Wytwórnia płytowa For Tunes ogłosiła wprowadzenie do sprzedaży kilku nowych wydawnictw z serii zielonej (folkowej), magentowej (jazzowej) oraz niebieskiej.
Seria zielona wzbogaci się o dwie propozycje – „Czôczkò” Dominik Strycharski Core 6 oraz „Na skrzyżowaniu rzek” Kwartetu Pałuckiego.
Wszystkie utwory na płycie „Czôczkò” zostały zainspirowane oryginalnymi pieśniami kaszubskimi wymienionymi w podtytułach i zaaranżowanymi przez Dominika Strycharskiego. Największym wyzwaniem, ale zarazem inspiracją w tym projekcie było wydobycie z muzyki kaszubskiej drzemiących w niej potencjalnych przestrzeni i paralel z innymi kulturami muzycznymi.
Płyta „Na skrzyżowaniu rzek” to obszerne fragmenty koncertu Kwartetu Pałuckiego z kwietnia 2014 r., jaki odbył się w ramach obchodów Roku Kolbergowskiego w Wągrowcu. Obok znanej wszystkim fanom nurtu world music mistrzyni fideli kolanowych – Marii Pomianowskiej – tego dnia wystąpili wokalista trash metalowy Zbigniew Zaranek oraz akordeonista duetu Bayan Brothers – Łukasz Mirek. Oś przewodnią koncertu stanowią tematy tradycyjne pochodzące z Pałuk. Utwór nr 2 na płycie – „A w niedzielę”– to opracowanie tematu pochodzącego z oryginalnych zapisów Oskara Kolberga z okresu jego pobytu w pałuckim Czeszewie. Utwór trzeci – „Byłem w niebie na obiedzie” jest także znany z tradycyjnego wykonania Jana Borucha, skrzypka i prymisty Kapeli z Kcyni. Z kolei utwór o numerze szóstym – „Pojołym se żonkę młodą” został spisany przez Gabriela Leśniewskiego (1925–1987) – instruktora muzycznego, dyrygenta, akordeonisty prowadzącego różne zespoły ludowe, głównie na terenie dzisiejszego powiatu żnińskiego. Utwory nr 1, 4 oraz 5 zostały odkryte w archiwum Muzeum Regionalnego w Wągrowcu.
Dla miłośników niebanalnego jazzu polska wytwórnia przygotowała aż pięć nowych krążków: „Elektrotropizm” Zbigniewa Chojnackiego, „Euphony” autorstwa Trio & Strings, „Anomalia” od Vehemence Quartet, „In Bloom” Marka Kądzieli oraz „Live in Minsk Mazowiecki” Obara International.
Tak o swojej płycie wypowiada się Zbigniew Chojnacki: „Dźwięki i emocje zarejestrowane na tej płycie są próbą przedstawienia akordeonu od – mam nadzieję – nieznanej dotąd strony. Wydobycie barwy instrumentu i jego brzmienia, wykorzystanie elektroniki i przedmiotów codziennego użytku ma na celu umożliwienie słuchaczowi innego spojrzenia na akordeon. Mam nadzieję, że każdy, kto wysłucha tego albumu, przeżyje nie tylko chwile przyjemności, ale też uruchomi nieograniczone możliwości, jakie daje wyobraźnia”.
O krążku „Euphony” wypowiedział się jego autor, Sebastian Zawadzki, który mówi tak: „Mój nowy autorski projekt jest wyrazem poszukiwań nowych środków wyrazu. Tym razem jest to połączenie klasycznego brzmienia kwartetu smyczkowego z delikatnym i wysublimowanym brzmieniem sekcji rytmicznej (Johannes Vaht oraz Morten Lund). Płyta składa się z utworów skomponowanych na różne zestawienia instrumentów (od kompozycji solowych na fortepian, na sam kwartet smyczkowy, samo trio, po cały septet). Chciałem zbudować tym zabiegiem napięcie i narrację płyty, traktowanej jako całość”.
