film fabularny to „Moje córki krowy”, pozostałe to „Plan B”, „Zabawa zabawa” i „Hel”. Wyreżyserowała wiele filmów dokumentalnych, w tym nagrodzoną Orłem „Aktorkę” i wiele odcinków seriali telewizyjnych, ostatnim jej projektem telewizyjnym jest serial „Szóstka” dla TVN, najnowszy film „Zupa nic” jest jeszcze przed premierą.
Małgorzata Romanowska – absolwentka Międzywydziałowych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie realizowała program ochrony środowiska, psychologii oraz ukończyła z wyróżnieniem gospodarkę przestrzenną. Kontynuuje pracę naukową, w której zajmuje się współczesnymi oraz historycznymi dźwiękami Warszawy, związanymi z różnymi aspektami ludzkiej aktywności oraz funkcjonowania przyrody.
Rafał Listopad– montażysta filmowy, absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi. Autor montażu nagradzanych w kraju i za granicą filmów fabularnych, filmów dokumentalnych, seriali fabularnych, teatrów telewizji, teledysków i filmów reklamowych. W swoim dorobku ma prawie dwadzieścia pełnometrażowych filmów fabularnych, kilkanaście filmów dokumentalnych, kilkaset filmów reklamowych.
Mariusz Bielecki – operator dźwięku filmowy i dokumentalny. Pracę rozpoczął w 2007 roku będąc jeszcze na studiach na wydziale Inżynierii Dźwięku. Pracował przy kilkudziesięciu produkcjach filmowych i serialowych, również zagranicznych realizowanych w Polsce. W swojej pracy realizował dźwięk na Syberii, ścianach K2 i stepach mongolskich. Autor dźwięku w licznych serialach i filmach, w tym: „Sala samobójców”, „Wilkołak”, „Hardkor Disko”, „Żmijowisko” czy „Król”.
Tomasz Dukszta– reżyser i producent dźwięku. Absolwent i wykładowca Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie UMFC). Działalność zawodową rozpoczął w 1990 r. w Polskim Radio Wrocław, jako realizator dźwięku. W latach 2000 – 2013 pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych jako reżyser dźwięku. Współpracował między innymi z Andrzejem Wajdą, Jerzym Kawalerowiczem, Jerzym Hoffmanem, Juliuszem Machulskim, Krzysztofem Krauze. Nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł oraz do nagrody Academia Mexicana de Artes Ciencias y Cinematograficas Ariel 60. Autor rekonstrukcji ponad 120 arcydzieł polskiej kinematografii.
⸤ PROWADZĄCY
Błażej Hrapkowicz – dyrektor programowy Stowarzyszenia FILMFORUM, prezenter telewizyjny i radiowy, krytyk filmowy, konferansjer. Gospodarz programu “Kino Mówi” w Ale kino+. Prowadzi audycję “Hrapkowidz” w radiowej Czwórce. Współpracuje ze stacją Canal+ i wieloma festiwalami filmowymi. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) i Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Dyrektor CINEMAFORUM – Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych w Warszawie. Laureat Grand Prix Konkursu im. Krzysztofa Mętraka. Czterokrotnie nominowany do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
⸤ TEMATY
Dźwięk jako istotny element filmowej narracji.
Dźwięk jako element kreacji w filmie.
Struktura planu filmowego w kontekście pracy nad dźwiękiem.
Jakość dźwięku w polskiej kinematografii.
Rola pracy nad dźwiękiem w procesie montażu.
Percepcja dźwięku.
Pauza jako element narracji. Cisza – nieobecność dźwięku, ważny kontrapunkt, niedoceniona przestrzeń kreacji? Czy w filmie istnieje w ogóle cisza?
Współpraca reżysera z operatorem dźwięku – jak dźwięk może pomóc w opowiedzeniu historii i na co należy zwracać uwagę?
Czy realizacja dźwięku to zawód techniczny czy kreacyjny?
Jakie wyzwania stoją przed reżyserem dźwięku w kontekście nowych kanałów dystrybucji filmów, a co za tym idzie także zmieniających się warunków ich odbioru – czy to możliwe, żeby film dobrze brzmiał w kinie, na laptopie i na telefonie komórkowym?
Jak zmienia się praca dźwiękowca w zależności od tego, nad jakim rodzajem kina pracuje?
Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.
Partnerami projektu są: Warszawska Szkoła Filmowa, „Czasopismo EKRANy”, Filmosfera.pl, „PRESTO Filmowe”, „High Fidelity”, Stereolife.pl, Audiostereo.pl.
Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.