Firma Audio System poinformowała o poszerzeniu swojej oferty dystrybucyjnej o nową markę – Spatial.
Firma Spatial, której siedziba znajduje się w Park City w stanie Utah, została założona w celu opracowania efektywnych rozwiązań palących problemów high-endowego sprzętu audio związanych z akustyką pomieszczeń i oddziaływaniem pomiędzy pomieszczeniami a kolumnami. Dzięki oprogramowaniu Spatial HD oraz aktywnej pułapce basowej Black Hole Acoustic Pressure Absorber firma zrewolucjonizowała podejście do klientów, którzy pragnęli dokonać analizy akustycznej swoich pomieszczeń i kolumn przez internet. Obecnie Spatial doprowadził, zdaniem polskiego dystrybutora, „do perfekcji projekty głośników w odgrodach, bazując na dekadach swoich doświadczeń i badań”.
Clayton Shaw prowadzi badania i zajmuje się opracowywaniem nowych produktów kierując się doświadczeniem, które zdobywał przez całe swoje życie. Jego kariera związana ze sprzętem obejmuje łącznie 35 lat, licząc zarówno lata spędzone na rynku audiofilskim, jak i profesjonalnym. Praca w Electrical Engineering and Acoustics rozpoczęła jego pełną sukcesów karierę projektanta kolumn na rynku profesjonalnym. Był między innymi dyrektorem R&D and Engineering, dużej firmy z rynku pro, która produkowała ponad 25 000 kolumn rocznie. Przez wiele lat Clayton opracowywał również i wytwarzał produkty audiofilskie pod swoimi własnymi markami, takimi jak Evett & Shaw czy Emerald Physics, w których nacisk spoczywał na innowacyjność i nowoczesność.
Produkty sygnowane marką Spatial wyróżnia kilka zaawansowanych cech, które mają stanowić o sile kolumn projektowanych przez tę firmę. Pierwszą z nich jest konstrukcja Open Baffle. Eliminacja obudowy zdecydowanie poprawia dźwięk poprzez likwidację wszystkich rezonansów z nią związanych i odbijaniem się dźwięku od jej wewnętrznych ścian. Dzięki temu nieskrępowany przepływ dźwięku, jego swobodne wygaszanie i przestrzenność natychmiast mają być rozpoznawane „jako brzmieniowe cechy muzyki, a nie sprzętu hi-fi”. Bas jest – jak dodaje Audio System – „niesłychanie szczegółowy i realistyczny, a średnica otwarta i trójwymiarowa”. Mimo, że zadanie stworzenia odgrody z potężnym basem jest niezwykle zniechęcające, Spatiale „radzą sobie z tym zadaniem znakomicie – i to przy zachowaniu kompaktowych rozmiarów”.
Uwagę należy również poświęcić punktowemu źródłu dźwięku. Prawidłowo zaprojektowany przetwornik szerokopasmowy zapewnia płynne przejście między tonami średnimi a wysokimi, jak również stabilne odwzorowanie sceny dźwiękowej poprzez eliminacje filtrowania grzebieniowego — zniekształceń obecnych w konstrukcjach, w których tweeter jest fizycznie odseparowany od przetwornika średniotonowego. Dzięki temu wszystkie modele Spatiala cechować się mają „fenomenalną przestrzenią i odwzorowaniem źródeł pozornych”.
Innymi interesującymi rozwiązaniami firmowymi są kontrolowana kierunkowość oraz szerokopasmowy przetwornik kompresyjny. Pierwsze z nich zapewnia zmniejszenie interakcji między kolumnami a pomieszczeniem oraz zwiększenie precyzyjności odpowiedzi impulsowej, drugie zaś pozwala na zastosowanie bardzo niskiej częstotliwości podziału przy 800 Hz, co owocuje, zdaniem dystrybutora, „spójnym przekazem w dziedzinie średnich i wysokich częstotliwości”. Jak dodaje Audio System, „ponieważ większa część tonów średnich wytwarzana jest przez przetwornik kompresyjny o niskiej masie, a nie przez membranę głośnika, rozdzielczość jest znacznie lepsza, a zniekształcenia mniejsze, niż w konwencjonalnym układzie głośników”.
Trzeba również wspomnieć, że firma Spatial wykorzystuje w swoich produktach przetworniki o wysokiej skuteczności, dzięki czemu zapewnia im „wybitną odpowiedź dynamiczną bez efektu kompresji”, dba również o takie elementy, jak sposób nawijania cewki, dzięki któremu zachowana ma zostać „równowaga tonalna i naturalność”.
Cennik:
M4 Turbo S – 9600 zł
M3 Turbo S – 13 600 zł
M2 Turbo SE – 16 900 zł
M1 Turbo SE – 22 000 zł
Lumina – 85 000 zł