Wyjątkowe i jednolite brzmienie frontmanów w połączeniu z nadzwyczaj energiczną pracą sekcji rytmicznej sprawia, że zespół Vehemence Quartet na „Anomalia” brzmi niezwykle unikatowo, tym samym wprowadzając słuchacza w rodzaj muzycznego transu i wspólnej podróży. Gwałtowność i nieprzewidywalność to mieszanka cechująca Vehemence Quartet. Kwartet prezentuje autorski program podany przez już utytułowanych muzyków młodego pokolenia, którzy mają na koncie współpracę z takimi postaciami jak R. Brecker, E. Henderson, J. Muniak, P. Wojtasik, G. Nagórski, J.Kochan, V. Sendecki czy J. Stefański. Muzycy kwartetu są wyróżniającymi się instrumentalistami nagradzanymi zarówno w kraju, jak i za granicą. Warto nadmienić, że Mateusz Śliwa jest laureatem prestiżowego Jazz Hoeilaart w Belgii, Alan Wykpisz BassCopenhagen 2012 w Danii, zaś Wojciech Lichtański oraz Szymon Madej są laureatami Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej. Vehemence Quartet został laureatem 7th International Azoty Jazz Competition w Tarnowie oraz prestiżowego 51. Jazz Nad Odrą i tym samym mocno zaznaczył swą obecność w gronie wyróżniających się i prężnie działających zespołów, reprezentujących młodą scenę jazzową w Polsce.
ADHD to międzynarodowy projekt muzyczny założony z inicjatywy polskiego gitarzysty jazzowego Marka Kądzieli. W skład zespołu wchodzą znakomici muzycy sceny jazzowej i improwizowanej z Danii, Polski i Niemiec, z legendarnym klarnecistą basowym Rudi Mahall’em. Kwartet ADHD wykonuje repertuar autorstwa lidera Marek Kądzieli. Styl zespołu oscyluje między jazzem europejskim a muzyką improwizowaną, pełną zaskakujących melodii oraz dynamicznej rytmiki. Na płycie można też usłyszeć gościnnie dwóch znakomitych polskich muzyków, takich jak Maciej Obara i Piotr Damasiewicz. Album „In Bloom” to niezapomniana dawka oryginalnej muzyki na światowym poziomie.
Maciej Obara to jeden z najbardziej obiecujących i interesujących artystów młodego pokolenia jazzowego w Polsce. Zrealizował już wiele międzynarodowych projektów, m. in. z Antoine Roney’em, Ralphem Alessi’m, Markiem Heliasem, Nasheetem Waitsem, czy z Johnem Lindbergiem i Harveyem Sorgenem. Nagrywał również z Tomaszem Stańką. Obara International to pierwszy stały międzynarodowy projekt artysty, który stanowi pokłosie udziału w projekcie Take 5 Europe, działającym przy London Jazz Festiwal. Do tej pory oprócz Obary w zespole grali: Dominik Wania na fortepianie oraz norweska sekcja z Gardem Nielsenem i Ole Martenem Våganem. Prezentowany album został nagrany w kwintecie, do zespołu dołączył trębacz Tom Arthurs. To już trzecia płyta tego zespołu w naszym katalogu. Pierwsza płyta, pt. „Komeda” wydana została przez For Tune w 2013 i zebrała rewelacyjne recenzje. Anglojęzyczny blog Polish Jazz uznał ją za najlepszą polska płytę jazzową roku 2013. Kolejna – „Live at Manggha” – również ukazała się w roku 2013. Marek Romański z „Jazz Forum” napisał o niej: „ze znakomitego koncertu w krakowskim klubie Manggha wykrojono płytę na światowym poziomie”. W dwa lata od tamtego For Tune prezentuje kolejne nagranie na żywo: „Live in Mińsk Mazowiecki”.
Do relatywnie niewielkiej oferty z serii niebieskiej dołączyła właśnie nowa płyta Gadabita – działającego od 2007 roku krakowskiego muzyka, który może poszczycić się graniem na tej samej scenie z takimi artystami, jak Tede, Fokus, Peja, donGuralesko, Łona & Webber, Grubson, Rahim czy Kaliber 44. Potencjał drzemiący w Gadabicie przekonał do udziału w projekcie „Drzewa” uznanych muzyków z pozornie odrębnych środowisk. Trójka młodych ludzi zaraziła swą wizją artystyczną, m.in.: Kubę Płużka –wyróżniającego się na rodzimej scenie pianistę jazzowego (nominacja w konkursie Fryderyk 2014), światowej klasy mezzosopranistkę Magdę Niedbałą, znaną wokalistkę folkową Joannę Słowińską czy pioniera polskiej sceny hip hop – Dj’a Feel-X’a. Niecodzienna fuzja stylów i 22-u (!) muzycznych osobowości złożyły się na unikalny charakter płyty, silnie wyróżniający zespół na polskiej scenie hip-hopowej. Album „Drzewa” zawiera 20 utworów balansujących stylistycznie na pograniczu hip hopu, reggae, bluesa, jazzu, world music, z dostrzegalnymi wpływami folku czy klasyki. W efekcie powstała barwna mieszanka stylistyczna, okraszona wyjątkowym kunsztem wykonawczym i aranżacyjnym, którą dopełnia niebanalna rapowa narracja.