30 Lipiec 2015

Capella Cracoviensis – „TRYPTYK…”

KONCERT

Źródło: CAPELLA CRACOVIENSIS

„Tryptyk Barokowy” – cykl koncertów Capelli Cracoviensis, które pokażą bogactwo rewolucji. Czasu, który odmienił muzykę – początku XVII wieku. Jak pisze Marcin Świątkiewicz: „Słowo i gest dramatyczny, wirtuozeria i retoryka niewerbalna. Afekt – słowo klucz. […] Nowe perspektywy, nowe horyzonty, eksperyment. Nieznane wcześniej bogactwo ekspresji; w poszukiwaniu efektów specjalnych”.

Capella Cracoviensis zaprasza wszystkich na trzy wydarzenia w dwóch – nieco skrytych – krakowskich kościołach: Niepokalanego Poczęcia NMP przy ulicy Kopernika 19 i św. Marcina przy Grodzkiej 58. Najwięksi kompozytorzy wczesnego baroku: Claudio Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Johann Jakob Froberger, Marcin Mielczewski i Giovanni Gabrieli. „Tryptyk Barokowy”, zawsze o 20:00, w poniedziałek, środę i piątek 10, 12 i 14 sierpnia.

„Tryptyk Barokowy”

10.08.2015  – poniedziałek – 20:00
Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, ul. Kopernika 19

Scherzi musicali

Claudio Monteverdi – „Et è pur dunque (con sinfonia)”
Girolamo Frescobaldi – „Sonata Seconda a 2 canti a basso”
Bartolomeo de Selma y Salavedre – „X Fantasia per fagotto solo”
Claudio Monteverdi –  „Eri già tutta mia”
Girolamo Frescobaldi – „Sonata terza a canto solo”
Claudio Monteverdi – „Quel sguardo sdegnosetto”
Giovanni Battista Fontana  – „Sonata seconda a violino solo”
Claudio Monteverdi – „Lamento d’Arianna”
Giovanni Paolo Cima – „Capriccio a 2”
Claudio Monteverdi – „Zefiro Torna”

Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach
Zofia Wojniakiewicz – skrzypce
Marian Magiera – cynk
Szymon Józefowski – dulcjan
Marcin Świątkiewicz – organy, klawesyn

12.08.2015 – środa – 20:00
Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, ul. Kopernika 19

„Per non lasciar voto l’istromento”
Recital klawesynowy

Girolamo Frescobaldi – „Toccata prima in g”
Emanuell Soncino – „Cromatica”
John Bull – „Chromatic Pavan”
John Bull – „Chromatic Galliard”
Johann Jakob Froberger – „Toccata II”
Tarquinio Merula – „Capriccio cromatico”
Louis Couperin – „Suite in f”
Anonim –  „Tabulatura przemyska: Toccata cromatica”
Jan Pieterszoon Sweelinck – „Fantasia chromatica”

Marcin Świątkiewicz – klawesyn

14.08.2015 – piątek – 20:00
Kościół św. Marcina, ul. Grodzka 58

Tehillim|Psałterz

Giovanni Gabrieli – „Intonazione”
Mikołaj Gomółka – „W troskach głębokich ponurzony”/”Psalm 130”
John Dowland – „Lord to Thee I Make My Moan”/”Psalm 130”
Alessandro Stradelia – „Sinfonia per violino e cello”
Salamone Rossi – „Mizmor le’Asaf”/”Elohim nitsav”/”Psalm 82”
Salamone Rossi – „Elohim Hashivenu”/”Psalm 80”
Salamone Rossi – „Sinfonia decima”
Claudio  Monteverdi – „Confitebor”/”Psalm 111”
Heinrich Schütz – „Lobt Gott mit Schall”/”Psalm 117”
Heinrich Schütz – „In te, Domine, speravi”/”Psalm 30”
Salamone Rossi – „Sinfonia quinta”
Biagio Marini – „De Profundis”/”Psalm 130”
Biagio Marini – „Lauda Jerusalem”/”Psalm 147”
Marcin Mielczewski – „Canzona terza”
Isabella Leonarda – „Dixit Dominus”/”Psalm 110”

Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Bartosz Rajpold – alt
Karol Kusz – tenor
Piotr Zawistowski – bas
Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach
Zofia Wojniakiewicz, Beata Nawrocka – skrzypce
Agnieszka Oszańca – wiolonczela
Adam Nowakowski – teorba
Marcin Świątkiewicz – organy, prowadzenie

Pan Marcin Świątkiewicz, główna postać stojąca za programem „Tryptyku Barokowego”, wydał krótkie oświadczenie, z którego treścią można zapoznać się poniżej.

„Barok, czyli rewolucja. Początek siedemnastego wieku to narodziny opery i niezwykły rozwój muzyki instrumentalnej. Słowo i gest dramatyczny, wirtuozeria i retoryka niewerbalna. Afekt – słowo klucz. Kartezjusz i Monteverdi, Kircher i Caravaggio, Schütz, Dowland, Frescobaldi, Zieleński. Nowe perspektywy, nowe horyzonty, eksperyment. Nieznane wcześniej bogactwo ekspresji; w poszukiwaniu efektów specjalnych. 10 sierpnia zagramy program skonstruowany wokół Scherzi, musicali Monteverdiego, muzycznych gierek, piosenek pisanych dla rozrywki dilettanti poprzeplatanych utworami instrumentalnymi. Kulminacją wieczoru będzie jednak wspaniały Lament Ariadny. Chiaroscuro. Recital klawesynowy 12 sierpnia, to grand voyage przez wczesno-siedemnastowieczną Europę mistrzów muzyki klawiszowej. Per non lasciar voto l’istromento – postulat, czy też instrukcja wykonawcza ze słynnej przedmowy Frescobaldiego do „Pierwszej Księgi Toccat”, aby instrument nigdy nie zamilkł, nigdy nie przestał śpiewać drewnianym rezonansem. 12, 14, a czasem i więcej klawiszy w oktawie staje się materią muzyki w każdym kraju komponowanej trochę inaczej, w inny sposób retorycznej. Tehillim czyli Psałterz, 14 sierpnia. Poezja psalmów inspirowała także twórców wczesnego baroku, tych z kręgów religii chrześcijańskich i tych z okolic judaizmu. Kompozytorzy w służbie reformacji i kontrreformacji byli pragmatykami. Muzyka sakralna nie mogła pozostać obojętna wobec opery, a jednocześnie nie chciała wyrzec się wspaniałej tradycji polifonii. Barokowy kontrast na poziomie formy, warsztatu i emocji. Theatrum Musicum”.

Wejściówki na dwa pierwsze wydarzenia zostały wycenione na 10 zł. Wstęp na trzeci występ jest darmowy. Koncerty są częścią festiwalu Theatrum Musicum – wspólnego przedsięwzięcia krakowskich instytucji muzycznych.



Więcej o...
CAPELLA CRACOVIENSIS

Krakowskie Towarzystwo Soniczne to nieformalna grupa melomanów, audiofilów, przyjaciół, spotkająca się po to, aby nauczyć się czegoś nowego o produktach audio, płytach, muzyce itp.

CO W MAGAZYNIE

Czytaj najnowszy numer